Mit tudunk még Bálint Gáborról ?
Az Unitárius Élet 2oo6. május- júniusi száma 14-ik oldalán dr. Obrusánszky Borbála történész-orientalista tollából egy olyan unitárius, keleti utazó-nyelvész rövid életrajzával ismerkedhetünk meg, kinek életével és munkásságával sem egyházunk, sem a tudomány képviselői érdembelileg nem foglalkoztak.
A tanulmányból megtudjuk, hogy a római katolikusnak született és szülei által papi pályára szánt Bálint Gábor, a neki mindig ellenszenves római katolikus vallást az unitáriussal cserélte föl"-de, hogy ezen elhatározásának mi volt az indítéka, arra nézve kétféle elgondolás is látott napvilágot.
Obrusánszky
Borbála szerint - Bálint saját elmondására hivatkozva,
-annak kiskorú templomi élményeire még a püspöki líceumban látottak
és
hallottak késztették vallásváltoztatásra. Ha elfogadjuk Pál apostolnak a
Korintusbellekhez irt 1. levele 13-ik részének 11-ik versében megörökítetteket,-
mi szerint "mikor gyermek valék, úgy szóltam, mint gyermek, úgy gondolkoztam,
mint gyermek, úgy értettem, mint gyermek,
minekutána
pedig férfiúvá lettem, elhagytam a gyermekhez illő dolgokat"
-akkor elfogadhatóbbnak tűnik Boros György, néhai püspök megállapítása
/ n Hyacint atya" / Ker.Magvető 1912. 2.füz. 85.old."/,ki
szerint Bálint Gábor a "pápai csalhatatlanság el nem fogadása miatt
csatlakozott a kötöttségektől és dogmáktól mentes Unitárius Egyház
híveihez. E téren azonban igen figyelmet érdemlő György Lajos feltevése,
aki 1945-ben Bálint Gáborra emlékező cikkében azt írta, hogy "Bálint
mint a
Keleten sokáig idéző ember, valami egészen sajátságos vallásos és
világszemléletet alakított ki magának a buddhizmus, a brahmanizmus,
és az
okkultizmus keverékéből."
Ami az önkéntes száműzetésből hazatért és Kolozsváron letelepedett Bálint Gábort illeti, a város "különc" alakjának számított. Ugyancsak György Lajos írta, hogy különcködése "életmódjában nyilvánult meg.” Világos, himalája szövetből készült bő ruhát, teveszőr gallért és barna, magas kürtő cilindert hordott s közben színes napernyőjét vállán forgatta.
Családi életéről sincs pontos ismeretünk, Zsakó Gyula úgy tudja, hogy Keletről hozott feleséget. A sírkövén szereplő felirat szerint feleségét Spilmann Rózának hívták.
Bálint Gábor életét Temesváron fejezte be.
György Lajos szerint földi maradványait Kézdivásárhelyen helyezték örök nyugovóra. Amint az Unitárius Közlöny 1913. 7.sz. 134. oldalán tudósít „a hozzá méltó költői lélek, Szabolcska Mihály mondott felette gyászbeszédet." A Sepsiszentgyörgyön megjelent Székely Nép című lap szerint Bálint Gábor "kriptaszerű, lapos kővel borított, vasráccsal kerített, felkelő nappal díszített, de gondozatlan és elhanyagolt sírban nyugszik.”
Röviden itt csak ennyit a Bálint Gábor életrajz ismeretéhez.
Az alábbiakban azt a 45 munkát sorolom föl, amely valamilyen szempontból foglalkozik Bálint Gáborral:
1867. Acta Reg. scient Univers Ung. Bp.
1868. Akadémiai Értesítő,334.
1869. n " 114-116.
1871. " " ll6,128-129,18o. 241-245. 293.
1872. " " 25-27,104-106,208,214,224,231-232,
1873. " " 5-7,29,44-45.155-156.
1874. " " 76-77.96,127,
1875. "Bálint Gábor." Vasárnapi Újság. 48.sz.753.old,
1876. Akadémiai Értesítő. 49.
1877. - "Párhuzam a magyar és mongol nyelv terén". Keresztény
- "Széchenyi Béla gr. keletÁzsiai utcának tudományos eredménye" Akadémiai Értesítő,
1878. Akadémiai Értesítő. 122-123.
1879.
Hunfalvi
Pál; "Válasz Bálint Gábornak." Pesti Napló.111.sz.
-Pesti Napló 107,lo8.sz,
1888. Jakab Elek; "dr.Dutka Tivadar könyve Kőrősi Csoma Sándorról," 189o. Akadémiai Értesítő. 169-172.
1891. Szinnyei József; " Magyar írók élete és munkái. "1.k.
1894. - "Ural-altáji összehasonlító nyelvészet. "Keresztény Magvető.
1895. - "A kaukázusi expedíció lefolyásáról.
-Bálint Gábor; "Az indiaiak vallásos élete" /Előadás/ Unitárius
Közlöny, 14.old.
1897. - Irodalom. "Unitárius Közlöny. 148.old,
1898. - "A Dávid Ferenc Egylet felolvasásai Kolozsvárt."
Unitárius Közlöny. 4.sz.74.old,
1899. Potsa József ;"Háromszék vármegye emlékkönyve.
19o2. L.L.; Szentkatolnai Bálint Gábor;" A honfoglalás revíziója, vagyis a hun, székely, magyar, bessenye, kun kérdés tisztázása." Századok,565.old,
- :"A honfoglalás revíziója. "Erdélyi Múzeum 455.old. 19o5 "Zichy Jenő gr. harmadik ázsiai utazása,"
1912. Boros György; "Hyacint atya. "Keresztény Magvető. 2.füzet 88.old.
1913.
Barabás Ábel ; "Necrológ." Vasárnapi Újság.
25.sz.492.old.
Rákoczy Imre;" Informa Bulteno,"
- ;"Egyházi és iskolai mozgalmak. "Unitár. Közlöny.7.sz,134«old,
- Kolozsvári Újság, 128.sz.
1922. Márki Sándor; "A magyar királyi Ferencz József tudományegyetem
története 1872-1922-ig,"
1943. Gulyás Pál;" Magyar írók élete és munkái,"
1945. György Lajos; "Bálint Gábor emlékezete." /Előadás EMKE Bölcsészeti-, Nyelv és Történeti Szakosztály,1944.dec.21./
1967. Kenyeres Ágnes; "Magyar életrajzi lexikon,"
1972. Gyarmathy Zsolt; "Közlemény Bálint Gáborról" /kézirat/
1972. Kelemen Miklós;" Bálint Gábor Oroszország és Ázsiában tett utazásáról, valamint itteni nyelvészeti tanulmányairól tett jelentéseinek ismertetése," /kézirat/
1974, Benkő András;" Seprődi János válogatott zenei Írásai és népzenei gyűjtése,
1977. Kelemen Lajos; "Művészettörténeti tanulmányok."I.k.lo5.old. 1979. Fraknói Vilmos; "Válasz Bálint Gábornak," Pesti Napló.lo9.old. 1987. Balás Gábor; "A székely művelődés évszázadai."276,old,
1994. Zágoni Jenő; "150 éve született a legnagyobb magyar nyelvzseni"
Kapu. 1-3.sz.
- Szekeres Attila; „Krónika," Művelődés. juli-aug.47.old.
1996. Szigyártó Sándor; „Az erdélyi Panteon.”
1998. Gaal György; „Unitáriusok a kolozsvári Egyetemen. „Keresztény Magvető. 2.sz. 133. old.
Kelemen Miklós