Bízzál az Úrban és tégy jót!
Bizzál az Úrban és tégy jót, akkor az országban lakhatsz és bíztonságban
élhetsz” Zsolt 37,3
Kedves Testvéreim!
E napra kiválasztott bibliai versünk egy közösségi életformát ír le, határoz
meg, amely minden társadalomi berendezkedés alapíratában, ha nem is ebben a
megfogalmazásban, de megtalálható. Egy irányelv, egy követendő út ahhoz, hogy az
ember jól érezze magát. Ne legyen lenézett, és ne legyen kinézett. Egy
közösségen belül, legyen az család, gyűlekezet, falu, vagy ennél is nagyobb
közösség, alapvető követelmény az egymás iránti bízalom. Igen, elsősorban a
bízalom, amely az őszinteségen, a tisztességen, az egymás elfogadásán és egymás
megbecsülésén alapul. Ezek nélkül nem lehet bízalomról beszélni. Nem lehet
együtt élésről beszélni.
Minden ország alapvető kérése polgárai felé, hogy a jót cselekedje, ezzel is
segítve az előre menetelt. A jót tevés elsősorban nem csak a leírt törvények
puszta betartását jelenti. Nem is csak azokat a hagyományokon alapuló
viselkedési normákat, amelyekről ma azt mondjuk, hogy „régebb nem így volt”. A
jót tevés a fejlődés folyamatában viszi előre az egyén és a közösség ügyét. A
jót tevés egy újabb és újabb plusz, egy többlet, amely érezhetően és láthatóan
megtapasztalható akár lelki, akár szellemi, akár az anyagiak terén. Ezért ma,
aki jót tesz többletet mutat fel sok embertársával szemben. Nem szándékunk ma a
nem jót tevés szomorú, romboló példáit emlegetni, hiszen így is nehéz csupán
csak az egyensúlyt is megtartani a jó és rossz cselekedetek közt.
Bízzál az Úrban – így indítja felhívását a zsoltáros, ugyanis a vers első fele
ennek jegyében hangzik el. A zsoltáros a bizalmat egy földieknél magasabb
dimenzióba emeli. Egy lelki magaslat felé irányítja az ember tekintetét.
Bizonyára ezzel azt akarja érzékeltetni, hogy Isten mindenek feletti, így a bele
vetett bizalom sem földi irányultságú, ahol sok esetben a kísértő játsza a
főszerepet. Az Istenben vetett bizalom egy erőforrása is az embernek, amelyből
folyamatosan táplálkozhat és nem éri csalódás. Az Istenben vetet bizalom így egy
visszaható erő, amely egyben megszabja az irányt, amelyet követni kell. Az
Istenben bízó, Isten akarata szerint élő ember jót cselekvése nem kérdőjelezhető
meg, mert az Isten gyermeke tudja, hogy nem csak figyelik, de számon is kérik
tetteit.
Emlékszem, hogy gyermekkorunktól el egészen az egyetem befejezéséig mindig volt
un. „ellenőrző” könyvünk. Minden iskolai szinten nem ez volt a neve, de nem is
ez a lényeg. Arra volt jó, hogy oda beírták a jegyeket és be kellett mutatni ezt
a szülőknek, nevelőknek, és ez egyben a számonkérés alkalma is volt, ha úgy
hozta a helyzet. Valahogyan így képzelem el a jót cselekvés következményét is a
zsoltáros gondolkodásában. Mert ő azt mondja, hogy: „akkor az országban lakhatsz
és biztonságban élhetsz”. Ha jót cselekszel, akkor nem toloncolnak ki, nem
vonják be az útlevelet, de megbecsülnek, elfogadnak, gyakorolhatjuk mindazokat a
jogokat, amelyek az ilyen embereket megilleti. A biztonság pedig a háborgatás
mentes életet jelenti, szabadon járhat-kelhet az ilyen ember, nincsenek az élet
semmilyen területén akadályok gördítve életútjába.
Hol van ez az ország? Kérdezhetnők mindannyian szinte egyszerre. A fejlett világ
országai? Amelyeknek döntései nem csak szigorúan meghatározzák milliók
életterét, de létét is? A fejlődő országok, ahol az előbbiek utolérése oly
messzi távolságra van, mint a föld az égtől? Vagy a harmadik világbeliek,
akiknek a nap felkelte és lenyugta közt is sokszor fényévnyi távolság van! Sem
kenyér, sem víz, sem hajlék ahol meghúzzák magukat? Vajon ezekre az országokra
gondol a zsoltáros, aki maga is minden bizonnyal átélhetett egy-egy keserű földi
pillanatot, vagy akár többet is?
Úgy gondolom, hogy mivel a zsoltáros nem a földi hatalmakba vetett bízalommal
inditja felhívását, ha nem az Istenbe vetett bizalomról beszél, ezért az
országot sem a földiek mintájára képzeli el és végső fokon nem is erről beszél.
A zsoltáros egy lelki országba, később Jézus ezt így nevezte: Isten országába,
egy eszményi országba akarja viszont látni földi halandó társait.
Érdekes, ahogyan a zsoltáros a megelőző és következő versekben hosszan sorolja a
jó és a hamis, az Isten közelségében élő és az Istentől eltávolodott emberi
életek következményeit. Nagy különbséget lát a zsoltáros a különböző emberi
magatartások közt. És van is. Talán nem túlzás, ha azt állítjuk, hogy ennek a
zsoltáros, vagy Jézus által megálmodott országnak egyelőre kevés lakója van.
Földrajzilag így is mondhatnók, hogy itt nem nagy a népsűrűség. Ha az egész
világot Isten országának képzeljük el, akkor a létszámsűrűség szinte egyenlő a
nullával. A teljes pusztaság jellemzi. Isten országa lelkisége kellene ahhoz,
hogy ez a sok millió ember valóban itthon és biztonságban érezze magát.
Sokszor lehet hallani, sokszor mondjuk mi magunk is, hogy ezen a földön csak
jövevények vagyunk. Ezt úgy kell érteni, hogy jövünk és megyünk. Megszületünk és
a zsoltáros szerint 70 avagy 80 eszendő és - sokszor ennél jóval kevesebb idő
múltán - már megyünk is.
Isten országa több, mint e földi világ. Több, mint e földi világ követelménye,
de több, mint e földi világ elvárása is. E földi világ egy felgyorsulóban levő
állapot, ahol az ember már robotszinten dolgozik, követelményorientált,
géplelkületű, érzelemmentes. A kiválasztottak világa, kizáró és elnyomó elveken
alapszik.
Távol a megbocsátás, a könyörület, a szeretet érzésétől. Ezért van még ma is
elképzelhetetlen távolságban Isten országától.
Olvastam és láttam is a napokban híradásokban, hogy újabb bolygókat fedeztek fel
kifejlesztett távcsővel, amelyeken feltételezik, hogy hasonló élet lehet, mint a
Földön. Ugyanebben az adásban látni lehetett, amint szimulálják egy égitest
várható becsapódását évek távlatában és érzékeltették a várható katasztrófát is.
Remélhetőleg Isten országában mindezek a jelenségek nem fognak kárt tenni. Bár
az ember egyértelműen nem mindig Jézust követő, de hisszük, hogy ez az ország a
szívekben megszülethet. És ahogyan más bolygókon is lehet élet, úgy minden szív
és emberi élet lehet Isten országa. És amíg sok jó emberi szív dobog, addig lesz
otthonunk és lesz biztonságunk is.
Mert Isten ezt így akarja. Ámen
Benedek Jakab
Segesvár, 2011. február 1.