Mikó Imre, 1977. március 21.-e,
halála 30. évfordulója alkalmából közöljük Mikó
István 1998. április 18.-án. a Lakiteleki
Unitárius Emléknapon elhangzott emlékbeszédét.
Mikó István: MIKO IMRE, AZ IRÓ
Ahogy a kagylóban hallható a
tenger zúgása, úgy tükrözi Mikó Imre életútját az
erdélyi magyarság XX. századi története.
Ha a légi utazás utolsó
perceinek megszokott szertartásai közben az utasnak ideje marad, hogy
kitekintsen a genfi repülőtér betonjára leereszkedő gép ablakán, bal oldalon megpillanthatja a Lac Léman (magyar néven a Genfi-tó) partján Genf város
panorámáját. Jobbfelé viszont egy kisváros apró házai
tűnnek elő, de ez már francia terület, mivel a repülőtér kifutópályája
gyakorlatilag egyben a határvonal Svájc és Franciaország között. A Városkát Ferney de Voltaire-nek hívják. Hajdani neves lakójának a
nevét viseli.
Ha a város szélén belesünk az
ódon kőkerítés résein, egy kis parkban álló, árnyas fák alatt álló egyemeletes
kastélyt pillanthatunk meg, melyben Voltaire, hosszabb bolyongás után, 1760-tól
Párizsba történő diadalmas, de egyben utolsó visszatéréséig élt, írt és
alkotott. Ezen a ponton kapcsolódnak mai előadásomhoz az elmondottak. Ha
ugyanis valakit felkérnek, hogy tartson előadást Voltaire-ről, az íróról,
minden valószínűség szerint kimerítően boncolgathatná tragédiáit, kevésbé
sikerült eposzait, novelláit, kisregényeit. De óhatatlanul szemben találná
magát azzal a felismeréssel, amit Szerb Antal így fogalmazott meg: „Voltaire
maga is többnek érezte magát, mint csak írónak ... minden sorát azért írja le, hogy vele közvetlen hatást gyakoroljon
a társadalomra."
Ugyanez a meghatározás igaz Mikó Imrére is, és szűk látókörűség illethetné az előadót,
és méltánytalanság volna Mikó Imrével szemben, ha ez
az előadás csak mint írót mutatná be őt, és csak írói
munkásságának ismertetésére szorítkozna, Engedelmükkel ezért előadásom kereteit
kibővítve, a szűkre szabott időhatárain belül megkísérlem az életpályába
beágyazva ismertetni Mikó Imre írói munkásságát.
Kezdjük tehát az elején,
időrendi sorrendben követve életútját, amely 1911. március havában indult el Bánffyhunyadon és 1977-ben ért véget, ugyancsak márciusban,
Kolozsváron.
Elöljáróban ejtsünk néhány
szót a gyökerekről. A bölöni Mikó
családról 1614-ben esik szó először a lustrálás
keretében. Mikó Lőrinc abrudbányai
követ az 1791-iki erdélyi országgyűlésen; Ferenc 1849-ben Küküllő
vármegyében ügyvéd, később törvényszéki tanácsos, Sámuel és Lőrinc testvérek,
akik 1848-ban éltek, előbbi tanító, egyebek között Bölöni
Farkas Sándor tanítója, utóbbi városi és országos képviselő, jogtudós, az
unitárius egyház vezető embere.
Apja, Mikó
Lőrinc szintén a jogászi pályára lépett a családi hagyományokat követve,
mindaddig, amíg 1915-ben kivezényelték a frontra. És a gyerek 11 éves korában,
1922-ben ismerte meg igazán apját, amikor egy számára idegen ember „az előszoba
küszöbén megállt, rövid kabát volt rajta - később én örököltem -, posztósapka,
tömött hátizsák, s az egyik kezében kis veder szerszámaival, mert a fogság
idején sokféle mesterséget folytatott". Így írja le Mikó
Imre a krasznojarszki fogolytáborból 7 év távollét
után hazaérkező apával történt találkozását a Csendes Petőfi utca című
önéletrajzi posztumusz könyvében, melynek befejezését a halál már nem engedte
meg számára.
Nomen est omen. Ezt írta könyve
első fejezete elé a szerző, mivel élete és munkássága összeforrt azzal a
házzal, amely abban az utcában állt, amelyiknek egyik fele Petőfi, másik fele Avram Iancu nevét viseli. (Ma az
utca teljes hossza Avram Iancu
nevét viseli. Szerk. megj.) Petőfiét, aki a néhány
házzal arrébb álló Biasini szállóban töltött néhány
napot, amikor Szendrey Júliával visszatérőben volt a koltói nászútról. És Avram Iancuról, akiről nagyanyja mesélt neki gyermekkorában,
hogyan látogatta meg néhanapján őket Verespatakon,
megöregedve, csalódva a bécsi császárkirályban, és járva a hegyeket, szomorú
dalokat furulyázva. És amikor megpihent, megkérdezte a dédapát: ugye nem voltam
rossz ember? És megnyugodott, amikor ezt a választ kapta: nem volt Iancu bácsi, az idők voltak rosszak.
Így is lehet emlékezni a
múltra, az utca névadóira, a Biasini szálló lakóira,
Petőfire, Bálcescura, Bölöni
Farkas Sándorra, Szendrey Júliára, Veronica Miclere és Boncza Bertára, És úgy is, ahogy Petőfi és Bálcescu látogatását megörökítő emléktábla mellé felkerült
harmadik emléktábla méltatlan és hazug szövege megpróbálja, gyűlöletet szítva,
a történelmet meghamisítani.
És mi adhatott volna még több
indíttatást és útravalót Mikó Imrének, mint a ház
szomszédságában levő Házsongárdi temető, Erdély Panteonja,
ahol nemcsak Erdély és az unitárius egyház nagyjai, hanem a Mikó
család őseinek sírhantjai jelölték ki életútját és életfilozófiáját.
Számbavéve a múltat, immáron saját sorsára fordítva a szót, a
gyerek a háború alatt mint magántanuló végezte
iskoláit az Unitárius Kollégiumban, majd 1919-től mint rendes tanuló folytatta
tanulmányait. A család felnőtt tagjainak az élete
pedig ezalatt jól példázta az értelmiség háború utáni helyzetét Erdélyben.
A fogságból hazatért jogász
apa az egyháznál kapott titkártanácsosi állást,
folytatva nagyapja hagyományait, és tevékenyen részt véve a kisebbség-védelmi
munkában is az egyház képviseletében.
Bíró nagybátyja a Renner bőrgyár kertészetében dolgozott, melynek vezetője az
a Kun Sándor volt, aki később bátyja után kivándorolva a Szovjetunióba,
„ugyanabban a betegségben halt meg, mint Béla".
Imre bátyja együtt lakott
sógorával, Kelemen Lajossal, és mivel Kelemen Erzsikével együtt sok időt
töltöttek a Petőfi utcai házban, mindkettőjük jelentős hatással volt a gyerek
fejlődésére.
1928-ban tette le érettségi
vizsgáját, és egyetemi tanulmányait a kolozsvári egyetem jogi karán folytatta.
Érdeklődése már akkor a nemzetiségi lét, a kisebbség-védelem jogi garanciáinak
tanulmányozása irányába fordult,
1930-ban az Egyetem mintegy
400 magyar hallgatója először az Egyetem szenátusától majd annak elutasítása
után a Közoktatásügyi Minisztertől engedélyt kér Mikó
Imre vezetésével magyar diákegylet létrehozására. Amíg azonban ez a
kezdeményezés nem járt sikerrel, Jancsó Béla irányításáyal és László Dezső szerkesztésében létrehozzák a
romániai magyar főiskolások lapját, Erdélyi Fiatalok címen.
A lap és a mozgalom célja demokratikus
nemzetiségi jogok biztosítása, a magyar nép, mindenekelőtt a parasztság
társadalmi problémáinak föltárása és az együtt élő népek kölcsönös
megismertetésének előmozdítása.
Ennek a célkitűzésnek a
jegyében jelenik meg 1932-ben a 21 éves Mikó Imre
szociográfiai tanulmánya Az erdélyi falu és a nemzetiségi kérdés címen, amely
feltárta az erdélyi magyar parasztság társadalmi elesettségét és nemzetiségi
elnyomatásának az összefüggéseit.
1934-ben jogtudományi
doktorátust szerezve 2 évet tölt ösztöndíjasként Párizsban, ahol a nemzetiség
joggal foglalkozó munkákat dolgozza fel a Népszövetség vonatkozó kiadványainak
felhasználásával, és ekkor vesz egyértelműen irányt a nemzetközi nemzetiség-jogvédelem
alapos megismerésére.
Párizsból visszatérve,, megírja Az erdélyi kérdés az európai közvélemény előtt
1865-1920 című tanulmányát, és ezzel is bizonyítva felkészültségét, valamint
tehetségét, az Országos Magyar Párt titkára lesz 1936-1938 között, majd annak
betiltása után 1938-1940 között a Magyar Népközösség bukaresti jogvédő
irodájának a vezetője. Erről így ír: „Lettem a balszárny a polgári politikai
mozgalomban."
Ezen időszakban nyert
tapasztalatai alapján arra a szomorú következtetésre kénytelen jutni, hogy a
magyarság nemzetiségi jogait előíró nemzetközi szerződéseket nem tartják be.
Felismerésének alapjául szolgáló anyagokat rendszerezve, összeállítja Huszonkét
év című munkáját, amely a téma egyedülálló egyetlen összefoglalása a mai napig.
A második bécsi döntés után, 1940. október 7-én Teleki Pál javaslatára 46
közéleti személyiséget hívnak be a képviselőházba, és közöttük van, mint
legfiatalabb, Mikó Imre is. A behívott északerdélyi képviselők még ugyanebben az évben
létrehozzák az Erdélyi Pártot, melynek először tagja, majd 1941. május 28-tól az elnök gróf Teleld Béla mellett főtitkára
lesz.
Ennek keretében Teleki Pál
nemzetiségi politikájának megvalósításán fáradozik, a nemzetiségek közötti
megbékélés érdekében, melyet egy képviselőházi beszédében így fogalmaz meg: „Az
a felfogásunk és azt szeretnők, hogy nyugalmi állapot jöjjön létre a nemzetiségek
és a magyarság között,"
Az ország politikájának egyre
jobbratolódása és a háborúban bekövetkezett fordulat; Kállay
Miklós fokozatosan a németektől való elszakadás külpolitikai irányvonalának a
felismerése és annak érdekében történő munkálkodás jellemzi Mikó ezen időszak alatti tevékenységét, beleértve a
szervezett munkássággal való kapcsolatfelvételt is. Az észak-erdélyi kommunista
mozgalom vezetőjével, Józsa Bélával történő nyílt
levélváltása ennek tanúbizonysága. 1944. augusztus 23-i romániai fordulat után
létrehozzák az Erdélyi Magyar Tanácsot, melynek fő feladatául a háborúból való
kilépést tekintik, valamint az anyagi javak és emberi életek mentését.
Tevékenységének értékelésére
jellemző, hogy 1944 telén Dunántúlon a nyilasok
számon kérik nagybátyjától unokaöccse tevékenységét, akit baloldalinak,
kommunistának és árulónak tekintenek.
Itt jegyezzük meg a sors
fintoraként, hogy az 1989-es változás után létrehozott rövid életű és Mikó Imre nevét zászlójára tűző mozgalom ellenkező célkitűzései
miatt a család Afrikában élő legidősebb tagja nyílt levélben volt kénytelen
tiltakozni, előadva, hogy Mikó Imre nevét az
életművével homlok ellenkező ideológiát hirdetőknek
nincs joguk felhasználni.
Visszatérve a háborús időszakra
ezen idő alatt, melynek során nemzetformáló és sorsdöntő kérdések, valamint
problémák megoldásával volt elfoglalva, a Kolozsvári Ferenc József
Tudományegyetem jogi karán, mint előadó is foglalkozik tevékenységének jogi
alapjaival, és megírja habilitációs munkáját
Nemzetiségi jog és nemzetiségi politika címen. A megjelenés időszerűségét az
adta meg, hogy 1944-ben volt 75. évfordulója az úgynevezett nemzetiségi törvény
megalkotásának. Az 1868. évi XLIV. törvénycikk nemcsak
Magyarországon, hanem Közép-Európában is az első hatályos jogszabálygyűjtemény
volt, amely a nemzetiségi jogokat egyetlen önálló törvénycikkben összefoglalva,
az alkotmány szerves részévé tette. Nomen est omen. Tevékenysége
jutalmául megismétlődik az apa harminc év előtti sorsa: hadifogolyként a
Szovjetunióba viszik, és Csehov szülővárosában, Taganrogban
tölt éveket. Ahogy az apa románul tanult a hadifogságba, miután értesült az
erdélyi változásokról, ő a három hazai nyelv és az angol, valamint francia
ismerete mellé megtanul oroszul.
Hazatérve tíz esztendeig
tanít a Brassai Líceumban orosz nyelvet és irodalmat
- mert közben tanári diplomát is szerzett belőle -, tankönyveket ír, orosz
klasszikusokat is fordít.
Majd az 1950-es évek végén
elbocsátják tanári állásából és bolti, utcai könyvárusként tartja el
családját. De nem adja fel. Így ír erről Beke György:
„A vásárló diákok közül nagyon-nagyon kevesen tudják, hogy
az előzékeny, mindig derűs kiszolgáló nemcsak történelmi nevet hordoz, hanem
történelmi életet is, családja és önmaga révén az erdélyi értelmiségi
nemzedékek folytonossága nyúlik át a jelenbe és a jövőbe, a konok élni akarás
és mélyen puritán tisztesség, emberség jogán,"
Közben ír. A fordítások során
elleste az esszé írás műhelytitkait, elsajátította mesterségbeli fogásait. Idézzük
a Honpolgárok és világpolgárok című könyvének előszavát,
ahol az esszé műfaji sajátosságáról ír.
A műfaj védelmében
Boldog az a szakember, aki
teljesen el tud merülni tanulmányai tárnájában, kinek számára a tudomány
személytelen, s akit csak az adatok téglarakása és az értelmezés kötőanyaga, nem pedig a kőművesek buzgalma érdekel. Tudja, hogy
tudományt művel, ismeri barátait és ellenségeit.
Boldog az elbeszélő, aki - ha
történetesen tudósról ír - nem azzal törődik, hogy hőse egy lépéssel vagy egy
mérfölddel jutott-e előre az igazsághoz vezető úton, hanem csak az embert
keresi benne, akár a górcső, akár a sakktábla mellett nyilatkozzék is meg.
Tudja, hogy amit ír, az szépirodalom, s a megértést az
irodalombarátoktól várja.
De mit tegyen az, aki
egyforma érdeklődéssel fordul a mester és a mű felé, s nem akarja elválasztani
egymástól a világban lejátszódó emberi és az emberben lejátszódó világot?
Különösen, ha a múltnak egy olyan hatásterületén keresi az embert, mint a
társadalomtudomány, az állambölcselet, a művelődéspolitika. Az ilyent az
irodalombarátok a szakemberhez küldik, hogy nekik magyarázza homousiont, a szakma ismerői pedig
a műítélésben, mert ő bizonyára több megértést tanúsít a szakdolgozatok lírai
kitérői iránt.
Pedig ez az út sem járatlan.
Filozófusok indultak el rajta, „a tudvágyat szakhoz
nem kötők", történetírók szélesítették ki, mert a történelem átfogja az
egész látóhatárt, irodalomtörténészek tették járhatóvá, az igazi
irodalomtudomány ugyanis egy kissé mindig művészet. S bár a PEN Club fogalmában
ez a megtűrt műfaj a verssel és novellával egyenjogúvá lett, azért mégis - mint
a hibridek általában - védelemre szorul. És magyarázatra. Még a lexikonok is
gyakran megfeledkeznek az esszéről.
Bölöni Farkas Sándorról, Brassairól,
Babesről, Macchiavelliről, Morusról, Rousseau-ról jelennek meg esszéi. Majd ezt
követik a Honpolgárok és világpolgárok; Orbán Balázs nyomdokain; A bércre esett fa című tanulmányai. És jönnek az
életregények; Az utolsó erdélyi polihisztor, Petőfi Erdélyben, Akik előttem
jártak. Végül visszatérés a régi témához: Nyelv és jog, Nemzet és nemzetiség;
Nyelvhasználat és jogtörténet Erdélyben, Az együtt élő nemzetiségek
jogegyenlősége. És legutolsónak a befejezetlen Csendes Petőfi utca. Melynek
befejezésére már nem jutott idő, pedig addigra már rendeződtek életkörülményei,
és nyugodt körülmények között alkothatott, 1970-76 között a Kriterion
kiadó lektoraként formálta és alakította a magyar nyelvű könyvkiadás arculatát.
Mindezek mellett — a családi hagyományokat követve — az Unitárius Egyház
főgondnokaként munkálkodott egyháza érdekében. Valóban rá illik a latin mondás,
amit hajdanában a latinul tanuló diákok legelőször megtanultak: Ora et labora!
Már a halálos ágyán írta a
Csendes Petőfi utca utolsó fejezetét, és bár a fejezet még csak az 1940-es
évekkel foglalkozik, a bevezető sorok már előrevetítik a vég közeledtét.
Ó, kedves Petőfi utca
...és
benne a régi Zsakó-Mikó ház! Hároméves voltam, amikor
mint gyermeket ide hoztak, és remélem, hogy innen már csak vinni fognak - nem
is olyan messzire. Nem is tudnák máshol élni huzamosabb ideig. Azt írta a
világhírű szomszéd: „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon
legyünk." Hogy mért vagyunk a világon, arra sokféleképpen lehetne felelni
Ezért én inkább úgy mondanám; ha már a világon vagyunk,
hát legyünk otthon valahol. S számomra az otthon a családi ház és a temetőaljai
utca. Nem Broadway és nem Boul, Mich;
ha hivatkoztam is rájuk, csak azért tettem, mert ott jártamban is a Petőfi
utca járt az eszemben. Még a mi városunkban sem a legszebb vagy műemlékekben leggazdagabb
utcája. Mint ahogy én sem vagyok az utca régi és új lakói között a
legnevezetesebb. S mégsem tudnék megválni tőle, mert életein
elválaszthatatlanul összefonódott egyenetlen, hol rozzant, hol hivalkodó házaival,
tavasszal megnyírt szilfasorával, egy közepes útszakasszal a Szabók bástyájától
a Biasiniig, átvonuló árnyakkal, akik már csak bennem
étnek S most mégis búcsúznom kell a Petőfi utcától, hosszabb időre, mint
bármikor.
1977. március 21-én fejezte
be földi pályafutását Mikó Imre, és március 29-én a
családi hagyományoknak megfelelően a Petőfi utcai ház udvarán, a kőművesek
bástyája előtt vettek búcsút tőle a hátramaradottak. Felesége halála után
pedig vele együtt végső nyughelyére került a Házsongárdi
temető családi sírkertjébe, nem messze azok sírjaitól kiket könyveiben
megörökített, vagy akiknek arcképei ott függnek ma is az Unitárius Püspökség
dísztermében: Brassai, Berde,
Kriza, Bölöni Farkas Sándor, Mikó
Lőrinc, Kelemen Lajos, és tágabb körben pedig azok, akik előtte jártak.
Befejezésül hadd mondjam el,
amikor ennek az előadásomnak a megtartására vállalkoztam, nem mértem fel a
feladat nagyságát. Később jöttem rá, hogy - amint azt a bevezetőben említettem
—, itt nem lehetett csak egy írói munkásság bemutatására szorítkozni, itt egy
olyan életutat kellett csak nagyon vázlatosan bemutatni, aminek kereteit Európa
XX. századi történelme szolgáltatta. Kérem, ezért nézzék el az előadásom
fogyatékosságait, mivel Mikó Imre életútjának a
bemutatásához nemhogy 20 perc, hanem 20 óra is kevés lenne.
Álljon itt végezetül a
családi gyászjelentés néhány szava, amely tökéletesen jellemzi Mikó Imrét: „Alkotóereje teljébe ragadta el őt a halál.
Küzdelmes, munkás élete, szerénysége, erkölcsi magatartása mindig példaként fog
előttünk állni." Nem volna ez a szomorú jelentés teljes, ha nem idéznénk Reményik Sándor szavait: „A holtam
után ne keressetek, leszek sehol - és mindenütt leszek."