„Kérlek tehát titeket én, aki fogoly vagyok az Úrért: éljetek méltón ahhoz az elhívatáshoz, amellyel elhívattatok, teljes alázatosággal, szelídséggel és türelemmel; viseljétek el egymást szeretettel, igyekezzetek megtartani a lélek egységét a békesség kötelékével.”(Efézus 4,1-3)S.
Egy ókori kínai példázat Pien Ho történetét
meséli el: Pien
Ho egy alkalommal jád kőre bukkant, amit
drágakőként vitt a császárnak ajándékba. a
császár szakértője megvizsgálta és
megállapította, hogy közönséges kő. Pien Ho-nak
félrevezetés miatt levágták az egyik lábát.
Telt-múlt az idő, a császár meghalt, és Pien Ho
ismét beállított a palotába kezében,
hogy az újcsászárnak átadja ajándékát. A
szakértő ismét megállapítótta, hogy egy
közönséges követ hozott, ezért a másik lábát is
levágták. Idő múltával meghalt ez a császár is,
a szakértő is, Pien Ho pedig sírva kereste fel
az új császárt, hogy átadja neki ajándékát.
Amikor a császár rákérdezett sírásának okára
Pien Ho így válaszolt: Azért sírok, mert
egy értékes drágakövet közönséges kőnek
minősítettek, egy becsületes embert pedig
szédelgőnek mondanak.
Nem tudom valaki a gyülekezetből fogott-e már
kézbe jád követ, zafírt, rubint, gyémántot? Én
ezek közül eddig még egyiket sem vehettem kézbe.
Mégis járt a kezemben drágakő: a Biblia üzenete,
Jézus tanítása, az apostolok hagyatéka. Bárki
ezeket kézbe veszi, elsőre ugyanúgy járhat, mint
a cszászár szakértője: közönséges, mindennapi
kőnek láthatja. Csak miután megtanultuk
értelemmel és szívvel vizsgálni, akkor csillan
elő a drágakő.
Ebben a prédikációban arra teszek kísérletet,
hogy a Biblia üzenetét mindannyiuk számára
drágakővé változtassam. Falinaptárunkon a mai
vasárnapra a korábban jelölt rész utolsó fele
olvasható: igyekezzetek
megtartani a lélek egységét, a békesség
kötelékével. Erre
fogom a hangsúlyt fektetni, de szó lesz az
efézusi levél hátteréről és központi üzenetéről,
a kijelölt rész szövegkörnyezetéről, a lélekről
és a békességről. Úgy igyekszem beszélni róluk,
hogy a prédikáció végére a csíszolgatás,
símogatás, babusgatás után a drágakő értéke
előcsillanjon számunkra. Akkor mondhatjuk jónak
az istentiszteletet, ha ilyen értékes ajándékot
vihetünk haza.
Akik digitális fényképezőgépet használnak
ismerik a zoomolás tekhnikáját. Hasonló opciót
választunk akkor, amikor egy bibliai üzenetet
kívánunk megérteni. Addig közelítünk hozzá, amíg
először értelemmel majd szívvel is fel nem
fogtuk annak lényegi, nekünk szóló üzenetét.
Amikor a hátteret, központi üzenetet, nyelvi
összetételt, szövegkörnyezetet vizsgáljuk, a
közelítés-opció használatával lassan-lassan a
rárakódott időhordalékból kihámozzuk a
drágakövet.
Az efézusi levél 4. része az elhíváshoz méltó
életről szól. Az, hogy az elhívás pontosan mire
is vonatkozik szintén ebből a részből derül ki.
Az első 16 vers az egyház egységéről beszél. Ez
a levél fő témája és csomópontja is: az Egyház.
Az elhívás és egyház együtt nyer értelmet. A két
szó bibliai alapja is egy. Régen az egyháznak
így mondták: ekkla, eklézsia. A bibliában
ekklészia = elhívottak, kíhívottak közössége.
A kijelölt bibliai részben az apostol az
elhívatáshoz (egyházhoz) méltó életre kéri, inti
a közösség tagjait. Ha most élünk a zoomolás
lehetőségével és ráközelítünk az Efézus 4,
1-3-ra, akkor meglátjuk, hogy 4 fontos
tulajdonság tesz valakit méltóvá az egyházi,
gyülekezeti életre:
-
Alázatos
-
Szelíd, türelmes és hosszútűrő
-
Elviseli, elszenvedi a másikat szeretettel
-
Siet, igyekszik, törekszik megtartani / megőrízni a lélek egységét a békesség kötelékével / bilincsével
Megtaláltuk a méltóvá tevő tulajdonságokat. Most
közelítsünk rá közülük az utolsóra: Siet,
igyekszik, törekszik megtartani / megőrízni
a lélek egységét a békesség kötelékével /
bilincsével.
E méltóságot adó tulajdonságsorban mielőtt külön
ráközelítek az egyes kifejezésekre, és azok
üzenetére, először arra vagyok kiváncsi, hogySzámotokra
mit jelent a lélek? Kérlek
válaszoljatok erre a kérdésre. (...)
A lélekről szóló lehetséges értelmezések közül
most Kelemen
Miklósunitárius lelkész A
lélek egysége című
prédikációja alapján hármat ismertetek. E három
magyarázat szerint a lélek:
-
a bennünk élő Isten
-
a lelkiismeret szava
-
az emberben élő anyagi részek összhatásának eredménye
Kérlek, ne ragadjunk le egyelőre egyiknél sem,
hanem ismerkedjünk meg ide vonatkozó bibliai
tanításokkal is:
-
„Isten lélek...” (János evangéliuma)
-
„Egy az Isten és mindeneknek Atyja, aki mindenek felett van, és mindenek által és mindenekben munkálkodik.” (Efézusi levél)
Az előbbi öt magyarázatot Kelemen Miklós így
foglalja egységbe:„Mi hát
a lélek? Isten bennünk léte. Az Istennek és
embernek egysége. (...) Amikor tehát Isten
egységéről szólunk, akkor ebben benne van a
lélek egysége.”
A következő néhány percben a lélek után
közelítsünk rá a békesség
kötelékének / bilincsének fogalmára.
A Biblia ószövetségi részében a békességre a Sálom kifejezést
használják , ésaz életnek azt az állapotát
érzékeltetik vele, amikor minden a maga helyén
van. Az újszövetségi nyelvezetben ezt Eirénének mondják
és egyetértés,t
összhangot értenek alatta.
Jézus békességet hagyott a tanítványainak (Jn
14,27) és amikor missziói útjukra küldte őket,
arra biztatta mindannyiukat (Lk 10,5), hogy
valamely házba ha bemennek először békességet
kívánjanak „és
ha méltó a ház, szálljon rá a ti békességetek,
ha pedig nem méltó, a ti békességetek rátok
térjen vissza.” (Mt
10,13)
Az előbb elhangzott, hogy a lélek Isten bennünk
léte, és ebből a szempontól fontos Pál apostol
tanításából kiemelni, hogy a békesség
a Lélek gyümölcse. (Gal 5,22) Ebben a
szellemben biztatja a korintusiakat, hogy „békességben
éljetek és a szeretetnek és békességnek Istene
lesz veletek.” (2Kor13,11)
A zsidókhoz írt levélben is hasonló útmutatást
olvashatunk: „Kövessétek
mindenki irányában a békességet és a szentséget,
amely nélkül senki sem látja meg az Urat.” (Zsid
12,14)
Jakab apostol az igazsággal hozza összefüggésbe
a békességet. (Jakab 3,18)
Összevetve az ószövetségi és az újszövetségi
nyelvezetet illetve Jézustól, Páltól és Jakabtól
kiemelt tanításokat, két fontos következtetést
vonhatunk le belőlük:
-
A békesség Istentől, lélektől való.
-
A békesség az emberi együttélés alapja.
Befejezés előtt még egyszer összefoglalom a
korábbiakat:
-
A lélek egysége = Isten bennünk léte, Isten és ember egysége.
-
Ez az egység a békesség = állapot, amelyben minden a maga helyén van, egyetértés, összhang,
-
Kötelékével teremthető meg és tartható fenn.
-
A békesség tartó kötelei, bilincsei nélkül az egység darabokra hull.
Hosszas csíszolgatás után ebben a négyes
egységben lett a felolvasott bibliai tanítás
drágakővé számunkra. A következő ábra ezt az
értéket szemlélteti:
Ha fogjuk magunkat, és a vonalak (békesség
kötelékeinek jelképei) mentén felszeleteljük az
egységet, láthatóan is darabokra fog hullni. Ezt
bárki megteheti. Én csak azt nem tudom, hogy ha
egyszer darabjaira hullt, akkor ki és hogyan
fogja azt összerakni?
Ti ezért Testvéreim az egység megtartására
igyekezzetek, siessetek és törekedjetek. Ámen.