"... halljuk amint a mi nyelvünkön beszélnek Isten felséges dolgairól.." Ap.CSel
2,11
A zsidók az egyiptomi fogságban nem voltak sem nemzet, sem közösség , mert a
fogság ideje alatt elfelejtették önazonosságukat. Volt egy-két vezető aki
emlékeztette őket erre. A fogság ideje alatt nemcsak gondolkodni felejtettek el
de azt is elfelejtették hogy kik is ők valójában és ezzel egyidejüleg
felejtkeztek el Istenükről. Az is kétséges , hogy emlékeztek-e mindannyian még
anyanyelvükre. Amikor az ember eljut az öntagadás mélységére és már nincs mit
elfelejtenie arról, hogy ki is ő valójában - akkor a lélek mélyén megszólal a
harang, a lelkiismeret harangja. A lelkiismeret harang-kongásának a meghallása
lehetősége arra, hogy az ember még visszataláljon önmagához és ez által
Istenhez is és ne maradjon az örökös elveszettségben, otthontalanságban. E
harangszó meghallása révén indul el az ember és lázzad fel fogsága miatt , majd
elindul hazát , otthont keresni. Ezután indul el az embert hosszú pusztai
vándorlás útjára. Az istenkereső ember útkeresése ez. Ekkor a pusztában
vándorol, étel és víz nélkül, bizonysság-vággyal m vállalva minden nehézséget. E
nehézség felvállalása még mindig könnyebb minthogy soha ne találna rá az ember
Istenre és önmagára. A pusztai útja során a kősziklából víz fakad, égből
érkezik a mennyei manna és valahol a távolban meglátszik az a magaslat, az a
hegy, pihenő, ahonnan vissza lehet tekinteni a megtett útra és jövőt kútató
lélekkel lehet előre tekinteni, miután erőt gyűjtött az ember. Ekkor az ember,
ezen a magaslaton, ezen a lelki pihenőn érti meg a parancsolatokat, ekkor veheti
kézbe az első árpaszemeket, és kezdheti el az aratást. Ünnepelheti, hogy
arathat, mert megérkezett egy magaslatra, megérkezett az erőgyűjtés hegyére
ahonnan nemcsak vissza, de előre is tekinthet. A pünkösd eredetéhez hozza
tartozik a nagy aratási ünnep és a sínai hegyen kötött szövetség is. Eredete
nélkül nem tudjuk megérteni sem igazán megélni ennek csodálatos lélekemelő
üzenetét. Gyökerek nélkül nincs gyümölcs. Pünkösd tehát az anyanyelvéhez ,
önmagához, istenéhez vissza talált ember a sínai szövetségben részt vevő
közösségnek, az első árpaszemet kezében tartó és aratásra készülő emberek
ünnepe.
Ez érhető tetten az újszövetség első pünkösdjén is, mikor Jézus menybemenetele
után , a tanítványi öntudat képessé tette a lélek befogadását. Az első
tanítványok is egyfajta fogságukból szabadultak meg. Az önámítás, a hazugság, az
egyiptomi, babilóniai a bábeli kavarodás fogságából. Megértették s majd
szólották a nyelvet. A közösségnek pedig mint valamikor a Sínai hegyen
parancsolatba foglalt szövetséget a bűnbocsánatot , és a lélek megújítását
elfogadni képes egyház értékét és megtartó erejét ajánlani fel. A péteri bátor
szónoklatra azután kerülhetett sor miután szembesült az apostol a bűntudatával
és megtalálta igazi énjét és erős lett lehetőséget teremteni hibáinak a
jóvátélelére. Ez a jóvátétel a jézusi kettős paracsolat hírdetése és megélése
volt. Hiteles volt, mint Jézus, ezért lettek követői . Az egyház pedig amint
megmarad ebben a pünkösdi hitelességben annyiban meg is marad és fejlődni is
fog.
Mindez rajunk áll, hogy vagyunk és leszünk-e a szentlélek üzenetét befogadni és
anyanyelvünkön meghallani az üzenetet.
Ámen
Sándor Szilárd