Tóth Vilmos: Unitárius felekezeti pantheonizáció a kolozsvári Házsongárdi temetőben |
A
tanulmány a szerző egyetemi
szakdolgozata egyik fejezetének
kis mértékben módosított
változata; a dolgozat
Pantheonizáció a Házsongárdi
temetőben (1791-1918) címmel
készült 2001-ben a Miskolci
Egyetem Bölcsészettudományi
Karán. (A
Szerző) A pantheonizáció meghatározó alaptípusai – a felekezeti, a családi, az állami (országos), a lokális (önkormányzati), az intézményi, illetve a katonai pantheonizáció – közül a tradicionális temetkezés vizsgálatakor a fő hangsúly egyértelműen a felekezeti aspektusra fektetendő, a Házsongárdi temető magyar síremlék-együttesénél pedig a felekezeti pantheonizáció elsősorban evangélikus, református, valamint unitárius szempontból vizsgálható. Az alábbiakban, az egyháztörténeti háttér rövid felvázolása után, a kolozsvári unitárius pantheonizációt vizsgáljuk meg közelebbről, a példákkal egyúttal megkísérelve megvilágítani a felekezeti pantheonizáció fogalmának lényegi tartalmát.
1568-ban kezdődött az oktatás a
kolozsvári Unitárius
Kollégiumban, melynek első
rektora Dávid Ferenc lett. Az
unitarizmus rohamosan terjedt,
elsősorban Erdélyben, ahol
1570-re a magyarság körében
domináns felekezetté vált. Ez az
esztendő egyben Dávid Ferenc
pályafutásának tetőpontját
jelentette, melynek jeleként,
ahogyan Szinnyei József
fogalmazott, egy éven belül
„Magyarország majd minden
nevezetesb protestáns hittudósa
ád ki ellene versben vagy
prózában cáfoló iratot.”[5]
János Zsigmond haláláig, 1571
márciusáig Dávid töltötte be az
udvari lelkészi pozíciót is.
János Zsigmond utódja azonban a
katolikus Báthori István lett,
aki elismerte ugyan Erdélyben a
szabad vallásgyakorlás jogát, de
az unitáriusokat el akarta
szigetelni: ezt szolgálta
gyulafehérvári nyomdájuk
elvétele, Dávid bebörtönzése,
valamint a vallásos művekre
bevezetett cenzúra. A reformáció
további radikalizálódását a
fejedelem innovációs törvénye
eleve megakadályozta, ugyanakkor
az unitáriusok tömegesen tértek
vissza a helvét hitvalláshoz.
Bár 1576-ban Báthori
biztosította püspökválasztási
jogukat, és az 1578-as tordai
zsinaton még 322 unitárius
lelkész jelent meg, az irányzat
idővel meggyengült. Egyaránt
támadta a rekatolizáció első
erdélyi hulláma (a
Báthori-rekatolizáció), illetve
a többi protestáns felekezet.
Bocskai István jogmegerősítő
intézkedése átmeneti
könnyebbséget jelentett az
unitáriusok számára, ám a
református fejedelmek idején
gyors ütemben „erdélyi
államvallássá” erősödött a
helvét reformáció, így
valamelyest mind a katolikus,
mind a többi protestáns egyház
visszaszorult. Az unitarizmus
fennmaradása azonban biztosítva
volt Erdélyben, akárcsak magyar
jellege: 1632-ben, Radeczki
Bálint halála után zsinati
határozat született arról, hogy
unitárius püspökké csak magyar
nemzetiségű lelkészt lehet
választani. A határozat nem
annyira a lengyel származású
Radeczki ellen szólt, inkább a
kolozsvári szászok háttérbe
szorítását szolgálta, akik a 17.
század elején még szinte
valamennyien unitáriusok voltak,
ekkorra azonban többségük már
vallást változtatott. Ám a
magyar és szász lelkész
választását egyaránt
megkövetelő, s így a kolozsvári
egyházközség etnikai dualitását
kifejező tradíció még hosszú
időn át érvényes maradt.
A
modern egyháztörténet-írás
tisztázta, hogy – Bucsay Mihály
szavaival – „a szombatosok és az
unitáriusok között közvetlen
folytonosság vagy lényegesebb
rokonság nem mutatható ki”[6],
a kortársak által vélelmezett
kapcsolat miatt azonban a
szombatosok elleni kegyetlen
fellépést az unitáriusok is
megszenvedték. I. Rákóczi György
az 1638-as dési egyezségben
felmentette ugyan őket az
innováció vádja alól, ám el
kellett ismerniük Jézus Isten
voltát és ígéretet kellett
tenniük a trinitás nevében való
keresztelésre, illetve ezeknek
megfelelő unitárius káté
elkészítésére. Ezzel
megmenekültek a szombatosok
sorsától, ám zaklatásuk – köztük
a kolozsvári unitáriusok
reprezentáns alakjaié – tovább
tartott. A dési egyezség
távolabbi következményei
tragikusak voltak, hiszen, a
huszonkilencedik unitárius
püspök szavaival:
„Megakadályozta az unitárius
hitelvek fejlődését a 19. század
közepéig. (…) Egyházunk súlyos
tér- és lélekszám-veszteséget
szenvedett, melyből többé nem
tudott felépülni.”[7] A
17. század második felében Koncz
Boldizsár püspök szervezte újjá
az egyházközségeket, az
Unitárius Kollégiumot püspöki
felügyelet alá vonta, és
1669-ben bevezette a képviseleti
elven szerveződő zsinatot. Koncz
írta meg a dési egyezségben
vállalt kátét is, amely azonban
nyomtatásban csak tizennégy
évvel halála után, 1698-ban
jelenhetett meg. Ebben az
időszakban, miután 1658-ban a
szejm megvonta a türelmi törvény
érvényét a lengyelországi
antitrinitáriusoktól, számos
emigráns lengyel hittestvér
érkezett Kolozsvárra, ahol
mintegy száz éven át önálló
egyházközségük működött.
A Diploma
Leopoldinum által
elvben biztosított jogok dacára
a 17. század utolsó évtizedében
újabb erőteljes rekatolizációs
folyamat indult Erdélyben (a
Habsburg-rekatolizáció), amely a
cenzúra szigorodásával, s néhol
az istentiszteletek tiltásával
is járt. 1693-ban a jezsuitáké
lett a kolozsvári Unitárius
Kollégium régi, óvári épülete,
1716-ban pedig a császári
katonaság erőszakkal foglalta el
az unitáriusok főtéri
nagytemplomát és nyomdáját. A
város nagy történésze, Jakab
Elek szerint az 1710-es, 1720-as
évek jelentették a legnagyobb
törést az egyház történetében,
amikor az unitarizmus „létalapja
megingott egész Erdélyben.”[8] A
templomfoglalások 1781-ig
elhúzódtak, s mivel új templomok
építésére nem volt lehetőség, az
istentiszteletek általában
magánházakban folytak. Az
unitarizmus, mint a
legradikálisabb a fennmaradt
nagy felekezetek közül, az
erdélyi rekatolizáció első számú
ellenségévé vált. A
„kiirtásukra” Bécsben
kidolgozott terv vélelme[9] talán
túlzás, de az unitáriusok
szenvedték el a legnagyobb
veszteséget mind az elfoglalt
templomokat, mind az áttérőket
tekintve, emellett sokáig
semmiféle közhivatalt nem
láthattak el (s el kellett
viselniük a megbélyegző
„ariánus” nevet is). Az eredményes védekezés egyik feltétele az unitárius világi elit fokozatos bevonása volt az egyház vezetésébe: ennek elindítása – akárcsak a Kollégium fennmaradása –, elsősorban Szentábrahámi Lombárd Mihály püspöknek, a 18. század talán legnagyobb unitárius személyiségének érdeme. 1718-ban választották meg első ízben a két világi főgondnokot, s döntés született arról, hogy a Kollégiumot a kolozsvári egyházközség helyett maga az Unitárius Egyház köteles fenntartani. A zsinat mellett létrejött az Egyházi Főtanács, melyben 1778-tól az egyházi és a világi vezetés együtt hozta döntéseit. 1785-től működtek a gyülekezeti presbitériumok, a 19. század elejére pedig megszilárdult a kettős elnökség rendszere. A tendencia tehát egyértelműen a világi vezetés súlyának növekedését jelezte.
1781-ben, Ágh István püspöksége
idején II. József türelmi
rendelete változást hozott az
unitáriusok számára. A rendelet
megszorító intézkedései, például
a püspöki vizitáció tiltása,
eltörpültek az istentisztelet, a
templomépítés, az iskolatartás,
a könyvnyomtatás és a
közhivatal-vállalás újbóli
szabadsága mellett. 1783-ban az
uralkodó rendeletére pénzbeli
kárpótláshoz is jutottak az
elvett templomokért. A következő
évtizedek megújulási
folyamatában Lázár István püspök
mellett Petrichevich-Horváth
Ferenc, az 1778-ban
megválasztott, negyedszázadon át
működő főgondnok vitte a
legfontosabb szerepet. 1796-ra
felépült az új kolozsvári
unitárius templom, az 1806-ra
újjászervezett Kollégium és a
tordai középiskola mellett pedig
1804-ben megindult az oktatás a
székelykeresztúri középiskolában
is. A háttérbe szorítás
évtizedeiben növekedett meg az
egyház és a Kollégium számára az
adományok és alapítványok
jelentősége, melyek közül a 18.
században Zsuki Lászlóé, a 19.
században pedig Berde Mózsáé
volt a legfontosabb.
A
19. század újra prosperáló
korszakot jelentett az Unitárius
Egyház történetében. Olyan
események követték egymást, mint
Körmöczi János püspök
egyházszervezeti reformjai, a
vallásoktatás bevezetése,
1837-ben pedig a második,
Székely Sándor által
összeállított unitárius
énekeskönyv kiadása. 1841-ben a
zsinat elfogadta Brassai Sámuel
kollégiumi tanügyi reformjait,
többek között a latin helyett a
magyar tanítási nyelv
bevezetését. Székely Sándor
püspöksége alatt indult el az
intézményes lelkészképzés. Az
angol unitáriusokkal az 1835-ben
Erdélybe érkező Paget János
révén sikerült szoros viszonyt
kiépíteni, az amerikaiakkal való
kapcsolatfelvétel pedig Bölöni
Farkas Sándor érdeme volt. Az
1848-as áprilisi törvények az
unitarizmust Magyarországon is
bevett felekezetté
nyilvánították.
A
lelkészképzés kiépülése,
akárcsak a rendkívüli
jelentőséggel bíró külföldi
kapcsolatok megszilárdulása
Kriza János püspök nevéhez
köthető, ám Székely Sándor
halála[10] és
Kriza püspökké választása között
sor került a birodalom
felbomlása előtti utolsó nagy
megpróbáltatásra: az
interregnumra (1852-61). Az
anakronisztikus
abszolutizmus-imitáció hevétől
túlfűtött bécsi udvar kétségbe
vonta az unitáriusok
püspökválasztási jogát, s a
püspöki szék kilenc éven át
betöltetlen maradt (így 1859-ben
a protestáns pátens az
unitáriusok számára már nem a
váratlan alárendeltséget, hanem
az alárendeltség megerősítését
hozta el). Az interregnum idején
újra bebizonyosodott a világi
elit szerepvállalásának óriási
jelentősége: az osztrák állami
adminisztráció unitárius iskolák
elleni támadásával szemben
kibontakozó ellenállást, illetve
az anyagi és erkölcsi
összefogást Káli Nagy Elek
vezette, aki 1854-től töltötte
be a főgondnoki tisztséget.
Mellette ki kell emelni Székely
Mózes főjegyző és
püspökhelyettes, valamint a
jogtudós Mikó Lőrinc és az
1848-as képviselő, Fejér Márton
szerepét. A még 1847-ben erdélyi
indigenátust nyert Paget révén
az angol unitáriusok jelentős
pénzügyi segélyt juttattak
elnyomott erdélyi
hittestvéreiknek.
A
püspökválasztási jog
visszaszerzése révén 1861 az
unitáriusok számára is a
változás esztendeje volt: a
tordai zsinaton megválasztott
huszonkettedik püspök, Kriza
János főpásztorsága idején az
Unitárius Egyház megérte a
kiegyezést, s ezzel a tényleges
emancipációt, sőt, az állami
támogatást. 1861-től jelenik meg
az első unitárius folyóirat, a Keresztény
Magvető, Erdély legrégebbi
ma is létező egyházi
periodikája. Kriza halálát
követően, 1875-ben Ferencz
József vette át az egyház
vezetését. Hosszú, 1928-as
haláláig tartó püspöksége előbb
a modern egyházzá szerveződéssel
és a Teológiai Akadémia
megalakításával telt, majd, az
utolsó évtized, már egészen új
problémák jegyében. Ferencz
püspöki joghatósága, elsőként és
utolsóként, nemcsak az erdélyi
hívekre, hanem a Szent Korona
országainak valamennyi unitárius
lakójára kiterjedt. Az Unitárius
Kollégium a dualizmus korában
országos jelentőségű intézménnyé
vált, mint a lényegében
ökumenikus elitképzés egyik
legfontosabb kolozsvári
helyszíne. Az 1910-es években
Kolozsvár magyar lakosságának
mintegy 3-4 %-a vallotta magát
az Unitárius Egyház tagjának, ám
ehhez képest sokkal nagyobb
arányban képviseltették magukat
a városi értelmiségben, a
közéletben. Mindemellett az
unitáriusok alkották a
legreprezentatívabb és a
városhoz legszorosabban
kapcsolódó csoportot Kolozsvár
felekezeti alapon szerveződött
közösségei közül.
3. Az
unitárius pantheonizáció
kérdésköre szempontjából
elsőként azt kell kiemelni, hogy
amint Kolozsvár mindvégig az
Unitárius Egyház központja volt
– s az ma is –, úgy a
Házsongárdi temető az egyház
nagy alakjainak kiemelkedően
legfontosabb, gyakorlatilag
„rivális” nélküli temetkezési
helye. Ugyanakkor mégsem
beszélhetünk minden itt
eltemetett neves unitárius
személy esetében felekezeti
pantheonizációról, hiszen ennek
feltétele egy olyan közösségi
kultuszhely kialakítása, melyen
a kultusz tárgyai – esetünkben a
jelentős síremlékek – felekezeti
alapon csoportosulnak valamely,
egyszerre több felekezet által
használt temető egy karakteresen
behatárolható részterületén.
Ennek alapján mondhatjuk, hogy a
valódi unitárius felekezeti
pantheonizációra csak a 19.
században került sor, amikor is
ennek fő helyszíne a III/B.
parcella úgynevezett „unitárius
temetőrésze” lett.
Hangsúlyozandó, hogy nem egy
unitáriusok számára elkerített
temetőrészről van szó, hanem egy
olyan területről, amelyen vannak
más felekezethez tartozó
sírjelek is, de amelyen az
unitárius sírok mind
mennyiségileg, mind a temetőrész
általános képe szempontjából
dominánsnak nevezhetők.
Hangsúlyozni kell azt is, hogy
az unitárius síremlék-együttes
kizárólag primer temetésekkel,
és nem újratemetésekkel jött
létre; ez azonban a
pantheonizáció típusára világít
rá, mégpedig formai szempontból,
ám magának a pantheonizációnak a
tényén nem változtat.
Az unitárius temetőrész
kialakulása előtt a Házsongárdi
temetőben aligha volt
kitüntetett unitárius
részterület (bár nyilvánvaló,
hogy a kolozsvári unitárius
hegemónia korában, tehát az
1560-as évektől a dési egyezség
időszakáig, ahogy a várost, úgy
a temetőt is a felekezet
uralta). Ami az elit –
felekezeti szempontból is
meghatározó – temetkezésének
kezdeti szakaszát illeti, maga
Dávid Ferenc 1579 novemberében a
dévai várbörtönben halt meg,
sírhelyét nem ismerjük, a dévai
várban található emlékművét
pedig csak 1910-ben, az
emlékezés századának hajnalán
állították (utóbbi
vitathatatlanul szimbolikus
sírhely szerepét is betölti).
Megvalósulása időben egybeesett
a dávidi életmű recepciójának
betetőzésével. Dávid Ferencre,
mint megalapítójára az egyház
hivatalosan első ízben csak
1868-ban, a háromszáz éves
jubileumot ünneplő tordai
zsinaton, Kriza János püspök
kezdeményezésére emlékezett.
Nemzetközi jelentőségének
tisztázására még később került
sor, s ebben jelentős szerep
jutott a Kriza utódja, Ferencz
József, valamint az ő majdani
utódja, Boros György által
1885-ben létrehozott Dávid
Ferenc Egyletnek. A Dávid
elismertetésére irányuló
törekvés sikerét nem kis részben
a 19. században kiépült amerikai
és angol kapcsolatoknak
köszönhették. Az első
jelentősebb munka Dávid
Ferencről a reformátor halálának
háromszázadik évfordulójára
jelent meg.[11]
Az unitáriusok első
reprezentánsai, például az idős
Heltai Gáspár, még a Házsongárdi
temető megnyitása előtt haltak
meg. Voltak, akiknek élete
Kolozsvártól távol ért véget,
mint a Baranyában 1574-ben
vértanúhalált halt Alvinci
Györgyé. A 16. század neves
unitáriusai közül egyedül az
egyház harmadik püspökéről, az
1597-ben elhunyt Enyedi
Györgyről, „az unitáriusok
Platónjáról” tudhatjuk biztosan,
hogy egykor a Házsongárdban
temették el, a síremléke azonban
neki sincs meg. Mellette az
1592-ben meghalt zsoltárfordító,
Bogáthi Fazekas Miklós itteni
eltemetése is valószínűsíthető;
egyben ők voltak az 1585-ben
megnyitott Házsongárdi temető
első neves halottai.
A
következő másfél évszázadot
illetően az unitárius püspökök
többségéről már biztosan
állítható, a többiekkel
kapcsolatban is valószínű, hogy
a Házsongárdban helyezték
nyugalomra őket. Közülük az
1636-ban meghalt Csanádi Pál
püspök – egyben kiváló orvos és
kollégiumi rektor – sírköve az
1930-as években még megvolt a
II/A. parcellában.[12] Az
1661-es pestisjárvány idején a
Házsongárdban temették el Beke
Dániel püspököt, majd áprilisban
megválasztott, s júniusban
szintén a döghalál áldozatává
váló utódját, Járai Jánost,
továbbá Árkosi Gelei Benedek
orvost, a Kollégium neves
tanárát. Az 1684-ben elhunyt
Koncz Boldizsár püspök tumbájára
vonatkozó utolsó biztos említés
a 19. század derekáról
származik.[13] 1689-ben
a Házsongárdban kapott sírhelyet
Szentiványi Márkos Dániel püspök[14],
1715-ben Felvinczi György
kollégiumi tanár – hivatásos
színészetünk első ismert
szervezője és az állítólagos
első magyar opera szerzője –,
majd 1758-ban, két évtizednél
hosszabb püspöksége után
Szentábrahámi Lombárd Mihály.
Utóbbi nemcsak az
egyháztörténet, hanem a
temetkezéstörténet számára is
kimagasló jelentőségű személy,
hiszen eredeti tumbája ma is
megvan az I/C. parcellában,
viszonylag jó állapotban, egy
újabb talapzatra helyezve
(ugyanakkor az unitárius
pantheonizáció későbbi
centrumaitól elkülönülve). A
temető legrégebbi ma is meglévő
unitárius sírjele az 1643-ban
meghalt Járai Sámuel lelkészé,
melynek központi szimbóluma a
protestáns, különösen az
unitárius papi sírokon nagyon
elterjedt becsukott Biblia.[15] A
17-18. század nagy unitáriusai
közül az 1920-as években még
fellelhető volt a temetőben
többek között az 1643-ban
meghalt városi főbíró, Bácsi
István, a Kollégium 1720-ban
elhunyt igazgatója, Kolozsvári
Dimién Pál, vagy a lengyel
unitáriusok kilencedik, 1735-ben
meghalt lelkésze, Wissowati
András sírköve.[16]
Ilyen előzmények után alakult ki
az 1840-es évektől kezdődően a
III/B. parcella unitárius
temetőrésze.[17] Elsőként
a reformkori kolozsvári
temetések egyik
legfontosabbikát, Bölöni Farkas
Sándor, a „magyar Tocqueville”
1842-es gyászszertartását kell
említeni. Az Unitárius Egyház e
nagy fiának, az egyik
legjelentősebb magyar útleírás
szerzőjének, az erdélyi
reformkori közélet kimagasló
tehetségű vezető alakjának
korai, tüdőbaj okozta halála
nagy részvétet váltott ki,
egyedülállóan reprezentatív
síremléke pedig nemcsak egyháza,
hanem az egész város számára
szimbolikus értékű kultuszhellyé
vált. Ennek legékesebb
bizonyítéka, hogy 1873-ban
Kolozsvár lakossága Bölöni
Farkas Sándor sírja előtt
ünnepelte meg első ízben
nyilvánosan március 15-ét. Az
öt-hatezres tömeg előtt többek
között a nagy karrier előtt
álló, helybéli Hegedüs Sándor,
az akkor még ellenzéki,
balközép-párti lap, A
Hon vezető
publicistája, a későbbi
képviselő és jelentős
gazdaságpolitikus szónokolt. (Az
1848-ra emlékező hivatalos
állami ünnepségek a dualizmus
idején nem március 15-én, hanem
április 11-én, a 48-as
törvénykönyv szentesítésének
napján voltak.) Egészen más
jellegű, de úgyszintén
szimbolikus értékű gesztus, hogy
1870-ben a Bölöni Farkas-sírnál
lőtte főbe magát egy fiatal,
körülrajongott kollégiumi tanár
és lelkész, Fosztó Gábor.
Tettének oka rejtély volt és
maradt: saját sírja „életének
keserveit és csalódásait”
tünteti fel magyarázatként.
Bölöni Farkas Sándor 1843-ban
felállított síremléke már a 19.
század közepére ismert, több
ízben reprodukált műalkotássá
vált. Legfontosabb korai
ábrázolása Rohn Alajos 1850
körül, Sikó Miklós rajza után
készített
Kolozsvár-litográfiáján látható,
ahol a várost a főtér, a színház
és a laktanya képe mellett a
Bölöni Farkas-síremlék
reprezentálja. Az unitárius temetőrész kronológia szerint második nagy halottja az 1854-ben elhunyt Barra Imre volt, Kolozsvár főorvosa. Monumentális, a halálát követő évben felavatott síremlékét, akárcsak Bölöni Farkas Sándorét, a kor egyik legnagyobb erdélyi építésze, Kagerbauer Antal tervezte. Közös a két sírkőben az is, hogy általuk elsősorban egy tágabb közösség reprezentálta önmagát: a hatalmas, remekbe faragott – a családi pantheonizáció anyagi lehetőségeit messze meghaladó – síremlékek közadakozásból valósultak meg. A reprezentáló közösség nem kizárólag felekezeti alapokon szerveződött, Barra síremlékére például a református Ujfalvi Sándor vezette a gyűjtést. „Nagy méreteiket és impozáns voltukat az indokolja, hogy megkülönböztetett tiszteletnek örvendő, társadalmilag megbecsült személyek emlékére készültek közösségi összefogásból” – írta B. Nagy Margit.[18] Kagerbauer tervezte a közvetlenül az unitárius temetőrész felett nyugvó, református Debreczeny Márton – bányamérnök, költő és 1849-es miniszteri biztos – mára tönkretett síremlékét is, mely így formailag az unitárius sírok szerves folytatása. Hogy a három síremlék szimbolikus jelentősége, a reprezentáció igénye túlnőtt a felekezeti határokon, igazolja az is, hogy az 1850-es években gróf Mikó Imre református főgondnok mind az unitárius Barra, mind a református Debreczeny síremlékére nagyobb összeget áldozott.[19] Ki kell emelni – mivel általános magyarországi temetkezéstörténeti tendenciára világít rá –, hogy a Kagerbauer készítette 19. század közepi síremlékeken az architektúra jelentősége jóval felülmúlja a plasztikáét, s az elhunytat bemutató portré – amely mind Bölöni Farkas, mind Barra síremlékén megjelenik – alárendelt szerepet játszik a tömegével és faragványaival reprezentáló oszlophoz képest.[20] A kor jellegzetes, a német nyelvterület temetkezési kultúrájának hatását mutató neogótikus síremlékein – Kagerbauer kolozsvári és tordai művei a típus legszebb fennmaradt példái közé tartoznak – a figuralitás szerepe másodlagos, és elsősorban az architektúra lényegi eleme, az oszlop biztosítja a szimbolikus jelentőség megfelelő formai kinyilvánítását. Változást, előbb Budapesten, majd Kolozsvárott is az 1880-as és 1890-es évek hoztak: a síremlékeken túlsúlyba került a figuralitás, az architektúra fokozatosan a plasztika talapzatává vagy hátterévé minősült át és az áttételes, finom építészeti szimbolizációt felváltotta a jóval közvetlenebb szobrászati szimbolizáció. A síremlék így funkcionálisan az emlékmű felé mozdult el, s a funerális építészet feladata egyre inkább a monumentalitás biztosítására korlátozódott. Mindez elsősorban az emocionálisan erőteljesebb latin, főként az itáliai temetkezési kultúra előtérbe kerülésével, az eklektika divatjával, valamint az egyre költségesebb síremlékek állítására való lehetőséggel függött össze.[21] Ahogyan Bölöni Farkas Sándor, úgy Barra Imre síremléke is országosan ismert alkotássá vált. Elkészülte után, 1856-ban Kőváry László mutatta be a kor legnépszerűbb, Pest-Budán szerkesztett képes hetilapja, a Vasárnapi Ujság lapjain, leghíresebb ábrázolása pedig 1864-ben jelent meg Hunfalvy János „történelmi és helyirati” műve harmadik kötetének illusztrációjaként, mint a Kolozsvárt bemutató négy acélmetszet egyike.[22] Míg Bölöni Farkas Sándor síremléke elsősorban a reformkori tradíciók képviselői számára ruházódott fel többletjelentéssel, addig Barra Imréé – bár ő maga a reformkorban tevékenykedett, sőt, az 1831-es kolerajárvány, melynek leküzdése révén neve ismertté vált, a reformkor egyik közvetett előzménye volt – az abszolutizmus elleni civil tiltakozás egyik erdélyi jelképévé vált. Ennek okát elsősorban nem is a síremlék szolgáltatta, hanem a tekintélyes és népszerű orvos temetése, melyen akkora tömeg gyűlt össze, hogy a hatóságok katonai mozgósítást rendeltek el, s körülvették a temetőt, Barra gyászszertartása pedig néma, kimondatlanul is az osztrák elnyomás ellen szóló tüntetésbe ment át. Ennek kapcsán érdemes egy rövid kitérőt tenni. Barra 1854-es temetése egyértelműen beleilleszkedik abba a sorozatba, amely 1850-ben báró Wesselényi Miklós ideiglenes pesti temetésével, majd 1851-ben hamvai Zsibóra szállításával kezdődött, 1855-ben Vörösmarty Mihály temetésével, majd 1859 novemberében Kisfaludy Károly újratemetésével folytatódott, s 1860-61-ben tetőződött Forinyák Géza, gróf Széchenyi István, Palóczy László és gróf Teleki László gyászszertartásaival és temetésével.[23]A sorozat a kiegyezésig még számos utóhajtást hozott, például Zmeskál József egykori honvédszázados, népszerű ügyvéd és mecénás győri búcsúztatását 1863-ban, vagy az összeesküvés vádjával letartóztatott, majd szökés közben agyonlőtt volt őrnagy, Zilahi Sebess Emil 1864-es pesti temetését. Ha a helyszínek – Győr, Kolozsvár, Miskolc, Nagycenk, Pest, Szirák, Zsibó –, valamint az időpontok között nincs is közvetlen kapcsolat, a fenti eseményeket összefűzi, hogy a gyászszertartás valamennyi esetben tömeges egybegyűlésre és a méltóságteljes, sokszor néma, ám félreérthetetlen politikai protestációra nyújtott alkalmat.[24] A önkényuralom időszakában, az 1860-61-es „kis forradalom” alatt, majd a provizórium idején általános tendencia volt a magyar nemzeti identitás nyilvános felvállalásának erősödése – szemben a törvénytelennek tekintett, idegen centrumból irányított, represszív államhatalommal –, elsősorban a kulturális és a rituális szférában, hiszen politikai véleménynyilvánításra nemigen nyílt alkalom. A temetések mellett ugyanezen folyamat fontos stációi voltak más, elsősorban nem a gyászhoz, hanem az emlékezéshez kötődő, de szimbolikus értelemben rokon rituális cselekmények. Példaként említhetünk egyes emlékmű-avatásokat – mint például 1860-ban Balatonfüreden a műalkotásnak amúgy nemigen nevezhető Züllich Rudolf-féle Kisfaludy Sándor-szobor felavatását[25]–, valamint emlékünnepélyeket, mindenekelőtt 1859 októberében a Kazinczy-centenáriumot, illetve bizonyos hommage jellegű ünnepi tüntetéseket, mint az 1860-as „Garibaldi-láz” eseményeit.[26] Bölöni Farkas Sándor és Barra Imre síremléke így az unitárius temetőrész két legfontosabb, felekezeti jelentőségén jóval túlmutató objektuma lett. A következő évtizedekben hasonló szerephez már egyetlen más itt létesített síremlék sem jutott: Fejér Márton (1865), Mikó Lőrinc (1872) vagy Kriza János püspök (1875) nyugvóhelye közösségi szinten már elsősorban az Unitárius Egyház, mellette pedig – az előbbiekkel ellentétben – a családi pantheonizáció számára bírt jelentőséggel. Mikó Lőrinc sírja közelébe temetkezett a 20. században a bölöni Mikó család több kiváló tagja, köztük az Unitárius Egyház három főgondnoka, ifj. Mikó Lőrinc egyházpolitikus, Mikó Imre író, valamint a legnagyobb erdélyi historikusok egyike, Kelemen Lajos, aki házassága révén tartozott a családhoz. Az első székely népköltészeti antológia összeállítója, Kriza János sírjába temették 1905-ben vejét, Kovács János kollégiumi igazgatót, majd 1994-ben Kovács Lajost, az Unitárius Egyház huszonnyolcadik püspökét. A felekezet számos nagy mecénásának legjelentősebbje, az „unitárius jótevők fejedelme”, Berde Mózsa – a Berde-cipó névadója – szintén ebben a temetőrészben kapott végső nyugvóhelyet 1893-ban. Síremlékét, melynek feliratai egyaránt megemlékeznek Berde egyházi funkciójáról, mecénási szerepéről és politikai pályafutásáról, az Unitárius Egyház emeltette. 1897-ben pedig az unitárius temetőrész fogadta be az univerzális tehetségű, hosszú élete során sokféle tisztséget betöltő Brassai Sámuel földi maradványait, akinek monumentális, 1910-ben felavatott síremléke a környék leghangsúlyosabb elemévé, emellett az unitárius temetőrész, és egyben az egész régi Házsongárd vizuális lezárásává vált. Berde és Brassai síremlékét a szintén unitárius Pákey Lajos, a Kollégium 1899-1901-ben épült új otthonának építésze tervezte. A Berde-síremlék tisztán architektonikus mű, Brassaién azonban a síremlék leghangsúlyosabb eleme – a fentiekben az építészet és a szobrászat viszonyáról elmondottaknak megfelelően – a centrumba helyezett mellszobor. Az Unitárius Kollégium kiváló pedagógusai közül ebben a temetőrészben temették el 1906-ban Benczédi Gergely történészt, a metrikus mértékrendszer első hazai ismertetőjét, 1914-ben Nyiredy Géza természettudóst, majd a következő évben Barabás Ábel irodalomtörténészt, a Teológiai Akadémia tanáraiból pedig 1925-ben Péterfi Dénest és 1953-ban Vári Albertet. Gyakorlatilag az eddigi síremlék-együtteshez sorolható az 1842-ben, fiatalon elhunyt – reformkori szerepét tekintve Bölöni Farkas Sándorral rokonítható – Szentiváni Mihály sírja is, amely közvetlenül az unitárius temetőrész szomszédságában, a II/C. parcellában áll. A mű mind stílusát, mind típusát tekintve harmonikusan illeszkedik a közeli Kagerbauer-féle oszlopokhoz. A Házsongárdi temető egy másik pontján, a Kertek nevű temetőrészen található a Fekete-sírkert, amely az unitárius pantheonizáció szempontjából szintén gócterületnek számít, bár jelentősége elmarad a III/B. parcella unitárius része mögött. A sírkertet a felekezet egy prominens tagja, id. Fekete Pál alapította 1853-ban (ő maga tíz évvel később hunyt el, s természetesen ide temették). 1856-ban Fekete lehetővé tette, hogy a Kollégium elhunyt tanárait és diákjait, egyéb lehetőség híján, eltemethetik a Fekete-sírkert – akkor még meglévő – kerítéseinél. A következő tizennyolc évben húsz diák utolsó útja vezetett ide, de itt temették el 1900-ban Boros Sándort és 1910-ban Nagy Lajost – mindketten a Kollégium igazgatói voltak, emellett Nagy kezdeményezte a főtéri Mátyás-emlékmű felállítását –, vagy 1870-ben a már említett Fosztó Gábort. Boros sírja napjainkra már a múlté, Nagy Lajosé egy bokor tövébe dobva látható, Fosztóé még áll, de már alig betűzhető ki a halálba menekült lelkész üzenete: „Áldás az élőknek, béke a holtaknak.” Az unitárius pantheonizáció meghatározta területeken kívül található nevezetes unitárius emlékek esetében a szegregálódás okai változatosak, bár a 19. század előtti sírok esetében ez eleve nehezen megítélhető, hiszen többnyire már hiányzik a néhány elszigetelten megmaradt régi sírjel eredeti kontextusa, az egykori környező sírjel-együttes. A felekezet kultikus centrumaitól való távolmaradás fő oka a 19. század derekától egyértelműbben megjelölhető: ebben az időszakban a családi pantheonizáció jelentősége már a felekezetiével vetekedett, sőt, nem egyszer fölébe is került (igaz ez mind a Házsongárdra, mind általában a magyar városi temetőkre). A családi pantheonizáció egyik jelentős kolozsvári unitárius példája a kissolymosi Gyergyai család síremlék-együttese, melyet, ha áttételesen is, de joggal nevezhetünk sírkertnek, hiszen bár nincs elkerítve, elkülönülő jellege mégis azonnal felismerhető.[27] A Gyergyai-sírkert a Kertek egyik legattraktívabb családi sírcsoportja. Itt található az 1928-ban elhunyt Ferencz József püspök bazaltkő sírja is, aki egykor házassága révén vált családtaggá. Elsőként id. Gyergyai Árpád orvost temették ide 1881-ben, majd 1887-ben Gyergyai Ferencnét, aztán sorra a család többi tagjait. A Gyergyaiak számára kiemelkedően fontos volt a családi pantheonizáció: ezt bizonyítja, hogy később ide került az I/B. parcella díszsírhelyéről az 1874-ben meghalt Gyergyai Ferenc – 1848-as képviselő és hétszemélynök – sírja, a lutheránus sírkertből[28] ide temették át a katolikus id. Groisz Gusztávot, a szabadságharc Kolozsvárjának híres főbíráját, a Kertek egy felsőbb pontjáról pedig ide menekítették a szintén rokon Éjszaky Károly író felszámolt sírjának névtábláját. Ugyanakkor nem kerülhetett ide a felmenők tumbája az I/C. parcellából: az 1828-ban elhunyt Gyergyai Mihály ötvös – az egyetlen 18-19. század fordulójáról megmaradt kolozsvári mintakönyv tulajdonosa – és fia, Gyergyai Sámuel kincstárnoki titkár sírját a temetői bürokrácia kíméletlenül felszámoltatta. A Házsongárd területén oly jellemző saját családi mauzóleumban az egyház két jeles tagja kapott nyugvóhelyet, mindketten 1892-ben: a már említett erdélyi magyarrá lett angol főrangú, Paget János, illetve Berde Áron, aki akadémikus tudósként, az 1872-ben alapított és 1881-ben a király nevét felvett kolozsvári tudományegyetem első rektoraként, kollégiumi igazgatóként és unitárius főgondnokként vonult be a város és a felekezet történetébe. A Kertek egy-egy, az unitárius gócterületektől elszigetelt pontján áll az 1855-ben meghalt könyvgyűjtő és mecénás, Gedő József, valamint Káli Nagy Elek és Fekete Gábor főgondnokok síremléke, továbbá a költőként sem jelentéktelen Székely Sándor püspök feltehetően szintén Kagerbauer Antal készítette sírköve. Valamennyien az Unitárius Egyház nagy fiai, gyakran támogatói voltak, de egyéb kötődéseik ennél nem egyszer már fontosabbnak bizonyultak; ez történt temetkezési helyük kiválasztásakor is. Az I/C. parcellában temettek el több nagy unitárius tudóst: a kiegyezés évében elhunyt Mike Sándor levéltár-igazgatót, vejét, a nagy historikust, Jakab Eleket, illetve Kozma Ferenc pedagógiai írót. (Jakab Elek hamvait Budapestről, a Kerepesi úti temetőből hozatták haza, s temették el a város adományozta díszsírhelyen 1900-ban.) A lutheránus sírkert területére temetkezett a szintén unitárius Kőváry László történész. A 20. század unitárius püspökei közül Józan Miklós sírja a Fekete-sírkertben van. A családi pantheonizáció határozta meg Boros György püspök sírjának helyét: a II/C. parcellában található, apósa, Kovácsi Antal kollégiumigazgató mellett, a nagyajtai Kovács-sírkertben, nem messze az unitárius temetőrésztől. Az 1942-ben meghalt Varga Béla elkülönülő, reprezentatív sírhelyen nyugszik a Kertek területén, református püspöktársa, Nagy Károly szomszédságában. Ezzel kapcsolatban kiemelendő, hogy Varga elsősorban tudós volt, a püspökségről is az egyetemi katedra kedvéért mondott le. A 20. század világi unitárius nagyságai közül Gálffy Zsigmond kollégiumigazgatót az egykori városi díszsírhelyek egyikén helyezték nyugalomra, Tóth Kálmán könyvtárigazgatót, Szentmártoni Kálmán gimnáziumigazgatót és Simén Dániel teológiai tanárt a Fekete-sírkertben, Pálffi Mártont, az új, 1924-ben elkészült unitárius énekeskönyv szerkesztőjét pedig a II/B. parcellában, ahol amúgy alig akadnak unitárius sírok. Erdély huszonhetedik és huszonkilencedik unitárius püspökét, Kiss Eleket, illetve Erdő Jánost pedig a napjainkra egyetlen egyházi és „magyar” kézben maradt temetőrészen, a lutheránus sírkertben temették el. Az 1918-as közhatalom-váltást követően egyébként is számos unitárius temetkezett a 20. század végére „ökumenikus magyar temetővé” váló lutheránus sírkertbe. Voltak köztük teológiai tanárok, mint Csifó Salamon, Rostás Dénes, Lőrinczi Mihály vagy Izsák Vilmos; lelkész-írók, mint Ürmösi Kálmán vagy Raffaj Zsigmond; kollégiumi tanárok, mint Abrudbányay Sándor, Vass Domokos és Hadházy Sándor; vagy legutóbb, 1998-ban Gyarmathy Árpád főgondnok. A Házsongárdi temetőből került a kolozsvári unitárius templom kertjébe az 1637-ben meghalt főbíró, Tolnai János tumbája (1929-ben), a templom előcsarnokába pedig a kolozsvári lengyel unitáriusok első, 1691-ben elhunyt lelkésze, Lachovius (Lakovszky) András ereszes sírköve (1885-ben).[29] A két esemény a szükségszerű felekezeti pantheonizáció jellemző formáját mutatja, két hasonló, speciális helyzetben: amikor a temetői adminisztráció elrendelte felszámolás elől az egyházközség szellemi centrumába, mint utolsó mentsvárba kell menekíteni a város és az Unitárius Egyház évszázados emlékeit.
Függelék
Az erdélyi Unitárius Egyház
püspökei (1566-1996)
1. Dávid Ferenc (1566-79).
2. Hunyadi Demeter (1579-92).
3. Enyedi György (1592-97).
4. Kósa János, várfalvi
(1597-1601)
5. Thoroczkai Máté (1601-16).
6. Radeczki Bálint (Radecius)
(1616-32).
7. Csanádi Pál (1632-36).
8. Beke Dániel,
sepsiszentgyörgyi (1636-61).
9. Járai János (1661).
10. Koncz Boldizsár,
nagysolymosi (1663-84).
11. Márkos Dániel, szentiványi
(1684-89).
12. Bedő Pál, bölöni (1689-90).
13. Nagy Mihály, kövendi
(1690-92).
14. Gergely Mihály,
homoródalmási (Almási)
(1692-1724).
15. Pálffi Zsigmond, várfalvi
(1724-37).
16. Szentábrahámi Lombárd Mihály
(1737-58).
17. Ágh István,
sepsiszentkirályi (1758-86).
18. Lázár István, nagyajtai
(1786-1811).
19. Körmöczi János P., nagyajtai
(1812-36).
20. Székely Miklós, ótordai
(1836-43).
21. Székely Sándor,
aranyosrákosi (1845-52).
[1852-61: az interregnum.]
22. Kriza János (1861-75).
23. Ferencz József, kilyéni
(1876-1928).
24. Boros György (1928-38;
lemondott; meghalt 1941).
25. Varga Béla (1938-40;
lemondott; meghalt 1942).
26. Józan Miklós (1941-46).
27. Kiss Elek (1946-71).
28. Kovács Lajos, fiátfalusi
(1972-94).
29. Erdő János (1994-96).
Jegyzetek
[1] Vö. NORA,
PIERRE (ed.):
Les lieux de
mémoire. Paris,
1984-1993. I. [2] Az Unitárius Egyház történetére vonatkozó szakirodalomból elsősorban a legutóbbi összefoglalást használtuk fel. Vö. ERDŐ JÁNOS: Az unitárius egyház. In: Barabás Zoltán – Miklós László – Bodó Barna (szerk.): Erdélyi egyházaink évszázadai. Bukarest, 1992. (továbbiakban: ERDŐ, 1992.) 245-294. p. [3] Az „unitárius” szót 1600 körül kezdték használni, az 1638-as dési egyezség óta pedig a felekezet hivatalos elnevezése Unitárius Egyház. [4] A legjelentősebbek: Francesco Stancaro, Giorgio Biandrata (Blandrata György), Faustus Socinus, Jakob Paläologus, Adam Neuser, Matthias Vehe-Glirius, Nikolaus Paruta, Christian Francken, valamint Dávid Ferenc veje, Johannes Sommer. [5] SZINNYEI JÓZSEF: Magyar írók élete és munkái. II. köt. Bp., 1893. 645. col. [6] BUCSAY MIHÁLY: A protestantizmus története Magyarországon (1521-1945). Bp., 1985. 81. p. [7] ERDŐ, 1992. 260. p. [8] JAKAB ELEK: Kolozsvár története. III. köt. Habsburg-Lotháringiai korszak (1690-1848). Bp., 1888. 192. p. [9] ERDŐ, 1992. 267. p. [10] Aranyosrákosi Székely Sándor halála éveként szinte minden feldolgozásban 1854 szerepel, ami azonban egy tévedésen alapul. Székely 1852. január 27-én halt meg, püspöki vizitáció közben. [11] JAKAB ELEK: Dávid Ferencz emléke. Elitéltetése és halála háromszázados évfordulójára. I-II. köt. Bp., 1879. [12] Vö. HEREPEI JÁNOS: A Házsongárdi temető régi sírkövei. Adatok Kolozsvár művelődéstörténetéhez. Bp., 1988. (továbbiakban: HEREPEI, 1988.) 193-202. p. Fontos megjegyezni, hogy a kötet anyagát a szerző a két világháború között gyűjtötte, feldolgozását pedig 1949-ben fejezte be. [13] Nagyajtai Kovács István 1850 körüli kéziratos gyűjtése nyomán bemutatja: KOVÁCS SÁNDOR: Unitárius nagyjaink sírkövei a Házsongárdi temetőben. In: Keresztény Magvető, 1994. 2. sz. 97-105. p., 102. p. [14] Vö. BENCZÉDI GERGELY: Unitárius halottak és temetések. IV. rész. In: Keresztény Magvető, 1887. 2. sz. 116-120. p. 118-119. p. [15] Vö. HEREPEI, 1988. 226-228. p. [16] Vö. HEREPEI, 1988. 220-225, 470-472 és 486-488. p. [17] A II/C. parcellának, illetve a III/B. parcella unitárius részének elhatárolódása a két temetőrész déli szögleténél, Brassai Sámuel síremléke és a Ruzitska-sírok környékén nem egyértelmű; Gaal György, logikusan, az ösvényt tekinti a határnak, a temetői adminisztráció azonban nem. Vö. GAAL GYÖRGY: Tört kövön és porladó kereszten. Pusztuló múlt és fájó jelen a Házsongárdi temetőben. Kolozsvár, 1997. 78. p. [18] B.NAGY MARGIT: Kagerbauer Antal és a romantika építészete Erdélyben. In: Stílusok, művek, mesterek. Művészettörténeti tanulmányok. Bukarest, 1977. 87. p. Szerinte azonban a Bölöni Farkas-síremlék esetében Kagerbauer szerzősége nem bizonyos. [19] A temető Mikó-mauzóleuma, amely gróf Mikó Imre 1849-ben elhunyt felesége részére épült, szintén Kagerbauer műve. [20] Vö. NAGY ILDIKÓ: A műfajok hierarchiája a historizmus szobrászatában. In: Zádor Anna (szerk.): A historizmus művészete Magyarországon. Bp., 1993. 118. p. [21] Vö. TÓTH VILMOS: A Kerepesi úti temető másfél évszázada. In: Budapesti Negyed, 1999. 2. sz. 3-126. p. (továbbiakban: TÓTH, 1999.); 18. p. [22] HUNFALVY JÁNOS: Magyarország és Erdély eredeti képekben történelmi és helyirati szöveggel. Második szakasz: Erdély. Darmstadt, 1864. „A kolosvári temető” című kép a 12-13. oldalak között található (Ludwig Rohbock rajza alapján metszette G. M. Kurz). [23] Vö. TÓTH, 1999. 11-13. p. [24] A joghallgató Forinyák Géza esetét témánk szempontjából kétszeresen fontossá teszi, hogy sebesülése éppen akkor történt, amikor a tömeg 1860. március 15-én, a megszokott ünnepi koreográfia szerint a Kerepesi úti temető honvédsírjaihoz tartott. Forinyák néhány nap múlva meghalt, és április 4-i temetésén, ugyanott, Pest-Buda lakosságának negyede megjelent. Négy napra rá, április 8-án lett öngyilkos Széchenyi. Az egymáshoz közvetlenül nem kötődő tragikus események között éppen az újabb és újabb tüntetések teremtettek kapcsolatot. [25] Ez a mű nem azonos a ma Balatonfüreden látható Kisfaludy-szoborral, melynek mestere báró Vay Miklós volt. [26] Az abszolutizmus korának kollektív rítusaihoz vö. GYÁNI GÁBOR: Történetírás: a nemzeti emlékezet tudománya? In: Emlékezés, emlékezet és a történelem elbeszélése. Bp., 2000. 95-127. p.; 118-120. p. [27] A Gyergyaiak mellett a rokon dálnoki Árkosy, a derzsi Bartha, a szepeslőcsei Engel, a kilyéni Ferencz, a csíkszentmihályi Sándor, az alsószentmihályfalvi ’Sigmond, a vargyasi Szász, valamint a Groisz és a Wieland család tagjai vagy egy-egy tagja temetkezett ide. [28] Mivel ezt a temetőrészt mind a város lakossága, mind a szakirodalom így nevezi, ebben a kontextusban mindig a „lutheránus” jelző használandó az „evangélikus” helyett. [29] Vö. HEREPEI, 1988. 203-207., 383-385. p. |
Forrás: http://www.uni-miskolc.hu/~egyhtort/cikkek/tothvili.htm