DÁVID FERENC
November 15-én első unitárius püspökünk mártírhalálára emlékezünk. Életének évszámköveit hézagosan ismerjük, a hiányt az utókor agyonhallgatással temette el.
Ki volt Dávid Ferenc? 1510—1520 között született Kolozsváron polgári családból. Isten kiválasztottja volt gazdag talentumaival. A történelmi egyházak hitújítói közt ő az utolsó. Gyulafehérváron szentelték katolikus pappá. 1545 -1551 között Wittenbergben és az Odera melletti Frankfurtban — külföldi tanulmányai — során megismerte a reformáció szellemét, 1551— 1553 között Besztercén iskolaigazgató és Péterfalván (Petresen) lelkész. Életcélja a tiszta jézusi kereszténység helyreállítása volt, ezért összevetette hitét a Bibliával és Luther Márton tanításával. Ez utóbbi igazsága meggyőzte. így hívták meg Szebenbe és Kolozsvárra. Ő szülővárosát választotta. Kolozsváron az első magyar protestáns főiskola vezetője, majd két év múlva a város főpapjának választották, a főtéri Szent Mihály templom élére. Nemcsak szászok, hanem magyarok is sokan lettek lutheránusok. A magyarok megválasztották Dávid Ferencet első püspöküknek.
A reformációt feltartóztatni nem lehetett. Jött a kálvini, a református irány. Dávid Ferenc 1555-ben a széki zsinaton még a lutheri vallást védte, de őrlődött benne a továbblépés vágya, mert a református hitet Jézushoz közelebbinek látta. Mivel a viták zavarták az ország békéjét, a fejedelem, János Zsigmond, hogy összebékítse a reformáció két részre szakadt irányát, Nagyenyedre békítő zsinatot hivatott össze 1564-ben. Szakadás lett a zsinat vége, Dávid Ferenc a kálvini tanok meggyőződött híve lett, lemondott lutheránus püspöki tisztéről, és mint egyszerű református lelkész működött. Hívei követték, és a megalakult új egyház első püspökévé választották meg. János Zsigmond fejedelem országát, Erdélyt, Európa szellemi szabadságának a földjévé tette. Ide menekültek Európából, a máglyahalál fenyegetettségéből mindazok a tudósok, teológusok, orvosok, papok és világiak, akik újszerűen, radikálisan gondolkodtak és tanítottak, Magukkal hozták nemcsak tudásukat, de az új eszméket és a tiltott könyveket is. E gondolatok és könyvek a korabeli reformáció hittételein már túljutottak, közelebb voltak az igazi jézusi tanításhoz. Az ország forrongott. Borsos Sebestyén feljegyezte krónikájában, hogy mindenütt mindenki a hit dolgairól beszél, Dávid Ferenc az élen.
A fejedelem békességet akart, ezért udvari papja, Dávid Ferenc tanácsára 1568. január 6-13. között Tordán országgyűlést hívatott egybe. Ezen a gyűlésen, Dávid előterjesztésére, hozták a világ legelső vallási-türelmi és lelkiismereti törvényét. Ez a határozat kimondta: az igét minden prédikátor a maga meggyőződése szerint szabadon hirdetheti, a gyülekezetek olyan papot tarthatnak, aki hitük szerint prédikál. A vallásért senkit üldözni vagy büntetni nem szabad. A vallást erőszakkal, fegyverrel terjeszteni tilos.
Ez a határozat tette lehetővé, hogy Dávid nyíltan megfogalmazhatta hitét a Biblia, az ismeretei, és a józan ész világánál. Szerinte: Isten lényegében és személyében egy. (Mk 12, 28: „A legfontosabb parancsolat: a mi Istenünk egy Úr") Isten a világnak és az embernek gondviselő Atyja. (Mt 6, 9-13, Miatyánk) Isten lényege a szeretet. (1 Jn 4,16 „Az Isten szeretet") Isten jó. (Mt 19, 16-26, a gazdag ifjú példázata) A szentlélek Isten jóravaló, segítő ereje. Az egyház az egy hitet vallók önkéntes közössége.
Ez a hit lett alapja az unitárius vallásnak, és ezen szerveződött meg 1568-ban, de főleg a március 8—18. között tartott második gyulafehérvári hitvita után az unitárius egyház. A fejedelem, valamint az ország főrendjeinek és magyar ajkú népességének nagyobb része Dávid kővetője lett. Az akkori egyház kb. 400—500 gyülekezetet számolt. A latin unus szó - magyarul egy - lett az új egyház elnevezésének alapja. A 17. századtól viseljük az unitárius elnevezést, nevünkben is megfogalmazva fő hittételünket, Egy Isten Hívők vagyunk.
Az országgyűlés az 1571. marosvásárhelyi határozatával rendezte Erdély vallásügyi kérdéseit. Recepta Religionak, bevett vallásnak elismerte a római katolikus, a lutheránus, a református és az unitárius vallást és egyházat. Itt és ekkor lett Erdély a három nemzet és a négy felekezet országa.
1571-ben meghalt ános Zsigmond, unitárius fejedelem. Utána a Báthoryak következtek, és ők ki akarták irtani Dávidot és követőit. Dávid Ferencet és híveit üldözték, írásaikat cenzúrázták, elvették nyomdájukat, valamint templomaik és iskoláik egy részét. Dávid Ferencet házi fogságra ítélték, eltiltották a prédikálástól és gyülekezetei látogatásától.
1579-ben Gyulafehérváron egy „kirakat pert" tartottak, E per végzését a fejedelem gyóntatója megírta az akkori pápának. Dávid Ferencet holtig tartó börtönbüntetésre ítélték, Déva várába zárták, ahol hamarosan meg is halt (régi ismeretünk szerint november 15-én, az újabb kutatás szerint november 1-jén.) Halálát és sírját titkolták a nyilvánosság előtt.
Összefoglalva; Dávid Ferenc az egyetlen magyar reformátor. Hite az erdélyi magyar lélekből született. Az unitárius egyház az egyetlen magyar földön született egyház. Dávid Ferenc az igazság szerelmese és a megbocsátás apostola volt. A haladás, a szabadság eszméjéért halt meg. Nem volt megalkuvó, hitét halál árán is vállalta. Nem hitehagyott, hanem a megtartó hitre találó. Nem szentháromság-tagadó, hanem az egy isten létét állító. Én nem értékelhetem elfogulatlanul, mert a híve vagyok. Értékeljék az idegenek.
Beöthy Zsolt irodalomtörténész, író: „Szellemi forradalmár, élete az igazságra törekvő embert példázza."
Pokoli József történész: „Nagysága és jelentősége abban áll, hogy ő nem ismeri el a megállapodást, a megcsontosodást Ő a folytonos haladás, fejlődés híve."
Nagyfalusi Jenő: „Az Unitárius egyház megalapítója, vallásfilozófus, költő és kultúrpolitikus, híres szónok, író, több mint 40 könyve maradt hátra. E művekben harcos, haladó szelleme gyönyörű népi nyelven nyilatkozik meg."
Révész Imre: „Dávid Ferenc nagyságánál fogva az Erdélyi Protestánsok legfőbb vezére kellett volna hogy legyen, ámde őt nem a cím, nem a rang, nem a hírnév vezette, hanem az igazság keresése. Dávid Ferenc a józan észre is támaszkodott. Ezzel példát mutatott arra, hogy vallási életünkben ne csak a képzeletünket használjuk, hanem a józan észt is."
Féjja Géza: „Az eszmei magaslat jellemzi életét. Egyre magasabbra tört. Ő fogalmazta meg a világon először a lelkiismeret szabadságának törvényét. Élete ballada volt. Pöre a szellemi szabadság pöre. Ő a szellemi szabadság első vértanúja hazánk földjén."
Ma rá emlékezünk, remélve, hogy korunkban sem az ő emléke, sem az őt követők nem fogn ak hátrányos megkülönböztetésben részesülni szabadelvűségük, nyitottságuk és kicsinységük miatt.
Simén Domokos ny. lelkész
Megjelent az Unitárius Szószék 1999/2, száma 26-28. oldalain.