Csíksomlyó református szemmel
2012.05.24.
- Jakab Bálint
A jubileum kapcsán rövid összefoglalóval
kezdődik majd a műsor, és több program is bemutatja majd a búcsú történetét. Barlay Tamás főszerkesztő elmondta: minden évben készülnek
különlegességgel a nézőknek, idén azokat a - főként egyházi - iskolákat és
diákokat fogják bemutatni, akik osztálykirándulásuk helyszínéül és céljául a
csíksomlyói búcsút választották.
Csíksomlyói búcsú a közszolgálati televízióban – agnusradio.ro
Pünkösd tájékán megindul az össznépi zarándoklat Csíksomlyó felé. Először
nyugatról ős és még ősebb magyarok vegyesen mennek a
nemzeti zászlót lobogtató áhítatos és csodára váró csoportokkal, akik ott a
csíki hegyek oldalában fedezik fel újra identitásukat. S hogy addig ne legyen
az út unalmas, a székely gőzösnek nevezett svéd mozdony vontatású
kocsijaiban hegedaszóra
vándorol ide-oda a butykos. Szóval a keleti El Camino
acélabroncsokon rövidül, míg a lélek a test kényelmetlenségeit igyekszik
pótolni. Régimódiasan keletről kegyes csángók jönnek, s így
találkozik egymással Árpád vére, hej, egy napra. Kétségtelen, nemzeti
zarándoklatról van szó. Ebbe keveredik bele Babba Mária, a Szűzanya, a Földanya
és egy fenyőillattal édesített nemzeti romantika. (Tisztelet a kivételnek). És
ebbe a történetbe keverednek bele reformátusok is. És sokan mások, akiknek amúgy ha a Mária dogmát kötelezővé tennék, erősen
hivatkoznának alkotmányos jogaikra.
Nekem elsősorban hitbeli kifogásaim vannak Csíksomlyóval kapcsolatban, de
a nemzeti identitásomat is birizgálja. Sietek leszögezni: az enyémet. Azt nem
vonom kétségbe, hogy van, aki ott éli meg igazán önmagát, magyarságát és akár
hitbeli élményei is lehetnek.
Hogy miért idegen tőlem mindez? Mert hiányzik az, ami az Írás központi
üzenete: „Úgy szerette Isten a világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy
valaki hisz benne el ne vesszen, hanem örök élete legyen”. (Jn.
3,16). Ott Mária van. Csak ő. Jézus kicsike, csöppnyi, erőtelen,
szinte elvesz a napba öltözött asszony karján. Az én Uram, az én Krisztusom
hatalmasabb mindenkinél. Nem János Zsigmondokat győzött le, hanem sokkal
nagyobb urakat, magát a pokol fejedelmét, a halált, az élet legnagyobb
ellenségét. De ennél többet tett, győzelmében részeltet, és átvisz az ő
dicsőségébe.
A nemzeti identitásom birizgálásának sokáig nem tudtam magyarázatát adni.
A hagyomány szerint János Zsigmond erdélyi fejedelem 1567-ben erőszakkal akarta volna Csík, Gyergyó és
Kászon székelyeit unitárius hitre téríteni, mire azok pünkösd szombatján egy
István nevű pappal kivonultak a Tolvajos-tetőre, ahol szétverték a fejedelmi
seregeket. Mindezt azért tudták megtenni, mert az otthon maradt asszonyok és
gyermekek Máriához imádkoztak, mint a csata bizonyítja, sikerrel. Csakhogy az
ütközetről nem maradt fenn semmilyen feljegyzés, egyáltalán kétséges, hogy
megtörtént-e. Legkorábbi említése 1727-ből való, annak leírása pedig id. Cserey Farkastól származik 1780-ból. Szóval szokatlan, hogy
1567 és 1727 között egyetlen krónikás sem említi a történetet. János Zsigmond,
aki II János néven magyar király is volt konkurense a Habsburg-házi
Ferdinándnak, a keleti országrésznek valódi ura. Nyolc nyelven beszélt,
kitűnően vívott, vadászott és híres volt toleranciájáról. Órákon át képes volt
a különböző hiten lévő papok hitvitáit szótlanul hallgatni. Katolikusnak
született Budán. Később lutheránus, majd református lett, míg végül Dávid
Ferenc temette el, akit az unitárius egyház erdélyi alapítójának tartanak.
Nehezen feltételezhető, hogy fegyverrel akart volna néptömeget áttéríteni annál
is inkább, mert ő hirdette ki a híres 1568-as tordai országgyűlés határozatát,
amely a világ első vallásszabadsági törvénye volt. Ez az országgyűlés vette be
a katolikus, lutheránus, református mellé negyedikként az elfogadott
felekezetek közé az unitáriusokat. Érdekes, hogy egy évvel korábban egy nem
elismert vallásra kényszerítették volna a székely katolikusságot és ennek az
eseménynek százhetven évig nincs írásos nyoma.
Hol is van a kutya elásva?
Az első írásos említése a Tolvajos- tetői csatának a levert Rákóczi
szabadságharc után berendezkedő Habsburg uralom alatt történik abban az
Erdélyben, amelyik alig negyedszázaddal korábban bukott alá a történelembe
százötven éves önállóság után, és amelynek fejedelmei többnyire reformátusok
voltak. Ez a fény még erősen világított Bécstől messze.
Hitelteleníteni kellett tehát a kort és azt, aki a sorban az első volt nem
mellesleg egykor konkurense az első magyar koronát megszerző Habsburgnak,
Ferdinándnak, János Zsigmondot. Ennek legkiválóbb eszköze a vallási érzületre
való rájátszás. A többi már propaganda kérdése volt. Ugyanezt eljátszották
Báthory Erzsébettel, akit szüzek vérében fürdetett meg utólag egy jezsuita
szerzetes.
Csíksomlyó 1444-ben IV Jenő pápától kap búcsújáró jogot, a Mária kultusz pedig
sokkal régebbi a források szerint. A közhiedelemben mégis a Tolvajos-tetői
csata él, amiben magyar győzte le a magyart, katolikus a nem katolikust. A
Habsburgok jó munkát végeztek.
Hát ezért berzenkedik a nemzeti érzés bennem, kálvinistában.
Pünkösdkor inkább gyönyörködöm azokban, akik először részesülnek Krisztus
megtöretett teste és kiontatott vére jegyeinek ajándékaiban a Szentlélek
jelenlétében.
Forrás: http://reposzt.hu/blog/jakab-b%C3%A1lint/2012-05-24/cs%C3%ADksomly%C3%B3-reform%C3%A1tus-szemmel