Pomogáts Béla
Három felvonás a zsarnokságról
Páskándi Géza Dávid Ferenc-drámájának környezete
A jelen drámái nemegyszer a múlt színpadán – a történelem szcénái között –
keresik maguknak az értelmezés lehetőségét, különösen olyan korszakokban, midőn
a nyílt beszéd a hatalom tiltásába ütközik. Ebben az értelemben mutattak be vagy
érintettek jelen idejű konfliktusokat a szovjet mintájú diktatúra évtizedeiben,
akár 1956 előtt, akár 1956 után a magyar színpadokon Németh László és Illyés
Gyula történelmi drámái, amelyek többnyire a gondolkodás vagy éppen a cselekvés
szabadságára törekvő ember és a maga ideológiai és politikai egyeduralmát
fenntartani akaró hatalom – az egyén számára mindig tragikus kimenetelű –
összeütközését jelenítették meg. És ebben az értelemben fordult a múlthoz a
hetvenes évek erdélyi magyar drámairodalma, amely éppen a történelmi dráma
világában találta meg annak a lehetőségét, hogy számot vessen az erdélyi
magyarság – vagy tágabb értelemben: a zsarnoki rendszerekben élő közép-európai
nemzetek – közösségi tapasztalataival és erkölcsi konfliktusaival.
Az erdélyi magyar irodalomban, legalábbis a költészethez és az elbeszélő
irodalomhoz képest, korábban nem alakult ki erőteljesebben a drámai műforma. A
két világháború közötti évtizedekben Kós Károly és Bánffy Miklós egy-egy
történelmi drámáján (a Budai Nagy
Antalon és a Martinovicson)
kívül csak Tamási Áron „népi játékai” tudtak jelen lenni az egyetemes magyar
drámairodalomban. A második világháborút követő negyedszázadban pedig alig
született olyan drámai mű, amely a jelenben is megállná helyét a színpadon. A
hetvenes években azután – egyidejűleg az erdélyi magyar irodalom akkor
bekövetkezett új nagy felvirágzásával – egymást követték a maradandó és sikeres
drámai művek, szinte kivétel nélkül a történelmi dráma műfajában.
Ez az évtized hozta magával Sütő András A
lócsiszár virágvasárnapja és Csillag
a máglyán című közismert műveit,
Szabó Lajos Misztótfalusi Kis Miklós alakját idéző darabját: aMentséget,
Veres Dániel Mikes című
drámáját és Báthori Zsigmond korát életre keltő Véres
farsang című művét, Sombori
Sándor Gábor Áronát, Somlyai
László (korábban írott, a hetvenes években átdolgozott) Fráter
György-drámáját. Ekkor születtek Székely János történelmi drámái, közöttük a Caligula
helytartója és a Protestánsok,
valamivel később (a nyolcvanas évek elején) a Vak
Béla király, ekkor szereztek Magyarországon is szép sikert Kocsis István
történelmi drámái, illetve monodrámái: a Bolyai
János estéje és az Árva
Bethlen Kata. Ekkor ívelt fel Páskándi Géza drámaírói pályája is, elsősorban
történelmi drámáival, mindenekelőtt a Dávid Ferenc unitárius püspök tragikus
sorsát megörökítő Vendégséggel
és az Apáczai Csere János alakját idéző Tornyot
választok című drámával, majd az
ezeket követő harmadik „püspök drámával", a Péchi Simon sorsát bemutató És
Rosta órája üt című művével, majd
„királydrámáival”. Figyelemre méltó, hogy az imént említett drámai művek nagy
része az erdélyi történelemből merítette témáját. Hadd jegyezzem meg, hogy a
hetvenes évek (és már korábban a hatvanas évek) a magyarországi történelmi
színpad kibontakozásának is jelentékeny korszaka volt, mindenekelőtt Németh
László, Illyés Gyula, Keresztury Dezső, Szabó Magda, Hubay Miklós, Száraz György
és Hernádi Gyula történelmi drámáival.
A hetvenes évek történelmi drámáinak színpadán, miként említettem, az akkori
jelen társadalmi, politikai és erkölcsi konfliktusai kaptak hangot. A drámák
írói természetesen nem egyszerű allegóriákat állítottak színpadra, hanem olyan
műveket, amelyeknek egyszerre van históriai hitelessége, általános emberi
mondanivalója és jelen idejű üzenete. Az időszerű áthallások alkalmanként
felerősödtek (ebben a rendezésnek is volt szerepe!), és ilyenkor az író és a
közönség között sajátos együttgondolkodás alakult ki, amit időnként a hatalom is
észrevett. Innen ered az, hogy mind Magyarországon, mind Erdélyben időnként a
cenzúra is rendezői feladatokat vállalt magára, mi több, az is előfordult, hogy
egy-egy drámai műnek időnek előtte be kellett fejeznie színpadi pályafutását. A
színháztörténet több ilyen esetről is tud, a későbbiekben például ez a
cenzurális politika tiltotta le az erdélyi színpadokról Sütő András (és
természetesen a Budapestre áttelepült Páskándi Géza) műveit.
A történelmi drámák, ahogy a műfaj Németh László és Illyés Gyula vagy Sütő
András és Páskándi Géza színpadán életre kelt, egyszerre jelenítették meg a múlt
nagy egyéni és közöségi összeütközéseit és értelmezték a jelenkor konfliktusait.
Páskándi abban a dialógusban, amelyet 1971-ben Domokos Mátyással folytatott (és
amely A hetvenes évek történelmi
drámáicímmel először a Kortárs című
folyóirat 1971. decemberi számában, majd Domokos Mátyás A
pályatárs szemével című
interjúkötetében volt olvasható) a történelmi drámaműfaj „kétarcúságáról”, tehát
egyszerre múlt- és jelenidejűségéről a következőket állapította meg: „szerintem
a történelem (...) mindig aktuális, éppen mert az ember akarva-akaratlan mindig
történelmet él. Még ha nem tudok róla, akkor is, még akkor is, ha később mindez
nem minősül történelemnek. A történelem örök aktualitása nem úgy néz ki, hogy
kiválasztok valamit a múltból, egy eseményt, eseménysort, vagy valami
modellszerűt, hogy azután esetleg áthallásokkal érvényesítsem, hanem a képlet –
szerintem – a következő: adva van a történelem mint óriási folyamat, amelynek ma
is részesei vagyunk, és én, az író, bízom abban, hogyha a saját ítélőképességem,
szemszögem, kiválasztási hajlamom szerint egy darabot kiszeletelek belőle, akkor
ez ugyanolyan aktuális lesz, mint hogyha ezelőtt ezerötszáz évvel írták volna
ugyanarról az időről a kortásak.”
A múlt nagy eszmei vagy politikai konfliktusainak színpadi megjelenítését
Páskándi folyamatos „perújrafelvételnek” tekintette, és ennek az „örökös
társadalmi, emberi, generációs perújrafelvételnek”, ahogy az imént idézett
beszélgetés során mondotta, éppen az ad értelmet, hogy az író olyan igazságokhoz
jut el, amelyek időszerűek a mindenkori jelenben is. Van Páskándinak egy Miért
írok (írunk) történelmi drámát? című
interjúja, az Élet és Irodalom 1979.
10. számában jelent meg, ebben ugyancsak a történelmi „perújrafelvételről”
beszél. A történelmi dráma írójának célja eszerint „a dokumentumok alapján
újraértékelni, átrendezni az eseményeket, afféle perújrafelvételként, az igazság
rehabilitálásának szenvedélyével (...) Mi nem azért írunk történelmi drámát,
mert hogy »most is vannak hasonló esetek«, hanem sokkal inkább azért, hogy így
volt, és ha lehet, soha ne ismétlődjék”. Ebben a nyilatkozatban persze nemcsak a
történetiség iránt érzett felelősség jelenik meg, hanem a történelmi események
időszerű értelmezésének igénye is.
Bizonyára nem véletlen, hogy ez a kettős – történelmi és aktuális – írói
igény az erdélyi magyarság múltjának felidézése során a hitújítás eszmei és
politikai konfliktusokkal terhes korszakának drámai eseményeiben találta meg
azokat a témákat, amelyeket leginkább ki lehetett aknázni a hetvenes évek
(pontosabban a kommunista évtizedek) emberi, társadalmi és erkölcsi
összeütközéseinek színpadi megjelenítése során. Ezekben az összeütközésekben
rendre az elnyomó hatalom és a saját személyes szuverenitását védelmező emberi
személyiség került szembe egymással, és természetesen mindig és törvényszerűen
az emberi individuumnak kellett a küzdelemben alulmaradnia. A hatalmi erőszak, a
hatalmi manipuláció vagy megtörte a személyiség ellenállását, vagy ha megtörni
nem tudta, elpusztította azt.
Ennek a jelenkori (és erdélyi, romániai) konfliktusnak a bemutatása talált
igen használható történelmi példatárra, analógiára vagy éppen metaforára a
hitújítás korának erdélyi történelmi eseményei között. „A reformáció idejét –
fejtette ki Páskándi a Péchi Simonról írott És
Rosta órája üt című drámájának Bevezetőjében
– a magam számára – már az ötvenes, majd tüzetesebben a hatvanas években
felfedeztem. Azért tartottam fontosnak, mert némileg rezisztens – tartós –
modellt kínált az egy hiten, egy eszmén belüli megütközésekre, az eszmék és
dogmák – korunkra is jellemző – visszatapogatódzásaira az ősformák iránt.
Másfelől: e kor nyilvánvalóan vetette fel a szellemújítás korlátait.
Harmadsorban: ez a történelmi időszak (reformáció) tele volt megvádoltatásokkal,
egyenes és kancsal pörökkel. Negyedszer: a besúgás mechanizmusa, a
feljelentések, az akkori manipulációk nem egy esetben hasonlítottak a személyi
kultusz, a dogmatizmus idejére. Ötödször: a magyarság mint főként anyanyelviség
és történelemtudat, méltóságérzet kérdése úgyszólván először vetődik fel
történelmünkben (legalábbis ilyen élesen és széles körben). Hatodszor: a XVII.
század, a forrongás utáni intézményesülés, megszilárdulás roppant tanulságos
makettjét kínálta. Hetedszer: felvetődik a tolerancia (türelmesség), a
szólás-gyülekezés-gondolat-lelkiismeret- és vallásszabadság, a szellemi
szuverenitás kérdése, valamint a fejedelmi hatalom viszonya. Nyolcadszor: ahogy
egykor a sorsválasztó Tamásiról is írtam – ilyen helyzetekben az emberi egyének,
típusok sorsválasztása, létdöntései sokkal élesebb fénybe kerültek.
Kilencedszer: világosan kiderül e korokból, hogy a türelmesség milyen mértékben
kegyszerű és mennyire elvi – még az egyházon belül is. Tizedszer: ezek az idők
megmutatják, a fejedelem miként »zsákmányolja« és sajátítja ki a maga céljaira
istent, vagyis az eszmét, a hitet, s mit tesznek ez ellen az írástudók,
értelmiségiek.”
A hitújítás korát idéző erdélyi drámák, ahogy az író maga nevezte őket:
„püspökdrámák”, mindig a hivatalos ideológiától eltérő, és így a fennálló
hatalommal szembekerülő hitújítók és gondolkodók sorsában mutatták fel a
szabadság és az emberi értelem eszményét képviselő történelmi személyiségek
(mindig értelmiségiek) tragikus végzetét. A Vendégség hőse
Dávid Ferenc, az unitárius egyház megalapítója, a Tornyot
választok című drámáé a
racionalista Apáczai, az És Rosta
órája üté pedig a szombatos Péchi
Simon. Mind a hárman idegenként vannak jelen saját korukban, minthogy a
lelkiismereti szabadság, a kritikai gondolkodás és az emberi szuverenitás még
idegenek a 16–17. századi Erdély hatalmi viszonyaitól és mentalitásától.
Jóllehet, miként azt a tordai országgyűlések határozatai mutatják, a 16. század
vallásháborúktól gyötört Európájában talán a kicsiny és minden oldalról
veszélyeztetett erdélyi fejedelemség jutott el legmesszebbre a humanista
értelmiségiek által szorgalmazott vallási tolerancia elfogadásában és
érvényesítésében. Azoknak a humanista értelmiségieknek az osztályrésze, akiknek
gondolkodása már a polgári öntudatot és mentalitást előlegezte, mégis többnyire
az idegenség (és végül az elbukás) lett. Éppen ebből az idegenségből ered mind
tragikus bukásuk, mind felmagasztosulásuk: tulajdonságaik valójában azokhoz a,
mondhatom így: „polgári” értékelvekhez igazodnak, amelyek egyformán idegenek
voltak mind a hitújítás korának fejedelmi Erdélyében, mind Páskándi Géza korának
Romániájában és Közép-Európájában.
De lássuk végre közelebbről a Dávid Ferenc emlékének szentelt történelmi
tragédiát. A Vendégség, az író
datálása értelmében, 1968–1969-ben készült, 1971-ben a budapesti Pesti Színház
és a békéscsabai színház mutatta be. Az író később 1984-ben közreadott Erdélyi
triptichon című könyve számára
(ez mind a három „püspökdrámát” magába foglalta) alaposan átdolgozta, még néhány
jelenetét is felcserélte, annak érdekében, hogy a három történelmi dráma
egységes szerkezetet alkosson. Mint a Triptichon-kötet
előszavában elmondotta, az átdolgozásokat az indokolta, hogy a drámáknak
„triptichonként sokkal inkább egymásra utaltaknak kell lenniök, mint
egyedülállóan. Innen a visszautalások vagy előresejtések.” Magam ezúttal a Dávid
Ferenc-dráma első változatát vizsgáltam, minthogy véleményem szerint ebben a
változatban érvényesülnek leginkább az író eredeti szándékai, pontosabban azok a
primér tapasztalatai, amelyeket még a kommunista Romániában élve, és ott hosszú
esztendőket kegyetlen börtönökben és kényszermunkahelyeken töltve szerzett a
mindenkori zsarnokság természete felől.
A Vendégség ugyanis
a mindig kíméletlen zsarnokságról ad képet, mondhatnám, Illyés Gyula nevezetes
költeményére utalva, három felvonásban mutatva be ennek a zsarnokságnak az
elvetemültségét, féktelenségét és erőszakosságát. Mint ilyen, annak az igen
széles közép- és kelet-európai irodalmi spektrumnak a része, amely a térségben
évtizedekig uralkodó zsarnoki rendszerek természetét, működését és emberi
(erkölcsi) következményeit vizsgálta és ábrázolta. Ez az irodalmi spektrum
természetesen nem csak a magyar irodalom sajátja, megvan a lengyel, a cseh, a
román, az orosz irodalomban is, a költészetben, az elbeszélő prózában és a
drámairodalomban egyaránt. (Hadd utaljak csupán futólag olyan szerzőkre, mint
Illyés Gyula, Németh László, Déry Tibor és Örkény István, a lengyel Jerzy
Andrzejewski és Kazimierz Brandys, a cseh Milan Kundera, Bohumil Hrabal és
Vaclav Havel, a román Paul Goma és Marin Sorescu, az orosz Mihail Bulgakov,
Borisz Paszternak és Alekszandr Szolzsenyicin.)
A zsarnoki rendszer bemutatása mindig akkor lehet hiteles és eredményes, ha a
politikai erőszakkal szemben valamilyen nagyszabású, intellektuális és morális
értelemben szuverén emberi személyiség áll. Az „ellenképnek”, az
„ellenjátékosnak” ezt a szerepét tölti be például Németh László emlékezetes
drámájában Galilei vagy Sütő András drámájában Kolhaas Mihály. Ilyen nagyszabású
és szuverén emberi személyiség a Vendégség tragikus
hőse: Dávid Ferenc, a hitújító is, aki az igazság kutatásának égető
szenvedélyével járta be a reformáció történetének állomásait a lutheránus
confessiótól a kálvinizmuson át az antitrinitáriánus hitig.
Az unitárius felekezet híveinek szabad és kritikai gondolkodását nem csak
Páskándi szóban forgó drámája mutatta fel erkölcsi példaként, ez a
gondolkodásmód magasztosult fel Sütő András Csillag
a máglyán című drámájában, amely
az antitrinitárius Szervét Mihály és a Genf városát diktatórikus eszközökkel
kormányzó Kálvin János küzdelmében mutatta be a szabad emberi személyiség és a
zsarnoki hatalom konfliktusát, és ebben metaforikus módon a hetvenes évek
bukaresti despotizmusának kíméletlenségét. Ugyancsak Szervét Mihály tragikus
sorsát idézte fel Páskándi Gézának egy – 1972-es Tű
foka című kötetében megjelent –
verse, a Szervétusz a máglyán,
amely a vértanúsorsot vállaló hitújító hősiességének állított emléket.
Dávid Ferenc sorsa, akárcsak Szervét Mihályé, a függetlenül gondolkodó és
meggyőződését minden körülmények között vállaló értelmiségi ember történelmi
kiszolgáltatottságát és önként vállalt helytállását példázta. A hitújító
életéről és munkásságáról korábban, de a hetvenes években is, és természetesen
főként Erdélyben számos tudományos közlemény adott képet, ezek bőven
foglalkoznak emberi egyéniségének vonásaival is. Ezek közül Páskándi talán a
püspök két tulajdonságára irányítja a legnagyobb figyelmét: szüntelen
igazságkeresésére és állhatatos humanista meggyőződésére.
Páskándi drámája mintha arra az értelmezésre építette volna fel az
unitáriusok püspökének ábrázolását, amelyet a két világháború közötti erdélyi
irodalom egyik kiválósága, Szentimrei Jenő adott róla még a harmincas években
(noha aligha tudnám igazolni, hogy Páskándi ismerte volna Szentirmai szövegét!).
„Ha Dávid Ferenc ma élne – állapította meg az ugyancsak unitárius Szentimrei –,
kisebb gondja is nagyobb lenne annál, hogy erejét felekezeti villogásokra
forgácsolja szét. De éles szemét egy pillanatra se venné le az igazi
ellenségről, aki az igazság keresésének útjába mesterséges akadályokat állít, és
holt betűkkel kíván erőt venni a szellem győzhetetlen fellegvárain. Kísérjük
csak figyelemmel Dávid Ferenc életének egymásra torlódó nagy háborúságait.
Megtanulhatjuk tőle, hogy a legnehezebb helyzetekben se nyúlt a legkényelmesebb
eszközökhöz, az erőszakhoz. Pedig nyúlhatott volna. Voltak évei, amikor
valójában ő volt az úr Erdélyben, olyan befolyást tudott gyakorolni a fejedelem
és a főemberek cselekedeteire. De neki az volt a legsúlyosabb fegyvere, hogy a
puszta szellem erejével harcolt, s büszke öntudattal dobta messze magától az
erőszaknak még a gondolatát is. A szelíd Jézus tanítványa volt ez a félelmetes
bajvívó, aki a belátás, meggyőzés, megértetés harci eszközeinek használatában és
az ebbeni állhatatosságban mutatta meg igazi nagyságát.” (Idézi Kovács Lajos Emlékbeszéde
a Dávid Ferenc 1579–1979 című
kolozsvári 1979-es kiadványban.)
Valójában ezt a Dávid Ferencet: a lelkiismeret emberét keltette életre
Páskándi Géza színpada. Maga a püspök így tesz vallomást a második felvonásban,
midőn a besúgóvá züllött unitárius teológusnak próbálja magyarázni igazát: „Azok
a kényelmetlen emberek, akiktől nem azt a választ kapják, amit ők szeretnének,
azok a kényelmetlen emberek, akik nem adnak nyugalmat a lelkiismeretnek, akik
mindig kérdeznek, még akkor is, amikor mindenki minden választ mindenre megadott
már. Ezek sose ölnek, ezeket mindig megölik.” És még korábban, a besúgóval
ismerkedve és szándékait fürkészve, ilyen egyszerű szavakkal világítja meg
egyházfői állhatatosságának lelki hátterét: „Meg akarom őrizni az unitárius
híveket, egy vallást, egy egyházat. Nem akarom, hogy egy gondolat elpusztuljon,
ennyi az egész.”
Dávid Ferenc tiszta alakjával szemben egy egész zsarnoki rendszer áll, ezt a
rendszert a színpadon négy szereplő képviseli. Az első személyesen nincs is
jelen, csak bizalmi embereinek hivatkozásaiban: a katolikus Báthori Kristóf,
Erdély vajdája, Báthori István fejedelem és később lengyel király bátyja, aki
1576-tól a lengyel trónra távozott testvérének megbízásából kormányozta a
fejedelemséget. A második ennek udvari orvosa, az olasz származású unitárius
Blandrata György, aki a püspök elveszejtésére irányuló terveket szövi, a
harmadik az ugyancsak olasz Socino, akit unitárius hitéért végigüldöztek egész
Európán, és most Blandrata (és a fejedelem) megbízásából beköltözik Dávid Ferenc
otthonába, hogy annak besúgója legyen, végül a negyedik a primitív lelkületű
cseléd: Mária, aki egyszerre ágyasa Dávid Ferencnek és Sociónak, és maga is
besúgói feladatokat lát el az orvos megbízásából, neki nemcsak a püspökről,
hanem az első számú besúgóról is jelentéseket kell adnia.
Ez a négy drámai szereplőből álló rendszer szinte a mindenkori zsarnokság és
persze a romániai kommunista diktatúra hatalmi szerkezetének a modellje lehetne.
A legfőbb vezető láthatatlan, őt csak utasításai képviselik, Blandrata mintegy a
titkosrendőri szervezet irányítója és működtetője, Socino a magas intellektusú
ügynök, aki hosszabb megfontolás után, mintegy „elvi alapon” vállalja a rábízott
feladatot, Mária pedig az az egyszerű lélek, aki úgy érzi, ki van szolgáltatva
az értelmileg magasan fölötte álló férfiaknak, és ezért a maga módján elégtételt
vesz sérelmei miatt. Ez a, mondhatnám így: „titkosrendőri” konstrukció
valószínűleg nem volt ismeretlen a kommunista diktatúrák körülményei között, s
minden bizonnyal a személyes szabadságától megfosztott, és később is megfigyelt
Páskándi Géza is találkozott vele. Személyes véleményem szerint éppen ennek a
„titkosrendőri” rendszernek – a hétköznapi zsarnokságnak – az állandó nyomása
következtében választotta a hetvenes évek közepén a Budapestre történő
áttelepülést.
A dráma kétségtelenül legérdekesebb szereplője Socino, aki, miként ő maga
beállítja szerepvállalását, nem pusztán aljasságból vagy kényszerűségből, hanem,
mondhatni, erkölcsi megfontolásból lesz Dávid Ferenc besúgójává. A dráma
szövegéből, mindenekelőtt Blandrata szavaiból persze az is kiderül, hogy nemigen
van más választása: hitelvei miatt már mindenünnen elüldözték, végső menedékként
a püspök otthona és a rábízott feladat maradt. Socino magas intellektusú férfiú,
teológus és filozófus, és minthogy Blandrata György valójában a fejedelmi akarat
közönséges manipulátora, egyedül ő: Socino lehet a püspök méltó szellemi
ellenfele. Nem könnyen vehető rá az árulásra. „Én – mondja megbízójának, az
orvosnak – hitből akarom, megérted, hitből akarom tenni, amit teszek (...) Semmi
megbízást nem vállalok, csak ezt a belsőt, s ha ez megvan, akár ölhetek is. De
csak hitből. Csak hitből!” Valamiképpen – és nézetem szerint ez a dráma
leginkább elgondolkodtató lélektani felismerése, legalábbis a zsarnoki
társadalmak kiszolgálóinak, egyszersmind áldozatainak pszichológiáját illetően –
azonosulni szeretne a rákényszerített megbízatással, mondhatnám,
„interiorizálni” szeretné azt a szerepet, amelyet ráosztott a hatalom.
Igen jól jellemzi ezt a helyzetet a darab első felvonásának egyik jelenete:
„Socino
Ki mondta a püspök úrnak, hogy én megfigyelni jöttem?
Dávid Ferenc
Ez nem ide tartozik. De tudom, hogy maga megfigyel engem. Azt is tudom,
hogy magának jelentenie kell mindent Blandratának és a fejedelemnek. Így van?
Socino
Még nincs.
Dávid Ferenc
Nem értem. Világosabban, Socino.
Socino
Meg akarok győződni arról, hogy a püspök úr valóban méltó-e az én
árulásomra?! Nem adom olcsón magamat. Senkit sem akarok ártatlanul elárulni.
Érti, püspök úr?
Dávid Ferenc
(bólogatva) Értem."
Az olasz teológus végül a zsarnokság egyszerű eszköze lesz, aki
lelkiismeretén úgy próbál könnyíteni, hogy megöli a nála is aljasabb
szolgálólányt, és a gyilkossággal, mintegy vezeklésül, ő is a hatalom kezére
adja magát. Ez a hatalom, minden zsarnokság természete szerint, nélkülöz
bármiféle erkölcsi aggályt és megfontolást, egyedül a maga kormányzati érdekeit
követi, és ebben a katolikus fejedelem kész eszközül használni a számára
különben idegen vagy ellenséges világból való unitáriusokat: Blandratát és
Socinót is. Abból az egyszerű megfontolásból, hogy elejét kell venni a további
hitújításoknak, az önálló gondolkodás terjedésének, minthogy ez a gondolkodás
minden hatalmi rendszerre, minden „állam–raison”-ra veszedelmes lehet. Hasonló
megfontolások nyomán fog össze az unitárius Blandrata és Socino is a katolikus
fejedelemmel. Mi több, Blandrata éppen a hitújítások korának konszolidálására
hivatkozva győzi meg az olasz teológust arról, hogy a besúgói feladatot
vállalnia kell: „Vállalni fogod – érvel az orvos –, mert te is érzed, hogy az
újítások kora lejárt. Nem hívhatjuk ki magunk ellen ismét a többi egyház
haragját. Meg kell őriznünk azt az egyházat, amivé már lettünk. Most a
szilárdítás kora jő el. Most nem az elme szikráira van szükségünk, nem a
képzelet villanásaira, mert ezek lehetnek akármily csodálatosak is, csupán
veszélyt hozhatnak arra, ami már a fejedelem szemében is hatalomnak számít: az
unitárius egyházra. Új fejedelem jött. Ilyenkor mindig föl kell áldoznunk
valakit. Mindig valakit. Valakiket. Embereket vagy csupán egy embert.”
A zsarnoki hatalom logikája ez: ennek a logikának a jegyében kell az
unitárius Blandratának a katolikus fejedelem szolgálatába állnia, Socinónak
besúgói szerepet vállalnia és Dávid Ferencnek elpusztulnia. Páskándi Géza
történelmi drámájában ilyen módon a mindenkori zsarnokság logikájával,
mentalitásával és működésével szembesülünk. Azzal a mentalitással, amelyet a
magyar irodalomban kétségkívül Illyés Gyula nagyszabású költeménye, az Egy
mondat a zsarnokságról mutatott
be és leplezett le hatalmas szellemi, erkölcsi erővel: „hol zsarnokság van/ott
zsarnokság van”.
Páskándi Géza félelmetes dramaturgiával mutatja be három felvonásban ennek a
zsarnokságnak a szellemiségét és működését, aljasságát és kíméletlenségét.
Ugyanakkor Dávid Ferenc alakjában felmutatja a zsarnoki hatalom hiteles
ellenfelét is: az igaz embert, aki a maga igazságában megfélemlíthetetlen és
legyőzhetetlen. Erről a legyőzhetetlenségről írta különben aVendégség körüli
időben született Néróhoz című
versét, ez ugyanúgy a védtelen ember, jelesül a költő ártatlanságát állítja
szembe a zsarnoki hatalommal, mint a történelem színpadán játszódó dráma. Hadd
idézzem végezetül ennek a költeménynek a szövegét:
Véres költő, hiába tanítod meg
alattvalóidat nevedre, hiába vésed
fejükbe sánta éneked, hiába skandáltatod
egész Rómát rímekkel, hiába daloltatod
soraid csecsszopókkal, hiába
öntöd fülmosóvíz helyett minden
fülekbe éneked, hiába töltöd erővel
világ torkára szellemed, hiába ölsz
s gyújtasz megannyi Rómát – – –
minden verssorod mögött
egy-egy fegyveres van – – –
s a költő vára
csak a védtelenség...