Jeney-Tóth Annamária: Az unitárius egyház és lelkészei a 17. századi kolozsvári városkönyvek tükrében |
Jelen dolgozat célja nem
az, hogy dogmatikai vagy
felekezeti oldalról közelítse
meg a kolozsvári unitárius
gyülekezet problematikáját. Nem
is az unitárizmus elterjedésével
– illetve a 17. század második
negyedétől: visszaszorulásával –
szeretne foglalkozni, több okból
sem. Egyrészt az ezt általam
megjelölt forráscsoportok nem
tennék lehetővé. Másrészt e
munkát már elvégezték mások,
hogy csak a legfontosabbakat
említsem: Jakab Elek, Gál
Kelemen, Pirnát Antal vagy
Szádeczky Lajos, Szabó T.
Attila, Kiss András.
Kolozsvár városának az
1550-es évek óta rendszeresen
vezetett városkönyvei máig
megmaradtak igen nagy
százalékban. A városi könyvekben
többféle forrástípus található,
melyek nagyon jól használható
egyháztörténeti forrásként is.
Ezek a források alkalmasak arra,
hogy a mindennapokról szóljanak
és azt is lehetővé teszik, hogy
a kolozsvári unitárius
közösséget, mint mikroközösséget
vizsgálhassa a kutató. A városi
könyvek különböző
forráscsoportjai tehát más és
más természetű kérdésekre
adhatnak választ. A
jegyzőkönyvek tartalmaznak az
olyan városi egyházügyi és
egyházpolitikai kérdéseket, mint
amilyen például a plébános
megválasztása és beiktatása,
máskor a plébánosház
inventáriuma, ha lelkészváltás
történt[1] stb.
Néhány példával szeretném
szemléltetni, hogy milyen típusú
adatok találhatók a
városkönyvekben.
A már korábban említett
mindennapokat leginkább a
számadáskönyvek egyes fejezetei
nyomán kísérhetjük leginkább
figyelemmel. Ezek között az ún.
egyházfiak számadása a
legfontosabb, ebben a város
választott tisztségviselői
számolnak el, hogy mire mikor és
pontosan mennyit költöttek.
Például 1632-ben, amikor az
iskolába kellett csináltatni
feketén festet ládás padot és
négy fal mellé való deszkát,
kemence eleibe való deszkát és
egy könyvtartót. Az egyházfiak
pontosan leírták azt is, hogy
Asztalos Péter és Asztalos
Bálint mesterekkel készítették,
az alapanyagokat ők adták és a
munkadíj 12 forintba került.[2] A
számadásukban találjuk még a
harangozásokat (temetéskor) és
az egyházi tulajdonban lévő
épületek bérleti díjainak
összegét is.
A harmincadosok
feljegyzései (1599-1637 között)
egy-egy nagyobb fejedelmi
adományt is feltüntetnek, de ez
szinte csak az ún. „ortodoxa
religio” számára jelentettek
adományokat. Bethlen Gábor úgy
támogatta a református egyházat,
hogy a harmincadból vagy a
taxából általában évi 300
forintot utalt át a város
református lelkészének és a
gyülekezetnek.[3] Rákóczi
György pedig 1634-ben, például
450 forintot utaltatott át ilyen
módon. A sáfárpolgári számadások
– melyek a számadáskönyvek
legnagyobb részét jelentik –
több különböző fejezetből
állnak. A városra illetve a
fejedelemre vonatkozó részeket
1608-tól már külön jegyezték fel
a sáfárok. Az ún. „Urunk
diuersája”-ban lévő kiadásokat a
város a taxába beszámította.
Ezekben a fejezetekben nincsenek
az unitárius egyházra vonatkozó
adatok.
A városra vonatkozó adatok
a város diversáiként
szerepelnek, ennek fejezeteit
Fejérvári Benedek deák ismerteti
– aki 1642-ben volt sáfárpolgár
– fel is sorolja ezeket a
különböző fejezetek
bevezetőjében. Ezek segítségével
szeretném, most én is most
bemutatni. Az első fejezetbe
Benedek deák, azokat a költséget
csoportosította, amikor a
tanácsházhoz vagy a
vonásigazítóknak főzetett, vagy
a város vezetőinek az
utazásaikra készülve
gazdálkodott. Ebben a fejezetben
is találni az egyházra vonatkozó
forrásokat, ha a püspök vagy a
város plébánosa elutazott
hivatalos útra, akkor nekik is
készítettek útravalót és a
pontosan fel is jegyezték.
Másrészt, ha a városi
küldöttségnek – például
országgyűlésre vagy más
hivatalos helyre utaztak –
valamelyik püspök vagy lelkész
tagja volt azt is feltüntették.[4] A
következő fejezet a város
postaforgalmi adatait
tartalmazza, melyben (ha a
városi postára bízta valamelyik
lelkész vagy püspök levelét)
akkor szerepel ilyen vonatkozású
bejegyzés is. 1623-ban Baranyába
utaztak deákok, velük akarta
eredetileg a plébános küldeni a
levelet, végül azok a levél
nélkül keltek útra, emiatt aztán
a városi posta segítségével
juttatták el ezt a levelet.
Gyaluig biztos el is jutott,
legalábbis a számadáskönyv
szerint.[5]
A város szekerezése c.
fejezet leírása a deák szerint:
„mikor valakinek város
közönséges szükségére lovait,
szekeret Birák Uraimék alá vagy
egyebüvé el vittek holnaponként
való fizetések.” A város egyházi
vezetői bármilyen gyűlésbe
mentek vagy ha a püspök
egyházlátogatáson volt, akkor a
város adott számára közlekedési
eszközt, ez általában a város
valamelyik kocsija volt, ökröket
és lovakat fogtak elébe. De arra
is volt példa, hogy hivatásos
fuvarossal szállítatták őket.
A „város közönséges
szükségére való vásárlásokról
való számadás, commissiók
szerint, az kik egyenesen csak a
városra néznek és nem taxa
szállítására” leírásból már
kitűnik, hogy ebbe a fejezetbe
sok minden belefért. Így a
lelkészek fizetése is, mely
szerint 1629-ben a rector 100
forintot, a lelkészek pedig 40
forintot kaptak a várostól.
1603-ban az iskolai színielőadás
sikerért az iskolamesternek 4
forintot adattatott a bíró a
sáfárral.[6] Ebbe
a fejezetbe tartozik a templom
és iskola építésében közreműködő
kőművesek, fazekasok fizetése
is. Néha a város ajándékkként
küldetett élelmiszert az egyházi
vezetőknek húst és bort,
olyankor azokat is ide jegyezték
fel.
A számadáskönyvek egy
másik fejezete, „város építésére
való költségek mit vöttem be,
mit adtam ki és az mit az
szolgosoknak fizettem rend
szerint es regestrumban
feltalálni.” Az olyan
építésekről vannak itt
feljegyzések, amikor a város
finanszírozott és nem az
egyházfiak intézték. Az egészen
komoly építkezésektől a kisebb
javításokig nagyon sok mindent
tartalmaznak ezek a
feljegyzések, az iskolai
kúttisztítástól a püspöki lakás
ablakának csináltatásán át a
templom felújításokig. (Az
unitárius egyház mellett a
fejedelmi hatalom mindjobban
református egyházat preferálja,
így kerül sor az 1640-es és
50-es években a Farkas utcai
templom és a Református
Kollégium építésére, melyet
részben a fejedelem is
támogatott.)[7] Az
eddigiekből is kitűnik, hogy a
város és a unitárius egyház
kapcsolata igen jónak volt
mondható. Ez leginkább a század
első harmadát jellemzi, a
későbbi időszakban már a
fejedelmi valláspolitika
erőszakos eszközökkel is
beleszólt a különböző kolozsvári
felekezetek életébe. Ez
legélesebben abba nyilvánult
meg, 1638-at követően a város
vezető testületeiben – mind az
alsó, mind a felső tanácsban – a
polgárok nemcsak nemzetiségi,
hanem felekezeti alapon vettek
részt. Ugyanis a „dési
események” hatására Kolozsváron
a százférfiak tanácsának 75
unitárius tagja mellé, 25
reformátust választottak.[8] Mindezek
az események tovább erősítették
az unitárius közösség öntudatát
is, a reformátusokat ugyanis
mint árulókat tartották számon
és úgy vélték a fejedelmi
hatalom kedvéért tértek át. A
városi többség – ahogy a
számadáskönyvekből is kitűnik –
továbbra is saját hittársait
támogatta a hétköznapokban. A
református gyülekezet temploma
is végül fejedelmi segítséggel
épülhetett újjá, az egykori
domonkos, majd jezsuita kolostor
romjain. Ez a
Továbbiakban Göcs Pál
plébános személyén keresztül
szeretném szemléltetni és
bemutatni, hogy egy lelkész
személyéről milyen feljegyzések
találhatók a számadáskönyvekben.
Gál Kelemen szerint
1570-ben született, apja
kolozsvári borbély és chirurgus.
A helyi unitárius iskolába járt,
ahol Enyedi György és
Szentmargitai János voltak a
tanárai. 1599 őszén iratkozott
be a pádovai egyetemre, de 1600
májusában már ő az unitárius
iskola rektora.[10]
Kolozsváron a város
főlelkésze vagy püspöke
paritásos alapon váltakozva hol
magyar, hol szász volt, mellette
két magyar és két szász plébános
működött még. Johann Erasmus
plébános 1601. márciusában
meghalt és ezután paritásos
alapon magyar lelkészt kellett
választani így került sor 1602.
március 2-án, a magyar nátióbeli
Göcs Pál megválasztására. A két
esemény közötti hosszú időt a
közgyűlési jegyzőkönyv azzal
indokolja: „az időnek sanyarú
nyavalyás volta miatt haladott,
hogy azért immár tovább ne
haladgyon.”[11] A
jegyzőkönyv 1602. március 2-i
bejegyzése részletesen követi az
eseményeket: „Az unió szerint
tehát megválasztották Göcs Pál
Uramat, a mostani iskolamestert,
a magyar nemzetből. Két
egyházfit és négy szenátort
küldtek elébe, hogy a száz uraim
közzé hívják. A tanácsülésen
Radnóthy István az egyik
egyházfi köszöntötte, erre Pál
uram felelt. Azután a
Az új hivatalt és a
házasságot nem sokáig élvezhette
a plébános, ugyanis a város
elfoglalása után Basta 1603.
október 2-án az unitárusok
templomait elvette. Ez a
jezsuita Akadémia és templomuk
felgyújtására és lerombolására
(1603. ún.) adott válasz volt,
melyben Segesvári Bálint
feljegyzései szerint a püspök
mellett Göcs Pál nagy szerepet
játszott. Ezután Toroczkai Máté
püspök a torockói vasbányákban
bujkált, Göcs Pál pedig
Lengyelországban az
unitáriusoknál keresett
menedéket. Itt ismerte meg
későbbi kollégáját püspökét
Valentinus Radeciust, akit
1608-ban hívtak meg a szász
unitáriusok lelkésznek, őt még
további lengyel lelkészek
követték.[15]
1604. december 28-án arról
határozott a százférfiak
tanácsa, „hogy a császári
komisszáriusoknak értesítést
küld Bocskai István városhoz
írott leveléről, mert az a római
császár hűsége ellen való”.[16] Emellett
kérik a komisszáriusokat, „hogy
valami bizonyos helyen szokott
régi rendtartásuk szerint
prédikálhassanak a lelkészeik és
a város hallgathassa isten
igéjét, merthogy a közösség is
igen szomjúhozza.” A
komisszáriusok ezt
megengedhették, ugyanis a
következő közgyűlésen már nagy
hálaadással köszönik a
lehetőséget, és megígérik, hogy
„a tanács a bevett vallásokon
kívüli semmilyen idegen
prédikátort nem enged
prédikálni. A prédikáláshoz
illendő helyről a két nemzetnek
kell gondot viselnie.”[17] A
január 29-i közgyűlésen illendő
fizetés elrendeléséről
gondoskodtak.
Bocskai Istvántól az
unitáriusok visszakapták
templomaikat és 1605. július
21-i közgyűlési határozat
értelmében „miután a jezsuiták
elhagyták Kolozsvárt, a plébánia
házat és a hozzátartozó javakat
adják vissza Plébános Pál
Uramnak.”[18] A
következő évben, 1606. január
14-én a közgyűlés már arról
döntött, hogy a plébános
adósságát a város a dézsmából
egészítette ki 60 forinttal, a
mostani szűk időhöz képest.
A jegyzőkönyv 1622.
március 8-án emlékezett meg Göcs
Pál haláláról. A plébániaházban
tartott leltározásra
választottak az egyházfiakon
kívül még 6 százférfit, hogy
„kik abban szorgalmatoson el
járva az Ecclésiát ás az várost
kár vallástól oltalmazzák.”[19] Segesvári
Bálint ezt írja róla
krónikájában: Ez penig az ember
oly igazságszerető volt és
bálványgyűlölő, hogy az bálványt
Kolozsvárból kitisztitá
Thoroczkai Mátéval, ki akkor
kolozsvári püspök volt, az város
népével arccal az kalastromra
menének, és elronták az
klastromot és az bálványt, az
papokat Híd-kapun kikésérték az
1603 esztendőben, még meg is
ölték vala egyet az kalastromban,
az paterekben.”[20] Egy
hét múlva, március 15-én pedig
már utódjának megválasztására is
sor került, aki nem volt más,
mint Radecius Bálint Uram, aki
püspöki tisztséget is viselt
ezzel együtt.[21] A
néhai plébános neve leányának
esküvője kapcsán előkerül még a
számadáskönyvekben: „Az megholt
Göcs Pál plébános Uram leányát
el adván Gyulai Márton fiának, ö
kegyelmek egy szőnyeget adtak
ajándékba, melyet vettek 10
forinton.”[22] A
plébános hasonnevű fia pedig
1640-es években a város vezető
testületének a százférfiak
tanácsának tagja.[23]
Összegzésként
elmondhatjuk, hogy a kolozsvári
városkönyvek mindmáig kellően
nem kiaknázott és fel nem tárt
forrásai számos adalékkal
segíthetnék az egyháztörténeti
kutatásoknak. Mint az előzőekből
kiderült, a különféle
forrástípusok az eddigi
ismereteket új elemekkel
bővíthetik, mégpedig abban a
tekintetben, hogy úgy tekintsük
a vallási közösséget, mint
mikroközösségek, és igyekezzünk
valamit mondani a hogyanról is,
ahogy megélték mindennapjaikat,
ahogyan közösségen belüli
viszonyrendszerek létrejöttek.
Ezért a következő fontos
feladat a városkönyvek
hozzáférhetővé tétele, így a
következőkben egy forráskiadvány
megjelentetését tervezzük, amely
a városkönyvek – többek között
egyháztörténeti témájú forrásait
is – tartalmazni fogja.
[1] JAKAB ELEK: Kolozsvár története. II. köt. Bp., 1888. (továbbiakban: JAKAB, 1888.) 572-573. p. [2] Román Nemzeti Levéltár, Kolozsvári Fiók. Kolozsvár város levéltára. Számadáskönyvek, 1600-1655. 9/I.-28b/IV. (Mikrofilm Primaria Municipiului Cluj-Napoca; Magyar Országos Levéltár, Filmtár 28957-28975. sz.) (továbbiakban: KvSzám.) 19/X. 79. 1632. augusztus 31. – szeptember 8.
[3] 1616.
26. July Alatus
Janosnak
Colosuari
Praedicatornak,
az Harminczad
Arendaibul, ez
Colosuari
Orthodoxia
Ecclesia
szüksegere,
melliet Urunk eő
Na’ga
kegielmesen
deputalt Annu’
atem: Ez elmult
1616. Eztendöre,
attak in paratis
– - f 300 / – 1617. 10. Juny: Alatus Jansonak Ugianazon harminczad Arendaibul Erre az 1617. Eztendeore, Attak in paratis f 300 / – Fasciculus II/57. 1/2. [4] KvSzám 11/XIX.b. 91. 1605. [5] KvSzám 16/III. 190. 1623. [6] KvSzám 11/I. 139. 1603. július 1. [7] KvSzám 17/III. 236. 1626. [8] BINDER PÁL: Közös múltunk. Bukarest, 1982. (továbbiakban: BINDER, 1982.) 207. p. [9] KvSzám 24/XV. 200., 438. (Urunk diversája és urunk szekerezése című fejezetekben ) [10] Ld. GÁL KELEMEN: Az kolozsvári Unitárius Kollégium története, 1568-1900. Kolozsvár, 1935. (továbbiakban: GÁL, 1935.) 389. p.; JAKAB, 1888. 411. p. [11] Román Nemzeti Levéltár, Kolozsvári Fiók. Kolozsvár város levéltára. Közgyűlési Jegyzőkönyvek I/5.-I/6. (továbbiakban: KözgyJkv.) I/5. 203/2. 1602. március 2.; JAKAB, 1888.412. p. [12] Közgyjk. I/5. 203-204.; JAKAB, 1888. 412. p. [13] KvSzám 9/XXVIII. 33. 1602. március 2 [14] KvSzám 9/XXX. 1602. [15] GÁL, 1935. 391. p. [16] KözgyJkv. I/5. 274/2. [17] KözgyJkv. I/5. 248/1.; JAKAB, 1888. 417. p. [18] KözgyJkv. I/5. 265/1. [19] KözgyJkv. I/6. 352.; JAKAB, 1888. 572. p. [20] Segesvári Bálint történeti feljegyzései (1606-1654). In: BÁLINT JÓZSEF – PATAKI JÓZSEF (szerk.): Kolozsvári emlékírók. Bukarest, 1990. 153. p. [21] KözgyJkv. I/6. 352.; JAKAB, 1888. 572. p. [22] KvSzám 16/III. 181. 1623. szeptember 28. [23] BINDER, 1982. 303. p. (1647) |
Forrás:
http://www.uni-miskolc.hu/~