Kelemen Miklós
FERENCZ JÓZSEF ERDÉLYI UNITÁRIUS PÜSPÖK KORA ÉS
MUNKÁSSÁGA
Az
unitárius egyház 23. püspöke Ferencz József, 1835. augusztus 9-én született Alparéten
és 1928. február 19-én halt meg Kolozsvárt.
Életének hosszú, 93 évre terjedő
időszaka nagy események tanújává tette. Átélte az 1848-as szabadságharcot, az
osztrák elnyomatás korát, az 1. világháborút, a Monarchia összeomlását, Erdély
román megszállását, hogy mindezen események tanújaként térjen örök nyugovóra a
Házsongárdi temetőben.
Gyermekkora
Alparéten, az akkori Belső-Szolnok vármegye kis községében, a Jósika János-féle
birtokon telt el, hol apja — szintén József — gazdatiszti állást töltött be. Anyja
Balogh Anna, régi magyar nemesi család leszármazottja volt.
Az alapfokú ismereteket szülőfalujában
sajátítatta el, hol társaitól, játék közben sajátította el a román nyelvet. Középiskolai
tanulmányait 1841-ben a kolozsvári Unitárius Főiskolában kezdte. A
szabadságharccal félbeszakadt tanulmányait 1851-ben folytatta
és 1855-ben fejezte be. A kolozsvári iskolai évek alatt az iskola igazgatói a
polihisztor Brassai Sámuel (1845-1847), Székely Mózes (1847—1853), a későbbi
egyházi főjegyző és az egyetemi rektornak kinevezett Berde Áron (1852—?):
tanárai a szabadságharc oltalmi bizottmányának jogtudósa, Mikó Lőrinc, a
szabadságharcban tüzérkent résztvevő Jakab József, a Budapestre távozott Botár
Ferenc és a kolozsvári egyetemi könyvtárőrnek kinevezett Marosi Gergely voltak.
Középiskolai tanulmányai
végeztével Ferencz József a „Papneveldébe” iratkozott be, amely tanulmányi
eredményei alapján külföldi továbbtanulásra jelölte. Ezzel egyidőben kinevezték
köztanítónak és a kolozsvári egyházközségbe — Kriza János mellé —
segédlelkésznek.
Az
unitárius egyház iskoláinak tanárai valamelyik külföldi egyetemen készültek föl
tanári munkásságukra. Ferencz József a göttingai és a berlini egyetemen tanult.
Göttingában egy évig mennyiségtant, vegytant és természettudományt, majd
Berlinben bölcseleti tárgyakat hallgatott. 1859 elején beutazta Hollandiát,
Belgiumot és Franciaországot, majd néhány hónapig Londonban is tanult. Londoni
tartózkodásának idején tartotta az „Angol és Külföldi Unitárius Társulat” évi
közgyűlését, melyen Ferencz József egyháza képviseletében volt jelen. Londonból
1859. június 22-en indult és július 19-en érkezett
vissza Kolozsvárra. Szeptemberben elfoglalta a főiskolán számtantanári állását és mint másodlelkész végzett templomi szolgálatot. 1861-ben
Kriza János utódaként a kolozsvári egyházközség vezető lelkészévé választották.
1875.
március 26-an Kriza János püspök elhalálozott. A
következő, 1876. évi árkosi püspökválasztó zsinat két jelöltje Pap Mózes és
Ferencz József volt. Püspöknek Ferencz Józsefet választották, ki e tisztséget
52 éven át töltötte be. A zsinaton elmondott programbeszéde
értelmében céljául az egyházi törvények betartását, szükség szerinti módosítását,
a vallásos élet ápolását, az egyházi alkalmazottak fizetésének emelését és a külföldi
kapcsolatok mélyítését nevezte meg.
A
zsinat után Kolozsvárra visszatérő Ferencz Józsefet — a vasútállomáson — Simon
Elek polgármesterrel az élen, hatalmas tömeg ünnepelte. 1877. január 4-én kapta
kézhez a „magyar korona országaiban unitárius püspökkent elismerő királyi
megerősítő levelet”. 1877. január 28-án tette le a „hódolati esküt” a királyt
képviselő Daniel Gábor király-biztos kezébe. Ferencz Józsefnek püspökké
választásával új mederbe terelődött addigi élete. Fő tevékenységét az
egyházkormányzásra és az egyházszervezésre fordította.
Az
1568-ban létrejött unitárius egyház Ferencz József püspökké választásáig 308
nehéz esztendőt hagyott maga mögött. Az egyházalapító püspök mártírhalála
(1679), a ,,dési egyezség” (1638), az ellenreformáció
(1691), a kolozsvári óvári főiskola (1639), majd a főiskola új épületének elvétele
(1718) stb. mind, mind komoly nehézséget jelentett az egyház életében.
Ferencz
József püspökké választását követő fél évszázadot e nehézségek
okozta bajok leküzdése jellemezte. E bajok legfőbb oka az egyházak között
fennálló hatalom féltésnek volt a következménye.
Ferencz József e hatalmi törekvések feloldására, illetve megszüntetésére
törekedett. A Habsburg uralkodóház Magyarországot és Erdélyt is katolikussá
tevő politikája elleni védekezésben előbb a protestantizmus, majd az egész kereszténység
egyesítését kívánta előmozdítani. Először ahhoz, a protestáns egyházak által
indított mozgalomhoz csatlakozott, amely az ún. „Reform Egylet” keretén belül kívánta
közelebb hozni egymáshoz a protestáns egyházakat.
Magának
a gondolatnak fölvetője Wéber Sámuel szepességi főesperes volt, kinek megítélése
szerint az egységesítéshez vezető első lépés a protestantizmus és a katolicizmus
közösen kialakított nézete kell hogy legyen. Azonban
az újszerű gondolat nem talált mindenütt kedvező fogadtatásra. A protestáns egyházak
kebelén belüli ellentétek olyan polémiát eredményeztek, amelyek a nézetellentétek
kiélezését hozták létre.
Ferencz
József támogatta egy közösen kialakítandó reform gondolatát. „Ne ejtsük el a
gondolatot” című cikkében (1) kifejtette, hogy a közös reform az egyházak megerősödését szolgálná. Ballagi Mór református
teológiai tanár szintén pártolta a ,,közös reform”
gondolatát. Amint írta „élete egyik fő törekvésének kiteljesülését látná az akció
keretében”. Szeremlei Samu református egyháztörténész-lelkész olyan reformot
szeretne, amely nem a hitcikkek átfogalmazására, hanem az erkölcsi életre
helyezné a hangsúlyt. Szász Domokos erdélyi református püspök — bár a reformok
szükségessége mellett foglalt állást —, de „az ajánlott módszereket nem
tartotta célravezetőnek”. Dogmatizmusa, vagy féltékenysége okán támadóan lépett
föl a reform-ügyet támogató unitárius püspök ellen. Ferencz József az „utópia
lovagjának”, ,,néplázító demagógnak” és „anarchistának”
nevezte, mert nem a konfesszió közössé tételét, hanem a lelki megnyugvást kívánta
eléretni.(2)
Hosszas,
nem mindig megfelelő hangvételű viták után, 1871. október 4-én zajlott le az alakuló
közgyűlés. Ballagi Mór megnyitó beszédében a mozgalom felekezetiséget kizáró,
egyetemes irányát domborította ki. De az alakuló közgyűlés — eredeti céljával
ellentétben —, azzal, hogy a „Protestáns Egylet” nevet fogadta el, a mozgalomból
eleve kizárta a katolikus jelenlétet.
Az
egylet második közgyűlésén Balogh Ferenc debreceni református tanár lépett fel
az unitáriusok ellen. Az unitáriusokat ,,a sivár és
elutasított humanitárius elv utóharcosainak” nevezte, kik a „hatalmas Krisztus
helyébe a meghalt és fel nem támadott Jézust akarják állítani”. A Reform
Egylet tagjainak többsége, félve az unitárius szabadelvűségtől, az ,,áthidalhatatlan ellentétek”-re hivatkozva, beszüntette
működését.
Ferencz
József püspöknek az egyetemes kereszténység kialakítása érdekében tett második
lépése, 1886-ban a „Protestáns Irodalmi Társaság” megalapításában való részvétele
volt. A társaság megalakulása érdekében tett első tárgyalásra az unitáriusokat
nem hívták meg. Nagy Gusztáv, sárospataki tanár ez ellen tiltakozó írására(3) az unitarizmussal nem szimpatizáló debreceniek,
az unitáriusok tagsága ellen nyíltan is tiltakoztak. A tiltakozásokkal szemben
Kenessy Béla, a Sárospataki Lapok 15. számában az unitáriusok mellett azzal
érvelt, hogy „az ország törvényeivel kerül ellentétbe az, aki a társaságból ki
akar rekeszteni bármely felekezetet”. Arról nem is szólva, hogy a kirekesztés ,,a keresztényi szeretet törvényét taposná
sárba”.
Ilyen
állásfoglalások mellett, 1888. április 16-án került sor az alakuló közgyűlésre,
ahol ismét felmerült az unitáriusok kizárásának kérdése. Tisza Kálmán miniszterelnöknek,
a dunántuli református kerület főgondnokának föllépese azonban lehetővé tette,
hogy az unitáriusok is tagjai lehettek a Protestáns Irodalmi Társaságnak. A társaság
megalakulása után tovább folyt az unitárius-ellenes hangulat szitása. Ezért az
1889. évi Főtanács a társaságból való kilépés mellett foglalt állást.
Mivel
Ferencz József püspöknek a protestantizmus egyesítését pártoló törekvéseit nem
koronázta siker — a továbbiakban — saját egyháza fölvirágoztatására törekedett.
Ennek látványos lépései azok a „Dávid Ferenc emlékzsinatok” voltak, melyekkel az
unitarizmus lényegét kívánta megismertetni. Így, és ennek jegyében, három
nyilvános zsinat zajlott le: 1868-ban Tordán, 1878-ban Székelykereszturon és
1910-ben Kolozsvárt, illetőleg Déván.
A tordai zsinattal Ferencz
József az egyház megalakulásának első lépésére kívánta
a figyelmet felhívni. Arra az 1568. évi tordai országgyűlésre,
amely törvényben biztosította az unitarizmus alaptételeit: a vallási türelmet
és a lelkiismereti szabadságot.
A
zsinat ünnepi szónokaként Ferencz József beszédében egyháza múltját, jelenét és
jövőjét mutatta be. Szólt arról, hogy míg az egyházalapító püsp9k, Dávid Ferenc
hitéért börtönhalált szenvedett, addig a ma élő ember már szabadon döntheti el,
hogy melyik egyház tanítását kívánja gyakorolni. Kifejtette — utalva a Reform
Egylet és a Protestáns Irodalmi Társaság megalakulása körüli tapasztalataira
—, hogy aki az egész emberiség gondolkodását egy rámára kívánja felhúzni és az
ennek megfelelő hitformát keresi, az a természet törvénye
ellen is vét. Ugyanis — mint mondotta —, „a természetben nincs egymáshoz
teljesen hasonló két fűszál”. Aki az erőszakolt hittételekhez ragaszkodik, az
megszűnik fejlődni, azaz élni. Az unitarizmus jövőjét — folytatta —, az ésszerű
hit biztosítja. Ezért — szerinte is —, a művelt emberiségnek és a jövőnek
vállalása = az unitarizmus.
Az
ünnepségen jelenlevő és felszólaló angol és amerikai vendégek örömüket fejezték
ki, hogy az újjászületett országban a polgári szabadsággal már lépést tarthat a
vallásszabadság gyakorlása is.
A
zsinat következményeként az ország fölfigyelt az unitarizmusban rejlő
szabadelvűségre. Az egyház kebelén belül pedig
létrejöhetett az a „Dávid Ferenc-alap”, mely a püspöki program szerint, az
egyház anyagi alapját volt hivatott biztosítani. Ez az alap a nem unitárius
Toldy Ferenc irodalomtörténész szerint „a nemzet díszét erősítette”.(4)
A
tordai zsinat után 11 évvel — Dávid Ferenc halálának 300. évfordulóján —, 1879-ben,
a székelykeresztúri emlék-zsinat fejtett ki széleskörű propagandát az egyház
megismertetésére. Az itt elhangzott ünnepi beszédében a püspök azt hangsúlyozta,
hogy az a vallás hivatott az új kor reformációját szolgálni,
amely elősegíti a vallás és a tudomány együttmunkálását és segíti az
emberiséget a krisztusi szeretetben. Ezt a vallást — mint mondotta —, az
unitarizmus képviseli. Chalmers cambridge-i unitárius lelkész beszédében arra
mutatott rá, hogy az unitárius egyház ,,három százados
háborúból kelt ki s az egyház megalapozója egész életében a kereszténység új
életre virradását munkálta”. Dávid Ferencben, mondotta a Brit és Külföldi Unitárius
Társulat nevében Martineau Jakab, „nem csak a vallási reformátort, hanem azt a
tudományosan művelt szellemet is tisztelik, amely mindig tárva volt az igazság
befogadására”. Hasonló beszédben emlékezett meg Dávid Ferencről az Izlandi
Egyesült Presbiteri Egyház és az Amerikai Unitárius Társulat képviselője.
Mindkettő Dávid Ferenc szellemi nagyságát méltatta, felszólítva a hallgatóságot
a dávidferenci-eszme megélésére.
A
székelykeresztúri zsinat utáni vasárnap a kolozsvári unitárius templomban
németnyelvű prédikáció hangzott el, Déván pedig első ízben
tartatott unitárius istentisztelet a református templomban. Erre utalva írta a
Keresztény Magvető(5) hogy a keresztény világ egén a
tiszta vallás és a jézusi szeretet napja van felvonulóban.
A
zsinat kézzelfogható eredményét a „Dávid Ferenc-alap” megerősödése jelentette. Elfogadva
a püspök javaslatát, pénzének 5/6-át az egyház legnagyobb szükségleteire fordíthatta. Az emlékzsinat megtartása folytán, időszerűvé
vált az egyházalapító püspök életének könyvben való megörökítése. Ez igénynek
már az 1875. évi Főtanácson Buzogány Áron lelkész, a Vallás- és Közoktatási
Minisztérium később osztálytanácsosa adott hangot. Az Egyház Köri Tanács —
Ferencz József indítványára, Jakab Elek történetírót kérte föl az életrajz megírására.
Az életrajz az emlékzsinatra készült el s azt az író saját erejét meghaladó
költséggel, neve alatt adta ki. A szerzőt az egyház csak 1887-ben tudta
anyagiakkal kárpótolni.
Dávid Ferenc emlékének felújításával
vált időszerűvé a Dávid Ferenc Egylet létrehívása.
Az
Egylet kezdeményezése is Ferencz Jószef nevéhez fűződött. Az alakuló gyűlés a püspök
javaslatára a Dávid Ferenc nevet vette föl. Ezen
javaslatában Ferencz József azt hangsúlyozta ki, hogy Dávid Ferenc neve olyan
lobogó, mely bátorít és biztat a siker iránt. „Különben is az egylet Dávid
Ferenc nevével tartozását kívánta kiegyenlíteni a 300 évvel azelőtti hitelődök
felé.
Az
egylet megalakulását Gál Kelemen teljes mértékben Ferencz József érdemeként említette.
Amint írta ,,ott állt az egylet születésekor a bölcső
mellett. Ő tartotta keresztvíz alá és Ő adta a nevét is. Ő végezte az alapszabály
revízióját és tűzte az Egylet céljául az unitárius keresztény vallás, hit és
erkölcstudomány és neveléstan körébe tartozó elvek és kérdések tisztázását és
terjesztését, a keresztény vallás és erkölcsös élet ápolását és nevelését”.
Meggyőződése szerint az egylet az egyházon belül „az unitárius öntudat mélyítését
fogja szolgálni. Feladatának tekinti a falusi nép szellemi értékeinek felszínen
tartását”. E célt kívánta szolgálni az 1920-ban életre hívott
,,Ifjúsági Kör Egyetemes Szervezete”, amely az 1. világháború utáni, az
erdélyi unitárius ifjúság együvé tartozását és nemzeti öntudatát segített ébren
tartani.
A
Dávid Ferenc Egylet kebelén belül működött, a jótékony feladatok végzésére a „Nők
Szövetsége” is.
Az
egylet belmissziós munkája a Biblia terjesztésére, a szórványgondozásra és műsorok
lebonyolítására szorítkozott. Vidéken vándorkönyvtárak szervezésével, dalkörök
alakításával, színdarabok előadásával mélyítette az
unitárius öntudatot. Benczédi Pál 1935-ben így összegezte a Dávid Ferenc Egylet
munkásságát: ,,Eloszlatta az egyház körüli balvéleményeket,
polgárjogot nyert a magyar nyelvterületen, kiadványaival és jótékony
munkásságával fontos missziói feladatot teljesített”. Az egylet jelentette meg az ,,Unitárius Szószék” című beszédgyűjteményt, mely Ferencz
József szerint „hű képe a lelkészi kar szellemvilágának”.
1910.
augusztus 20-án került sor Dávid Ferenc születésének (1510) négyszázados ünnepére,
melynek megtartását az 1908. évi Főtanács rendelte el. Programjául ünnepi
istentiszteletek tartását, Dávid Ferenc főbb munkáinak kiadását, egy átfogó Dávid
Ferenc életrajz írását és a mártírhalált halt püspök börtöncellájában
elhelyezett emléktábla felújítását jelölte meg.
A zsinat Kolozsvárt és Déván
folyt le. Ferencz József ünnepi beszédében az emberek közt terjedő világosságot
hangsúlyozta ki, amely — szerinte — új élet kezdetének a jele. Arra kérte a félretájékoztatott
és így az unitarizmus felől tévesen ítélkezőket, hogy ismerjék föl, hogy „az a
hitforma, amely a szeretetre alapoz, az nem különválasztja, hanem
egybekapcsolja az embereket s a felismerés alapján változtassák
meg téves ítéletüket”. A zsinat utáni főtanácsi ülésen (augusztus 25.) a püspök
örömét fejezte ki, hogy a zsinaton képviseltette magát minden hazai egyház és ezzel igazságot szolgáltattak Dávid Ferenc
szellemének. Sajnálattal közölte, hogy az egyháztörténelem megírására nem került
sor, mint ahogy nem épült föl a Déván tervezett Dávid Ferenc imaház sem.
1920-ban
létesült az Unitárius Irodalmi Társaság, az egyházi folyóiratok színvonalának
emelésére. E társaság létesítésének gondolata 1918-ban került felszínre, de
csak két év múlva alakulhatott meg. A társaság elnökének Ferencz József püspököt
választotta. Munkáját sorozatos vidéki felolvasásokkal kezdte. Ezen ún. „vándorgyűlések”
nem csak egyházépítő missziót teljesítettek, hanem a falusi nép kultúrájának
emelése mellett, a nemzeti föntmaradás feltételeivel is megismertette az erdélyi
magyar hallgatóságot. A társaság kolozsvári előadásait a Dávid Ferenc Egylet
rendezvényeivel karöltve tartotta, ,,Kiskönyvtára”
pedig kiadványaival erősítette a társaság munkáját. 1922-ben a társaság tagjai
előadásokat tartottak a lelkészi továbbképző tanfolyamokon. 1923-ban a Keresztény
Magvető ,,irodalmi rovatát”, Erdélyi Irodalmi Szemle
néven, önálló irodalmi melléklettel fejlesztette. Ebben vallásfelekezeti
hovatartozás nélkül megjelenhetett minden magyar vonatkozású szépirodalmi, vagy
tudományos munka. 1925-ben a társaság megindította az ,,Unitárius
Könyvtár” című füzetes kiadványsorozatot, de foglalkozott az ún. ,,hittankönyvek”
kiadásával is.
Az
unitarizmussal kapcsolatos téves nézetek eloszlatásával nagyobb gondot fordíthatott
az egyházközségek gyarapítására. Ferencz József püspöksége 52 éve alatt több
mint 10 városban alakult anya-, és ugyanannyi faluban leányegyházközség, amely
a környező népesebb településekkel együtt tartott fönn templomot, lelkészi
állást és egyházi épületeket.
Ferencz
József püspöksége alatt alakult meg a budapesti anyaegyházközség és a
Misszióház körlelkészsége. A kiegyezéssel a fővárosba költözött vezető beosztású
tisztviselők, másrészt áttérések folytán — az említett időszakban — a
lelkészek 16 olyan településben tartottak időközönként istentiszteletet,
melyekben az unitáriusok lélekszáma 20 és 50 között mozgott. E tervszerű
lelkipásztori gondozás 1902-től az esperesség megalakulásától
vált lehetővé.
Az
1. világháborút követő ,,trianoni békeszerződés” után,
a román ókirályságra, főleg fővárosában (Bukarest) való tömeges átköltözéssel
fölmerült egy ,,regáti-misszió” fölállítása is, de ez — részben politikai, részben
pénzügyi nehézségek miatt — nem volt megvalósítható.
Az
egyházközségek gyarapodásával szükségessé vált a szertartások reformjának kérdése.
Ennek jegyében az alábbi változtatások mentek végbe: az istentiszteleti szertartásból
törölték a ,,Miatyánk” többszöri ismétlését, szövegében
és dallamában rövidebbre módosították a nagypénteki passiót, megszüntették az
évenként tartott (Július 29.) ,Jégverési ünnepet”, szabályozták az istentiszteletek
tartását, megkülönböztették a hétköznapi, a vasárnapi és az ünnepi
istentiszteleteket. A hétköznapi istentisztelet rendjét egy aktuális imában
határozták meg. A nagy ünnepek (karácsony, húsvét, pünkösd) mindhárom napjára
kötelezővé tették az istentiszteletek megtartását. Döntöttek az újévi, a nagypénteki
és az áldozócsütörtöki szertartás kérdésében. A legáció kérdése 1873-ban került
tárgyalás alá. Meghatározást nyert a keresztelésnek formulája is. A nagy számban
jelentkező reformokra reagálva a püspök úgy nyilatkozott, hogy „nem unitárius álláspont
a minden áron való reformálás”.
Az
egyházi közigazgatás felügyeletet és ellenőrzési munkáját végző esperesek feladatát
a ,,Lelkészkörök” megszervezése segítette. Ezek a lelkészi
munka gyakorlati és elméleti kérdéseinek megvitatását, valamint a kartársi
szellem erősítését voltak hivatottak szolgálni. Az 1896. évi alakuló közgyűlés
a körök elnökének Ferencz József püspököt választotta meg. A körök tagjai
lehettek: rendes és segédlelkészek, papjelöltek és teológiai tanárok. 1905-ben
a Székelykeresztúri-kör helyi lap szerkesztését vállalta föl, mely nem minden
kérdésben azonosult a püspökség intézkedéseivel. Amint Boros György
,,Értsük meg egymást” című cikkében(6) kifejtette ,,a lapot jó szándék
vezeti, de nem válogatja meg az eszközöket”. Ferencz József 1907-ben lemondott
elnöki tisztségről, de lemondását visszavonta. A további ellentétek alapszabály-módosítást
tettek szükségessé. Mivel a központ és a körök közötti ellentétek anyagi
vonatkozásúnak bizonyultak, az új alapszabály a körök feladatát a lelkészek
anyagi kérdéseivel való foglalkozásra is kiterjesztette. Kötelezővé tette, úgy
a rendes, mint a segéd-lelkészek tagságát. Az új alapszabály nem csökkentette a
fennálló ellentéteket. 1922-ben Orbán Lajos ,,az igazságos,
elfogulatlan, személyeskedést nem tűrő, tekintélyek előtt meg nem hátráló
kritika” szükségességét hangoztatta. Az 1923. évi közgyűlés örömmel állapította
meg a központ és a vidék egymáshoz való közeledését.
1926-ban
felszínre került a vidéki körökben szolgáló felekezeti tanítók egyesület-alapításának
és a lelkészköröknek „belső-emberi körré” alakításának kérdése. A „Belső-emberi
Kör” a lelkészek, a tanárok és a tanítók együttműködését és segítését kívánta
szolgálni.
Ferencz
József püspöksége alatt alakultak ki az angol-amerikai unitáriusok közötti tartós
kapcsolatok.
Bölöni
Farkas Sándor amerikai útja (1831) után 1858-ban az
Erdélyben letelepedett Paget János révén indult el az a folyamat, amely az
erdélyi és angol-amerikai hivatalos kapcsolat fölvételt eredményezte. Ekkor
vette kezdetét a Brit és Külföldi Unitárius Társulattal kezdett segélykérő
levelezés, amelyet személyes látogatások követtek. Az Erdélybe látogató angol
unitáriusok sorát Eduard Tagart lelkész nyitotta meg. Ferencz József püspöksége
alatt 32 vezető angol és amerikai unitárius látogatott Erdélybe. Látogatásuk célja
az itteni egyházi, majd az 1. világháború után a negatív irányba tolódott
politikai élet felmérése volt. Anyagi juttatásokkal — főleg az iskolák működéséhez
—járult hozzá. Természetesen a kapcsolat kétoldalú volt. Így pl. Kovács János
tanár az amerikai unitáriusokat kereste föl. Az angliai unitárius tanulmányi
ösztöndíj élvezőinek száma Ferencz József püspöksége alatt 19 fő volt. De 17
unitárius leány is képviselte az egyházat a Sharp Emilia alapította Channing
House School-ban (London). A külföldi kapcsolatok tették lehetővé a kolozsvári
főiskolán új tanári állások és a budapesti egyházközség létesítését, William Ellery
Channing műveinek lefordítását és kiadását, a Dávid Ferenc emlékünnepségek
lebonyolítását, egyházközségek és lelkészek segélyezését. A kapcsolatokra
nézve mondotta Ferencz József püspök, hogy „a látogatások és itt végzett
munkásságuk egyháztörténelmünk évkönyvébe aranybetűkkel lesz felírva”
Ferencz
József püspöksége idején az egyház létkérdését képezték az iskolák, melyek a
Habsburg iskolapolitika és az anyagiak hiányában nem mindig és nem mindenkor állhattak
rendeltetésük magaslatán. Az 1868. évről elmaradt állami támogatást az egyház
előbb a Dávid Ferenc-alapítványból kívánta pótolni. A könnyítés érdekében a
tanügy levált az egyházi közigazgatástól. Ferencz József a Keresztény Magvetőben
(1873. 349. old.) az iskolák ügyében így nyilatkozott: ,,amíg
lehet, iskoláinkat tartsuk meg, azokat fejlesszük és tökéletesítsük”.
Az
1883-ban hozott állami középiskolai törvény előírta a tanárok számát, a tanterv
készítését és meghatározta az államsegély föltételeit.
1885-ben
a közoktatási miniszter (Trefort Ágoston) magáévá tette az unitárius iskolák
részére folyósítandó segély kérését, de az a következő évi miniszterelnök
(Tisza Kálmán) kedvező nyilatkozata ellenére is elmaradt.
Ferencz József püspöksége
alatt az unitárius egyház 3 középiskolával, 1 ún. ,,partikulával”,
1 teológiai intézettel, 1 leányotthonnal és majd minden egyházközségben, elemi
iskola fenntartásával szolgálta az iskolaügyet.
A
kolozsvári középiskola kicsinek bizonyult és leromlott épülete helyetti új építését
a Berde-féle hagyaték, az egyház helyes gazdaságpolitikája, a hívek áldozatkészsége
és a nehezen kiharcolt államsegély tette lehetővé. A kolozsvári középiskola
(kollégium) új épületének munkálatai 1899 októberében kezdődtek és az új,
modern épület fölavatására 1901. szeptember 22-én került sor. A megnyitó
ünnepségen imát a püspök mondott.
Egy
későbbi megnyilatkozásából az derült ki, hogy „aggódik
a fenntartási költségek miatt, de boldog az impozáns épület láttán s bizonyos
benne, hogy ezzel az új kollégiummal egyháza tekintélye nagyban növekedik”.
A
megnyitás évében az iskolát meglátogatott kormányképviselő így nyilatkozott: ,,Az intézetnek úgy elhelyezése, valamint berendezése,
szervezete és a vele kapcsolatos internátus több tekintetben mintaszerű, és így
megvannak minden kellékek, melyekre higiénia és didaktikai tekintetből súlyt kellett
fektetni.. az épületben alig lehet hibát találni ... az
oktatás minden tekintetben rendes úton halad”. (Értesítő 1901. 142. old.)
Az
új épületben folyó korszerű nevelőmunka lehetővé tette az 1890-ben kötött és
1898-ban átértékelt, állammal kötött szerződés módosítását, vallástanári állás
szervezését, tanári értekezletek tartását, a tantervnek az állami tantervre
való átállítását, tanulmányi kirándulások rendezését, egészségügyi szabályok
életbelépését, könyvtár és szertárak felszerelését.
Az
1. világháború alatt az épület nagyobb részét katonai tartalékkórháznak foglalták
le. Ezért a tanítás a régi épületben folyt, az internátus
pedig a Vigadó emeleti részében nyert elhelyezést. A háború után az iskola új
épülete 1919. február 19-én adatott vissza rendeltetésének, de a végleges
visszaköltözés csak szeptemberben történhetett meg. A rongálások rendbehozatala
és az önkéntesen beköltözött C. F. R. (Román Államvasutak) igazgatósága
kitelepítése után a rendes tanítás csak októberben kezdődhetett meg. 1920-ban
elrendelték a tanárok hűségeskü tételét. 1921-ben életbelépett a magyar
egyházak által megállapított új tanterv és a román nyelv érettségi tárggyá tétele.
Az 1922/23. iskolai évtől az ,,Iskolai Értesítő” két
nyelven jelent meg. A következő tanévben a tantervet az állami (román)
tantervhez kellett igazítani. Kötelezővé váll a tanulok egyensapka és karszám
viselése. A román nyelvet, a történelmet, a földrajzot és az alkotmánytant román
nyelven kellett tanítani. A régi érettségi vizsgát fölváltotta az abszolválo-vizsga.
A
székelykeresztúri 6 osztállyal működő középiskola 1876-ban, Ferencz József püspökké
választása évében fejezte be harmadik nagy építkezését, de mar 9 év múlva (1885-ben)
a minisztérium az épületet nem találta megfelelőnek. Kevesellte a tanárok létszámát
és javasolta az iskolának 6-ról 4 osztályra való leépítését. Az iskola kérdését
illetően vita zajlott le a püspök és Jakab Elek között. (Keresztény Magvető
1887.? old.). Jakab az iskola
hiányosságaira hívta föl a püspök figyelmét, míg a püspök az iskola végvárakat
betöltő szerepét hangoztatta. A miniszter az iskola működését két feltételhez
szabta. Vagy 4 osztályt működtet, vagy hat rendes tanári állast szervez. Az
1898-tól kapott rendkívüli államsegély lehetővé tette 1904-ben a 6. osztály
beindítását, 1908-ban pedig megkezdődhetett az iskola
8 osztályúvá fejlesztése. 1912-ben — a püspök személyes kérésére a
minisztérium fejlesztés céljára — nagyobb segélyt ígért. 1913-ban kezdtek
ismét nagyobb építéshez és az 1915/16. tanévben az iskola mar 8 osztállyal működhetett.
A háború után elmaradt az
államsegély, az agrárreform stb. hatására aztán
1930-ban az egyház
megszüntette a felső tagozatot, de lehetővé tette egy ,,földműves-iskola”
létesítését.
Ferencz
József korának harmadik középfokú iskolája Tordán működött, amely 1878-ban, 20
eves szerződés alapján állami polgári iskolává alakult. A szerződés értelmében
azonban 4 osztály felett az egyház gyakorolt ellenőrzési jogot. 1892-ben fölmerült
a szerződés felbontásának kérdése. 1904-ben mozgalom indult a gimnázium visszaállítása
érdekében. Ez évben be is indult a gimnázium 1. és 2. osztálya, de 1908-ban ez
is megszűnt. Az épületet az egyház bérbe adta s a befolyt jövedelmet külön
kezelte. Az 1. világháború után az egyház ismét beindította iskoláját, de az
nem kapott nyilvánossági jogot. 1923-ban ,,felekezetközi
megbeszélés alapján” az iskola végképp megszűnt.
A
torockói un. „partikula” átmenetet képezett a falusi iskola és a középiskola között.
Ugyanis olyan tárgyakat is tanított, amely középiskola tantervébe tartozott.
1868-ban az új népiskolai törvény a torockói partikulát új helyzet elé állította.
1876-ban az iskola községi tulajdonba ment át, majd 1894-ben beszüntette működését.
Az elemi iskolák fönntartása és
újak létrehozása Ferencz József szívügye volt. Az 1868-as új népiskolai törvény
megváltoztatta az elemi iskolák egész tanítási rendszerét. A tanítóknak előírta
a tanítói képesítő vizsga letételét, mely beindította az iskolák államosítási
folyamatát. Bár a püspök ellenezte az államosítást, a nehéz körülmények miatt
1878-ig 38 egyházi iskola vált községivé, 7 pedig megszűnt.
1884-ig pedig mar 45 iskola szűnt meg felekezeti
iskolaként működni.
Az 1. világháború utáni államhatalom
változás és későbbiekben az „Anghulescu-
féle” törvény miatt egyházunk — összefogva a magyar egyházakkal
—, a Nemzetek Szövetsége elé terjesztette sérelmeit.
Az
egyház előtt állandóan napirenden volt a „nőnevelés” kérdése is, amely nagyobb
hangsúlyt a millennium évében kapott. Ennek jegyében az 1919/20. iskolai évben
egy „Leányotthon” létesült a kollégium épületében. Célja: a Kolozsvár különböző
iskoláiba járó unitárius és nem unitárius lányok elhelyezése. Az otthonnak nagy
segítséget nyújtott a Nőszövetség. A statisztika szerint 1920-28 között az
otthonnak 374 lakója volt.
A
középiskolai föltételeknek való megfelelés után, az unitárius ifjak a Teológiai
Intézetben nyertek képesítést papi pályán való működésre. Ferencz József püspöksége
alatt a lelkészképzés is a tanügy hatáskörébe tartozott. E téren nevezetesebb
intézkedés először 1857-ben történt, mikor is a három éves lelkészképzés után
bevezették a ,,szigorlati vizsga” követelményét.
1868-ban az írásbeli vizsgatételt, 1874-ben az egyetem bölcsészkarának
látogatását, 1879-ben a gyakorlati oktatást, 1882-ben a minősítési jegyeket,
1884-ben az írásbeli és szóbeli vizsgát tették kötelezővé. 1869-ben az intézet
hivatalos neve ,,Papnevelő Intézet” lett. 1902-ben az új
kollégium épületében nyert elhelyezést. 1903-ban döntés született „szakvizsga
bizonyítvány’ kiadására. 1908-ban meghatározták a tanárok számát és feladatát,
valamint külföldön való továbbképzésüket. 1914-ben az intézet nevét „Unitárius
Teológiai Akadémiára” változtatták.
Ferencz
József püspöksége idején az egyháznak nagy segítséget jelentett az az állami
költségvetésben biztosított államsegély, melyet az unitárius egyháznak is
folyósítottak: egyházközségek szervezésére és segélyezésére, adósságtörlesztésre,
templom és más egyházi épületek építésére és fizetések javítására. Ferencz József
nem volt híve az államsegélynek. Attól tartott, hogy az egyházat is állami
intézménnyé teszi, de a nehéz körülményekre való tekintettel maga is sürgette
kiutalását. 1911-ben az államsegély elmaradt, 1917-ben pedig, az Apponyi-féle
törvénytervezet helyette ,,örökös alapítvány”
javaslatával lépett fel.
Ferencz
József püspöki tevékenysége szorosan összefüggött szószéki szerepléseivel, melyek
vallásos életszemléletét tükrözték. Amint tudott Ferencz József alig hagyta el
az iskola padjait, előbb segéd-, majd másodlelkészként kapcsolódott be egyháza
igehirdető munkájába. Később, mint püspök, tisztségével járó hivatalos látogatásai
alkalmával fejtette ki szószéki szerepléseiben unitárius álláspontját.
Ferencz
József unitarizmusa a felvilágosodás korának individualizmusát tükrözte,
melyben Jézus eredeti gondolataiért folytatott örökös harccal azonosult. A harc
legnagyobb vívmányaként a tekintély-elv feladását tartotta. Magát a vallást az
ember anyanyelvének mondotta, melyet mindenki megért. Benne a józan ész vezette az értelmet, képzeletet és szeretetet
értékelte. A kereszténységet olyan filozófiaként értékelte, amely az eredeti
jézusi gondolatokat a liberalizmus szellemében hivatott tolmácsolni.
Következésképpen — szerinte — az Istenen kívül egyetlen tekintély van: „a józan ész”. Ferencz
József vallásos életszemléletében hangsúlyt kapott a jézusi példaadásban jelentkezett
közéleti kereszténység, mellyel a földi dolgokról való lemondás filozófiáját
cáfolta. Kora szervezkedési lázában annak veszélyeire: a nyájszellemre és a
formális tömeglelkület elkerülésére figyelmeztetett. Kiállt a tudatos és célszerű,
a közhasznú cél érdekében történt szervezkedés mellett. Az igazság keresését a
fejlődés feltételeként ajánlotta. Az erkölcsi bátorságot a fejlődésért történő önfeláldozásként
könyvelte el. A millennium múltat idéző éveiben elhangzott beszédei azt
igazolták, hogy nem a múltban, hanem a jelenben — a jövőnek — kívánt élni. Bár
méltányolta a múlt áldozatos tevékenységét, de nem hunyt szemet annak lelki hiányosságai
felett. Védelmezte a templomot. Azt a fölöslegessé nyilvánított kultúrával
szemben óvta, mint olyan igényt kielégítő épületet, amelyet
semmi néven nevezett társadalmi szerv nem képes pótolni.
Ferencz
József unitarizmusa így foglalható össze: a felvilágosodásból táplálkozó életgyakorlata
az ész megvilágító, megértő és átalakító erejére épült. Az ész mindenhatóságát
tekintette a hit kiinduló alapjának. A hitet alárendelte a meggyőződésnek és az
ember méltóság birtoklását a józan ész függvényének
tekintette. Fő témája az ember és a társadalom kölcsönhatása volt. Liberális álláspontjának
megfelelően, az életben jelentkező problémák foglalkoztatták. Nem olvadt bele
a világkereszténység tág közösségébe s unitarizmusával egy új, sok szempontból
meg egyéni kereszténység útját járta. Az unitárius egyház szellemi életének
fellendítéséért folytatott tevékenységének egyik legértékesebb gyümölcse a
Keresztény Magvető című folyóirat volt.
A
már 1860-ban, Nagy Lajos kolozsvári tanár kezdeményezésére tervbe vett „irodalmi
kör”, egy egyházi folyóirat megindításával kapcsolódott egybe. Az 1861-ben — a
ma is megjelenő — folyóirat a Keresztény Magvető címet viselte. Célja volt az „unitárius
életrevalóság bizonyítása és hitbeli fölfogásunk továbbépítése.” A célt a
szerkesztők a folyóirat előszavában így fogalmazták meg: „szükséges, hogy amit
eddig élő szóban és példaadás által tettünk, azt írásban
is terjesszük”. De ezzel kívánták segíteni a gyakorló lelkészek munkáját is. A
folyóirat 5. száma után nagyobb terjedelmet kaptak az iskolákkal foglalkozó értekezések,
az életrajzok, a kül- és belföldi egyházak életét érintő tudósítások. Ferencz
József püspök az Unitárius Közlönyben leszögezte(7), hogy alig lehet fölbecsülni azt a munkát,
melyet a Keresztény Magvető végzett a rólunk, hitelveinkről, szokásunkról és
erkölcsi nézetünkről terjesztett balítéletek feloldásában. Hogy ma már annyian
ismernek bennünket, az a Keresztény Magvető érdeme”. Egyházirodalmi munkássága
ennek megfelelően alakult.
A
Ferencz József korabeli egyházi beszédek bemutatásával Borbély István foglalkozott.(8)
Elmondta, hogy az unitárius egyházi beszédnek (prédikációnak) legrégibb formája
az „Értekező” (apologetikus) beszéd volt, amely valamely alapigazságot
fejtegetett.
Ferencz
József egyházi beszédeiben Channing ,,értekező”
beszédeit vette alapul, de tartalmában a helyi problémákhoz alkalmazkodott.
Lelkészségének ideje alatt az unitárius hittan, a templomlátogató egyszerű
emberek körében jóformán ismeretlen volt. Ha mégis volt valamilyen teológiai
ismeretük, az a több mint 100 évvel azelőtt Szentábrahámi Lombard Mihály tollából
eredő (1787) teológia volt. Ferencz József a dávidferenc-i ,,morális”
teológiának volt elkötelezett híve. Ennek megfelelően, egyházi beszédeiben az
isteni dolgoknak erkölcsi vonatkozását hangsúlyozta. A krisztusi megváltás
dogmája helyett az egyéni felelősséget emelte ki.
Gál
Kelemen, Ferencz József egyházszertartási dolgozataival foglalkozva (1878) 12
keresztelési, 12 úrvacsorai és 10 esketési beszédét tette vizsgálódás tárgyává.
Megítélése szerint a dolgozatok célja az unitárius hitelveknek tisztázása és a
lelkészeknek való segítségnyújtás volt. Ezekből a magas szintű, világos stílusú
és tiszta logikájú beszédekből teljesen hiányoznak a teológiai kifejezések.
Céljuk a vallásosság ébrentartása és élénkítése volt. A nem unitárius Derzsi Gyula(9) Ferencz József beszédeinek meleg, ötletszerűségben
megnyilatkozó erejét, őszinte hangvételét és emelkedett gondolatait dicsérte.
A szintén nem unitárius Farkas József(10) arról írt,
hogy Ferencz József beszédei a „szerző tiszta, józan észjárásáról és ékes stílusáról
tanúskodnak. Ezek olyan lelkipásztortól erednek, aki komoly
lelkiismeretességgel igyekszik hivatásának megfelelni”. Ferencz József saját
bevallása szerint azt kívánta tudatosítani, hogy ,,Isten
képének rajtunk egyik legszebb vonása a tudás és soha nem tud kibékülni azzal
a gondolattal, hogy Isten azért űzte ki a paradicsomból az első emberpárt, mert
többet akartak megtudni, mint amennyit már tudtak”. Beszédeiből a türelem és a
megbocsátó életkedv csendült ki s bennük hármas
felosztásban szólt a hit és lelkiismeret-szabadság múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Ferencz
Józseftől 4 jelentős, önállóan megjelent munka ismert. Az első az 1864-ben irt
és a konfirmációra való fölkészülést segítő ,,Unitárius
káté”, mely ma is, többszöri átdolgozott kiadásban az unitárius hit tételeit
tolmácsolja. — Második a Kolozsvárt 1875-ben megjelent „Unitárius kis tükör”, amely
az unitárius egyház történelmét, hitelveit, egyházalkotmányát és szertartását
ismertette. — Harmadik a középiskolák számára írt ,,Hittan”-könyv
(1902). — Negyedik az ,,Emlékeimből” címet viselő, múltbeli
élményeit ismertető munka, melyet az Unitárius Kis Könyvtár 4. számaként,
1925-ben adtak ki Kolozsvárt.
Nagyobb
szabású munkájaként jelent meg Ferencz Józsefnek az ,,Egyházszertartástan”
(Liturgika) című munka, mely 4 fejezetben mutatta be az egyház szertartásait.
Ide sorolható még a „Papi gond” (Cura pastoralis) és ,,A
keresztény vallástanítás módszere a népiskolákban” című munka is. Az előbbi a
lelkésznek a gyülekezetével szembeni kötelességeit, az utóbbi az 1. és 2.
osztályban történő vallástanítás tárgyát és a hozzá kapcsolódó tudnivalókat
ismertette.
A
statisztika szerint a különböző helyeken megjelent egyházi és halotti beszédei,
imái, életrajzai, tanulmányai, felolvasásai, szak- és vegyes munkáinak száma
elérte a 250-et.
Ami
Ferencz József magánéletét illeti: 1860-ban kötött házasságot Gyergyai Annával.
Házasságukból 6 gyermek született. 1910-ben arany, és 1920-ban gyémántlakodalmukat
ünnepelték meg.
Ferencz
József nem volt erős fizikai felépítettsegű ember. Állandó gyomorbetegséggel küzdött.
1892-től egyre fogyott ereje. Egészsége helyreállítását gyógyvizek fogyasztásával
kívánta elérni. 1925 végén lábtörést is szenvedett.
Munkásságát egyháza — még életében
— kellően értékelte. Megünnepelte lelkészi és tanári működésének 40 eves jubileumát
(1895), püspöki működésének 25 eves fennállását (1901), lelkészi működésének
50. évfordulóját (1905), 30 eves püspökségének évfordulóját (1906), születésének
80. papi működésének 60., püspökségének 40. és 50. és életének
90. évfordulóját.
1878-ban
„királyi tanácsos” címet kapott, 1896-ban a 2. osztályú Vaskorona renddel,
1915-ben a „Ferencz József Rend” Nagykeresztjével, majd a román állam ,,Román Korona Nagytiszti Rendjével” tüntette ki.
Ferencz
József püspök 1928. február 19-én fejezte be életét. Február 21-én végbement
temetésén jelen volt az egész erdélyi társadalom. Nemcsak minden egyház képviseltette
magát, de jelen volt a katonaságtól kezdve minden politikai, állami és társadalmi
intézmény. A délelőtti templomi búcsúbeszédek után a tulajdonképpeni temetésre
du. 3 órakor került sor Boros György főjegyző és Varga Béla teológiai tanár közreműködésével.
A temetést követő vasárnap minden unitárius egyházközségben gyász-istentiszteletet
tartottak.
Ferencz
József a kor színvonalán álló, hatalmas egyházi szónok volt. Egyesítette
magában az egyházkormányzáshoz szükséges tulajdonságokat. Tiszta, világos
gondolkodású, az idővel lépést tartó, kiváló adminisztrátor és szervező
egyházfő volt. Észrevette és helyesen értékelte a kor előremutató eseményeit. Jó
viszont építette ki a többi egyházzal és a külföldi unitáriusokkal.
Rokonszenves alakja, arcának megnyerő vonásai, érces, erős hangja, olyan
emberré avatta, aki méltóan képviselte úgy egyházát, mint népét.
Jegyzetek:
1 Prot. Egyházi és Iskolai Lap 1870 évi 43. száma 1337—1341. old.
2 Erdélyi Protestáns Közlöny 1871. 100. old.
3 Sárospataki Lapok, 1886. 8. sz.
4 Keresztény Magvető 1876. 195. old.
5 uo. 1879. 348. old.
6 Unitárius Egyház 1905. nov. 15.
7 Újévi gondolatok. 1888. 1. szám. 34-36. old.
8 Unitárius Közlöny 1921. száni.
46. old.
9 Erdélyi Protestáns Közlöny 1878.
10 Protestáns Egyházi és Iskolai Lap
1878.
(Megjelent a MAGYAR
EGYHÁZTÖRTÉNETI VÁZLATOK REGNUM 2003/1-2 számában)