Gyémántszív vagy hússzív?
„Szívüket gyémántkeménnyé tették, hogy ne hallják a törvényt, sem azokat az
igéket, amelyeket a Seregek Ura küldött lelke által a régebbi próféták útján.
Emiatt háborodott fel olyan nagyon a Seregek Ura.”
(Zakariás 7,12)
Az ószövetségi szemlélet szerint a próféták
a nagy történelmi események lüktetését kitapintva mindig az Úr akaratát,
üzenetét tolmácsolták az elbizakodott vagy éppen biztatásra szoruló népnek.
Otthontalanságuk, szókimondó bátorságuk, a hatalomtól való idegenségük, furcsa
tetteik koruk „csodabogaraivá” tették őket, de nemcsak megmosolyogták,
kigúnyolták, furcsállták őket, hanem éppen felsorolt jellemzőik miatt az emberek
hajlamosak voltak elhinni, amit mondtak; elhinni azt, hogy nem saját
bölcsességüket, bölcsködésüket beszélik, hanem általuk, ajkuk által maga az
Isten szólal meg. Érdemes a legismertebb próféták közül kettőnek az elhívását
megvizsgálni: Ézsaiás és Jeremiás esetében is az Úr vagy angyala megérinti,
Ézsaiás esetében parázzsal, az elhívott ajkát, hogy tisztává, méltóvá tegye azt
a szólásra, hogy igéit, szavait az Úr prófétájának ajkára adja.
A prófétaság végigköveti a bibliai nép
évszázados történelmét. Minden korban – a virágzás rövid idejében vagy a
nyomorúság hosszú évtizedeiben egyaránt – szükség van az Úr igéjét közvetítő
„csodabogarakra”. A babilóniai fogság ezt az időszakot kettéválasztja: a fogság
előtti próféták az Úr ítéletét hirdetik, megjövendölik a romlást, mely a nép és
vezetőinek bűne miatt következik be. A fogság alatt a próféták biztató hangon
szólnak, s az Úr szabadító üzenetét hozzák a csüggedésben. A fogság után, a
kezdeti lelkesedést követően újból szükség van az Úr hangjára, biztatására,
amikor a nagy birodalmak megint a kilátástalanság felhőivel fenyegetik az oly
tisztának, kéklőnek tűnő eget.
Ebben az időszakban lép fel Zakariás.
Csodálatosan gazdag képi világot fedezünk fel könyvében. Látomásaiban az Úr népe
iránti hűsége nyilvánul meg, mely biztatásul kell szolgáljon a népnek: ha úgy is
tűnik, hogy fájdalmasan elcsendesült, s állandósult a rabság, a nyomorúság
állapota, de mindez csak a vihar előtti csend, s nagyon közel van már az idő,
amikor az Úr nyilvánvaló módon belép a nép életébe, ítéletet tart, de
megkönyörül az övéin, s népét az eszményi szabadság és jólét állapotába vezeti.
De van könyvének hetedik részében egy
gondolat, mely már a fogság előtti próféták tanításában is elhangzott, s melyet
úgy tűnik a nép nem vett eléggé komolyan; egy figyelmeztetés, mely régi és új
idők emberének egyaránt szólt, mely nem a történelmi fordulatok függvénye, hanem
mindig friss és időszerű. Természetesen minket is az ilyen igazságok, üzenetek
érdekelnek a leginkább; hiszen Zakariás próféta kora óta jó néhányat fordult már
az idők kereke, de talán az, ami az őt megelőző korban igaz volt, s az ő korában
is az, a mi korunkban is időszerű és friss maradt. A böjt, a vallásos
szertartások kérdését boncolgatja, s arra a nem új, de hangoztatásra szoruló
igazságra mutat rá, hogy a böjtöt, a vallásos szertartásokat fontosságban mindig
megelőzi a könyörületesség, az emberség erénye.
Felolvasott versünkben pedig arra a kérdésre
is választ ad, hogy miért kell ezt az igazságot újból hangoztatni: azért, mert a
nép bedugta fülét, hogy ne hallja azt, mert természetesen kényelmesebb volt
betartani a vallásos előírásokat, a böjtöt, az étkezési tilalmakat, kényelmesebb
volt áldozni, mint az élet minden területén, az élet minden pillanatában az
Úrnak tetsző életet élni. Természetesen ma is így van: ma is kényelmesebb egy
héten egyszer templomba menni, egy évben négyszer úrvacsorát venni, az ünnepeket
megelőző időszakban buzgólkodni, mint mindenkor és mindenhol Istennek tetsző
igaz életet élni. Az embernek mindig rokonszenves volt az a gondolat, hogy, mint
a piacon, az Úr szeretetét, jóindulatát is meg lehet meghatározott áron
vásárolni, s utána lehet úgy cselekedni, mintha Ő nem létezne.
Ehhez a kényelméhez ragaszkodva „szívüket
gyémántkeménnyé tették, hogy ne hallják a törvényt, sem azokat az igéket,
amelyeket a Seregek Ura küldött lelke által a régebbi próféták útján.”
Ennek a képekkel olyan találóan bánó
prófétának ennek a képénél álljunk meg advent második vasárnapján. A gyémánt a
legértékesebb drágakő, melynek átlátszósága és fénye tökéletes, fénytörése és
színszórása a legmagasabb fokú, ugyanakkor egyedi a drágakövek között, mert
egyetlen elemből, szénatomokból áll. A legismertebb lelőhelyek Indiában,
Brazíliában és Dél-Afrikában vannak, de a világ számos pontján bukkantak rá
ilyen helyekre, s a felfedezés mindig vidékeket és embereket tett vonzóvá,
gazdaggá, hatalmassá.
Különleges értéke ellenére a próféta nem
pozitív tulajdonság, nem erény és érték megnevezésére használja a gyémánt képét,
hanem pont a gyémánt képével magyarázza meg, hogy miért haragította magára a nép
az Urat. Mert a próféta a gyémánt ugyancsak közismert jellegzetességét nevezi
meg: a gyémánt ugyanis a legkeményebb természetben fellelhető ásvány,
összetörhetetlen, elnevezése is a görög legyőzhetetlen szóból származik. A
gyémántot nagyon nehéz, s csak nagy szakértelemmel lehet alakítani, formálni,
művelni.
Törhetetlensége, keménysége értékessé teszi
a gyémántot, de a törhetetlenség és a keménység nem erény, hanem egyenesen bűn
az emberi szív esetében. A próféta nyilvánvalóan arra utal, hogy az emberi szív
nem szabad olyan kemény legyen, mint a gyémánt.
Pedig a világ, a társadalom, a közösség
nagyon értékeli és szereti a gyémántkemény-szívű embert. A törhetetlent, a
legyőzhetetlent. Akinek nincsenek gondjai, nehézségei, kétségei, érzelmei,
fájdalmai, félelmei, könnyei. A társadalom, a világ nagyon szereti, ha valaki
gyémántkemény-szívű, mert az pontosan, megbízhatóan, kiszámíthatóan végzi
munkáját, tölti szabadidejét, keresi pihenését, táplálja önmagát, ezért
képletekbe lehet beleszámítani, s a képletek eredménye minden esetben helyes
lesz, a termelés és a gazdasági előrelépés szolgálatára. Ezért az eszményi ember
ilyen, s ezért sokszor mi is igyekszünk ennek az eszménynek megfelelni,
törhetetlennek, legyőzhetetlen gyémántnak lenni, vagy – mivel ez lehetetlen
számunkra – legalább ilyennek tűnni. Ezért, ha kérdeznek, mindig jól vagyunk,
ezért, ha fáj valami, könnyeinket elrejtjük, ezért akkor mutatkozunk a
legmagabiztosabbaknak, amikor a legnagyobb kétségek gyötörnek, s akkor tűnünk a
legbátrabbaknak, amikor a legjobban félünk; mert félelmünk okánál is jobban
félünk attól, hogy környezetünk észreveszi, hogy félünk; fájdalmunknál is jobban
fáj, hogy könnyeinket meglátják; kétségeinknél is jobban gyötör az, hogy mások
esetleg megérzik kétkedésünket. S akkor kényelmetlenné válunk, akkor segítségre
szorulunk, akkor másoknak, s a közösségnek terhére lehetünk, s a társadalom, a
közösség eszményétől eltávolodunk: gyengéknek tart bennünket a környezetünk.
Ezért megkeményítjük szívünket, gyémántkeménnyé tesszük, így állítjuk a
kirakatba, s őrizzen meg a Fennvaló attól, hogy valaki a kirakat mögött a mélybe
nézzen, s meglássa, hogy a gyémánt kemény ragyogása mögött sokszor milyen
viharok tombolnak.
Advent második vasárnapján a próféta jó híre
az, hogy az ember szíve nem ilyen, nem ilyen kell legyen; hogy ez csak a sokszor
lelketlen társadalom eszménye, s nem az Istennek tetsző élet. Gondoljunk csak
arra, hogy az Úr akarata szerint alkotott minket: formálhatta volna szívünket,
testünket, életünket kőből, vasból, acélból vagy gyémántból, ha azt akarta
volna, hogy kemények és törhetetlenek legyünk. Ehelyett azonban nem véletlenül
porból és lélekből formált, s szívünket is törékeny anyagból gyúrta. A por, a
föld könnyen formálható anyag: a földműves keze alatt termőfölddé és kenyérré, a
kőműves keze alatt fallá és otthonná, a fazekas keze alatt pedig edénnyé alakul.
A por, a föld nem ragyog, nem csillog, nem törhetetlen, s mégis értékesebb a
gyémántnál, mert edény, kenyér, otthon lesz belőle. Bizonyára az Úr is azért
formált bennünket, s szívünket porból, földből: hogy korongján lágy érintése
alatt formálódjunk, mint a fazék; hogy magjait belénk szórva terméssé, kenyérré
váljunk; hogy egymás mellé illesztve bennünket otthont készítsen magának. Ezért
haragszik, ezért háborodik fel, amikor megkeményítjük szívünket, amikor
gyémántkeménnyé tesszük azt, amikor törhetetlenek, de egyben formálhatatlanok
vagyunk. Mert akkor finom érintése feleslegesen simít végig szívünkön: nem
leszünk akarata szerint alakuló, formálódó szívek, életek; elszórt magvai
feleslegesen hullnak gyémánt szívünkre, mert abból semmi ki nem kél; akkor
feleslegesen helyez bennünket egymás mellé, mert nem alakulunk egymáshoz úgy,
hogy eggyé, közösséggé, otthonná váljunk. Ragyogók, törhetetlenek, kemények
leszünk, de elvész igazi értékünk, melyet az Úr bízott ránk, lelkünk, életünk
törékeny formálhatósága, termékenysége, alkalmazkodó készsége.
Ne szégyelljük hát érző, törékeny, múlandó
szívünket, életünket, s ne próbáljuk törhetetlennek, legyőzhetetlennek mutatni
mások előtt, hanem bátran vállaljuk fel azt, amit érzünk, akkor is, ha az
könnyekben, kétségekben, fájdalmakban és félelmekben nyilvánul meg. Hiszen
mindezek által formálódunk, alakulunk, alkalmazkodunk. Adventben, s majd az
érkező ünnep óráiban sok-sok isteni érintés simogatja meg lelkünket, sok isteni
mag szóródik szét közöttünk, sok építő gondolat és érzés tölt be minket. Ne
keményítsük gyémánttá szívünket, hanem élő, törékeny, érzékeny szívünket
felszínre hozva engedjük, hogy ezek bennünket jobbá tegyenek, bennünk a világ és
Isten számára termést hozzanak, s minket egymás mellé, eggyé forrasszanak, hogy
gyülekezetként, közösségként élhessük mindennapjainkat.
És akkor az ünnep nemcsak egy
kötelességtudóan és piaci lelketlenséggel lerótt fizetség és bér lesz az Úr
felé, hanem élő találkozás és mindennapi életünket meghatározó, Istennek
tetszővé formáló áldás lesz. Ámen.
Szabó Előd
2010. december 5.