Isten az élőknek Istene:..
Máté evang. 22,rész,32.vers ;" Az Isten nem a holtaknak, hanem élőknek Istene,"
Ma Máté
evangéliumából
olvastam föl
alapigét.
Ez az evangélium
a
Biblia újtestamentumi részének
első
könyve,
jóllehet
keletkezésének
idejét
tekintve, azt meg kellene előznie
a másódik
helyen
álló
Márk
evangéliumának.
Tulajdonképpen
mindkét
evangélium
az időszámítás
utáni
6o-as
évek
irodalmi terméke.
A teológusok
szerint Márk
evangéliuma
64
után
keletkezik, Mátéé
pedig 6o
és
7o között.
Máté evangéliuma a zsidókból áttért keresztényeknek szól. Nyelve az akkor beszélt népi nyelv, az arámi, tartalma pedig az úgynevezett "Beszédgyűjtemény”, Márk evangéliuma és egy mindmáig ismeretlen forrás egybeszerkesztése.
A Jézus ajkára adott alapige a jeruzsálemi tanításoknak az egyike. Ez a föltámadást tagadó sadduceusok egy csoportja előtt hangzik el. Bár mai mondanivalómmal nincs összefüggésben, de a tárgyi hűség kedvéért hadd mondjam el, hogy a sadduceusok itt afelől érdeklődnek Jézustól, hogy a mózesi törvény szerint, ha egy gyermektelen özvegyet mindig a következő testvér köteles feleségül venni, akkor, ha valaki 7 testvér mindegyikének özvegyeként halálozik el, a feltámadás után a 7 közül melyiknek lesz a felesége? Jézus ismerve a kérdés hátterét, ugyancsak az Írásra hivatkozva kijelenti, hogy a föltámadáskor nem házasodnak, sem férjhez nem mennek az emberek, hanem olyanok lesznek, mint Isten angyalai a menyben. És, hogy szerinte mennyire nem a halál utáni ismeretlen létforma a lényeges, kijelenti, hogy "Isten nem a holtaknak, hanem az élőknek istene."
Az alapigében látszólag két probléma vetődik föl. Az egyik a halál előtti, a másik a halál utáni lét kérdése. A két kérdést - fontosságát illetve - az egyenlőség jelei közé tehetjük, de vitathatjuk, hogy melyik felé fordul a nagyobb érdeklődés? Az embert általában az ismeretlenség vonzza. Amit már megismert, amit maga mögött tud, azt kevésbé tartja fontosnak. Inkább a felé vonzódik, ami még ismeretlen előtte. Jelen esetben a halál utáni élet kérdése. Hogy ez mennyiben helyes, vagy helytelen, álljon itt példának az orvostudomány, amely már jól ismeri az emberi testet s mégis a gyógyítás érdekében azt vizsgálja. Ha tárgyilagosak akarunk maradni, nem a két létezési forma különválasztását kell előmozdítani, hanem azok egységét. Az egyiknek a másikból való következését. De, mert Jézus parancsa a jelen élet tökéletessé tevésére vonatkozik, elsősorban a jelennel kell foglalkozni, de mindig olyképpen, hogy ez a jövővel álljon kapcsolatba.
Mit jelent számunkra az, hogy Isten az élőké és nem a holtaké?
Elsősorban világnézeti álláspontot. Annak eldöntését, hogy optimisták, vagy a pesszimisták táborába tartozunk-e? A pesszimisták, a borúlátók szerint, az élet Isten büntetése, amelyet végig kell szenvedni. Erősen megkérdőjelezhető, hogy érdemes-e erősnek lenni és küzdeni akkor, amikor az élet egyenetlenségei elhárítására képtelen az ember?
Ilja Ehrenburg "Párizs bukása" c. munkájában az élet rövidségét kárhoztatja. Szántó György pedig az életet az álommal azonosítja, melynek nem urai az emberek. De javára írandó az, hogy kijelenti, hogy tűrhetetlen, hogy az álmok zabolátlansága csúfot űzzön a bölcs emberből, a Homo sapiensből.
Az
optimista, a derülátó
ember egészen
másképpen
nyilatkozik. Abból
indul ki, hogy magának
a kérdésnek
is csak akkor van
értelme,
ha az
életből
támad
s annak küzdelmeire
vet világot.
Az optimista ember a lelki
ki
életre
is fölfigyel
s megkérdezi,
hogy van-e valami, ami gátat
tud emelni a fejlődésnek?
Amint a nagy angol
író
Wells rámutat,
nincs igaza
annak, aki
a nap kihűlésével
az élet
elpusztulását
hozza kapcsolatba. Megkérdezi,
hogy biztos-e, hogy az
élet
a földhöz
van kötve?
Rámutat
arra,
hogy az
ember már
kezdi fölismerni,
hogy van egy hatalmas szellemi lény,
amely soha nem hal meg s az ember nem csak egyén,
hanem annak a nagy
örök
lénynek
részese
is. A mi nyelvünkre
átfordítva
van egy Isten, aki
kezembe
adja
életemet
és
azt mondja, hogy mint
értelmes
lény,
tégy
vele
azt
és
úgy, hogy az neked
és
a közösségnek
egyaránt
a javát
szolgálja.
Ebben az optimizmus az, hogy tudod
és
érzed,
hogy van "benned elég
erő,
hogy ennek a rádhagyakozásnak
eleget tudj tenni. Tehát
nagybetűvel
és
idézőjelbe
tett "EMBER" vagy, aki nem az
élet
nehézségeit
látja,
hanem azok legyőzésének
öröme
hatja
át.
Ezzel bizonyítja,
hogy Isten
az
övé,
az
élő
emberé.
Atyja
és
gondviselője
annak, aki a jézusi
tanítás
megélésében
az élenjáró
szeretetben a világ
folyamatosságát
munkálja.
És
ki az Istene a holtaknak?
Van az evangéliumokban egy leírás, amely elmondja, hogy Jézust többen is követnék, de mindenkit visszatart egyéb, fontosabbnak látszó tennivaló. Egy ifjúnak, aki követné, de előbb el akarta temetni apját, mondja Jézus: "Engedd, hogy a holtak temessék el a holtakat, te pedig jer és kövess engem" . Látszólag ebben Jézus követésének a fontossága domborodik ki. Holott benne van a válasz a mi kérdésünkre is. Hogy t.i. a holtak Istene ugyanaz, aki az élőké. A kettő között nincs lényegbeli különbség. Amíg az élőket Isten segíti, addig a holtakat megnyugosztalja. Inkább az a probléma hangsúlyozódik ki itt is, hogy amit mi létnek és nem-létnek mondunk, az sem nem az egyik, sem nem a másik, hanem az örökkévalóságnak két állomáshelye, amelyen ugyanaz az Isten, az élőké és a holtaké vezeti keresztül az embert.
Az embernek különös sajátossága, hogy az ismeretlen nem hagyja nyugodni. Amíg ez a nyugtalanság az élet előbbvitelét segíti, addig nem is lehet ellene kifogást emelni. De, amikor a bizonytalanság, az aggodalom kezdi táplálni, akkor az már a pesszimizmusba borúlátást, az élet értelmetlenségének érzését hozza magával s ez méltatlan a Jézus követésében Isten gyermekévé váló emberhez. Van az evangéliumokban egy gyönyörű rész, mely a líraiság szempontjából talán az egész evangélium legszebb része, mely a "Hegyi-beszéd" c. fejezetben hangzik el és nagyon idekívánkozik. Ez így szól: "Ne aggodalmaskodjatok a ti életetek felől, hogy mit egyetek és mit igyatok, se testetek felől, hogy mibe öltözködjetek, tekintsetek az égi madarakra, nem vetnek, nem aratnak, csűrökbe sem takarítanak és a ti mennyei Atyátok eltartja azokat. Vagy nézzétek a mezők liliomát, nem munkálkodnak és nem fonnak és mégis szebben öltözködnek, mint tette azt Salamon dicsősége teljében." Majd így végzi: "Ne aggodalmaskodjatok a holnap felől, mert a holnap majd aggodalmaskodik a maga dolgai felől. Elég minden napnak a maga baja."
"Isten nem a holtak ,hanem az élők Istene"-
mondja az alapige. Gondviselőnk úgy ma, mint holnap, jelen és eljövendő
életünkben, azaz az élet folytonosságában. Ebben a tudatban mi is csak derülátók
lehetünk, Istennek olyan gyermekei, akik bíznak abban, hogy nap-mint nap
közelebb jutnak a tökélesedéshez. Ezért te se aggódj a holnapért. Ha munkába
állsz, tedd azzal a tudattal, hogy annak elvégzésében megsegít az Isten. Ha
messze útra készülsz, úgy indulj el, mint aki érzi, hogy Isten ott is veled van
és hazavezet övéihez. Ha szeretnél ismét révbe jutni, ne csak
a tornyosuló akadályokat lásd, melyek a tanítványok ajkára ezeket a szavakat
adja: "Uram, segíts, mert elveszünk, "hanem győzd is le azokat hiszen te is az
Isten gyermeke vagy, az erős, a boldogságra és békességre elhívott ember. S ha
mégis úgy érzed, hogy a nehéz küzdelem felőrölte erődet, ha akaratod ellenére
is sötét színben látod a világot, s
ha már csak abban reménykedsz, hogy a föld mélyében leled meg a nyugalmat és a
békességet, akkor gondolj arra, hogy az az Isten, aki az élet folytonosságában
ma még a választófal innenső felén segít, az holnap, vagy holnapután a
választófal túlsó felén is velünk van.
Maradjon hát Isten itt is és ott is oltalmazunk és segedelmünk. Ámen.
Kelemen Miklós