Mindenben szeretet
Mint minden évben, ilyenkor pünkösd táján menetrendszerűen jelennek meg a helyi
és országos sajtóban a csíksomlyói búcsúról szóló ismertetések. Minket,
unitáriusokat úgy szoktak jellemezni, hogy a vallási türelmet nemcsak történelmi
örökségként őrizzük, hanem mindennapi hitéletünkben, társadalmi síkon is
próbáljuk megélni. De ahogy mondani szokták, a pohár egyszer csak annyira telik,
hogy kicsordul. Így nálunk is. Mivel az 1989. óta eltelt időben rendszeres
jelenség, ezért arra a megállapításra jutottunk, hogy tovább már nem tűrhetjük
azt a célirányos történelemferdítést, amely minden évben a hitvédelem
megtévesztő és egy másik felekezet iránti nem éppen keresztényi szeretet
jegyében igyekszik hangulatot gerjeszteni és azt évről évre megújítva ébren
tartani.
Ebben az évben a búcsú 440. évfordulójáról beszélnek. Az viszont
egyháztörténelmi tény, hogy Szűz Mária tisztelete már a 15. században virágzott
a székely nép körében, ez adta elsősorban Csíksomlyónak a búcsújáróhely
jelleget. Ezt IV. Jenő pápa 1444-ben engedélyezte. Sosem volt erős oldalam a
matematika, de most mégis úgy gondolom, hogy a két évszám közti különbség nem
440, hanem 563. Tehát a történelmi adatok alapján katolikus testvéreink, s itt
elsősorban a ferences atyákra gondolok, felettébb büszkén kellene hírül adják a
világnak, hogy a búcsújárás Csíksomlyón több mint félezer éves. Egyike Európa
legrégibb búcsújáróhelyeinek.
De akkor miért ez a „szerény" 440. éves évforduló?
Vizsgáljuk csak meg történelmi előzményeit.
Borsos Sebestyén 16. századi krónikás így emlékezik János Zsigmondra: „Ez
istenfélő és tökéletes, igaz keresztény fejedelem volt, kinél drágalátosabb
királya nem volt a keresztényeknek, ki az Isten igéjének ilyen tudakozója lett
volna. Ez a tanítóknak nemhogy rontója lett volna, de inkább nagy oltalmára
volt."
Az ezt követő századok történet- és emlékírói azonban nem tudták megbocsátani
János Zsigmondnak, hogy unitáriussá lett, s ez rányomta bélyegét életműve és
személye értékelésére. De azt az alkotmányos rendet, amelyet ő megalkotott,
nevezetesen a vallás- és lelkiismereti szabadság törvényét és a négy bevett
vallás rendszerét, mindegyik utóda tiszteletben tartotta, mert ez biztosította
Erdély belső békéjét és jólétét. A 18. század azonban olyan változásokat hozott,
amely a függetlenségét vesztett Erdély politikai és vallási életét a Habsburg
birodalmi érdekek érvényesülésének rendelte alá. Az egyenlő jogokon alapuló
bevett vallások rendszerét felváltotta a kedvezményezett, sőt az egyedüli,
kiváltságjogokat élvező egyház uralma, amelyet legjobban az ellenreformáció
térhódítása igazolt, erőszakos templomfoglalások kíséretében. A felvilágosodás
hatására a század végére (1781) megszületett II. József Türelmi rendelete, amely
bizonyos tekintetben helyreállította a vallások egyenlőségének a rendszerét, s
megkezdődhetett a protestáns – köztük az unitárius – egyházak külső
megerősödése. Ebben az időszakban született meg, terjedt el és élte a maga
életét különböző intenzitással, hol elhalványulva, hol erőteljesebben az a
mítosz, amelyik János Zsigmondot erőszakos, a még akkor létre sem jött unitárius
egyház és vallás hittérítőjeként, 1567. pünkösdszombatján, a „színtiszta
katolikus Csík és Gyergyó" ellen hadsereggel támadó uralkodónak állítja be. Ez a
„világra szóló győzelem" hozta létre aztán a csíksomlyói búcsút, mert a mítosz
szerint a hitükért hősiesen küzdőket s az értük imádkozókat maga Szűz Mária
segítette. Ebben a szép és lelkesítő történetben csak az a különös, hogy az azt
elbeszélő későbbi szerzők egy olyan műre hivatkoznak, amelynek egy katolikus
főúr a szerzője, de amelyet soha senki se látott, és azóta sem sikerült
megtalálni. Ezzel kapcsolatban ajánlom a részletes tájékozódás érdekében Mohay
Tamás: Egy ünnep alapjai: a csíksomlyói pünkösdi búcsú új megvilágításban című
tanulmányát (megjelent a Keresztény Magvető folyóirat 2/2005 számában).
Ennek kiegészítéseként most csak egy fontos dolgot szeretnék megemlíteni. János
Zsigmond 1567 kora nyarán betegen feküdt Gyulafehérvárt, palotájában. Súlyos
egészségi állapotára való tekintettel elkészítette végrendeletét. Ugyanaz év
július 23-ra Fehérvárra összehívta az országgyűlést, ahol királyi
előterjesztésében előadta, hogy betegeskedése inti az ország sorsáról
gondoskodni. Felszólítja a rendeket, hogy kerüljék a meghasonlást, szakadást,
amely romlásukat vonná maga után.
A végrendelet bevezetőjében hangsúlyozza, hogy „az ő országa a keresztény
közösség része, és hogy soha keresztények ellen fegyvert nem fogott, csak
kényszerűségből és a szükségtől hajtva védte magát és országát. Minden erejével
arra törekedett, hogy előmozdítsa a kereszténység ügyét."
Úgy hiszem, mindenki előtt világos, hogy egy súlyosan beteg ifjú fejedelmet nem
a csíki katolikusok megtérítése foglalkoztatta és nem vezethetett hadat ellenük,
mivel éppen végakaratát mondta tollba. Egyébként végrendelete változatlan
maradt, és 1571-ben bekövetkezett halála után az országgyűlésben utóda, Báthory
István is hitelesítette azt.
Orbán Balázs A Székelyföld leírása című művében már a 19. század végén
megpróbált igazságot szolgáltatni, amikor ezeket írta: „János Zsigmond mint
hadvezér, mint államférfi, mint a nemzeti erő és műveltség fejlesztője, mint az
alkotmányos szabadság alapvetője és biztosítója, egyaránt nagy volt, s
kegyeletes emléket kell hogy keltsen minden igaz magyar szívében, mert e drága
adományokat ő nagy erőfeszítéssel és bámulatosan kitartó következetességgel
vívta ki s biztosítá a jövőt. Pedig uralmának korszaka igen nehéz és válságos
volt, az egész ország a politikai és vallási átalakulások lázában szenvedett.
Hogy a szenvedélyek vulkánja ki nem tört, hogy ez országrész a politikai és
vallási háborúk iszonyait kikerülte, hogy itt Szent Bertalan-éjek, szicíliai
vecsernyék, eperjesi vérpadok helyett e forrongásból a teljes vallásszabadság
mennyei pálmája hajtott ki: azt egyenesen a János Zsigmond nagy uralkodói
tulajdonainak írhatjuk javára. Ő a tudománynak, a magyar műveltségnek nemcsak
kiváló támogatója, de kultiválója is volt. Ő maga is részt vett az e korban
dívott tudományos és hitvitákban, a magyar nyelvet a politikai és vallási élet
minden terén ápolta, az országgyűlések magyarul tanácskoztak, magyar törvényeket
alkottak. A templomok mellett mindenütt az ő kegyadományaiból táplált iskolák
keletkeztek, a teljes sajtószabadságot legelőbb ő honosítá meg nemcsak
Erdélyben, hanem Európa minden más országát megelőzte ebben is, úgy, mint a
vallásszabadság törvénybe iktatásában."
Az elmondottak célja nem az volt, hogy János Zsigmondnak elégtételt
szolgáltassunk. Mindezt megtette őmaga, amikor megmentette és századokra
életképessé tette a magyar nemzeti királyság eszméjét, s a világon elsőként
biztosította a vallás- és lelkiismeret-szabadságot, s ezzel önmagát és Erdélyt
világtörténelmi jelentőségre emelte.
Ezzel szemben viszont arra szeretnénk felhívni elsősorban a hazai, de a
Kárpát-medencei történelmi testvéregyházak figyelmét, hogy amikor a magunk szent
dolgait erősíteni vagy elmélyíteni akarjuk, ne úgy tegyük, hogy ezáltal mások
történelmi örökségének és hitének értékét lekicsinyítjük, vagy éppen a köztudat
előtt kárhoztatjuk. Úgy hiszem, végre meg kellene értenünk, hogy nem a hitviták
korát éljük, amikor egymásnak feszültek nemcsak a vélemények, de az indulatok
is. Most a huszonegyedik század elején a párbeszédre van szükség, amikor a
másság megértésén és elfogadásán keresztül azt keressük, ami összeköt, amit
közös értékként mindannyian magunkénak vallunk. Fel kell ismernünk, hogy a
szabadság a felelősen megélt szeretet drága lehetősége, amellyel nem
visszaélnünk, hanem egymás javáért élnünk kell.
A csíksomlyói búcsú eredetének kérdésében már 1998-ban megkerestük dr. Jakubinyi
György érsek urat, aki válaszlevelében azt írja, hogy napjainkban is a jól
ismert elvet kívánja követni: „In necessariis unitas, in dubiis libertas, in
omnibus caritas" (A szükségben egység, a kételkedésben szabadság, mindenben
szeretet.) „Biztosíthatom, hogy fogadalmi búcsúnkat – ahogy azt az ősök fogadták
– nem használjuk fel felekezeti torzsalkodásra. Ami sérelem pedig emberi
gyarlóságból felmerül, azért bocsánatot kérünk."De mert azóta is minden maradt a
régiben, ezért újból megismétlem az erdélyi unitárius egyház lelkészeinek és
híveinek testvéri szeretettel megfogalmazott kérését a római katolikus
püspökségek vezetőinek, szíveskedjenek odahatni, hogy egy ilyen fontos vallási
rendezvény szolgálja a hit és erkölcs elmélyítését nemcsak a római katolikus
hívek, de egész magyar népünk lelkében és életében. Istenhez való
közeledésünkben és az Ő akaratának keresésében mind egyek vagyunk, hadd legyünk
egyek egyházaink és népünk szeretetteljes szolgálatában is.
Dr. SZABÓ ÁRPÁD
püspök
Forrás: Szabadság, 2007. május 25. péntek
www.szabadsag.ro