1553.
október 27-én égették meg mint javíthatatlan eretneket Szervét Mihályt.
Ám máig nincs bocsánat.
Október
végén Zaragozában és Genfben nagyszabású tudományos konferenciákat
szentelnek a 450 évvel ezelőtt máglyán megégetett teológusnak, filozófusnak
és orvosnak, Szervét Mihálynak. Bár tavaly olyan hírek röppentek föl,
hogy a genfi reformátusok esetleg nyilvánosan bocsánatot kérnek Szervét
megégetéséért, mostanra azonban már úgy hírlik, ilyesmire nem kerül
sor.
Pedig 450 évvel ezelőtt, mint javíthatatlan eretneket, kétszer is halálra
ítélték és megégették Miguel Serveto (Szervét Mihály) spanyol
orvost és teológust - mégpedig Christianismi Restitutio (A kereszténység
helyreállítása) című könyvének összes felkutatott példányával
együtt. Olyannyira sikeresen, hogy nemcsak Szervét halt meg, de könyvéből
is csaknem az összes példány elpusztult: mindössze három ismert
Restitutio maradt fenn. Az ebben a szentháromságot tagadó és Jézus
istenségét elvető Szervét Mihályt ténylegesen október 27-én Genf
határában, a katolikus Franciaországból a svájci városba menekült Kálvin
parancsára (formailag Genf város tanácsának rendeletére, a berni, zürichi,
schaffhauseni és bázeli protestánsok jóváhagyó egyetértésével) égették
meg. A Lyon melletti Vienne katolikus bírósága azonban már korábban
perbe fogta, ám ő megszökött - Genfbe, mint tudjuk. Vienne-ben azonban
a per a távollétében - sőt, még Szervét halála után is - folyatódott,
hogy azután decemberben, jelképesen, de könyveinek valóságos példányaival
együtt a katolikusok maguk is megégessék az eretnek teológust.
Aki 18 évvel a muszlimok és zsidók Spanyolországból történt kiutasítása
után született, s akit a szentháromsággal kapcsolatban igencsak zavart
az a tény, hogy az "megemészthetetlen" a zsidók és a
muszlimok számára. Marcus Braybrooke vallástörténész szerint ha
Szervétet nem égették volna meg, 400 évvel hamarabb kezdődhetett
volna a vallásközi párbeszéd a kereszténység, a judaizmus és az
iszlám között.
De Szervétet 1553 október 27-én megégették. „Ó, Jézus, az Örökkévaló
Isten fia, szánj meg engem!”- kiáltott fel a beszámolók szerint a már
felcsapó lángok közül a 42 éves eretnek, mire a kivégzéskor jelen lévő
Guillaume Farel genfi reformátor, Kálvin egyik legközelebbi munkatársa
állítólag így szólt: „Ha nem azt mondta volna, hogy az örökkévaló
Isten fia, hanem azt, hogy Isten örökkévaló fia, lehet, hogy még
megmenekülhetett volna.” Ám Szervét ezt tudatosan nem mondta, hiszen
tagadta Jézus örökkévalóságát, istenségét, az Atyával való egylényegűségét.
Mint orvos, ő fedezte fel a kis vérkört, s tiltott tevékenységként
embereket boncolt. Mint teológusról azt lehetne mondani, hogy unitárius
nézeteket vallott – s az unitárius egyházak valóban előfutárjukat
látják Szervét Mihályban. Ő maga azonban még értelemszerűen nem
lehetett unitárius – hiszen ilyen nevű egyház az ő életében még
nem létezett.
Szervét ariánus volt –a szónak nem az Erdélyben bevett értelmében,
ahol egyszerűen „unitáriust” jelent, hanem, mert ahhoz a keresztény
irányzathoz tartozott, amelyet Ariusz 4. századi alexandriai presbiterről
neveztek el, aki ama híres, még Madáchnál, Az ember tragédiájában
is megénekelt vitában, amely egyetlen „iota”, vagyis „i” betű körül
folyt arról, hogy Jézus egylényegű (homousziosz), avagy csupán hasonlényegű
(homoiusziosz) az Atyaistennel, az egy „i”-vel többet ejtők, a
homoiuszioszt mondók fő véleményformálója volt, aki szerint az ember
–Jézus is – csak hasonlíthat az Istenre, de maga nem lehet az.
Ariusznak Athanasziosz volt a fő ellenfele Alexandriában, majd 325-ben
Niceában, a Konstantin császár által összehívott első egyetemes
zsinaton, ahol a részt vevő 200 püspökből 198 szavazott vele, vagyis
Ariusz ellen – s a két renitens líbiai püspök sem dogmatikai okok
miatt nem szavazott a homousziosz formulával gyakorlatilag Jézus istenségét
kimondó többséggel. Ez a némely későbbi diktatúrák választási
eredményeit idéző egyöntetűség annál is meglepőbb, mivel az ariánus-vita
változó sikerrel folyt, s csak azért nem mondjuk, hogy „kiegyenlített
erők közt”, mert sokáig éppen az arianizmus volt a sikeresebb.
Vagyis igaz ugyan, hogy 325-ben Niceában megszavazták az athanaszioszi
hitvallást, a templomokban ma is gyakran felmondott „Hiszek egy
Istenben” kezdetű krédót, a vita ezzel még korántsem zárult le: száműzött
ariánusok később még visszatérhettek, s volt, hogy Konstantin éppen
Atnanaszioszt száműzte az általa 330-ban alapított Konstantinápolyból.
A 99 százalékos többség minden bizonnyal azzal a körülménnyel függött
össze, hogy a zsinatot a kereszténységet 313-ban egyenjogúsító, majd
politikai céljaira tudatosan felhasználó Konstantin, vagyis a császár
hívta össze. A korábbi zsinatokhoz képest gyökeresen megváltozott körülmények
között. Az addig halálra üldözött keresztények belviszályaiban a
hatalommal kötött szövetség a hatalomkoncentrációt jobban szolgáló
homousziosz-pártnak kedvezett. A császár mindezt előre tudta, s a
kereszténység egyenjogúsításán és pártolásán kívül az eretnekségek
ellen is az első perctől kezdve tudatosan lépett fel – immár
birodalmának egységét féltve. Álláspontjáról tíz évvel a niceai
zsinat előtt ezt írta Kelszosz afrikai vikáriusnak: „Hivatalom és császári
feladatom alapján mi más dolgom lenne, mint elűzni a tévedéseket,
kiirtani minden meggondolatlan embert, és elérni, hogy mindenki egyetértésben
és egységben az igaz vallást és a köteles szolgálatot gyakorolja a
mindenható Isten számára?”.
Hasonló mértékű volt Kálvin Szervéttel szembeni eltökéltsége is.
1546-ban, vagyis hét évvel Szervét máglyahalála előtt írta róla a
már említett Farelnek: „Ha Genfbe jön, élve nem távozik onnan,
amennyiben a tekintélyemnek súlya van.” A per idején pedig Kálvin
ezt jegyezte föl: „Remélem, halálos lesz az ítélet.”
Volt súlya Kálvin tekintélyének, s még ma is van. A tavaly felröppent
hírek arról, hogy a genfi református egyházközség, az, amelyik Szervétet
a halálba küldte, az idén, a viszonylag kerek 450. évfordulón ünnepélyesen
bocsánatot fog kérni, nem nyertek megerősítést. Szervét továbbra is
eretneknek számít – nemcsak a katolicizmus, de a protestantizmus fősodra
számára is.
Minek nevezzük mármost a kereszténység azon áramlatait, amelyekben
Szervétet nem tekintik eretneknek, sőt talán, ha szentnek nem is,
esetleg mártírnak veszik? Ariánusnak! Jobb lesz ariánust mondanunk,
mint unitáriust, hiszen vannak, akik magukat ariánus nézeteik ellenére
katolikusnak, vagy éppen reformátusnak tartják, s meggyőződésük arról,
hogy Jézus nem imádandó isten, hanem követendő ember, nem jelenti
kulturális identitásuk feladását.
Ariánusok bőven vannak. Egyes egyházak – kvékerek, mennoniták és más
anabaptisták, jehovisták, s persze unitáriusok – mint egyházak is
ariánusoknak tekinthetők, míg más egyházakban, mint a katolikus vagy
a református egyházban az ariánusok renitens kisebbségi véleményt képviselnek.
Általában elmondható, hogy a tapasztalatok szerint az athanaszioszi
hitvallás követői a hatalommal, míg az ariánusok a muszlimokkal és a
zsidókkal, s általában a más vallásúakkal értenek könnyebben szót.
Gerlóczy
Ferenc
|