KELEMEN MIKLÓS
BRASSAI
SÁMUEL, 19. SZÁZADI ISKOLA- ÉS TUDOMÁNYREFORMÁLÁSI
TÖREKVÉSE
Erdélyben
a felekezeti iskolák alapját a 16. században fellépő reformáció veti meg,
amely az élet minden vonatkozásában a régi megújulását kívánja elérni.
Erdélyben az 1568. évi
tordai országgyűlés szentesíti a meglévő három (római katolikus, evangélikus
és református) és a melléjük fölzárkózó negyedik, az unitárius vallásfelekezet
törvényes keretek közötti működését és veti meg az unitárius szellemiséget
tolmácsoló iskolai nevelés alapját, amely - mint minden egyházban - itt is
az egyházi szolgálatra való fölkészítést végzi.
Gál
Kelemen A kolozsvári unitárius kollégium története című (1935) munkájában,
az Uzoni Fosztó-féle egyháztörténelemre támaszkodva elmondja, hogy Kolozsvárt
már III. Béla idejében van iskolája a Benedek-rendi szerzeteseknek, melynek
épületét a tatárjárás után a dominikánus rend klastrommá alakítja át,
de — amint Gál Kelemen föltételezi — működhet egy városi iskola is,
mely az akkori Kolozsvár nemzetiségének figyelembevételével a szászok irányítása
alatt áll. Az erdélyi reformáció első és második szakaszában az iskolát
Heltai Gáspár kortársa, a lutheránus Vizaknai Gergely irányítja. Tőle
veszi át az iskola igazgatását a később unitárius hitelveket életre hívó
Dávid Ferenc, hogy aztán az unitárius egyház törvényesítésétől a város
kezében lévő iskola az unitáriusok tulajdonát képezze.
Az
iskolaépület helyének meghatározása csak föltételezett. Fekete Mihály A
kolozsvári ev. ref. főtanoda története című munkájában nem tesz kísérletet
az iskola helyének meghatározására. Török István A kolozsvári ev. ref.
kollégium története (1905) című munkája nem tudja az iskola helyét kijelölni.
Az unitárius Kanyaró Ferenc Kolozsvári főiskolánk legrégibb történetéhez
(Keresztény Magvető, 1896) című tanulmánya föltételezi, hogy a már
felekezeti jellegűnek számítható iskola helyisége a volt Karolina kórház
épületével azonos. Gaál György, Múzsák és erények jegyében című munkája
(Koloszvár, 2001) az épületet az 1550-es években a domonkos rend elhagyott
épületébe helyezi.
Az
unitárius egyháztörténelem szerint az Ó-várban lévő unitárius iskola
1683-ig az említett, föltételezett helyen működik. Ekkor az iskola épülete
— császári rendeletre — a róm. kath. egyház tulajdonába megy át. Ettől
fogva 1718-ig az iskola a piac nyugati oldalán, a templom bejáratával
szemben levő épületben kap helyet. 1718-tól 1806-ig az iskola épülete a
Magyar utcai átalakított Huszár-féle ház. Ekkor épül föl a Magyar utcai
két emeletes “régi kollégium” néven ismert iskolaépület, amely 1901-ig
ad otthont az unitárius szellemű oktatásnak. 1901-ben épül föl az “unitárius
kollégium” néven ismert épület, mely 1948-ig a román tanügyi reform életbeléptetéséig
képezi az unitárius egyház tulajdonát.
A címben jelzett 19. században
még a Magyar utcai kétemeletes épület ad otthont az
unitárius egyháznevelési
tevékenységének.
Gaál György említett munkája
szerint az Ó-varban működő iskola “az európai protestáns humanista
iskolák rendszerét követve 6-8 osztályt működtet, melyekben a latin
nyelv és a klasszikus kultúra mellett filozófiát és teológiát tanítanak”.
Gál Kelemen az előbb öt,
később hat osztályból álló gimnáziumi tagozatban két lépcsőfokot különböztet
meg: a négy alsó grammatikai (nyelvtani) és a két felső (humanista) osztályt.
Ez utóbbi feladata a tudomány nyelvének, a latinnak elsajátíttatása. Mivel
az iskola célja a papképzés, szükséges a szónoki képesség fejlesztése,
ami szintén a felső tagozat feladata.
A tanítási anyag elsajátítását
ábécés, nyelvtan, számtan, vallásos és énekkönyvek
segítik. Ezeket foglalja
egybe a többszöri kiadásra kerülő Molnár Gergely-féle latin
nyelvű tankönyv.
A
humanista osztály fölé épül a papok és a tanítók képzését szolgáló
,,filozófiai kurzus”, illetve az “akadémiai tagozat”, amely a német
iskoláktól átvett tárgyakat tanítja.
Az
oktatás addigi latin nyelvét előbb Mária Terézia 1733-ban, majd II. József
1785-ben kiadott rendelete változtatja
német nyelvre. Mivel az unitárius egyház e rendeletekkel nemzeti önérzete
elleni támadást vél, annak végrehajtása ellen tiltakozik.
Az
egyház minden tevékenységét, így az iskola ügyét is, a zsinati határozatok
szabályozzák. Így a kolozsvári unitárius iskola is, nem a kormánytól,
hanem a zsinattól várja a tanítás nyelvének és rendszerének megváltoztatását,
de nem az addigi latinról a német nyelvre. Fél évszázadnak kell eltelnie,
hogy az iskola gyökeres változáson menjen keresztül és a tanítás nyelvéül
a magyar, és rendszeréül a szakrendszer kerüljön bevezetésre. A kolozsvári
unitárius főgimnázium tanulmányi rendjének reformkérdése az 1833. évi ürmösi,
az 1840. évi bölöni, majd az 1841. évi korondi zsinatot követően kerül tárgyalás
alá. A reformok legfőbb mozgatója az 1837-ben az iskola tanárává választott
Brassai Sámuel.
A
nagy író-tanárok sorát Brassai nyitja és zárja, ki “az ismeretek nagyon
széles, egymástól messze eltérő területén nem csak feltétlen biztonsággal
mozog, nem csak korának színvonalán áll, hanem azt több tudományágban
messze meghaladja. Eredeti gondolkozásával olyan eszméket és gondolatokat
termel ki, melyek ma is értéket jelentenek”.
Az
1797-ben Torockószentgyörgyön, tanító-lelkész családból származó
Brassai Sámuel a kolozsvári Magyar utcai unitárius iskola növendéke, ki
nem az iskola épületében, hanem a városban, bérelt lakásban lakik. Az
1816. évi nagy éhínség idején, mint útépítő keresi meg mindennapi
kenyerét. Később, mint főúri családok gyermekeinek nevelője, a könyvtárakban
nyert tudása révén a közéletben egyre ismertebbé válik. 1834.-ben a
kolozsvári kaszinó tagjai fölkérik a Vasárnapi Újság címet viselő “néplap”
szerkesztésére, melynek célkitűzése a köznép felemelkedése és a
reformeszmék közérthető magyarázása. A sikeres lapszerkesztés nyomán
ismertté váló Brassait Nagy Lázár, az iskola felügyelő gondnoka, ki
egyben Kolozs megye akkori főbírája, tanárrá javasolja. A liberális nézetei
miatt számon tartott Brassai tanárrá választását nem minden illetékes támogatja,
de végül is vele töltik be az akkor elhalálozó Molnos David földrajz és történelem
tanár üressé váló helyet. Ezt a Brassai megválasztását támogató liberális
vidéki és városi körök, valamint az újért lelkesedő diákság örömmel
veszi tudomásul.
Brassai
már első föllépésekor — a szokástól eltérően — Az idő és a
nemzeti karakter befolyása a históriára című, bemutatkozó programbeszédet
magyar nyelven mondja el, majd tanári működésének első, 1837-töl 1848-ig
terjedő szakaszában megreformálja az iskola teljes tanulmányi rendjét. Ezt
igazolja az oktatás nyelvének magyarra váltása, a diákságnak az iskola
falain belüli életet megszabó és szabályozó törvények és az egész
tanulási rend modernizálása. Elveti a tekintélyen alapuló szónoki oktatást,
a diákokhoz barátilag közelit, az új tananyag közlésében a már tanultakból
indul ki, rámutat a tanultak gyakorlati vonatkozásaira, összefoglalja a
leadott új anyagot. Bár tanári működésének kezdetén meg a latin a kötelezően
előirt tanítási nyelv, földrajz és történelem órákon magyarul ad elő
és támogatja az önképzőkörben is a magyar nyelv használatát. A tanítás
megreformálásával függ össze a köz- és magántanítókat ellenőrző és
irányító nevelői tisztség megszervezése. Brassai a tanítási rendszer
reformját az 1841. évi zsinaton terjeszti elő, de bemutatja a Vasárnapi Újságban
és a Nemzeti Társalkodóban is tanítási tervezetét.
Az első tagozatban, amely
ma az eleminek felelne meg, a tanítás egyedüli nyelve a magyar. A második
tagozat öt évre terjedő időszakában a fő tárgy a magyar nyelvre alapozó
latin nyelv tanítása, de tanítandó a német nyelv, a hazai és világföldrajz,
a mértan, a fizika, az ókori történelem és a mitológia. A harmadik
tagozat, a bölcseleti, a matematikát, a fizikát, a hazai és világtörténetet,
a filozófiát és a statisztikát tanítaná.
Mivel
Brassai “a társasági polgárok” képzését tartja szem előtt, a hangsúlyt
a második tagozaton a szak-tanításra helyezi. Ezért fontosnak tartja a köztanítóknak
szak-tanítókká való át-, illetve későbbiekben kiképzését, hogy
minden tantárgy, súlyának és jelentőségének megfelelően sajátíttasson
el.
Bár
a korondi zsinat szükségesnek tartja a tanügy megreformálását, az egyház
maradi szellemet képviselő akkori főgondnoka a Főkormányszékhez intézett
beadványában tiltakozást jelent be a Brassai-féle, és a zsinat által
elfogadott javaslat keresztülvitele ellen. Így következik be, hogy a
reformjavaslatot csak némi módosítással és a harmadik tagozatra terjesztik
ki, előírva a latin, a filológia és a pedagógiai tárgyak oktatását is.
A köztanotok át-, illetve kiképzését hat szakcsoportra nézve teszik kötelezővé,
viszont felállítandó a Nevelésügyi Bizottság, mely az első lepést
jelenti az unitárius oktatásügy egységesítésére, illetve központi irányítására.
Az
új tanítási rend igényelte tankönyvek, szemléltető eszközök, oktatási
anyagok kérdése is előtérbe kerül és a velük járó problémák megoldása
a reform sikerét tanúsítja.
A
tanári állásáról lemondott Brassai további nevelői tevékenységét mint
iskola felügyelő gondnok végzi. E tisztség az iskola szellemi és anyagi élete
feletti felügyeletet, az ünnepi alkalmakkori beszédtartást és az iskola
vezetésében a világi elem képviseletet jelenti. itt vállalt kötelezettségeinek
maradék nélkül eleget téve részt vesz az igazgatósági üléseken, elnököl
a vizsgákon és beszédet mond az iskola évnyitó ünnepségein. Brassai
1876-ban mond le felügyelő-gondnoki tisztségéről és mint a neki adott “örökös
felügyelő-gondnoki” tisztség tulajdonosa, a David Ferenc Egylet elnökeként
folytatja egyházi tevékenységét.
Igen
jelentős Brassainak 1846 elején a Pestaluzzi szellemében alakuló, a nevelés
ügyével foglalkozó “Nevelői Kör” létrehozásában végzett szerepe.
Brassai a Kör alapszabályainak megfogalmazója és jegyzőkönyveinek vezetője.
A Kör legfőbb feladatának az állam és az iskola kapcsolatának meghatározását
tekinti. Ennek jelentős mozzanataként határozatban mondják ki a pesti
protestáns tanári gyűlésen az egyház és az iskolaügy különválasztását.
Brassai
nevelési munkásságát 1872-töl az akkor megnyíló kolozsvári tudományegyetemen,
mint az “elemi matézis”, majd itteni nyugdíjaztatása után, mint a
szanszkrit nyelv tanára folytatja. Az oktatás területén főleg a “módszer”
kérdésével foglalkozó Brassai szerint az oktatásban a tanár szerepe az ösztönzés
és a gondolkodás fejlesztése, főleg a nyelvek és a matematika révén.
Amint mondja, e kettő vezet az önálló gondolkodásra. Ezt kell segítse az
élénk előadás, a szemléltetéssel kísért, a tanuló figyelmét lekötő
egyszeri igazság és annak gyakori ismétlése. Módszertani jelszava:
“Keveset, jól és lassan!”
Természettudományi
munkásságát, korabeli lapban, 13 tanulmánya jelzi. Csak néhányat említve
a Budapesti Szemlében (1862. 16. köt.) jelenik meg a darwinizmus elleni küzdelem
jegyében íródó ,,Ébredés és életkezdet” című tanulmánya. Brassai
szerint maga a “kezdet” kérdése nem természettani, hanem metafizikai, de
a kérdés eldöntésére mégis a természet vizsgáló tudása szükséges.
1863-ban a Koszorúban értekezik az “ember eredete” felöl. Itt írja, hogy
sok tudós előismeret nélkül osztja Darwin nézetét az ember szellemi és
erkölcsi voltáról és így csak feltételezett elméletet tudnak szolgáltatni.
A Keresztény Magvetőben (1865) megjelenő “Nemcsak az anyag halhatatlan” című,
a Magyar Orvosok és Természetvizsgálók ülésén is elhangzó értekezése,
Moleschottal száll szembe, aki — szerinte — materializmusával a leginkább
az egyszerűséget, az emberi életből pedig a vallást akarja kitörölni.
Bölcseleti
munkássága 7 lap 29 tanulmánya révén kerül a nyilvánosság elé. E témakörben
figyelmet érdemlő az Erdélyi Múzeum Évkönyvében (1862. 2. köt.) megjelenő
,,Az exakt tudományok követelései a filozófia tárgyában” című, az Akadémián
is felolvasásra kerülő tanulmánya. Benne Brassai kiemeli a lélektan és
az élettan közötti különbséget, rendre véve és megrostálva a
materializmus főbb tételeit. “Félreértés” című, a Keresztény Magvetőben
(1878) megjelenő tanulmánya kimutatja, hogy a hit és a tudomány
dogmatikusai megegyeznek abban, hogy egyaránt ellenségei az ember testi és
szellemi tehetségeit igénylő erkölcsnek. Az ugyanitt közreadott (1870)
,,Egy új vallás” című, Indiában keletkező új vallásról, az
“Esoterikus Buddhizmusról” mond kritikát. A ,,Félreértett tanok
egyvelegeként” említett új vallás — Brassai szerint — nem is vallás,
mert nem ismeri Istent. Az “esoterikus”, azaz a ,,csak hivatottak” által
hozzáférhető Buddhizmus — mondja Brassai — csak két dolgot lát: azt,
amit mindenki tud, és amit csak a teológusok tudnak, vagy állítják, hogy
tudják. Az első — nem igényel tárgyalást, az utóbbit illetően fölteszi
a kérdést, hogy ők honnét tudják?
Brassai
pedagógiai nézete 19 folyóiratban megjelent Írásai révén ismerhető meg.
Így p1. a Nemzeti Társalgóban közölt “Nyelvtanulás” című munkájából,
melyben a nyelvtanulás kötelességét, hasznát, és a velejáró szépséget
boncolgatja. A nyelvtanulás —mondja Brassai — azért is fontos, mert
sokoldalúvá tesz, ízlésre nevel és elősegíti egy nemzet szellemi életének
megismerését. 1882-ben a Nemzeti Társalkodó és Szépirodalmi Közlöny
teszi közzé a “Gyönyörűségről” című értekezését. Ebben az esztétikát
tapasztalatra építő és gyönyörűséget okozó tudománynak mondja, mely
a lelkiállapotban jelenik meg. A mű élvezőjének szüksége van a fantáziával
azonosított teremtő képzeletre. Ez a kiegészítő tevékenység a művészetekben
a sorrendet felállító asszociáció. 1846-ban az Erdélyi Híradó jelenteti
meg Brassainak a magyartalanságok ellen induló cikksorozatát, illetve annak részeként
az “Egy szavazat nyelvünk ügyében” című tanulmányát. E tanulmányban
Brassai felhívja a figyelmet az alaktannal szemben a mondatfűzés fontosságára.
Hasonlattal élve, a szóképzést a magyar nyelv élő szervezetével, a
mondatfűzést idegrendszerével azonosítja.
Brassai
statisztikai munkái önálló kiadványként is megjelennek. Ezekkel a szerző
az egyes világrészek jobb megismerését kívánja elősegíteni, hozzájárulva
a kor ismeretének bővítéséhez.
Közgazdasági
vonatkozású tanulmányaiban az angol hírlapok kezelésével, mérési kísérletekkel,
bankismerettel stb. foglalkozik. “Bankismeret” című munkája az 1848 előtti,
a bankoknak a földművelésre gyakorolt hatását mutatja be.
A
meteorológiai munkákban Brassai tudományos alapon foglalkozik a napkeltével
és napnyugtával, a napfogyatkozással, az árnyékokkal, az üstökösökkel,
az időjárással, a dérrel stb.
A
botanikai munkák Brassai révén a mezőgazdaság elveit és a növényföldrajz
kérdéseit teszi boncolgatás tárgyává. Az 1864-ben megjelenő “Füvész
és kertész” című tanulmánya leszögezi, hogy a fajokra vonatkozó darwini
nézet elavult és abban csak az alkalmazás és az általánosítás eredeti.
A
matematikai jellegű munkákban Brassai az algebrai formákról, azok gyakorlatáról
és Euklides elemeiről fejti ki egyéni véleményét.
Nyelvészeti
és nyelvtudományi munkásságát 9 lapban közzétett 51 tanulmánya jelzi.
A “Magyar mondat” címmel megjelenő és az akadémiai nagydíjban részesülő
értekezései (1860, 1863, 1864) a magyartalanságra vonatkozó elmés
megjegyzéseit tartalmazza. Értekezései általános elveket és részleteket
mutatnak be. Foglalkozik itt a nyelvészettel, mint induktív és természeti
tudománnyal, a nyelv sajátosságaival, az igékkel és az igehatározók
szerepével. “A mondat dualizmusa” című értekezésében (1884) betekintést
enged a mondat elméletének fejlődésébe. “A neo-paleológia ügyében”
című akadémiai értekezése az ortológia és neológia kérdéséhez nyújt
tájékoztatást. Az “Egy hirdetmény” című tanulmányában (Magyar
Nyelvőr, 1872) kifejti, hogy úgy a paleológia, mint a neológia jót akar,
csak eljárása rossz és kártékony.
Brassai
pedagógiai munkássága — cikkein túl — tankönyvei révén ismertek. Ír
számtan, algebra és nyelvtanulást elősegítő könyveket. Így a
nyelvtanulás megkönnyítése céljából írja “Okszerű vezér” című,
25 évi tanulmányozásra és tapasztalatra épülő, 10 kiadást megérő kézikönyvét.
Ha
összeszámláljuk Brassai munkáit, azok hozzávetőlegesen a kor 40 lapjában
látnak napvilágot. Személyével és munkásságával 52 lap foglalkozik, és
ha mindehhez hozzávesszük, hogy részt vesz 8 lap szerkesztésében, világossá
válik, hogy nem minden kor és nem minden intézmény dicsekedhet ilyen
sokoldalú és sokoldalúan képzett tudóssal.
A
tudomány sok ágát művelő Brassait — hosszú élete folytán — tudományos
munkássága elismerése és értékelése bizonyságául több kitüntetés
éri. Tagja a regensburgi Királyi Növénytani Társaságnak, a Magyar Királyi
Természettudományi Társaságnak, a bécsi Császári és Királyi Állat és
Növénytani Intézetnek és a nagyszebeni Földtani Intézetnek. Tagságával
tünteti ki a kolozsvári Zenekonzervatórium, a Dalkör, a Hilária Dalegylet,
a Philológiai Társaság és az Erdélyi Irodalmi Társaság. Az Akadémia
1837-ben levelező, 1865-ben rendes, 1887-ben tiszteletbeli tagjául fogadja.
Nevéről növényfajt neveznek el, bizonyságul, hogy nem ok nélkül nevezik
Brassait kora nagy és egyben Erdély utolsó polihisztorának.
Brassai
annak az unitárius egyháznak volt tagja, mely a 16. századi erdélyi reformáció
harmadik (a római katolikus utáni) elismert felekezeteként 1568-tól számítja
egyházzá szerveződését. Fejlődését 200 évig gátolja az 1683. évi
“dési egyezség”, hogy majd csak Brassai korában, a felvilágosodás és
az 1848. évi szabadelvű törvényekkel szabaduljon meg a szellemi szabadság béklyóitól.
Szentábrahámi Mihály püspök “Summa ...“-ja (1787) után a 19. század
60-as évéig csendes letargia uralja az egyházat. Ettől kezdve bár óvatosan,
de egyre bátrabban és öntudatosabban jelentkeznek az unitarizmust ismertető
és védő iratok. Brassai nem mindenben azonosul egyháza korabeli tanításával,
de haladó életvitelével annak szellemiségét sugározza. Unitárius egyházához
való tartozását adományaival bizonyítja. Végrendeletileg általános örökösévé
teszi egyházát.
Brassait
a kolozsvári Házsongárdi temetőben helyezik örök nyugovóra. Sírhelyét Pákei
Lajos tervezi. Ez oszlopok által határolt térben, szabadon álló talpon
nyugvó, másfélszeres nagyságú Brassai-mellszobor. A szegedi
“Panteon”-ban levő szobra Istók János alkotása. Nevét ma is viseli a
kolozsvári volt unitárius kollégium.
Brassai méltatói éles értelmét,
hibátlan logikáját, a tudományok iránti érdeklődését, fáradhatatlan
akaraterejét, szorgalmát, kitartását és gyakorlati életvitelét emelik ki.
Valódi értékét jellemzően ,,kora megérti, hiszen korát oktatja és korának
világit”.
IRODALOM
BOROS GYÖRGY: Brassai Sámuel
tanársága 60-ik évfordulójára. Unitárius Közlöny, 1896.
BOROS GYÖRGY: Brassai Sámuel
tanári pályája és irányelvei a középiskolában. Unitárius Közlöny,
1897.
ELEKFI LÁSZLÓ: A nyelvújító
Brassai. Magyar Nyelvőr, 1951.
FARKAS LAJOS: Brassai Sámuelről.
Erdélyi Múzeum, 1910.
FERENCZ JÓZSEF: Brassai,
mint hívő. Unitárius Közlöny, 1890.
FERENCZY SÁNDOR: Brassainak
a természettudományok körébe vágó fontosabb dolgozatai. Keresztény
Magvető, 1934.
FITZ JOZSEF: Brassai Sámuel
1922.
GAÁL GYÖRGY: Brassai Sámuel
és az unitárius kollégium. Keresztény Magvető, 1997.
GÁL KELEMEN: Brassai Sámuel.
Az Entwurf és az 1863. évi egyházi tanterv. Keresztény Magvető, 1929.
GÁL KELEMEN: Brassai a
magyar tanítási nyelvet beviszi a kollégiumba. Keresztény Magvető, 1937.
GYÖNGYÖSI
ISTVAN: Brassai Sámuel tanárrá választása. Unitárius Közlöny,
1890.
JANCSÓ ELEMER: Adatok a
kolozsvári egyetem történetéhez. 1987.
JANOSI BELA: Brassai esztétikai
működéséről. 1917.
KERTÉSZ MANO: Brassai
nyelvtanítási reformja. Magyar Nyelvőr, 1910.
KOZMA FERENC: Brassai, mint
esztétikus és műkritikus. Magyar Nyelvőr, 1910.
KŐVÁRY LÁSZLÓ: Brassai a
tudós, az író és munkái. Keresztény Magvető, 1897.
LISZKA TIBOR: Unitárius
magyar hírlapírók. Unitárius Élet 35 (1981) 1. sz. 5.
PAULER ÁKOS: Brassai esztétikája.
Napkelet, 1926.
PETUR LÁSZLÓ: A magyar
tudományos ismeretterjesztő sajtó történetéből,
Élet és Tudomány, 1966.
PROHASZKA Mária: Brassai Sámuel
publicisztikai tevékenysége és hatása a 19. Századi művelődési életre.
Keresztény Magvető, 1997.
RAPAICS RAJMUND: A magyar
biológia története. 1953.
SZTOJKA LÁSZLÓ: Az utolsó
magyar polihisztor. Élet és Tudomány, 1969.