Mindig Aktuális
Kérlek azért titeket én, ki fogoly vagyok az Úrban, hogy járjatok úgy, mint illik elhívatásotokhoz, mellyel elhívattatok. Teljes alázatossággal és szelídséggel, hosszútűréssel, elszenvedvén egymást szeretetben, Igyekezvén megtartani a Lélek egységét a békességnek kötelében.Ef 4,1-3
Aktuális! Ez egy idegen szó, magyarul időszerű, ezt a címet adtam mai egyházi beszédemnek. Igazából az elmúl vasárnap és azt megelőző hét, valamint e vasárnapra szóló falinaptári bibliai vers összehangolásával születtek ezek a gondolatok. Történeti alapként álljon előttünk az alábbi háttéranyag:
„1981-ben
az Egyesült Államokbeli Louisiana
állam fővárosában a polgármester és az állam kormányzója a
házasságkötések rohamos csökkenésének megállítása érdekében
akciót kezdeményezett. Az ötlet és nyomában a program, amely a
boldog és tartós házasságok fontosságára hívta fel a figyelmet,
rendkívül sikeresnek bizonyult. A kezdeményezés 1983-tól aztán a
Házasság Világnapja nevet kapta, amit minden év februárjának
második vasárnapján ünnepelnek meg szerte a világon. Az Egyesült
Államokban a világnap már átalakult a Bálint-napig tartó
Házasság Hetévé. Ilyenkor a családok egymás gyermekeire
vigyáznak, megteremtve ezzel a lehetőségét annak, hogy a szülők
kettesben ünnepelhessenek.
Napjaink statisztikái arra intenek, hogy felhívjuk a figyelmet e
világnap fontosságára. Európában és az Egyesült Államokban ma
már több házasság végződik válással, mint amennyiben megmarad az
összetartás egésszen „holtomiglan, holtodiglan.”
A házasság kötések számának csökkenése ma már világtendencia. Az
Európai Unió országaiban született gyermekek majdnem egyharmada
házasságon kívüli kapcsolatban jön a világra. Az Egyesült
Államokban 2005-ben majdnem minden második baba házasságon kívül
született. Sok fiatal pont azért nem köt házasságot, mert azt
látják, hogy a házasságok jó része válással végződik. Ugyanakkor
a világ nem minden részén van választási lehetőség: a házasságok
60 százalékát szerződésekkel kötik meg, ki sem kérve a
házasulandók véleményét.
Magyarországon az élettársi együttélések aránya még jóval
alacsonyabb, a házasság még mindig első helyen áll az
együttélési formák között. Ugyanakkor az együttélés, a papír
nélküli családi életforma erkölcsi tartalmát illetően a
társadalom többségének szemében már egyenértékűvé vált a
házassággal. Míg korábban a nők a 20-as éveik elején férjhez
mentek és gyermeket vállaltak, addig ma már sokan az élettársi
kapcsolatot választják, s a gyermekvállalás is későbbre
tolódott. Az 1970-es évek közepe után születettek általában nem
akarnak házasságot kötni, a családalapításnál fontosabbnak
tartják a képzettség megszerzését, az egzisztencia
megteremtését. (Forrás
www.hvg.hu)
Kedves Testvéreim! Az elmúlt vasárnapon tartott Házasság Világnapja gondolkoztatott el azon, hogy Pál ap. üzenete szellemében vizsgálat alá tegyük a társadalom legkisebb alapsejtje a Család alapkövetelményeként számon tartott a házasság pillérei fontosságának hangsúlyozását. Az tagadhatatlan, hogy környezetünkben is egyre erősebben fellehető az együttélés megannyi formája. Nem soroljuk fel, mert bántó is lehet. A lényeg a fontos. Polgári és egyházi megáldásban - és jó lenne a kettőt nem elválasztani egymástól – egy egész életen át, csak alapvető erkölcsi szabályok, törvények betartásával lehet megmaradni. Ott, ahol ezeket már helyből, vagy folyamatosan nem tartják tiszteletben, ott mihamarabb felbomlik a házasság és utána a család is.
Induljunk ki abból az alaphelyzetből, hogy a család intézményébe a férfinak és a nőnek, a férjnek és feleségnek egyaránt hivatástudattal kell belépnie. A hivatástudat pedig nem más, mint egy belső elkötelezettség, mely teljesen független az anyagi indíttatástól. Az apostol is elsősorban ezt említi. „Kérlek azért titeket én, ki fogoly vagyok az Úrban, hogy járjatok úgy, mint illik elhívatásotokhoz, mellyel elhívattatok.” Ez nem olyan egymás melletti elkötelezettséget jelent, mint amiről az előbb is hallhattunk, mint pl. szerződéses alapon történő házasságkötés, ahol minden szabályozva van, ha nem az emberi szív és lélek indíttatásából fakadóan egymás elfogadását, amely különböző érzelmi fokozatokat érhet el.
Fontos Testvéreim az érzelmi, lelki fokozatokat megemlíteni, mert a nem ezen alapuló házasságkötéseket, együttéléseket a világ minden táján érdekházasságoknak nevezik. Ma ezt így újságolják egymásnak a felnőttek, hogy összeköltöztünk.
Pál ap. ugyan az Egyház iránti elkötelezettség erényeiként említi a vers folytatását, mi azonban tudjuk, hogy a keresztény egyház és a keresztény ember elválaszthatatlan egymástól. Így a házasságban maradáshoz is épp úgy hozzátartozik az alázatosság és szelídség, a hosszútűrés, a szeretet, a Lélek egysége és a békesség, és sok más egyéb erkölcsi norma, mint az Egyházban, a gyülekezetben való megmaradáshoz.
Ha egyenként vizsgáljuk Testvéreim ezeket az egyház vagy házasság-sarokköveket, akkor ki merne vállalkozni arra, hogy csak ideig-óráig is, de félrebillentse, elmozdítsa ezeket a tartóköveket?
Ma általános jelenség, hogy az embereknek nincsen türelmük egymáshoz. Ebben az információ áradatban, amiben élünk mindenki a maga ura akar lenni, elutasítja a társat, a testvért a felebarátot. A házasság nem csak a katolikus egyházban, de az egész keresztény világban és minden hitfelfogásban szentség kellene legyen. Mert a családi fészek egy szent hely, ahol meghallgatják, megértik, elfogadják egymást a házastársak. A házasság nem utolsó sorban egymás iránti felelősség is. Felelősséget vállalni a jóban és a rosszban egyaránt. Emlékezzünk vissza, a Szentírásban Isten a teremtés hajnalán bizonyára olyan egyedülinek, elesettnek láthatta az embert, hogy elhatározta: „Nem jó az embernek egyedül lenni; szerzek néki segítő társat, hozzá illőt”.1Móz 2,18
Az egymás segítésében kellene megtalálni azt a közös célt, amely végsőfokon időtállóvá teszi a házasságot, a férfi és a nő egymás iránti hivatástudatát. Ebben a környezetben már nem sérülne a gyermek és nem sérülne a házastárs személye sem.
Legyen hát Istentől megáldott, az Ő oltalmában kiteljesedő az a házasság, amely magában hordozza a család iránti hivatástudatot, azalázatosságot, a szelídséget, a hosszútűrést, a szeretetet, a Lélek egységét, a békességet. Ámen.
Benedek Jakab