Márkó László portlandi beszéde ::
Közölte lelteto Időpont:
2003. november 10., hétfő, 08:00 PST (3518
olvasás)
Megjegyzés: Éltető Lajos -
Eredeti dátum: 2003. október 28.
Az Oregoni MBK idén Márkó Lászlót hívta meg előadónak hagyományos októberi
vacsorájára. "Laci" az erdélyi szentivánlaborfalvi Berde Mózsa magyar általános
iskola igazgatója, amely nehézségekkel küzd s melyet az ORMBK anyagilag
megsegítette.
Az alábbiakban közzétesszük Márkó László beszámolóját. A vacsorán jelen volt
neje, Nt. Pap Mária unitárius lelkésznő,
aki most ösztöndíjas posztgraduáns hallgatója Berkeleyben a Starr King teológiai
főiskiolának; valamint kislányuk, a hétéves Abigél. Nem
sokaság, hanem Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat. (Berzsenyi
Dániel)ITisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves portlandi
magyarok! Szeretettel üdvözlök mindenkit, és a szentivánlaborfalvi gyermekek,
szülők és pedagógusok köszönetét szeretném tolmácsolni Önöknek. Az előadásomban
a falunkról, iskolánkról, az erdélyi magyarokról fogok beszélni, arról, hogyan
élnek egy kis erdélyi közösségben a 21. században a magyarok..
Szentivánlaborfalva ikerfalu a Feketeügy partján, a volt Háromszék vármegyében,
Brassótól 30, Sepsiszentgyörgytől 15 km-re, 525 méterre a tengerszint felett. A
falu nevét – a magyar nyelvterületen – főleg Jókai Mór első felesége –
Laborfalvi Róza (született Benke Judit, 1817–1886), a kiváló, magyar drámai
színésznő tette ismertté. Ő már Miskolcon született, édesapja Kálnokon, de a
Benke família ősi házának helyét ma is számon tartja a falu. Itt született az
1848–49-i forradalom és háromszéki önvédelmi harc legfőbb politikai egyénisége
és vezetője, Berde Mózsa (1815–1893), az unitárius egyház
jótevője. 1848-ban országgyűlési képviselő, erdélyi kormánybiztos volt. A
szabadságharc leverése után,1852-ben kötél általi halálra itélik, de
kegyelemként 4 évet tölt a josefstadti várbörtönben. Szabadulása után saját
birtokán gazdálkodot,t majd Gróf Bethlen Kamilló jószágigazgatója volt. 1867-től
1872-ig belügyminiszteri tanácsosként erdélyi ügyekkel foglalkozott. Örököséül
az unitáriusegyházat
tette meg. Édesapja – Mózes – is részt vett a szabadságharcban. Koporsó alakú
sírköve (tumbája) ott látható a laborfalvi unitárius temetőben.
Anyai rokona volt szentiványi Márkos Dániel kolozsvári tanár, 1684–89 között az
erdélyi unitárius egyház
püspöke. Innen származott a lángoló lelkű költő, Szentiványi Mihály (1813–1842)
is. Szentiványi Henter Benedek 1586-ban a fejedelmi tábla ülnöke volt, Háromszék
főkirálybírája. Még tudjuk, hogy hol volt szülőháza az első magyar nyelvű
„légtüneménytan”, meteorológiai–klimatológiai szakkönyv szerzőjének, Berde
Áronnak. Az MTA levelező tagja volt, és az 1872-ben alapított kolozsvári egyetem
első rektora. Itt ringatták bölcsőjét Háromszék vármegye főispánjának,
Szentiványi Gábornak (1888–1950), aki a letűnt rezsím áldozata lett. Ehhez a
faluhoz kötődik Szentiványi Sándor (1905–?)unitárius teológiai
tanár, jeles szónok és egyházi író. A falu idegenforgalmi értékei között
említjük a szentiványi római katolikus templomot, amely a középkori és
Keresztelő Szent János tiszteletére épült templom maradványain emelkedik. Erre
utal félköríves szentélye; sekrestyeajtójának reneszánsz ízlésben faragott
gerendáján virágornamentika díszíti a patrónus Henter család címerét a XVIII.
század elejéről. Ennek a famíliának a templom falán elhelyezett, verses
epitáfiuma egyedülálló síremléktípus a vidéken. Ellátogathatunk a laborfalvi unitárius templomba
is. Ez 1826-ban épült. Belsejében van egy emléktábla, amelyet 1939-ben helyeztek
el a nagy jótevő, Berde Mózsa emlékére. A templom papi székje 1825-ben,
szószékkoronája 1892-ben készült. A bútorzatot díszítő terítők XVIII. századi
úri hímzések alapján készültek. Kisharangja 1793-ból, lélekharangja
(csengettyűje) 1787-ben készült. A templom elejébe állították fel a magyar
szabadságharc helybeli mártírjainak emlékkopjáját (Lengyel László munkája,
1994). A templom melletti általános iskola a Berde Mózes nevét vette fel. Az
iskolaudvar felőli falán Berde Mózsa bronzból való domborműve látható (Petrovits
István alkotása, 1994). A főút mellett állott egykoron szülőháza is. Helyében ma
új épület áll. Kapuoszlopai azonban még eredetiek és ott áll a többszáz éves
tölgyfa, amely láthatta még a játszadozó Berde Mózsát. Ezt ma Berde Mózsa
cserefája néven ismerik a környéken. Szentivány déli részén, a főút mellett áll
a bizánci ízlésben emelt görögkeleti templom. (Épült 1936–39 között.)
Védőszentje Szent Miklós. Belső falfestményeit, képeit 1937-ben készítették. A
templom előtti monumentális kereszt 1978–88-ból való. Építészeti értékkel bír a
település déli szélén álló barokk oromfalas Szentiványi-sírkápolna. Hátsó
tetőnyeregjén huszártorony van. Műemlék. Nincs hiány kúriákban sem. A főút
mellett látható a késő klasszicista Szentiványi-kúria, a barokkosan átalakított
Apor-Seethal-udvarház oszlopos kiugró tornácával. Ugyancsak az út mentén, a
Bucs–Gáll-féle ház (tervezte Kós Károly) előtt monumentális székely kapu áll
(Márkos Béla munkája, 1935). Ezen a telken állott az irodalomból ismert régi
Szentiványi-kúria (XVII–XVIII század). A római katolikus temetőkert bejáratához
építették fel a két világháború áldozatainak monumentális emlékművét (Kelemen
Alpár terve, 1996). A falu egykoron gazdag népszokásaiból alig maradt mára
valami, ha csak nem soroljuk fel a máshol is ismert húsvéti „locsolkodást”, zöld
ág állítását május elsején a leányos házak kapufélfáira, a regutabálokat. A
falutól keletre, a Feketeügy árterületén, az ún. Kupán-rétet védett területté
nyilvánították. Az itt levő meándertavakban (Kupán-tó, Kis-tó, Feneketlen-tó) él
a sárga tavirózsa (Nuphar luteum), amelyet a környékbeliek kupánvirágnak
neveznek. A Pázsint nevű helyen együtt virít a békaszőlő, az úszó békalencse,
káka, széles levelű gyékény és a gyilkos csomorika. A Pázsinton nyílik a kockás
(kotu) liliom és az eléggé ritka szibériai nőszirom. A tavak környéke valóságos
madárszálló, nemcsak az itthoni, hanem a költöző vízimadarak számára is. A falu
lakossága a 2002-es népszámlálás hivatalos adatai szerint: 796 lakos, ebből 8
román, 783 magyar, 5 roma vagyis cigány, nem hivatalosan, ahogyan a közösség
számon tartja: kb. 14 román, 50 magyar anyanyelvű cigány, a többi székelymagyar
. 335 házszám van, ebből 280 lakott, többi hétvégi, kihalt, lebontott ház. A
falu lakósságának felekezetek szerinti megoszlása az 1992 népszámlálási adatok
szerint: katolikus 399, református 270, unitárius 116,
ortodox 20. A falu lakósága a XX. század közepétől folyamatosan csökken. Az
iparosodás, a kollektivizálás hatására nagy volt a kiköltözések száma, főleg a
fiatalok hagyták el a falut. Ugyanakkor egyre kevesebb gyermeket vállaltak az
itthonmaradók. Ma már nem ritka az egykézés sem. A faluban lévő malom a
környéken a legjobban felszerelt malom volt, 1989-ig nagyon sok helybelinek
biztosított munkahelyet. Az uzoni szeszgyárban is sokan dolgoztak, sokan a
sepsiszentgyörgyi gyárakba ingáztak. A rendszerváltás utáni gazdasági változások
után ezek az ipari egységek rohamosan legyengültek, szerre a munkásokat
elbocsátották, így most a falu munkaképes lakóságának kb. 70 %-a munkanélküli.
Foglalkozás szerinti megoszlása a falunak: 0-3 év – 25, óvodás – 45, I-VIII. –
70, középiskolás+szakiskolás+akik nem járnak iskolába 18 évig – 25, hivatalosan
munkakönyvvel dolgozik – 40, feketén cégeknél plusz napszámos kb.
30-60(változó), gazdálkodó – 50-60 család (6 nagyobb, 25 hektár felett),
kürtősös – 28 család, külföldön dolgozik-csencsel-stb.- 40, állandó, biztos
jövedelem nélküli (se föld, se munkahely se társadalmi segély –– 30-40, állami
nyugdíjas: 200, kollektív, mtsz. nyugdíjas 130. Egyéb társadalmi adatok: TV 135,
vagyis csak minden második családnak van televiziója, rádió 250, autó 60,
fürdőszoba 40, telefon 115, internet 5, villany nélkül 5 lakás, újság: a Háromszék-119
helyre jár. Gazdaság:1 külföldi főrészvényessel malom 11 vagon napi
kapacitással, 6 vegyesbolt-bár, 28 kürtős-kenyérsütő, 4 magánvállalkozó, 50-60
gazdálkodó, 3 asztalos, 4 kőmıves, 3 festő, 1 ezermester-faragó, 3 lakatos, 2
szövőnő, 2 tejbegyűjtő. Mezőgazdasági szakember ill. állatorvos és technikus
helyben nincs, 685 ha föld művelés alatt (vegyes: szántóföld-rét-kaszáló,
pityóka-búza-kukorica-árpa-répa-zab a sorrend), 280 szarvasmarha, 464 juh, 1036
disznó-malac, 68 igásló, 36 traktor, 5 kombájn. Becsült átlagjövedelem
családonként havonta 3 millió lej alatt (kevesebb, mint 100 USD) - Egészségügy:
2003: 7 újszülött, kb.15 halott, 100 krónikus beteg, 4 mozgássérült, heti két
nap általános orvosi rendelés, fogorvos nincs helyben. Amint látható az emberek
jórésze mezőgazdaságból, burgonyatermelésből él, de a magas befektetési árak és
az alacsony hasznosítási ár, valamint a felvásárló piac bizonytalansága miatt
legtöbbször ez is vagy veszteséges vagy alacsony jövedelmet biztosít. Négy-öt
éve, kihasználva, hogy a falun nemzetközi út halad át, kürtőskalácsot sütnek
nagyon sokan és a kapuk előtt árusítják. Azonban legtöbben illegálisan teszik
mindezt, és így állandóan ki vannak téve a hatóságok zaklatásának. Sajnos
befektetők nem érkeztek a faluba, magánvállalkozások is kimerülnek az
élelmiszerüzlet, vendéglő nyitásban, de ezek sem nyereségesek. Mivel
közigazgatásilag Uzonhoz tartozik Szentivánlaborfalva, így a községközpontból
nagyon kevés összeget kap, vagy egyáltalán semmit helyi befektetésre. A
kulturális élet önszerveződő alapon mıködik: a közművelődést az évi 4-5 bál,
előadás, rendezvény jelenti, ebből rendszeres a szüreti, kosaras bálok és
iskolai rendezvények, a többi alkalomszerű. Ezek bevétele néhány millió, nem
elég a minimális költségekre. Közlekedés: napi egy busz Szentgyörgyre, vasút
nincs, Uzonból iskolabuszjárat. Sport: van focipálya, ’90 óta nincs csapat, a
ping-pong újraindulóban – téli szezonban, gyenge a felszereltség, más
sportágakat nem űznek. Szervezetek: rendszeresek az unitárius egyházközség
és nőszövetség rendezvényei, időszakosan RMDSZ, kórus, alapítvány, színjátszók.
Testvértelepülésünk: nincs. Változást jelentett, hogy 1995-ben fiatal unitárius lelkésznő
került a faluba, aki több színdarabot tanított be a fiataloknak, pályázati
pénzekből, amerikai segélyből és a hívek közmunkájával egy kis imatermet hoztak
létre. Itt szombatonként a gyermekeknek, felekezeti hovatartozás figyelembe
vétele nélkül, játszónapokat, „vasárnapi iskolát” tartanak. Két használt
számítógépet vásároltak nyugati segélyből, így a gyermekek elsajátíthatják a
számítógépes alapismereteket is. A nőszövetségi összejövetelek alkalmával rangos
meghívottak tartanak közérdeklődésnek örvendő témákról előadásokat, népfőiskolai
jelleggel. Az előadások után közös beszélgetések zajlanak az adott témáról. Az
idén tavasszal az iskolával közösen a magyarországi Mocsáry Alapítvány
támogatásával orvosok, eészségügyi szakembetrek tartottak előadást, ugyanakkor a
gyermekek számára táncházat, drámajátékokat szerveztünk és tíz hajléáktalan,
szegénysorsú gyermek számára két hónapig biztosítottuk a tízórait. A faluban van
egy Berde Mózsa nevét viselő alapítvány, amely a 90-es évek elején tevékenyen
részt vett a falu kulturális életében. Az alapítvány a 1990-es évek elején
megszervezte, kivitelezte az iskola névadását, emlékplakettet helyeztetett el az
iskola falán Berde Mózsáról, 1848-as hősök emlékére kopjafát állítottak az unitáriustemplom
elé, a két világháborús hősök emlékművét a közös temető bejáratához,
megszervezte a millenniumi ünnepséget, az unitárius templomba
millenniumi emléktáblát helyeztek el. Minden évben az iskola legjobb tanulója
Berde Mózsa díjban részesül, ami az elmúlt évekig egy bizonyos (nem nagy)
pénzösszeg volt, az utóbbi két évben jutalomtáborozás. Az idén tavasszal az
alapítványt újra életre keltettük, falunapokat szerveztünk a falu első
említésének 670 éves évfordulójára.Az iskolánk múltjából, jelenéből
és jövőjérőlA falu oktatástörténetének gyökerei a XVI. századig
nyúlnak vissza: a két falunak (Szentiván és Laborfalva) már ebben században volt
közös iskolája. Az iskolák létezését a XVII. századi Enyeden tanuló szentiváni
tanulólajstromok bizonyítják. A falu oktatástörténetéből az első adat 1698-ból
származik, amikor Csegezi Dániel iskolamestert emlegetik. Szentivánban 1884-ben
új iskolát építenek állami segélyből és a falu közadakozásából. A XIX. században
a ténylegesen iskolába járó gyermekek létszáma 75 és 104 között ingadozott.
1860-tól bevezetik az ún. ismétlő iskolát. A laborfalvi unitárius egyház
egyház 1862-es keblitanácsi jegyzőkönyvében ez olvasható: „Az iskolában 20 fiak
és 6 leányok vannak Kádár Lajos vezetésével.” 1872-73-ban állami segéllyel a kor
követelményeinek megfelelő épületet emelnek. 1904-ben az addig unitárius egyházi
iskola állami jellegű lett. 1919-ben az imperiumváltás idején az unitárius egyház
közgyűlésen elhatározza egy felekezeti iskola megnyítását. 1924-ben bevezetik a
román nyelv tanítását a felekezeti iskolában is. Egyre-másra tornyosulnak a
nehézségek az iskolák előtt: vagy nincs tanító, vagy az iskolaadót nehéz
összegyűjteni. 1926-ban meg is szűnik az unitárius felekezeti
iskola. A katolikus iskola, ha nehezen is, de tovább él, helybeli támogatóknak
köszönhetően, egészen 1948-ig, mikoris államosítják. Az 1940-44-es „kicsi
magyarvilágban” helyre áll az anyanyelvı oktatás, ezáltal egyre nő a tanulni
vágyók száma. 1948-ban létrejön az egységes állami 7 osztályos iskola. Az 50-es
években több épületben működik az iskola, egészen 1963-ig, amikor a hajdani unitárius kántori
lakást, később unitárius iskolát
kibővítik egy új szárnnyal, a falu lakosságának lelkes támogatásával és állami
hozzájárulással. A mai nap is ebben az épületben zajlik az oktatás
Szentivánlaborfalván. 1977-ben részben megszűnik a felső tagozat, az addig
szakértelemmel létrehozott, jól felszerelt iskola felsőbb utasításra a szomszéd
iskolák prédájává lett. A gimnáziumi osztályok visszaállításáért sokat küzdöttek
a szülők, így kétévi kérelmezés után 1986-ban ismét nyolcosztályos iskola lesz
Szentivánlaborfalván. Az iskolánk jelenében a legnagyobb probléma a kis
gyermeklétszám. Sajnos ez egy általános romániai jelenség, ami az erdélyi
magyarságot hatványozottan, fokozottabban érinti. Az országos fogyása a
lakóságnak 5%, ezzel szemben a romániai magyarság az utóbbi 10 évben közel
12%-al csökkent. Ennek bonyolult gazdasági, kulturális okai vannak.
Szentivánlaborfalván is az utóbbi 10- 20 évben mind a falu lakossága, mind az
iskola gyermeklétszáma fokozatosan csökkent. A statisztikák és a reményeink
szerint most vagyunk a mélyponton, két-három év múlva már létszámemelkedés
várható, hiszen az óvodában 10-12 gyermek van egy csoportban, ami azt jelenti,
hogy pár év múlva már nagyobb létszámú osztályok lesznek. A jelenlegi román
kormány tanügyi politikáját a gazdaságosság és a beolvasztás elve határozza meg.
Ennek egyenes következménye a kis létszámú, főleg magyar tannyelvü kisiskolák
felszámolása, egységes, központi iskolákba való beolvasztása. Ez azzal a
veszéllyel is jár, hogy megszűnnek a teljesen magyar tannyelvű iskoláink, hiszen
minden község úgy van kialakítva közigazgatásilag, hogy pár százalék román
lakosság is legyen benne még a magyar, székely vidékeken is. Az így létrejövő
központi iskolákban már szükségszerıen román tagozatok is működnek, az iskola
vezetése is közös. Így gyakorlatilag két-három magyar iskolából létrehoznak egy
vegyes iskolát! Az iskolánkban éppen ennek az elsorvasztó politikának
köszönhetően az utóbbi években semmiféle állami befektetést nem eszközöltek,
minek következtében az iskolaépület állapota leromlott, az oktató és tan- és
szemléltetőeszközök elavultak, az iskolabútorzat az 50-es évekbeli, semmiféle a
modern oktatás feltételeinek megfelelő audio-vizuális, technikai eszközzel nem
rendelkezünk. A 2003-2004-es tanévben iskolánkba az óvodától a 8.osztályig 116
gyermek jár, van két szakképzett óvónőnk, 2 tanítónőnk, 5 tanárunk, mind
szakképzettek. S persze jómagam, fizetésnélküli szabadágon. A mi elképzelésünk
szerint az óvodai oktatás szerves része az iskolai oktatásnak, hiszen az alapok
lerakása fontos része az oktatói, nevelői munkánknak. Éppen ezért már
óvodáskorban odafigyelünk a gyermekek fejlődésére, a befektetéseket is úgy
próbáljuk hasznosítani, hogy a legkisebb gyermektől a legnagyobbig, mindegyik
haszonélvezője legyen azoknak.IIKányádi Sándor erdélyi
költő 2002 nyarán Székelykeresztúron az unitárius lelkészi
családok első találkozóján tartott előadásában egy meghökkentő mondattal lepte
meg a hallgatóságát: a magyar nemzet újraegyesítése, egymásra találása a modern
kor vívmányainak köszönhetően már nem csak álom, hanem megvalósítható. Nem azt
kell most már mondani: hogy lóra magyar!, hanem : Internetre magyar! A magyar
kultúrát fel kell vinni az Internetre, hogy a világ minden részén elérhető
legyen, virtuális magyar közösségeket kell létrehozni, amelyek legyőznek minden
akadályt, határt és melyekben egymásra találhat az erdélyi székely és az
amerikai Magyar. Előre furcsának, idegennek tűnt Kányádi javaslata, hiszen a
valóságos találkozásokat, beszélgetéseket, nem pótolhatják a mosolynélküli
virtuálisak. A falusi bál hangulatát sem helyettesítheti egy Sebestyén Márta
mp3-as meghallgatása. De mégis több mint semmi, egy lépés lehet az igazi
találkozások felé. Persze ahhoz, hogy a magyar kultúra elérhető legyen minden
magyar számára az interneten még sok van hátra, főleg a Kárpát-medencében,
Erdélyben, Kárpátalján, Felvidéken: számítógépek kellenek, internet hozzáférés,
ami most még az emberek nagyrészének anyagilag elérhetetlen. Talán majd a
Teleházak elterjedése segíteni fog a jelenlegi helyzeten. Miért mondtam el
mindezeket most Önök előtt? Azért, mert az Internet nélkül én sem lennék itt
most Önök között. Persze az érdem elsősorban Éltető Lajos barátunké, de az
internet nélkül őt sem ismertem volna meg, nem írhattam volna meg a tavalyi
segélykérő levelem, nem küldhettem volna el annyi embernek, nem érkezett volna
olyan sok segítség, bátorítás, szeretet. Az egész egy székely falu,
Szentivánlaborfalva unitárius parókiájának
konyhájában kezdődött, ahol 2001 őszén, gyomorfájás miatt betegszabadságon
lévén, az amerikai unitáriusoktól ajándékba kapott laptopon interneteztem. És
azon morfondíroztam, hogy miért nincs az iskolánkban könyv, magyar könyv, amit a
gyermekek kezébe adhatnék. És miért csak morfondírozunk, szídjuk a jelenlegi
állapotokat, az államot, a rendszert, stb., miért nem próbálunk valamit tenni a
helyzet megváltoztatásáért. „Nincs időnk várni, mert megöregszünk és meghalunk
anélkül, hogy látnánk sorsunk jobbra fordulását. Nincs időnk várni arra, hogy
mások megoldják helyettünk a dolgokat! Akaratunk van, erőnk van, szívünk van,
hogy megtegyük a jobbító lépéseket. Ezért elkezdjük. Gigantikus feladat. Mit
tehetünk, mi kis emberek a világokat rengető erők sodrában? Elindulunk arra,
amerre a helyes utat véljük. Először kis lépéseket teszünk, mert jelenleg arra
vagyunk képesek. Kicsiket lépünk, de együtt, nem külső parancsra, hanem belső
elhatározásból. Megtanulunk lépni aprókat, majd nagyokat, később talán futni is
fogunk, ha el nem gáncsolnak. Ha pedig elgáncsolnak, felállunk, és tovább
megyünk.” (Magos Gábor) Akkor már több levelezőlistára feliratkoztam, akkor
ismerkedtem az internettel, a magyartanárok levelezőlistájára írtam egy
segélykérő levelet, hogy a kiselejtezett gyermekkönyveket, olvasmányokat
juttassák el hozzánk. Az emberi szolidaritás eddig nem ismert fokát tapasztaltam
meg a következő hónapokban, hetekben: a világ szinte minden részéről jött levél,
amelyekben az emberek, szervezetek, alapítványok ajánlották fel segítségüket.
Persze sok olyan is volt, ami igéret maradt, de sok igéret megvalósult: könyvek,
segédeszközök, pénzadományok, táborok formájában. Csak pár példa a
segítségnyújtásra: 1. Az akkori Gyermek- és Családügyi Minisztérium
könyvtárosnője Harach Péter miniszter beleegyezésével a minisztérium
gyermekönyvtárát ajánlotta fel, kb. 1200 gyermekkönyvet, ami igaz csak egy év
múlva érkezett hozzánk a Máltai Szeretszolgálat segítségével. A megyei
könyvtárban mnincs annyi jó mesés könyv, mint az iskolánkban! 2. Két
székesfehérvári hölgy, a Postabank dolgozói, szabályos gyűjtésbe kezdtek:
cégeket, kiadókat kerestek meg és egy autónyi adományt: könyveket, tanszereket,
irodaszereket küldtek az iskolánknak. Ugyancsak ők a banknál kijárták, hogy öt
használt, kiselejtezett számítógépet adományoztt a bank az iskolánknak. 3. A
tatabányai önkormányzat által támogatott iskolák egy kamion iskolabútort,
tankönyvet, segédeszközt küldött, aminek nagyrészét a környék kisiskolái között
osztottunk szét. 4. A falunkból Hollandiába elszármazott óvónő holland
iskolabútorokat hozott, amelyekkel ki tudtuk cserélni a már több mint 40 éves
bútorokat. 5. Egy magyarországi polgári kör, úgymond örökbe vette az iskolánkat.
Az egyik informatikus tagjától az általa készített oktató CD-t kértem adományba,
amit szívesen rendelkezésünkre bocsátott, ugyanakkor arra biztatott, hogy írjam
meg mire volna a legnagyobb szükésgünk: tél közeledtén elmesétem, hogy minden
télen a legnagyobb gond a tüzifa, hiszen az önkormányzat által biztosított fával
nem tudjuk az osztálytermeket csak 10-14 fokosra kifüteni (persze Celsius fok).
Budapesten egy ineternetes körlevél segítségével gyűjtést rendeztünk és sikerült
összegyűjteni a téli fűtésre valót. Itt engedjék meg, hogy egy újságcikket
idézzek, amelyet ennek a gyüjtésnek kapcsán írt az egyik résztvevő: „A FényHíd
és Baráti Köre tavasz óta saját szerény kis eszközeivel próbál segíteni a
szentivánlaborfalvi (Háromszék) Berde Mózsa iskolának. Barátaink segítségével
szótárak, nyelvkönyvek, játékok, oktatási segédeszközök jutottak el egy olyan
színmagyar faluba, melynek mindennapjai Móra Ferencet idézik. Ahol gyermekek
azért maradnak napokra el az iskolából, mert tizenkét évesen napszámba kell
menniük. Ahonnan nem lehet továbbtanulni, mert nem tudják kifizetni a
buszbérletet a közeli Sepsiszentgyörgyre. Ahol télen 130 gyerek nagykabátban
didereg az iskolapadban, mert fűtésre sincsen pénz. Az iskolaigazgató, Márkó
Laci két kolléganőjével, Zsuzsával és Kingával Gábor vendége volt egy pár napig.
Elhatároztuk, hogy megpróbáljuk a téli fűtésrevalót „sok kicsi sokra megy”
alapon valahogyan összeszedni nekik. Két estére hirdettünk meg találkozót, nem
csináltunk mást, csak a FényHíd listáján körbeküldtük a felhívást a gyűjtésre,
és Laciékkal való személyes találkozásra, ismerkedésre. Első este egy „nemzeti”
étteremben ücsörögtünk, a barátok jöttek, hozták adományaikat. Kisvártatva
megjelent egy (számunkra) ismeretlen ember, megkérdezte, ki az a Magos Gábor,
egy polgári kör nevében odaadott 35.000 forintot, köszönt és távozott. Ez a
35.000 forint az iskola egész téli fűtésének egyharmadát fedezte. Ezt a fiút
közülünk senki nem ismerte. Ez a fiú nem ismert senkit közülünk. De jött, hozta
a sok-sok pénzt, odaadta, elismervényt nem kért, ment a dolgára tovább.
Édesanyám elbeszéléseiből kicsiny korom óta ismerem az ’56-os történeteket.
Amikor a betört kirakatba nem nyúlt be senki, amikor az emberek ismeretlenül
szóba álltak egymással, amikor mindenki segített a másiknak, amikor a közös ügy
volt a fontos. És az a katarzis, amivel minket, magyarokat nem a görög drámák,
nem a shakespeari alapigazságok, de a normális emberi önzésen felülemelkedni
tudásunk évszázadról évszázadra megajándékoz. És jön egy fiú, hoz sok-sok pénzt,
nem tudja, kinek a kezébe teszi. Nem ismeri, és mégis bízik benne. Hogy az a
pénz oda kerül, ahova ők azt szánták. Teher alatt nő a pálma, tartja a
közmondás. Szerintem pedig ez a remény ideje.” (Bercsi Kati) A támogatások
csúcspontja az idén nyáron szervezett magyarországi táborok voltak, amelyeket
nem tudtunk volna megvalósítani az Önök segítsége, adománya nélkül. Amikor
megérkezett az adomány, akkor úgy döntöttem, hogy az iskola központi fütésére
fogjuk költeni. De időközben az iskolánk udvarán csak egy éve újraásott kútból
eltünt a víz, az kút kiásása, a vezetékszerelés stb. újabb 1500 USD-be került,
közben a gyermekek nyári táborozásához nem volt meg az útiköltségre a pénz, ami
szintén 1000 USD körül volt (22 vonatjegy Budapest -Sepsiszentgyörgy,
oda-vissza). Így úgy döntöttem, hogy az Önök adományából a vonatjegyeket
vásárolom meg, és a kút újraásásához a pénzt más forrásból próbálom megoldani.
Azóta a kutat is kiásták, egészen újat, modern technikával, igaz akkor már mi
Amerikában voltunk. A nyáron a gyermekeink négy magyarországi táborban vettek
részt: kézmüves, madarász, informatika és betyártábor, összesen 22 gyermek,
pedagógus. Ezekbe a táborokba azok a gyermekek mehettek el, akik jó tanulmányi
eredményeket értek el és tevékenyen kivették a részüket a közöségi munkából. A
jelmondatunk az volt, hogy az egyéni boldoguláshoz a közösségépítésen át vezet
az út. Most már iskolánk tárgyi felszereltsége mondhatni megfelelő, vannak
könyveink, számítógépeink, oktatószoftvereink, most már csak élni kell a
lehetőséggel: mindezeket be kell vonni az oktatás, a nevelés folyamatába, hogy
gyermekeink hasznosan tudják alkalmazni mindezeket. A gondjaink mindezek által
sajnos nem csökkentek, mivel a téli fütés most sincs megoldva, innen
Kaliforniából még nekem is hihetetlennek tünik: a múlt héten San Joseban
fürödtem, míg otthon édesapám havat sepert Olaszteleken, és a diákjaim odahaza
megint vacogtak, mivel nincs elég fa ahhoz, hogy októberben tüzet tegyenek. Az
iskolaépület nagyon régi, feljavításra szorul: szigetelés, festés,
villanyhálózat. Az udvaron szeretnénk egy játszóteret létrehozni. Nincs még
televiziónk, ahol az adományba kapott mesekazettákat megnézhetnék a gyermekeink,
a saját tévémet szoktam elvinni az iskolába. Ha fénymásoló, nyomtató van az
iskolában, az nagyon jó, de a fénymásolóhoz papír kell, a nyomtatóhoz festék. Az
önkormányzat által biztosított költségvetsében pedig ilyesmikre nincsen pénz. A
2002-es évi költségvetésünk így nézett ki:1. villany 5 101 200 ROL $ 153 39 099 Ft
2. telefon 5 100 000 ROL $ 153 39 090 Ft
3. takarítóítószer 1 740 000 ROL $ 52 13 337 Ft
4. javítás 27 206 400 ROL $ 815 208 528 Ft
5. tűzifa 30 000 000 ROL $ 898 229 940 Ft
6. összesen 69 147 600 ROL $2070 529 994 Ft
Ennyi. Semmi egyéb. Sem irodaszerek, sem tanszerek, sem könyvek, sem ösztöndíj,
fogyóanyagok, sem sportszerek, semmi. A szülők anyagi segítségére sem
számíthatunk, hiszen ők is munkanélküliek. Az, hogy a román állam mennyit költ
egy szentivánlaborfalvi gyermekre (a tanárok fizetésén kívül, egytanár átlag
havi fizetése kb. 100 USD) nagyon egyszerű kiszámítani: az évi előirányzott
költségvetés végösszegét el kell osztani a gyermekek létszámával: Ez egy
gyermekre 531 904 ROL, azaz $16. A szentivánlaborfalvi Berde Mózsa Általános
Iskola azon erdélyi kis gyermeklétszámú, magyar tannyelvű iskolák közé tartozik,
amelyeknél fennáll az intézmény felszámolásának sajnos nagyonis reális veszélye.
Ez elsősorban a felső tagozatra ( V.-VIII. osztály) érvényes. Ehhez a helyzethez
a demográfiai helyzet romlása vezetett, a 800 lakosú faluban 2002-ben 116-an
jártak óvodába és iskolába. Mit jelent iskolaigazgatónak lenni Erdélyben
2003-ban? - kérdezték az idén nyáron tőlem Budapesten. Könnyü volt a válasz:
felelősséget. Nem a hivatalnokét, aki elsősorban az államot, a hatalmat
képviseli pénzért, a fizetésért, hiszen az iskolaigazgatóság nem jár annyi
anyagi előnnyel, hogy megérné azért elvállalni. A hivatalnok fél, én nem félek.
Én elsősorban ember vagyok, utána magyar, utána tanár és csak végül igazgató.
Amikor a hatalom utasít, a magyar ember hallgatja meg és ő is hajtja végre, ha
végrehajtja, és nem a hivatalnok. Sokszor kell mást és másképp tenni, mit ahogy
az utasítás fentről jön, de a felelősséget is vállalni kell azért. Nincs félelem
bennem, azért, mert nem szolgálom a hatalmat, hiszen az én feladatom a
gyermekek, a közösség segítése. Ez a vállalás sokszor kerül szembe a
tanfelügyelőség, a kormány érdekeivel és ilyenkor a helyi közösség érdekeit kell
előnyben részesíteni. Én hiszek abban, hogy az életben nem a nagy tettek, a nagy
szavak a döntőek. Hanem a kis tettek, a kis szavak ereje fogja megváltoztatni a
világot, remélhetőleg megjavítani. Mindenki a maga helyén. A gyermekeknek mikor
a Tücsök és a hangya meséjét tanítom, mindig felhívom a figyelmüket a tücsök
igazára: ő zenélt, mert neki az volt a dolga. A tanár sem két kezi munkás, mégis
dolgozik, a lelkész, az orvos is. Ők is tücskök, akkor télen éhezzenek? És a
gyermekek előbb óvatosan, de később felcsillanó szemmel adnak igazat. Mindenkit
a maga helyén kell értékelni. Kis lépésekkel érjük el az Óceánt is: kis élhető
világokat kell teremtenünk falvainkba, közösségeinkbe: tudásból, szeretetből,
egymásra figyelésből. És ezeket a világokat semmiféle hatalom nem veheti el
tőlünk, hiszen itt van bennünk, magunkban hordjuk, magunkkal viszük mindenhova.
Haza a magasban, haza az agyakban, a haza itt van bennünk. Ezért marad meg
mindörökre, miénknek, magyarnak. Magyarnak lenni nem szavakat és érzést jelent
elsősorban számomra, hanem tetteket. Nem csak beszélni, írni kell a
magyarságról, himnuszt énekelve piros-fehér-zöldre festeni a világot. Nem.
Inkább cselekedni a közösségért: a családért, az iskoláért, a faluért, a
nemzetért. Nem nagy dolgokat: apró, mindennapi tetteket: felásni a kertet,
szabadidőben is a gyermekekkel foglalkozni, adni egy könyvet egy öreg bácsinak,
a szegényebbnek egy darab kenyeret, egy mosolyt a megtörtebbnek. S ha kell,
felelőséggel gondolkozni a közért. Átadni azt, ami érték a gyermekemnek, a
gyermekeknek. S vállalni, akkor is, mikor csak nehézségek adódnak belőle, nem
dacból, nem büszkeségből, hanem egyszerű, természetes, magától értetődésből:
hogy magyar vagyok. Ennyi. Köszönöm, hogy meghallgattak.