Kigyúlt egy fény
„Ezért maga az Úr fog nektek jelt adni: Íme egy fiatal nő teherben van, és fiút
fog szülni, és Immánuelnek nevezik el.” Ézs 7,14
Ha sötétség van az életedben; ha nem látod,
hogy mi legyen a következő lépés; ha úgy gondolod, hogy van mindennapjaidban
valami, ami hiányzik, amiről álmodozol vagy amire vágyakozol, vagy valami,
amitől szívesen megszabadulnál, mert terhel, mert lehúz, mert beárnyékolja
minden percedet; ha sokszor panaszkodsz vagy a sok hallott panasz miatt néha úgy
érzed, hogy „minden elhagy e világon …”; ha mosolyod is többször keserű, mint
édes, ha nevetésed is inkább gúnyos, mint felszabadult, ha ajkadon a dal is csak
fájdalomról szól; azaz még egyszer, ha sötétség van vagy van valami sötét
életedben, akkor jézusi, meglepő módon mondom neked: boldogok, akik sötétségben
járnak!
Igyekszem nemcsak kijelenteni ezt, hanem meg
is indokolni! Ha elhiszitek, ha sötétségben járva boldogságot éreztek
lelketekben, mikor hazamentek, akkor sikerült jobb lábbal, jobb lélekkel advent
útján közösen elindulni.
Advent időszakában egyáltalán nem meglepő
módon hívom segítségül Ézsaiás prófétát. Népének történetében oly súlyos időkben
jutott neki a prófétálás, az isteni üzenet közvetítésének feladata, terhe,
sorsa. A babilóniai fogságot megelőző időszakban élt és működött, de egy olyan
korban, amikor az ország vezetőinek életmódja és gondolkodása, de a nép Istenhez
való viszonyulása is előre vetítette a készülődő tragédiát. Ezt az
elkerülhetetlenséget akarja a próféta érzékeltetni, amikor a felolvasott vers
szerint a terhes nő képét tárja a nép elé: az asszony már terhes, és gyermeket
fog szülni. A gyermek még nem látható, de születése mégis elkerülhetetlen; még
nem hallható hangja, de minden jel arra mutat, hogy feltartóztathatatlanul
közeledik; el lehet fordulni létezésének ténye elől, de, aki egy kicsit is
figyelmes, aki a valóságot akarja látni, az könnyen észlelheti, hogy idő kérdése
csupán megérkezése, megszületése. Ézsaiás esetében a gyermek megszületésének
elkerülhetetlen volta a bűnök miatti jogos ítélet elkerülhetetlenségét
jelképezi: a büntetés még nem valósult meg, de minden feltétele kialakult már: a
bűnök felhalmozódása, az Istentől és törvényétől való elrugaszkodás, az Úr
haragja és elhatározása. Mindezek következtében a büntetés, az ítélet annyira
elkerülhetetlen és természetes, mint, amilyen elkerülhetetlen és természetes,
hogy a terhes anyának gyermeke születik. Mindez csak idő kérdése: amikor a
gyermek már nemcsak tejen és mézen él, s a jót a rossztól meg tudja
különböztetni, akkor fog bekövetkezni az Úr büntetése is.
Mi ebben a boldogság? – kérdezhetitek, s
jogosnak tartom a kérdést, mert valóban csupán ítéletről és büntetésről
beszéltünk eddig. A boldogság az, hogy úgy tűnik, – nemcsak ebből az egy
versből, hanem a próféta egész tevékenységéből – hogy Ézsaiás elsősorban nem
azért haragszik, mert a nép és vezetői bűnök fertőjében vergődnek, hanem haragja
elsősorban azért lángol, mert mindezt nem veszik tudomásul, nem látják meg.
Vagyis nem az a legnagyobb baj, hogy a sötétségben járnak, hanem az, hogy nem
vesznek e sötétségről tudomást; nem az a legsúlyosabb, hogy az ítélet felé
közelednek elkerülhetetlenül, hanem az, hogy vakok, süketek és érzéketlenek e
valóság előtt. S ha nem fogják fel a veszélyt, akkor esélyük sincs, hogy az
utolsó pillanatban, kétségbeesett cselekvéssel és imádkozással megpróbálják
jóvátenni bűneiket, s az Úr kegyeibe visszatérjenek, az Úr annyiszor tanúsított
türelmét és megbocsátását élvezhessék. Mert vakok, nem látják, hogy sötétben
járnak, mert süketek, nem hallják a vészjelzéseket, mert érzéketlenek, nem
érzik, hogy betegek, s ezért nem találnak világosságot, hangot, gyógyulást.
Ezért haragszik, kesereg, dühöng, fenyegetőzik a próféta az Úr szavait
tolmácsolva.
Értitek már, hogy mi a jó hír és boldogság?
Hogy miért boldog az, aki sötétségben jár, aki szenved, aki bűnöktől és
keserűségtől terhes felhőket hordoz magában, aki az ítélet és a büntetés felé
sodródik? Azért és akkor boldog, ha ezt meglátja, meghallja, megérzi, tudomásul
veszi. Boldogok lehetünk advent első vasárnapján, ha meg tudjuk fogalmazni azt,
hogy sötétségben járunk, s ha meg tudjuk azt is fogalmazni, hogy mi az a
sötétség, ami életünk mindennapjait árnyékolja; hogy mi az a mag, amit naponta
elvetünk, s ami elkerülhetetlenül ítéletet, büntetést, fájdalmat okoz, szül majd
számunkra, akár holnap, akár egy gyermek felcseperedésének ideje alatt. Hiszen
természetes, hogy, aki rájön arra, hogy sötétségben jár, annak lelkében fölébred
a fény, a világosság utáni vágyakozás: még nem kerül azonnal a fény birodalmába,
de már érzi, hogy ott a helye, már érzi, hogy ott van a boldogsága, már érzi,
hogy a sötétség baj, a bűn keserves, a némaság nyomasztó, s menekülni kell onnan
a világosság, a tisztaság, a kinyilatkozás felé. Ézsaiás ezt a felismerést, s a
felismerésből fakadó vágyat hiányolja népéből. Nemcsak az országból, annak
vezetőiből, a nép egészéből, hiszen nemcsak az a baj, hogy az ország, a nagy
közösség a pusztulás felé sodródik; a baj az, hogy a közösség pusztulása éppen
az egyének, az emberek életének Isten-nélkülisége miatt következik be, azaz a
népet körülvevő sötétség a nép fiainak lelkében lakozó sötétségből származik. Az
Úr nem küld prófétát hiábavaló munkára, nem csak azért kell Ézsaiás az Úr dühét,
haragját, készülő ítéletét hirdesse, hogy hírt vigyen, hanem azért, mert az Úr
még mindig hajlandó a megbocsátásra, a megbékélésre, s még az ítéletben, a
megszülető gyermek nevében is bíztatás szólal meg: Immánuel, azaz velünk az Úr.
Ézsaiás próféta ma sem hiábavaló módon
szólal meg közöttünk. Ma is ugyanaz az üzenet: a terhes asszony gyermeket szül.
A bennünk levő bűnök, gyengeségek, sötétség következményekkel fenyeget: gyűl
bennünk, sűrűsödik, mígnem áthatolhatatlan fallá keményedik, mígnem felrobban
szétvetve mindent magunk körül és bennünk. Mindez érvényes a mi egyéni
életünkre, s ebből következően közösségeink életére. Mert vannak a történelem
nagy malomkerekének számunkra, kicsiny egyének számára feltartóztathatatlan
fordulatai, de lássuk be, hogy nemzeti vagy vallási közösségünk fogyását,
kopását, romlását mi magunk okozzuk, amikor elfordulunk az Úrtól és
törvényeitől, amikor beletörődünk a rajtunk úrrá lévő közömbösségen, amikor
aprópénzre váltjuk ünnepeinket, amikor bezárkózunk otthonaink magányába, amikor
… sorolhatnánk tovább. Sorold tovább! Mert még akkor is, ha ítélet-ízűnek
hangzik is mindez, de hidd el, hogy ez a jó hír! Ma ez az öröm! Hogy fel tudjuk
sorolni, meg tudjuk nevezni, ki tudjuk mondani mindazt, ami bánt, s fellázadhat
bennünk végre a fényre, a tisztaságra, az Úrra vágyakozó Ember.
(Hány ilyen örömteli, Ember-lázadás, advent
van a Bibliában!
Jákób adventje az álom, amikor a létra képe
ráébreszti arra, hogy szent a föld, ahol jár. Akkor ébred rá bűneire, s akkor
ébred fel benne a vágy, hogy Isten gyermekeként éljen.
A tékozló fiú adventje a disznócsorda
mellett történik meg. Akkor ébred rá, hogy milyen bűnös életet élt, s akkor
ébred fel benne a vágy, hogy hazatérjen, hogy atyja mellett otthonra találjon.
Pál adventje a damaszkuszi út. Akkor ébred
rá, hogy milyen téves az út, amin jár, s akkor ébred fel benne a vágy, hogy
Jézus követője, tanításának hirdetője legyen.
Életük további menete csupán természetes és
elkerülhetetlen következménye adventi ébredésüknek.)
De van más adventi örömhír is! Azaz nem
annyira más, mint ennek a folytatása, kiegészítése, hiszen a vágy, az álmodozás
nem elég, sőt sokkal kegyetlenebb és kilátástalanabb lehet körülöttünk minden,
ha vágyakozunk valamire, de ugyanakkor az a tudat is bennünk él, hogy vágyunk,
álmunk elérhetetlen távolságban van, lehetetlen megvalósítani. Az örömhír pedig
adventkor így szól: a világosság, a tisztaság, a kinyilatkozás vágya nem egy
elérhetetlen álom, nem megvalósíthatatlan, hanem valós lehetőség életünkben.
Ezen kijelentésemet, bizakodásomat is a
próféta szavaira alapozom. Mert nemcsak az természetes és elkerülhetetlen, hogy
a bűn ítéletet szüljön, hanem az is természetes és elkerülhetetlen, hogy a
tisztaság, az őszinteség jutalmat, fényt eredményezzen. Azaz, ki mint vet, úgy
arat, ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát, ki, amilyen gondolatokkal és
tettekkel szórja be az életének termőföldjét, olyan gyümölcs terem, olyan
gyermek születik majd természetesen és elkerülhetetlenül. Vagyis újabb örömhír:
a fény felé való vágyakozásodat gondolatokkal, tettekkel, élettel tudod a
megvalósulás felé irányítani. Szabad vagy jónak lenni, tiszta gondolatokkal
élni, másokon segíteni, közösséged és önmagad iránt felelősen élni, áldozatot
hozni, s ha mindezt megteszed, akkor nyugodt, boldog leszel, világosságban fogsz
élni, mert te magad leszel a világosság. Végeredményben: szabad vagy a
boldogságra, a világosságra!
S ha ez még mindig nem elég az örömből, a
legnagyobbat, s legbiztatóbbat a végére hagytam. A próféta szól: „Íme egy fiatal
nő teherben van, és fiút fog szülni, és Immánuelnak nevezik el ...” Immánuel
pedig annyit tesz: velünk az Úr! Ez az advent mindent betöltő biztatása, életünk
értékére való ráébredés, az örömtől lelkesedő felkiáltás: Velünk az Úr! Ézsaiás
ítéletet hirdet a népnek a bűnök miatt, de még az ítéletben is jelen van a
megbocsátás, a megbékélés, a jóvátétel reménységeként az Úr. Adventkor azt
mondjuk, hogy, ha vágyakozunk a fényre, s azért teszünk is, akkor a világosságra
rátalálunk, az megszületik számunkra, s természetesen akkor is Immánuel a
gyermek neve, akkor is velünk az Úr. Mert a fényre való vágyakozásunk
felébredése, jó szándékunk irányítása még nem fog bennünket tökéletes,
tévedhetetlen szentekké varázsolni, de segítőként, támogatóként, a szeretet
biztonságával mellettünk, velünk az Úr. Velünk életünkben, s velünk, többes
számban, velünk közösségeinkben, a hozzá imádkozó, hozzá vágyakozó, őt kereső,
őt tisztelő közösségekben.
Örvendezzünk! Sötétségben járunk, de valahol
kigyúlt egy fény! Még nem látjuk, arcunkat-lelkünket még nem fürösztjük e
fényben, de létezéséről, kigyúlásáról meg vagyunk győződve. Kigyúlt valahol a
fény, ki kellett gyúlnia, akkor gyúlt ki, pontosan abban a pillanatban, amikor a
fényre való vágyakozásunk bennünk feltámadt. E fényhez közelednünk kell, fényre
vágyakozásunkat tettekkel és életünkkel táplálva, de a fény is közelít felénk,
mert nem tehetetlen és élettelen a forrása, hanem az Úrtól származik, s
sötétségben, világosságra vágyakozásunkban, önmagunkkal való küzdelmeinkben,
bukásainkban és sikereinkben … mindig: Velünk az Úr! Ámen.
Szabó Előd
2010. november 28.