Theophylaktosz Szimokáttész bizánci történész 570 körül írt Historiájában így mutatja be őseink vallását: „A turkok (magyarok) szentnek tartják a tüzet, a levegőt, és a vizet tisztelik, a földet himnuszokkal dicsőítik, de csupán azt imádják és nevezik Istennek, aki a világmindenséget teremtette”.
Ugyanilyen szellemben írnak őseink egyistenhitéről kaukázusi,
bizánci és arab források, de krónikáink is, hiszen a pusztai
népek körében általános az egyistenhit. A névtelen jegyzőnél is
azt olvassuk, hogy a magyarok csak egy istent imádtak, a
világegyetem teremtőjét, „a Mindenek Urát”, egyedül hozzá
fohászkodtak, és csak neki mutattak be áldozatokat.
Őseink Európába érkezve kizárólag sokistenhívő, pogány népeket
találtak. Ilyen világba érkezett a magyarság tiszta
egyistenhitével. És ez a hit fennmaradt máig, mi magyarul
vagyunk keresztények. Őshitünk megvan a Boldog Özséb által
alapított magyar szerzetesrendben, a pálosokban.
Dávid Ferenc, az unitárius egyház alapítója még a katolikus
vallás Szentháromság-tanában is a pogány Európa és sok más
kultúra (pl. az egyiptomi) sokistenhitének maradványait vélte
felfedezni, ezért 1568-ban a lelkiismereti szabadságot kimondó
tordai országgyűléskor létrehozott egy magyar keresztyén
vallást, az unitáriust.
„A magyarság számára talán a legszomorúbb, hogy az egyetlen
magyar alapítású egyház, az Erdélyben a XVI. században született
unitárius – amely humanizmusával, a vallásszabadság 1568-ban
kimondott törvényesítésével és haladó szellemével kiemelkedő
lehetne – állandó szálka volt a többi keresztény felekezet
szemében. Ez gyakran ma is tapasztalható.
Kis létszámuk miatt sokan nem is ismerik őket, és az időnként
nyilvánosságra kerülő híradásokat idegenkedve, értetlenül
fogadják” – olvassuk az unitárius vallást követő Bartók Bélánál.
Ma hazánkban 11 egyházközségben és 50 szórványban csak mintegy
huszonötezren tartoznak a Magyarországi Unitárius Egyházhoz,
ugyanakkor az Erdélyi Unitárius Egyháznak a 2002-es
népszámláláskor 66 846 tagja volt, az ország lakosságának 0,3
százaléka, Erdély lakosságának pedig egy százaléka.
Maga az „unitárius” elnevezés 1600-ban fordul elő először, az
egyház pedig hivatalosan 1638 óta használja.
Az unitárius vallást az 1568-as tordai országgyűlés a katolikus,
a lutheránus és a református vallás mellé helyezte. Az új hit
erős támogatója János Zsigmond erdélyi fejedelem volt, aki
1571-ben a marosvásárhelyi országgyűlésen megerősítette a tordai
határozatot és a gyulafehérvári nyomdát Dávid Ferenc
rendelkezésére bocsátotta. Az ellenreformáció azonban Dávid
Ferencet Déva várában börtönbe záratta és jezsuitákat hozott
Erdélybe. Dávid Ferenc halála után az unitárius vallás
védelmezője Enyedi György lett. Az udvarhelyi születésű Székely
Mózes fejedelem is az unitárius vallást követte. Az 1605-ben
megválasztott Bocskai István fejedelem a jezsuitákat kitiltotta
Erdélyből, és az unitáriusoknak visszaadta elvett templomaikat
és főiskolájukat.
Az unitárius vallás alapelve: az Isten lélek, és akik őt
imádják, szükséges, hogy lélekben és igazságban imádják. Isten
lélek, tehát személy, és úgy személyére, mint lényegére nézve
oszthatatlan egység: mindenható erő, akarat, bölcsesség,
igazság, jóság, szeretet; aki teremt, táplál, fenntart és a
tökéletesedés útján vezérel mindent, minthogy célja az, hogy
minden tökéletes és boldog legyen.
Az isteni cél megvalósítását műveli minden lény, úgy is mint
Isten teremtménye, úgy is mint önálló egyed, de nem egyenlő
mértékben, mivel erre legelső helyen az ember hivatott. Némelyik
ember elhívásból működik az isteni cél megvalósításán. Ilyen
ember volt Jézus, akinek az isteni lélek mérték fölött adatott,
aki az ő atyja akaratához hű volt mindhalálig. Jézus példás
életével, bölcs és isteni eszméivel az emberiség legnagyobb
jótevője, az Isten országának itt a földön megalapítója volt,
aki ezért nemcsak követésre, hanem hálás tiszteletre méltó.
Az unitáriusok Jézus természetfölötti származását és testi
föltámadását nem tanítják, mert nem tartják az evangéliumok
tanításával és a józan ésszel összeegyeztethetőnek, ellenben
tanítják, hogy Jézus személyében bebizonyosodott, hogy az ember
a test gyarlóságát legyőzheti és tökéletes emberré lehet. Jézus
minden embernek az életre, a munkásságra, az erkölcsi fennségre
és a halálra is a legtökéletesebb példaképe.
Jézusban az Isten lelke munkálkodott, ugyanaz munkálkodik az
emberben is, míg az ember azt el nem homályosítja. Lélek az,
amely megelevenít, az az isteni erő, amely minket minden jóra
vezérel. A lélek szüntelen küzdelemben van a testtel, és igen
gyakran ennek a vágyai, kívánságai és ösztönei legyőzik és
megsemmisítik a lélek működését.
Hankó Ildikó
Forrás: http://www.demokrata.hu/ujsagcikk/az_unitarius_vallas/