Legyünk tanítványok!
„Ekkor előállt Péter a tizeneggyel,
felemelte a hangját, és így szólt hozzájuk: „Zsidó férfiak, és Jeruzsálem minden
lakója! Vegyétek ezt tudomásul, és figyeljetek szavaimra!”(ApCsel
2,14)
Pünkösd a keresztény egyház, az első
keresztény gyülekezet megalakulásának ünnepe. Az Apostolok Cselekedetei írója
színesen írja le, tárja elénk az első pünkösd történetét: hogyan alakult meg az
első gyülekezet, kikből állt ez a közösség, kik voltak az elsők, akik ide
tartoztak. Az első közösség tagjai a Jézus által elhívott, megszólított
tanítványok, majd azok az emberek, akik a zsidó aratás ünnepére Jeruzsálembe
érkeztek és Péter bizonyságtevésének a meghallgatása után megkeresztelkedtek. Az
Apostolok Cselekedetei tudósítása szerint mintegy háromezer ember. Ennek a
közösségnek a vezéralakjai a tizenegy jézusi tanítvány, ezért úgy érzem, hogy
jelen alkalommal a tanítványokról, a tanítványságról kell szóljak.
Próbáljuk röviden felidézni
élettörténetüket, életútjukat, ahogy azt az evangéliumok megörökítették. Hogyan
lettek tanítványokká? A Genezáreti tó partján egyszerű halászemberként éltek. A
Názáreti megszólította Pétert és testvérét, Andrást:
„Kövessetek engem és azt mívelem, hogy
embereket halásszatok”, azok pedig
„azonnal elhagyván hálóikat, követék Őt.” (Mk 1,17-18) Nem sokkal ezután
ismét két testvért szólított meg, a Zebedeus fiait, Jakabot és Jánost, akik
„atyjukat, Zebedeust a napszámosokkal a
hajóban hagyva, utána mennének.” (Mk 1,20)
A tanítványok, Jézus hívó szavára,
szakítottak addigi életvitelükkel és vállalták Jézust követését. Az evangéliumi
leírások, tudósítások alapján képet nyerhetünk arról, hogy a Jézushoz
legközelebb álló tanítványoknak milyen volt a gondolkodásmódja, hogyan fogadták
Jézus tanítását, hogyan igyekeztek mesterük kérése szerint élni és
tevékenykedni. Az evangéliumban megörökített élethelyzetek, életképek
betekintést engednek a tanítványok lelkébe.
Különösen Péter élete és megnyilvánulása
tanulságos. Megtaláljuk benne a határozott lelkesedést, tettrekészséget, a
segíteni akarást, de ott látjuk benne a kételkedést, a tagadást, a kétségek
között vergődést, de a hibáknak, a gyengeségnek a felismerését és a bűnbánatot
is. Ezek az életképek, élethelyzetek, a jézusi tanítások hallgatása egy-egy
állomás a lelki fejlődés és alakulás, a tanítvánnyá válás útján addig, amíg
teljesen kiüresedve és csüggedten, szomorúan ott találjuk őket a jeruzsálemi
felsőházban, árván, kitaszítottan, nincstelenül. Együtt vannak mind, mindenki a
saját életérzésével, keserűségével, félelmével.
Gondoltál-e arra testvérem, hogy amikor
Jézus hívó szavára a tanítványok elindultak az új élet útján, egyből hontalanná
váltak. Mindent elhagytak, ami addigi életükhöz tartozott. Drasztikusan
szakítottak egy megszokott életvitellel, szokással, és amikor azt gondolták,
hogy megtalálták Jézusban a Megtartót, a Megmentőt, a boldogságot, életük
nyugalmát, akkor egyszerre mindent kiüresített a nagypénteki dráma. A közösen
eltöltött három év után ott vannak összetörve, elbizonytalanodva, magányosan.
Azonban van valami, ami közös bennük: a megismert Jézus, a szelíd tekintet
szeretetteljes megnyilvánulása, az Istenről valló emberközeli tanítás, az együtt
töltött három év boldog emlékei, az új világ szimfóniájának harmóniája.
Keresztény testvérem! A ma emberére
jellemző, hogy a külsőségekre, a látványra sokat ad. Lenyűgözi a sziporkázó
mesterséges fény és elveszítette a képességét, hogy meglássa a belső ragyogást,
a belső fényt. A hatalmas hangerővel körülötte tomboló zajos világ meggátolja
abban, hogy szíve, lelke belső hangját meghallja, fél már csendben ülni.
Hihetetlen sebességgel száguld a széles országutakon, a levegőben, a vízen, de a
lélek belső ösvényein botorkál vagy képtelen járni. Karácsony és húsvét ünnepét
kidíszítette, felcicomázta és közben elveszítette az ünnep igazi jelentését.
Egyedül bámulja a kigyúlt csillagot, hallja a mennyei kar himnuszát vagy
hitetlenül áll a nyitott sír előtt és kételkedve fogadja a húsvéti üzenetet.
Külső szemlélődése nem tudja gazdaggá tenni életét, mind többet és többet akar
látni, tapasztalni és nem jut ideje a megállásra, az elmélyülésre. Lassan
eltávolodik a családtól, a gyülekezettől, a közösségtől, egyedül él és egyedül
akarja boldogulását megteremteni.
2015. pünkösdje, Kolozsvár
Főpásztori szeretettel,
Bálint Benczédi Ferenc
püspök