HOZZÁSZÓLÁS ÉS ZÁRSZÓ
Dr. Lőrincziné Kelemen
Ildikó
(elhangzott ugyancsak a
Dávid Ferenc Egylet 2003. október 25-i műsoros estéjén)
Simén Domokos csíkszeredai
tiszteletes úr személyében olyan előadót hallgathattunk meg, aki évtizedek óta
foglalkozik történeti adatgyűjtéssel a János Zsigmond fejedelem contra csíki székelyek pörében. Előadásában kutatói
alapossággal felsorakoztatott tények cáfolják a csíksomlyói búcsú eredeztetésének hagyományát. A tények tükrében nyilvánvaló, hogy
legendáról van szó. De a legenda mindig tartalmaz valamilyen igazságmagot is.
Ha nem így lenne, nem élhetne századokon át makacs következetességgel egy
hagyomány. Gondoljuk meg:
megdönthetetlen bizonyítékok híján is (ha a történelemben egyáltalán létezik
ilyen) szívósan él a hun-magyar rokonság. De említhetem azt is, hogy a magyar
koronát ma is Szent István koronájának valljuk, jóllehet a szakvizsgálatok
ellentmondani látszanak a hagyománynak.
Ugyanilyen jelenségek érzem a pünkösdi csíksomlyói búcsú történetét is. Ha most a mi szerény körünkben ezt a kérdést felelevenítettük, nem a
pörlekedés, torzsalkodás szándéka vezetett, hanem egy történelmi tévedés
ismételt felmutatása. Örömmel hallhattuk Simán tiszteletes úrtól, hogy
személyes közbelépésével sikerült elérnie, hogy a millecentenárium
tiszteletére a hargitai Tolvajos tetőn felállított keresztek egyikére az
1567-es évszám helyett a búcsú tényleges, első hiteles említésű 1442-es dátum
kerüljön. Hasonlóképpen Jakubinyi György
gyulafehérvári érsek úr levele is arra utal, hogy a katolikus egyház maga is
tudatában van a történelmi tények igazságának.
Az előadás kapcsán fogalmazódott meg bennem az a kérdés,
hogy miért éppen az unitárius János Zsigmond és az erdélyi, jórészt szintén
székely unitáriusokat érte a vallási türelmetlenség vádja? Hiszen az a néhány
év (1556-67-69), amelyhez a búcsú okát kapcsolják Erdély történetének nagy,
kegyelmi pillanata volt. Torda 1568 és Marosvásárhely
1571 ragyogtatta fel a szellem diadalát Európa viszályszaggatta,
elsötétülő egén. Az unitárius egyház
megszületése, a
lelkiismereti szabadság, az erőszakos hittérítés megtiltásának jogerőre emelése
pillanatában fegyverrel nem támadhattak senkit hitbeli meggyőződése ellen.
A kérdés megközelítésének egy lehetséges magyarázatát
szeretném röviden az elhangzott előadáshoz fűzni. Világtörténelmi tény, hogy
erős társadalmi feszültségek, robbanások gyakran vallási színezetet öltöttek.
Gondoljunk, a feszültségteljes, hanyatló római birodalomban a kereszténység
gyors térhódítására, de Husz János és Luther Márton
vallási törekvései is nagy társadalmi megmozdulásokhoz vezettek. S ma is tanúi
lehetünk a véres ír katolikus-protestáns gyűlölködésnek
alapvetően társadalmi okok miatt.
A székelység története is bőven szolgáltatott ilyesmire
példát. A megerősödő magyar feudalizmus, tehát már az Árpádok korától kezdve a
székelységnek védenie kellett sajátos katona-társadalmi struktúráját és önálló
jogrendszerét, amelynek alapja a közösségi vagyon és a szabad emberi létforma.
A székely társadalom a
legszorongatottabb helyzetbe a fejedelemség létrejötte kerül. A jogtiprások a
székelység egészét sújtották, de a lázadások gyújtópontja gyakran a gyergyói, csíki székelység körében keresendő. Itt a legzordabb az időjárás, tehát itt a
legnehezebb az élet, itt a szegényebbnél is szegényebbek az emberek. Itt a legerősebb
az egymásrautaltság kényszerűsége. Talán
ezzel magyarázható az is, hogy - miközben Erdély s a székelység zöme a vallási
megújulás útjára lép – ők mintegy utolsó mentsvárként nemet mondanak a vallási
megosztásnak, s megmaradnak az ősi hiten.
És van egy ősi búcsújáró helyük és egy csodatevőnek tudott madonnájuk,
amelytől segedelmüket várják, amely egyedül az övék, amely erősíti
összetartozásuk tudatát.
Lázadásaikat mindenkor kemény, kegyetlen megtorlás
követte. Különösen az 1562-es nagy, általános székely felkelés leverése után
jóllehet önvédelmi harcukban - különösen a csíkiek
– helyi sikereket is elkönyvelhettek.
János Zsigmond és a rendek kíméletlen terheket róttak a
székelység egészére. Ez azonban nem az unitarizmus
kora. Lehetséges, sőt bizonyos, hogy hittérítők, prédikátorok Csíkban is
működtek, de csak a szó fegyverével élhettek. A tudatban azonban a történések,
megtorlások összesűrűsödhettek és kialakulhatott a legenda, hogy hitüket a
csodatevő Mária segedelmével megvédelmezték, ha már szabadságukat s jogaikat
visszaszerezni nem sikerült.
Az általam elmondottak feltételezések, én az emberi
tényező, a lélek rezdüléseinek, reakcióinak útján igyekeztem megközelíteni a
kérdést.
Ma már százezrek látogatják a pünkösdi búcsút.
Idegenforgalmi látványossággá is vált részben. De igazat adok Simén Domokos tiszteletes úrnak, hogy napjainkban nagy
szükség van egy olyan alkalomra, melyre – ugyancsak a vallási hagyomány okán –
egy nagy kézfogásra összegyűlhet hivő vagy más hitű, esetleg hitetlen, magyar
és nem magyar a nagy világ minden sarkából. A búcsú főszereplője természetesen ma is a
csodatévő Mária.
De hogyan viszonyulhat hozzá a csak érdeklődő, a látványt
kereső látogató?
Én azt hiszem, hogy a
Madonnának mindenkihez szóló üzenete van, hiszen jelkép ő, amely egyidős az
emberiséggel. A primitiv népek termékenység
szobrocskái, a görög Gaya, a Földanya, a rómaiaknak
Magna Matere, a mi ősvallásunk Boldogasszonya, mind az ő alakjában öltenek
testet a keresztény világban. Szent István az ő oltalmába ajánlja fel országát,
róla, az anyai fájdalomról vall az első magyar költeményünk, az Ómagyar
Mária-siralom. S ha mindezek tudatában ott állunk szelid
tekintet szobra előtt, csak meghatva hajthatunk fejet előtte.
Köszönöm Simén tiszteletes
úrnak, hogy a témára vonatkozó tudását megosztotta velünk, és köszönöm a magam
nevében is, hogy olyan gondolatokat ébresztett bennem, amelyeket itt
bátorkodtam kimondani.
Faragó Laura általunk jól ismert és mindig szeretettel és
tisztelettel várt énekművésznőnek hálásan köszönjük, hogy énekszámaival
lélekben is közelebb hozta hozzánk csíksomlyói
testvéreinket.
***