Gondolatok a
Forrás címü kiállításhoz
Gyermekként azt
hittem, hogy képes forrásvíz keletkezni a sziklák belsejében és a kö anyaga
csupán arra hívatott, hogy megóvja és elzárja a benne rejlö tiszta vizet.
Beleborzongtam
a gondolatba, hogy mi lehet a képeskönyvekben látott hegyek belsejében. Biztosan
tengerek, Balatonok és óceánok is beléjük férnek!
A kisebb
kavicsok, melyeket a földhöz dobáltunk, természtesen nem tartalmazhattak még
semmilyen vizet, mert még ök is gyerekkorukat élték, csak amolyan „kavicsos“
értelemben. Ahhoz, hogy víz fakadjon belölük, nagy és súlyos sziklává kell
vállniuk.
Amikor az
iskolába kerültem elmagyarázták, hogy igen félreértelmeztem a sziklarepedésekböl
csordogáló forrás jelenségét.
Aznap
észrevette otthon nagyapám, hogy a megszokottnál is csendesebb vagyok. Egy kis
unszolás után bevallottam neki, mennyire nehezen tudom elfogadni az iskolában
hallottakat, mert idáig abban a hitben éltem, hogy a víz a kövek belsejéböl ered.
Nagyapám kivitt
a kertjébe és rámutatott egy ázott földkupacra. Elmagyarázta, hogy a földben
lévö hajszálerek és repedések segítségével a víz földünk közzéppontja felé
húzódik és egy hegyes-halmos vidéken felszínre emelkedhet, forrásokat elöidézve.
Ehhez azonban szükség van egy kis fentröl jövö segítségre.
Bár nagypapám
szó szoros értelemben beszélt a források eredetéröl, késöbb rájöttem, hogy
szavainak átvitt értelemben is van jelentösége.
El kezdtem
hinni abban, hogy egy bizonyos égi segítség bennem is táplálni fogja az
elhivatottságot, hogy ne akarjak üres, zengö kövé válni.
Nem csupán
világszemléletünket, hanem tapasztalatainkat is bövíthetjük
a kapott tudás által.
Van olyan tudás,
melyhez tanítóink révén juthatunk, a megszerzett tapasztalatot pedig
felhasználhatjuk az alkotásban.
A mai kiállítás
is ezen gondolatokról adhat bizonyosságot, ugyanis Illik Ferenc, Kelemen
Viktória és Illik Gergö képei mellett, mesterük, Fazakas-Koszta Tibor festménye
megtekinthetö a falon.
A bejárat
mellett látható mediterrán kép, melegséggel sugározza be a kiállítást.
Innen
végigvezetve a tekintetünket feltünhet, hogy a legtöbb alkotás a természetböl
ihletett, föleg tavak és folyó világához köthetö témákkal foglalkozik, melyeket
a kiállítók, sajátos stílusjegyeiket alkalmazva fogalmaztak meg.
Illik Ferenc
szakmailag is kiforrt képeit tiszta színek uralják, a képek kolorisztikája merül
tárul fel szemünk elött.
Késö öszt idézö
erdös képein derüs és misztikus hangulat ül. Az erdök sötét homályából aranyló
sárgákkal villantja fel az avart és a fák leveleit, míg a háttérben finoman
mossa össze a színárnyalatokat.
Viktória
festményei finom gesztusokból építkezö részletekböl állnak össze, melyek magas
esztétikai érzékenységröl és igényességröl árulkodnak.
A kert szeglet
cimü csendélete buja vegetációba helyezett vázát ábrázol. A hideg tónusokban
gazdag színek kontrasztjából harmónikus kompozíciót épít fel.
A Toszkán
elégia cimü képén öreg, olajfa árnyékában húzódó, pipacsokat látunk, melyen a
tüzes bíborvörös szín nagyon szép kiegészítöje, a zöldellö fünek.
Gergö festöi
látásmódjáról a bátor ecsetvonánások tanúskodnak, ami a természeti formák
komplex értelmezését mutatja be. Egyik képén, melyen egy csónak ring a Balaton
vízén, vidám nyári légkört idéz meg az akadálytalanul megvilágított helyi színek
használatával.
Fazakas-Koszta
Tibor a Hogyan festek én, párbeszéd Joel Meyerowitz-csal cimü festmény a
bejárattal szembeni falon tekinthetö meg.
A kép
középpontjában egy gyermeket láthatunk, akinek a világhoz való kapcsolatát csak
néhány növényi elem és az arany színeiben megfogalmazott absztrakt sáv jelöli.
A fekete szín
kiemeli a gyerek figuráját, objektivizálva ezzel a karakter magányát és
kiszolgáltatottságát.
Tibor
tanítványai, Ferenc, Viktória és Gergö alkotásain is tetten érhetö némi
magányosság ami egyfajta belsö, eredményes munkafolyamatról tanúskodik. Ez a
magányosság azonban nem egyenlö a magukra hagyatottsággal.
A megismerésre
és a szeretet tanulására szomjas embereket mindig segíteni fogja mesterük.
Ahhoz, hogy ne
csak üres kövekként üljünk a világban, mindig engedelmeskedjünk a munkára és
tanulásra felszólító belsö alázat intelmének. Ha így teszünk, akkor magunk is
számos csoda forrásaivá válunk.
Marosvári Kata
2020.
szeptember 12.
Syracuse