AZ UNITÁRIUS EGYHÁZ
Írta: SZÁSZ JÁNOS
ny. unitárius lelkész
(Megjelent: EGYHÁZAK ÉS VALLÁSOK
A MAI MAGYARORSZÁGON,
Akadémiai kiadó, Budapest, 1991.)
Az unitárius vallásos gondolkodás születése pillanatától kezdve önálló utakon járt, jóllehet
a kereszténység lelki gyökereitől soha el nem szakadt. Jézus tanításait követte
és a kereszténység nagy családjához tartozónak
vallotta magát még olyankor is, amikor egyik vagy másik családtag legszívesebben
letagadta volna ezt a rokonságot.
Az
unitárius hivő önálló gondolkodásának jegyei: hangsúlyozza az egyéni és
személyes istenélmény és istenhit fontosságát; elutasítja a szentháromság dogmáját és Jézust embernek tekinti, akinek életpéldáját és
tanításait követni kell; elismeri az ember értékes voltát és az életet feltétel
nélkü1 tiszteli; igényli a szabad akaraton nyugvó lelkiismereti és
vallásszabadságot és mások felfogása iránt türelmet hirdet. A cselekvő értékkereszténységet
többre tartja, mint a merev keretek közé szorított dogmakereszténységet.
Ezekből az elvi jegyekből következnek az unitárius
vallás gyakorlásának módszerbeli sajátosságai: dogma nélküli vallásosság; a
vallásos evolúció dinamikájának elfogadása, olyan megkötéssel, hogy ennek a
fejlődésnek célja van, és ez a cél, az ember tökéletesedése és Isten országának
megvalósítása; vallásos világnézete tudományos, liberális és mindig modern
igyekszik lenni; elismeri a vallások világában is a változás lehetőségeit és
jogosságát, de állásfoglalása az istenhívőé a világ dolgaival és eseményeivel
kapcsolatban.
Ez
a gondolkodásmód már Dávid Ferencnél és közvetlen munkatársainál is felbukkan,
és egyházunk hitrendszerével és külső életével párhuzamosan fejlődik
napjainkig. Ez a lelkiség köti a magyar unitárius egyházat a keresztény világ más
unitárius és szabadelvű egyházához, sőt néhány nem keresztény (indiai, afrikai és
japán) szabadelvű mozgalomhoz, akik hozzánk hasonlóan gondolkoznak és az
unitárius világszövetségnek (IARF) tagjai lettek.
Az
unitárius hit Jézus tanításain alapul, megfogalmazása azonban a XVI. században
történt, és a reneszánsz volt szellemi háttere. A reneszánszot a közfelfogás
az antik tradíció feltámadásának, és főként művészeti (illetve a humanizmusban
irodalmi) irányzatnak tartja. Valójában sokkal több ennél. A mindennapi élet egészére
kiható össztársadalmi, történelmi folyamat, amelynek átalakító hatása az anyagi
életre éppúgy kihat, mint a szellemi szférákra, a kulturális fejlődésre, az
irodalomra, a művészetekre, a filozófiára, sőt a vallásos életre is. A
reneszánsz vállalja a kísérletezéssel járó változásokat, sőt a változások által
okozott gondolkozásbeli forrongást. Vállalja az erkölcsi ideák és normák
átértékelését, a művészet individuálissá és természetessé tételét, a
tudományok realizálását. Vállalja a vallásos hit emberivé gazdagítását és
felértékelését, ugyanakkor az egyháznak, mint intézményrendszernek leértékelését.
Felbontja a középkor megszentelt és örökkévalónak hirdetett hierarchikus rendjét
és új emberi ideált próbál megfogalmazni. A reneszánsz
emberideál saját sorsát teremti meg és akarja irányítani, mer vállalkozni. Ráébred
az egyéni alkotás mámorító érzésére és ezzel együtt az ember értékes voltára.
Gyakran vádolják vallástalansággal, holott csak az egyházat, annak intézményeit
és fonákságait kritizálta. Ugyanakkor — és ezt sokan szeretnék elfelejteni —az ,,értékhordozó ember” dinamikus szemléletű, mindent a
forrásokig visszakövető immanens és dogmamentes vallásosság lehetőségét teremti
meg.
A
reneszánsz vallásos embere feltétel nélkül imádja Istent, ugyanakkor önálló
vallásos egyéniségnek értékeli az embert, ezért kétségbe vonja a változtathatatlan
és csalhatatlan dogmákat. A hit gyökereit az emberi lélekben keresi, az egyház
jelentősége minimálisra csökken számára. Nem tudja összeegyeztetni emberi méltóságával
az eredendő bűnt és Jézusnak vérével lemosó, bűnt eltörlő
megváltását.
Az
kétségtelen, hogy a reneszánsz vallásosság nem fogalmazódott meg ilyen kategorikusan
egyik korabeli gondolkodónál sem, de a XV. század második felétől kezdve
részletei felbukkannak, sőt kezdetben a pápai Kúria felvilágosult irányítóinál
is követésre találtak. Változás csak a XVI. században történik, amikor
konzervatív erők veszik át az irányítást és elkezdődik a szabadabb erők üldözése
és menekülése. Az útvonal előbb Észak-Itália (Pádua),
majd Svájcon keresztül Európa különböző országai. A menekülők közül nem egynek
sorsa a vértanúság.
Dávid
Ferenc már studens korában, Brassóban is,
Wittenbergben is találkozik a reneszánsz gondolkozás néhány elemével, amit a
lutheri egyházon belül elsősorban Melanchton
képviselt. Majd amikor Blandrata közvetítésével megismerkedik az antitrinitárizmussal, részesévé válik ennek az üldözött
szellemi mozgalomnak. Kedvezővé tette helyzetét, hogy az uralkodó, János
Zsigmond lengyel királylány édesanyján és reneszánsz műveltségű olasz származású
nagyanyján keresztül megismerve rokonszenvezett a vallásos reneszánsszal. Így
támogatta a lutheri reformáció mély hitével indult és a reneszánsz vallásosság
pozitív értékeivel feltöltődött Dávid Ferencet az unitárius vallás kiépítésében.
AZ UNITÁRIUS HITELVEKRŐL
Hit és vallás: a vallás Isten
és ember közötti viszony. A két pólus két külön világot jelent. Jóllehet vannak
érintkezési pontok közöttük, soha nem olvadhatnak egybe. Az egyik oldalon van Isten
és minden, ami isteni, azaz örökkévaló, teljes, szent és tökéletes, más
szavakkal feltétlen. A másik oldalon van az ember és az emberi, ami
föltételezett, teljességre, szentségre és tökéletességre törekvő, tehát
mulandó, gyarló.
A
két különböző lényegű pólus között érintkezés, kapcsolat létrejöhet a hit segítségével.
Ez a kapcsolat egyedül az ember tulajdona és jellemzője, hogy segítségével
Isten és az Ő világa valóságos létezővé válik a hivő ember számára. Az a tény,
hogy a vallásos hit ereje által Isten valósággá válik az ember számára, a hit
csodája, de ennél több csoda nem is kell, és az unitárizmus
nem is fogad el többet hitelvei között. Teljesen meddőnek és feleslegesnek
látszanak a különböző korokban és irányzatokban keletkezett Isten-bizonyítások.
Isten létele a hit csodája!
A vallások történetében Jézus
tanításaiból ismerhető meg legtisztábban Isten és ember viszonya. Jézusnál az Isten
és ember közötti viszony új tartalommal telik meg. Ő nemcsak Isten mérhetetlen
hatalmát, a tőle való félelmetes távolságot érzi meg a hit által, hanem Isten közelségét
is az emberhez. Jézus evangéliumának szelleme szerint Isten nemcsak fölöttünk,
hanem mellettünk és bennünk is van.
,,A hit Isten ajándéka”- kitétel,
megállapítás, amit Dávid Ferenc oly kardinális tételnek tartott, azt jelenti,
hogy a hit Istentől, Isten szeretetéből indul ki, az emberben minden vallási
objektivitásnak kiindulópontja lesz, és ezt az ajándékozott és az emberben objektivvé és öntudatossá vált hitet minden ember a maga
lelki tehetségei és egyéb adottságai szerint dolgozza
fel. Maga a feldolgozás a vallás.
A hit a vallásos tapasztalásnak
szükségképpeni előfeltétele, ugyanis benne van Isten létének feltétlen
elismerése. Ez a vallás kiindulópontja. Nem lelki élmény, hanem a vallásos élményt
is megelőző Istenre irányulás, amelyben benne van az Isten maga
és amely Isten nélkül semmis. Az, ami a hitben, a hit által megfogalmazódott, a
vallásos tapasztalásban telik meg a vallásos lélekből fakadó gazdag
tartalommal.
Dogmakereszténység
és értékkereszténység: a kereszténység történelme folyamán két, egymástól
lényegében eltérő formát mutatott: a dogmakereszténységet és az
értékkereszténységet. A két felfogás végig kísért a kereszténység történetén. Jézus
nem volt dogmatikus, a lélek mindenekfelett való értékét hirdette, és magát Istent
is úgy tekintette, mint az értékek mindenekfelett való hordozóját (,,Az Isten
lélek.” Mivel pedig lélekhez csak lélek tud közeledni,
hozzáteszi: ,,akik őt imádják, szükséges, hogy lélekben és igazságban imádják.”
Jn 6, 24.). Az emberi léleknek megvan a képessége,
hogy az isteni tokéletesség felé törekedjen (,,Legyetek
tökéletesek, mint a ti mennyei atyátok tökéletes.” Mt
5, 48.). A lélek kizárólagos értékét, minden eszközértéktől a következőkben
határolja el Jézus: ,,Mit használ az embernek, ha az
egész világot megnyeri, de lelkében kárt szenved.” Jézus tanításainak célját
Isten országának megvalósításában látja, amely nem e világból való, vagyis nem
a valóság, hanem az értékek világához tartozik, tehát megvalósítandó.
Jézusnak
ez a fentiekben mutatkozó, de minden tanításán átható tiszta lelki kereszténysége,
már halála után néhány századdal átalakul dogmatikus vagy ontológiai kereszténységgé,
és a két irányzat ettől kezdve párhuzamosan fut. Így a kereszténység, amelynek
végcélja Isten mint a lélek egyedül tökéletes hordozója,
mint az értékek őrzője, háttérbe szorul és olyan dogmai konstrukcióval bővül,
amely a kereszténység lelki tartalmát érinti legjobban.
A
dogmakereszténység a bűn fogalmán és Jézus megváltói szerepén alapul, lényegét
Pál apostol így foglalja össze: 1. Isten szigorú bíró és Atya.
2. Jézus az Ő fia ontológiai
értelemben. 3. Az ember bűnössége Ádám bűnesete miatt (eredendő bűn). 4. Az
ember tehetetlensége az elégtételre, amellyel tartozik Istennek, azért, hogy Ádám
bűne következtében őt megbántotta. 5 Jézus engesztelő áldozata, amellyel
feláldozza magát azért, hogy az emberiséget ettől az eredendő bűntől megszabadítsa és Istennel kibékítse. 6. Ezért szükséges a keresztség.
A
kétféle kereszténység lényegét két bibliai gondolat jellemzi a
legfrappánsabban. Hogyan igazulunk meg?! Ha szeretjük Istent, és felebarátunkat, mint
önmagunkat, feleli Jézus. — Ha hiszünk Jézus Krisztus vérének váltságában,
mondja Pál apostol.
A
megváltás dogmája abból indul ki, hogy az emberiség teljesen megromlott Ádám bűne
következtében, és így jóra való képességét is elvesztette. Az emberiség
rászorult, hogy megváltsák bűnösségéből és Istenhez
visszavezessék. Ez a valaki nem lehet tisztán ember, a dogma szerint, hanem
valaki olyan, aki ember is, Isten is. Ez a megváltó Jézus Krisztus, Istennek
csodálatos módon született fia, akit Isten a megváltásra küldött az emberekhez.
Krisztusnak a kereszten kihullott vére lemosta az emberiség bűnét, ezáltal
megváltotta őket.
Az
értékkereszténység szerint a megváltás az elesettet a mélységből felemelni, a
beteg lelkeket meggyógyítani és az emberek között a gondolkodásnak, a
lelkiismeretnek és szeretetnek teljes munkálását és szabadságát visszaállítani.
Ezt a megváltást eszközölte Jézus.
ISTEN
Isten
a hivő emberben és a hit számára feltétlenül létezik. A vallásos
hivő számára tehát nem probléma az, hogy van-e Isten, vagy
nincs. Éppen
ezért létét bizonygatni fölösleges. Az viszont kétségtelen,
hogy amit keresztény unitárius szívvel róla állíthatunk, az a keresztény vallás
örökös forrására a bibliára, ezen belül is főként Jézus tanítására támaszkodhat.
Ahogyan ma gondolkozunk Istenről, azt tulajdonképpen Jézus fedezte fel az
emberiség számára.
Isten az Atya: az unitárius evangélium lényege Isten atya volta. Ez
tulajdonképpen egy eszmény, amit meg kell valósítani az élet minden területén. Isten
atyasága magában foglalja az Istenfiúságot és — minthogy mindnyájan egy Atya
gyermekei vagyunk — az embertestvériséget. Isten Atya volta és az ember istenfiúsága
Jézus istenhitének két alappillére, a kereszténység értékrendszerének leglényegesebb
alkotórésze. Jézus ezt hitének kettős alapvető törvényével jellemzi, ,,szeresd az Istent, teljes szívedből, teljes lelkedből és
minden erődből és szeresd felebarátodat”. Isten Atya volta azt is jelenti, hogy
a hozzá való tartozás nem kirekesztő, nem megkülönböztető, hanem mindenkire
egyformán érvényes. Isten nem ismer semmiféle eleve elrendelést.
Isten csak egy: az unitárius hitfelfogásnak másik jellegzetes vonása
az Isten egységének hangsúlyozása. Semmi sincsen az egész Szentírásban
világosabb és nyilvánvalóbb tudomány, mint az egy Istenről való tudomány —
mondja Dávid Ferenc a ,,Rövid magyarázat” c.
munkájában. A hivő ember személyében áll a mindenható, egyetlen Isten előtt. A
két pólus közé beiktatni egy vagy több közvetítő tényezőt felesleges. Ha vannak
is segítő tényezők, amik az Isten és ember közötti viszonyt gazdagabbá, érthetőbbé
és melegebbé tudják tenni, kérdés, hogy szükséges-e ezeket az Istennel azonosítani.
A napnak van fénye és melege, de a fény és a meleg nem azonos a nappal, meg ha
szorosan összetartoznak is. Nap nélkül nincs sem fény, sem meleg. A keresztény
hit három alapvető pilléren nyugszik megalakulása óta: Isten, Jézus és Szentlélek.
Isten a mindenható Atya, aki gondot visel teremtményeire. Róla való ismereteink
alapja Jézus tanítása, és ezzel a tanítással valláserkölcsi tanítást is ad az
emberiségnek, az evangéliumokban. A Szentlélek Istennek reánk ható tevékenysége,
amely összekapcsol vele a lehető legközvetlenebb módon. Azt azonban semmiképpen
nem értjük, hogy miért kell a két utóbbit isteni lényeggel felruházni és a
szentháromságban az atyával egyenlővé tenni. Viszonyuk legfeljebb az, ami a
nap, a fénye és a melege között fennáll.
Az Isten lélek: talán legfontosabb jellemzője Istennek, bár itt is
hangsúlyozni kell, mint minden más Istennel kapcsolatos jelenségnél, elménk
korlátai és fogalmi körünk hiányosságai nem teszik lehetővé, hogy Istent és
tulajdonságait teljes egészében felfoghassuk (Pál apostol: ,,Csak
rész szerint látunk.”). Csak az emberrel kapcsolatos tevékenységét tudjuk
igazán érzékelni. Így a lélek fogalmával sem vagyunk tisztában egészen, de
ismerjük a lélek működését a magunk és mások életéből és az emberiség
történetéből. A lélek (vagy a filozófusok számára a szellem) a legnagyobb dolog
a világon, amit az ember elgondolni képes. Maga az, hogy elgondolunk valamit,
az a lélek munkája, és ha ezt az erőt megtagadjuk, önmagunkat is megtagadjuk.
Az Isten lelke három olyan jelzővel rendelkezik, amit az emberben nem lehet
megtalálni. Ezek a jelzők: szent, tökéletes és jó. Ezekből a jelzőkből egyik
vagy másik tökéletlenebb formában az emberre is megállapítható, de teljességében
csak Istenre. Mivel a lélek, bár különböző mértékben, de a vallásos hit
mindkét pólusában megvan — Istenben is, emberben is — a lélek az, ami Istent és
embert összekapcsol. Más szavakkal: az Isten a legtökéletesebb lélek. Az ember
viszont tökéletlen lélek és test, ami anyagi valóságot jelent. Az anyag eltávolítja
az embert Istentől, a lélek közelebb viszi. Minden emberben van alap, hogy
Istenhez közeledjen, ez a lélek. A közeledésnek azonban föltétele, hogy az
ember maga próbálja ezt előkészíteni, tehát legyen benne a lélek úrrá az anyagi
valóság fölött. Csak így tud Isten akaratának szolgálatába állni.
Az Isten személyes: az Isten lélek, ezzel a megállapítással lényegét
jelöltük meg. Ez azonban önmagában nem elegendő. Ki kell egészíteni, hogy az
Isten személyes, öntudatos lény. Felfogásunk lehet, hogy nagyon emberi, de nélkülözhetetlen.
Isten, aki a mi Atyánk, aki szeret minket, akit nekünk szeretni kell — Jézus
szerint —, aki megadja a mindennapi kenyeret, s aki megbocsátja bűneinket, csak
úgy képzelhető el, mint öntudatos, személyes lény. Természetes, hogy öntudata és
személyisége más, mint a miénk. A mi öntudatunk korlátozott, nem állandó, Isten
öntudata öröktől fogva való és mindig is lesz. A mi öntudatunk a világnak csak
kis körét fogja át, Isten öntudata az egész világot átfogja. Mindaz, ami bennünk
korlátolt és földi méretű, az nála korlát nélküli.
A teremtés és gondviselés: a keresztény hittan minden irányzata, a bibliai igékre
támaszkodva azt hirdeti, hogy Isten a világ teremtője és gondviselője. Ez a
tétel a hivő ember számára elfogadandó igazság. A tudományos világ
hatalmas kozmológiai vitákon keresztül megpróbálta a keletkezés és
teremtés történetét vallás nélkül megoldani, de kiderült, hogy kielégítő feleletet
nem tudott adni a nagy problémára. A teremtés, úgy látszik, megmarad a
legnagyobb és legmisztikusabb kérdések között a tudomány számára. Mindig
megmarad valami Istennek, amit az emberi elme megfejteni nem képes. Csak az
Isten teremthet, alkothat újat, ez az Ő privilégiuma. A lángelme, Isten ihletésének
magasztos pillanatában fölfedezhet újat, sőt művészi formában is megfogalmazhat
valamit, de ezek a pillanatok csak halvány visszfényei Isten teremtő munkájának.
A teremtés munkája tehát Istené, és erre nemcsak a vallásos hit vezet rá,
hanem igazolja az emberi tudás korlátozottsága és fogyatékossága. Ezt a tételt
fogalmazza meg a kereszténység is. A teremtés Istent szeretőnek mutatja, és ez átvezet
egy másik teológiai fogalomhoz is. Isten a megteremtett világra gondot visel.
Az isteni gondviselés a keresztény világnézet fontos alkotórésze.
Megkülönböztetünk egyéni és általános gondviselést. Az első azt jelenti, hogy
hiszünk és érezzük, hogy Isten a mi egyéni sorsunkat figyelemmel
kíséri, irányítja. Az általános gondviselés tartalma az,
hogy Isten gondviselése nemcsak az egyes ember életére terjed ki, hanem a
mindenség egész életére, az emberiség történetére is.
A szentlélek munkája: a szentlélek a keresztény vallás lelki tartalmának
legjellegzetesebb kifejezése. Az elnevezés és a fogalom, amelyet a szentlélekre
használtak a keresztény teológiában, többet ártott, mint használt. Amikor a
szentháromság dogmájába fölvette harmadik személynek, metafizikai valósággá
tette, sőt személynek deklarálta, megfosztotta mélységesen tiszta lelki
tartalmától. Elhomályosította ugyanis azt a tényt, hogy a szentlélek
kifejezéssel Istennek közvetlenül ránk gyakorolt lelki hatását jelöltük meg,
illetve jelölte meg kereszténység, keletkezésétől kezdve. Pedig a szentlélek
fogalmában a keresztény vallás tisztán belső lelki természete és jelentősége
jut tökéletes kifejezésre. A bibliai kijelentés alapján csak közvetve
ismerhetjük meg Istent, de a szentlélek hatása erejével közvetlen kapcsolatba
kerülünk vele. Szentábrahámi Mihály jeles dogmatikus
mondja a XVIII. században: ,,A szentlélek Istennek
amaz ereje, amely által Isten megszenteli az Ő híveit.” A szentlélek hatásának
eredménye tehát a lelki megszentelődés, ami a keresztény vallás lényege. A
szentlélek ereje két területen működik, az egyes emberben és a gyülekezetekben.
A gyülekezeti életben mutatkozik meg a közösség teremtő ereje. Az egyes
emberben a működő szentlélek újjászületést segít elő, ez
pedig a lelki kereszténység nélkülözhetetlen feltétele. Az egyén a szentlélek
munkája következtében megszabadul az individualizmus egyoldalúságától és a valóban
szellemi, valláserkölcsileg egész lényében áthatott személyiség magaslatára
emelkedik. A szentlélek azonban közösségi teremtő erő is. Ha az egyént áthatja
és felemeli, akaratlanul is megértéssel és szeretettel közeledik
felebarátjához, ezáltal megszentelődik a közösség, mint egész. A közösség nem a
benne levő egyesek összessége, summája, hanem az isteni lélek összefogó erejének
megnyilatkozása, szétvetődése az emberben. Így olvasztja magába a szentlélek
munkája a individualizmus és kollektivizmus egyoldalúságait.
Az egyes lélek csak a közösségben, a közösség által lesz igazán naggyá, viszont
a közösség az egyesek lelki nagysága következtében erősödik. Egyik oldalon az
egyes lelkéből kiáradó szeretet magához öleli a közösség tagjait, másfelől
pedig a közösség felemeli a gyönge egyest. Így teremtődik meg a valódi hivő közösség,
az Isten országa, amelyről Jézus azt tanítja, hogy vallásosságunk célja és
beteljesedése.
JÉZUS
A
dogmakereszténység hitrendszerében a Jézus Krisztusról szóló teológia központi
helyet foglal el úgy, hogy e felfogás nem is annyira teocentrikus,
mint krisztocentrikus, és a róla szóló tudomány nem
annyira teológia, mint krisztológia. A mi hittanunk e
szemléletmódtól eltér: teocentrikus. Mindazonáltal a
Jézusról szóló tanítások fontos fejezetét képezik hittanunknak, mert tanításai
az Istenről való tudásunknak legfőbb forrása, életpéldája, pedig emberi
magatartásunknak, így erkölcsi felfogásunk alappillére. Jézus ember volt.
Jézus történeti alak: Jézus élete azok között a történelmi körülmények
között, amelyek az evangéliumokból, a róla szóló egyéb tudósításokból és
életidejének kortörténetéből meglehetősen ismertek. Ebben a keretben élt és tanított
Jézus. Eltekintve életének közismert eseményeitől és tanításaitól, próbáljuk
meg Jézusnak és munkásságának mint történeti
jelenségnek a vizsgálatát.
Minden történeti jelenség individuális. Bármennyire hasonlók is a külső körülmények, minden
történeti esemény különbözik a másiktól, nemcsak időben, hanem lényegben is. Ez
az individuális vonás már magában is utal arra, hogy minden történelmi személyben
van valami, ami máshol, éppen úgy, soha meg nem történt. Jézus fellépése, prófétai
munkája tisztán ebből a formális szempontból is egyedülálló. Ha azonban
személyiségének lelki értékeit és az általa felismert igazságoknak objektív
tartalmát nézzük, kiderül, hogy Jézust lelki alkata, a tanításaiban foglalt igazságok
értéke messze felülemelik a történelmi relativitás kategóriáin. Lehet, hogy az
általa hirdetett igazságok közül sokat megtalálunk már előtte is a prófétáknál,
de az a hangsúly és nyomaték, amit ő a tanításaiban foglalt igazságoknak
adott, ahogyan azokat kifejezte és személyes életével is megpecsételte és
igazolta, mind egyedülálló a maga nemében. Ha pedig mindehhez hozzávesszük a
történelmi hatást, amelyet személyisége és tanításai kifejtettek generációkról
generációkra két évezreden keresztül, meg kell állapítsuk,
hogy Jézus történetében, hatásában, értékeiben eléggé fel nem becsülhető, s
valódi érdeme szerint soha kellőképpen meg nem értett és értékelt jelenséggel
állunk szemben.
Három
alapvető szempont van Jézus történetiségében és életében.
Az első: Jézus élete és tanításai
által egy soha felül nem múlható és egyetemes érvényű igazság birtokába jutott
az emberiség. A második: Jézus, amennyiben a gyér adatokból lelki képét
megalkothatjuk, életével és halálával kézzel foghatóan
megélte ezt az igazságot, amely Istentől az ő tanítása által jutott el az
emberiséghez. A harmadik: az a történeti szempont, hogy Jézus történetisége vált
a keresztény vallás alapjává és kiindulópontjává.
Isten országa: Jézus tanításainak központi gondolata, amely köré az
összes többi sorakozik. Isten országában ellentmondás és feltétel nélkül
megvalósul minden, amit Isten meg akar valósítani. Isten országa a
transzcendensnek, Istennek immanens valósággá tétele. Isten lelkének, a
szentléleknek uralma a földön. Bennünk valósul meg, ha felismerjük, hogy Isten
munkatársai vagyunk. Abszolút értékek birodalma ez, amelyek a történelem
folyamán megvalósulhatnak.
A megváltás: Istenhez való közeledésre irányuló törekvéseink megélése.
Egy folyamat az isteni és az emberi lélek között; Isten munkája a lelki élet
újjáteremtésében, amelyben szemünk előtt kell lebegjen
Jézus példája és tanítása. Az unitárius keresztény megváltás nem egyéb, mint a
jézusi példa szerinti bekapcsolódás az isteni életközösségbe. A megváltás tehát
nem Istennek egyszer s mindenkorra szóló metafizikai tettén alapul, hanem Jézus
szellemének lelkünkre gyakorolt állandó hatása következtében jön létre. Ez a
hatás megtérésre, lelki megtisztulásra, Isten megbocsátó kegyelmének átélésére
ösztönöz.
A bűnbocsánat: a bűn az erkölcsi törvény áthágása, ami miatt szembe
kerülünk Istennel. A bűn megtörténtének figyelmeztetője a lelkiismeret
furdalása. A lelkiismeret szava bennünk van ugyan, de felettünk is van, erkölcsi
hatalom szolgálatában áll. Ez a hatalom Isten. A lelkiismeret jelzésére az
ember igyekszik megszabadulni, lelkét megtisztítani és a bűn elkövetése előtti
viszonyt helyreállítani Istennel. Ennek pedig egyetlen
eszköze: bűneink őszinte megbánása és Isten bocsánatának kérése. Isten meg is
bocsát, ha őszintének látja a bűnbánatot. A megbocsátás ténye Isten
irgalmasságának és szeretetének eredménye, amivel nem akarja, hogy a büntetés
által elvesszünk, hanem módot akar adni, hogy megbánjuk, jóvá tegyük és tőlünk telhetőleg megtisztuljunk.
Halhatatlanság vagy örök élet: vallás nem állhat fenn az örök életben való hit nélkül.
Hogy ez milyen, lehet róla tudományos vagy kevésbé tudományos formában
értekezni anélkül, hogy pozitív ismereteinket előbbre vihetné. Az örök élet
hite elsősorban erkölcsi indítékokra támaszkodik és elsősorban a vallásos világnézetben van helye. Az igazság nem maradhat jutalom nélkül,
a gonosz élet pedig büntetés nélkül. Így az erkölcsi
igazságszolgáltatás valahol, valamilyen formában megtörténhet. E felfogás
táplálja az örök életbe vetett hitet, ezért az mindig a lélekre, a lélek kívánságaira
irányul csupán. A vallás igényli az erkölcsi igazságosság megvalósulását, a
lélek nem tud megnyugodni, ha ez nem teljesül.
SZERTARTÁSOK
A
vallásos közösség nem csupán a jelenlévő egyesek összessége, hanem az isteni
lélek összefogó erejének megnyilatkozása. A közösség erejében van valami plusz,
amely Istenhez emel, és jóllehet az unitárius vallás az egyénre épül elsősorban,
becsüli a közösség Istenhez segítő munkáját is. Ennek a munkának eszköze a
szertartás. A szertartásoknak azonban csak úgy van értelmük, ha lélek szerint
gyakorolja azt a hivők közössége.
Az
unitárius szertartás színhelye elsősorban a templom, azután a magánlakás,
esetleg gyülekezeti terem és végül a ravatalozó.
Magánházaknál tartják a
betegnek osztott úrvacsorát, a családi házhoz kért keresztelőt vagy esküvőt, kisebb
szórványok esetében az istentiszteletet is. Gyülekezeti termekben és lelkészi
irodákon a szórványszolgálat szokott lezajlani, bár ezek gyakran vannak
testvéregyházak templomaiban. A temetés régebben a templomokban tartott
szertartással kezdődött, ma már inkább a ravatalozókból történik. A templom
helyenként más és más stílusú, de feltétlen tartozékai: a szószék, ahol imádkozik
és prédikál a lelkész, az úrasztala, amelyen úrvacsorára terítenek, a kehely és
tál, az asztalterítők, a harmónium vagy orgona az énekek kiséréséhez.
A
lelkész szolgálat közben palástot visel, a szolgálat nyelve magyar és a
liturgia Úri imádsága (Mi Atyánk. ..)
a Máté evangéliumában található
szöveg.
Az istentisztelet
Kétféle lehet: nyilvános és
magán. Ez utóbbi ritkább és rendszerint betegágyaknál van vagy kis létszámú
szórványok látogatásakor. A nyilvános istentisztelet lehet hétköznapi vagy
vasárnapi. Hétköznap: Előfohász, Ének, Mi Atyánk, Ima,
Utóima, Megáldás, Záró ének. Vasárnap: Előfohász,
Kezdő ének, Lekció olvasás, Ének, Lekció
olvasás, Ének, Prédikáció, Utóima, úri imádság, Megáldás, Hirdetések, Záró ének.
Nagypénteken prédikáció helyett a Passió-éneklés van, majd a lelkész imája.
Halottak napján, a rendes szertartás végén gyertyát gyújtanak az elhunytak
emlékére.
A keresztelés
A keresztelés az unitárius anyaszentegyház
tagjai közé való ünnepélyes felvétel. Azt jelenti, hogy a szülők Jézushoz
hasonlóan megkereszteltetik gyermekeiket, és ezzel elkötelezik magukat, hogy
gyermeküket Jézus tanítása szellemében kívánják felnevelni. Keresztelni lehet
templomban, lelkészi irodán vagy szülői háznál. Legjobb azonban a templomban,
istentisztelet keretében, ahol a szertartáson az egész gyülekezet részt vesz.
Csak lelkész keresztelhet. A szertartás: Előfohász,
rövid agenda a keresztelés értelméről. Ima. Megkérdezve a gyermek nevét
megkereszteli a gyermeket. Más keresztény felekezetből áttérőket nem kell
megkeresztelni.
A konfirmáció
Kiegészítő része a keresztségnek,
mert általa a gyermek arról a hitről
tesz tanúbizonyságot, amelyre a szülei, a keresztelés
alkalmával elkötelezték.
Előkészítés: a Káté alapján
komoly oktatásban részesíti a lelkész a konfirmálandó ifjakat. Megtanuljak az
unitárius vallás lényegét, hitelveit, szertartásait. A nyert oktatásról a
gyülekezet színe előtt bizonyságot tesznek. Ennek szertartása: az
istentisztelet első része úgy folyik, mint általában a vasárnapi imádkozáson.
A prédikáció után a konfirmációs ének hangzik el, utána beszámolnak hitük ismeretéről
a fiatalok, ezután a lelkész néhány szóval befejezi a konfirmációt és felhívja
a híveket az úrvacsorára. Közben az egyházközség képviselője köszönti az új
egyháztagokat. Ezután úrvacsoraosztás következik, ezen a konfirmáltak és szüleik
vesznek részt elsősorban, de részt vehet bárki más. A szertartás záróénekkel
zárul. A konfirmálás tényével az ifjú egyháztaggá válik.
Az úrvacsoraosztás
Az unitáriusok szerint a Jézus
halálára való emlékezés és az életpéldájának követésére buzdítás. Évenként
négyszer tartják, karácsonykor, húsvétkor és pünkösdkor, valamint az őszi hálaadás
alkalmával.
Szertartása: a lelkész bevégzi
a vasárnapi istentiszteletet, majd kihirdeti az úrasztala megterítését és kéri,
hogy járuljanak az asztalhoz a hívek. Úrvacsorai ének következik, majd a
lelkész az úrasztala elé áll, és ágendát tart az úrvacsora jelentőségéről.
Utána a hívek a templom piacára állnak és a lelkész kiosztja az úrvacsorát, a
kenyeret és a bort. Amikor mindenki részesült benne, a lelkész hálaadó imát
mond, majd az úri imádságot, végül megáldja a gyülekezetet. Utána záróének
következik. Úrvacsora osztható meg betegágynál, zsinatokkor, papbeiktatáskor,
templomszenteléskor stb.
Úrvacsorával csak olyanok élhetnek,
akik annak jelentőségét megértik.
SZERVEZETE
A
trianoni békében a kilenc esperesi körből nyolcat Romániához csatoltak, és
csak a kilencedik maradt Magyarországon. A szervezeti egység azonban még nem
bomlott meg teljesen, mert a hármas tagozódás (egyházközség — esperesség —
püspökség) formailag megmaradt. A magyarországi részekre is vonatkozott az
erdélyiek jurisdikciója és a magyarországi ügyek
fellebbviteli fóruma továbbra is Kolozsvár maradt. Módosulás csak annyi volt,
hogy a kilencedik kör esperese, vikárius címmel a Magyar Állam felé képviselte
az Egyházat és a magyar parlament tagja lett.
1940-ben,
Erdély részleges visszacsatolása alkalmával Kolozsvár újra magyarországi város
lett, és a régi rend helyre állt, illetve most a dél-erdélyi részek szakadtak
el, két esperesség oda esvén. 1945-ben nem állt vissza azonban a régi helyzet. 1949-ben
a román állam kiadott egy törvényerejű rendeletet, amelyik szerint romániai
egyház nem lehet szervezeti kapcsolatban más országbeli egyházzal. Így a romániai
unitárius egyház új szervezeti szabályzatot alkotott meg. Magyarország
pedig kénytelen volt az önállósulás útjára lépni. Alapul az eddigi szervezetet
fogadta el, azzal a különbséggel, hogy a második fokozatot, az esperességet
megszüntette és az egyetlen (volt Duna—Tisza menti) esperesi kört önálló
egyházzá szervezte előbb püspöki helynök, majd püspök címmel.
A
magyarországi fokozatok tehát ma így állnak: egyházközség lelkésszel,
gondnokkal és presbitériummal, valamint az egyházközség választott
tisztségviselőivel; Magyarországi Unitárius Egyház püspökkel, főgondnokkal, Egyházi Képviselő
Tanáccsal és Zsinati Főtanáccsal, valamint az Egyetemes Egyház tisztségviselőivel
és tisztviselőivel. Az Egyetemes Egyház fenntart egy Teológiai Intézetet (ma
műhelyt), Központi Levéltárat és Könyvtárat, valamint központi hivatalt.
Folyóirata a kéthavonként megjelenő ,,Unitárius Élet”.
A ,,Keresztény
Magvető”: 1863 óta kisebb-nagyobb megszakításokkal megjelenő folyóirat. (Évenként
négyszer, néha hatszor jelenik meg.) Eredetileg prédikációgyűjteménynek
indult. Néhány év után azonban egyháztörténeti gyűjteménnyé, hittani
tanulmányok, filozófiai értekezések, gyakorlati teológiai dolgozatok gazdag
tárházává lett.
AJÁNLOTT IRODALOM
BALÁZS M.:
Az erdélyi antitrinitarizmus az 156o-as évek végén.
Bp. 1988 (Akadémiai)
BORBÉLY I.:
A mai unitárius hitelvek kialakulásának története (Rendszeres unitárius hittantörténet).
Cluj—Kolozsvár, 1925
VARGA B.: Dávid Ferenc és az
unitárius vallás. Bp. 1979. (Unitárius Egyház)
VÁLASZUTI Gy.:
Pécsi Disputa. Bp. 1981 (Akadémiai)
W. WILBUR: A mi unitárius
örökségünk. Bp. 1939