" Fordítsd el tekintetemet, hogy ne nézzek hiábavalóságra, a te utadon éltess
engem!" Zsolt 119,37
"...megtisztítja lelkiismeretünket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljunk az
élő Istennek." Zsid 9,14
A bűn - ha már elkövettük - bánatot okoz annak akinek fáj. Fáj elsősorban
annak akivel szemben elkövettük s talán van valami reménységre ad okot , ha a
bűn elkövetőjének is fáj hogy mit tett. Ez bűnbánatban jut kifejezésre. Nem elég
a bűnt, ha már elkövettük csupán szembesülni vele és bánatot érezni miatta. A
bűnbánat lelki válságot okoz. A bűnnel való szembenézés, válságot okoz.
Talán jobb lenne nem szembesülni a bűnnel, hogy kikerüljük a válságot ? Az
elkövetett bűnt viszont nem lehet ünnepelni, de közömbösnek sem maradhatunk,
mert a bűn következménye a fájdalom és a fájdalmat nem lehet észre nem venni.
Tehát a bűnnel szembesülni kell. A szembesülés után pedig fel kell vállalni a
válságot. De ez még nem elég! Ne gondoljuk, hogy ha bűnt követtünk el elég, ha
csupán szembesülünk vele és mély válságba kerülünk. Ettől még nem szűnik meg a
fájdalom , de talán az első lépés a gyógyuláshoz.
Ha nem vesszük észre hogy a bűn elkövetésével fájdalmat okozunk, akkor lelki
vakok maradunk, akik többször is beleesünk ugyanabba a verembe ,de soha nem
tanuljuk meg hogy kell kijutnunk onnan és alkalomról alkalomra újra tanuljuk.
Keserves tanulás ez, amit ha elfelejtünk akkor nem veszünk tudomást a bűnről és
ezért újra és újra verembe esünk. Lehet, hogy jobb lenne a veremeben mint az
úton ? De hát az maga a boldogtalanság, állandó frusztráltság, önmagunkkal való
meghasonlás, önámítás, identitás-zavar és hasonlók. Kinek kell ez, kinek
kellemes ez ? Inkább maradsz a verembe, inkább nem veszel tudomást az elkövetett
bűneidről, mintsem válságba kerülj ? A válság az nem verem! A válság az az úton
maradás, a fájdalom ellenére is! A válság a bűnnel való szembesülés --- de ez
még nem elég! Ez holt cselekvés. Ennél többre van szükség, nemcsak
elengedhetetelnül fontos , hogy szembesüljünk a bűnnel, de a bűnbocsánat
fogságából ki kell szabadulnunk, mert hol cselekedeteinkkel az élő Istennek nem
tudunk szolgálni.
Miként szabadulhat meg a lelkiismereted, akár szembesülsz akár nem a bűnnel ?
Miként szolgálhatsz az élő Istennek ? Bűnbakk keresés nélkül nem tisztulhatunk
meg ? Mi van akkor, ha testestől, lelkestől ott vagyunk a nagy engesztelési
napon, a bocsánatkérés és megbocsátás, a jóvátétel napján mi akik bűnt követünk
el és akik ettől való megszabadulásunkban többet nem nézünk hiábavalóságokra ?
Ki az aki beléphet a szentek szentjébe ? Ki az aki kimondhatja egy évben egy nap
- az engesztelés napján - az Isten nevét ? A szövetség, a testamentum (
akaratnyilvánítás, rendezés ) célja végül a kiengesztelődés - a bűnök bocsánata,
oly módon,amikor a válságból gyógyulás, megerösödés lesz.
A vasárnapi elmélkedés egyik célja a lelki válságból tiszta lelkiismerettel
való felemelkedéssel az élő Isten szolgálatára való buzdítás. A
hiábavalóságokra való figyelés hiábavalósággal tölti el a szemlélőt magát is.A
bűnnel való szembesülés hiánya a hiábavalóságokra való figyelés egyik "esete".
Viszont az örökös bűnbánattal a holt cselekedetek fogságában maradni is
hiábavalóság.
Ha pedig velünk szemben követnek el bűnt, akkor azért nem bennünk kell
vezekelnünk. Mi az amit "elvárhatunk" azokkal szemben, akik vétkeztek velünk
szemben ? A megbocsátás, nem lemondás önmagunkról. Az önmagunkról való lemondás
is bűn, mert Isten nem ezért teremtett. Ha a tudás fájából táplálkoztunk, akkor
ez valahol, valamikor meg kell látszodjon rajtunk, akik vagyunk, ahogy élünk.
Tiszta lelkiismetettel az élő Istennek szolgálni.
tisztelettel,
Sándor Szilárd