Olvasmány: Zsolt 34,16-23
Énekek: 2, 185, 33, 275.
„MENEKÜLÉS AZ IGAZSÁGOS ISTENHEZ”
- “Október 23.-i” beszéd – 2008.
Beszélni úgy, mint ti, tudnék magam is. Ha ti volnátok az én helyzetemben, el
tudnálak titeket árasztani szóval, s tudnám a fejemet ingatni miattatok. Jób
16,4
Kedves Testvéreim, szeretett Atyámfiai!
O-Sensei gondolatával indítom Október 23-ra „időzített” beszédemet. „A Béke
Művészetében sohasem támadunk. A támadás annak a bizonyítéka, hogy az ember
elveszítette a kontrolt. Soha ne menekülj el egy kihívástól sem, de ne nyomd el
és ne kontroláld természetellenesen az ellenfelet. Hagyd a támadót úgy támadni,
ahogy akar, és olvadj össze vele. Soha ne szaladj az ellenfél után. Térítsd el a
támadást és kerülj mögé határozottan.” /A Béke Művészete /
Elég nehéz úgy gondolnunk 1956-ra, hogy ne vegyünk pártfogás alá és ne
marasztaljunk el embereket. Így vagyunk akkor is, amikor a „menekültekre”
terelődik a beszélgetés. Akik maradtak joggal kérdezik, hogy miért mentek el
testvéreink, azok, akiknek – hozzuk hasonlóan itt lett volna a helyük? Akik
elmentek, joggal hivatkoznak arra, hogy saját életüket, vagy éppen gyermekükét
jobban féltették annál, hogy vállalják a megtorlást. Mindenkinek igaza van,
tehát, ahogy mondani szoktuk: rendre. Nekem viszont csak akkor van igazam, ha
mindkét ember szemével látom a menekülést. Éppen azért Istenre mutatok ismét,
aki mindig és mindenkin rajta tartja a szemét. Nyitott füllel várja, hogy
meghalja gyermekei segélykiáltásait. Tárt karokkal vár ránk, hogy
hozzáinduljunk, amikor úgy érezzük, hogy nehézségeink hullámként csapnak össze a
fejünk felett. Azok, akik életük nehézségeiben először a menekülést látják, nem
nevezhetők gyáváknak. Azok viszont, akik szembeszállnak a kihívásokkal, akik
széthordják az élet „barikádjait”, egyenesen bátraknak nevezhetők. Hős, aki
maradt, de hős, aki vállalta a meneküléssel járó ismeretlent. Az a legnagyobb
hős viszont, aki egyetlen lépést sem tesz meg, sem maradásában, sem
menekülésében Isten nélkül.
Mai beszédem alapgondolatát Jób Könyvéből választottam, de a címet is a
megjelölt résztől kölcsönöztem. Meghatározó volt számomra, hogy a kívülálló
szemével nézzem az események hátterét, a rengeteg késztető eseményt, emberi
önkényeskedéseket, de az évek során felhalmozódott ellentétes véleményből is
kiszűrjem a minden ember számára megnyugtató következtetést. Tudom, hogy nehéz,
de helyezkedjünk bele Jób sorsába, alkalmazzuk magunkra a megjegyzését, s akkor
könnyebb lesz az eligazodás. Köznyelvre lefordítva a következőképpen mondhatom:
„Könnyű neked beszélni! Lennél az én helyemben, s akkor megváltoztatnád a
véleményedet!” Persze Jób egyértelműen arról beszél, hogy az „igazságos
Istenhez” menekül, én viszont arra törekszem, hogy átfogóbban szemléljem a
menekülést. Nem voltak hozzám közelálló rokonok, ismerősök, akik
befolyásolhattak volna gondolkodásomban, s ezért határozottan állítom, hogy a
„kívülálló” szemével látom és láttatom a meneküléssel kapcsolatos véleményemet.
1). Először a szenvedés összefüggéseiben vázolom elmélkedésem vonalát, de közben
szem előtt tartva a Szentírás ezzel kapcsolatos tanítását is. Mit érezhetünk a
menekülés gondolatának megjelenése előtt, vagy melyek azok az összetevők, melyek
egy ilyen elhatározásra juttathatnak minket? Három fontos tényező jelenlétét
elegendőnek tartom arra, hogy válaszút elé kerüljünk. Ezek a rémület, félelem és
a rettegés. Már csak azokat a személyeket kell látnunk ebben a nehéz állapotban,
akiket megkülönböztetett szeretettel veszünk körül, vagy éppen e szeretetnek
köszönhetően akarunk megkímélni a szenvedés bármelyik változatától. Ez a lelki
rész, ami már magában véve is éppen elegendőnek számít, ha az okot keressük.
A másik, lehetséges tényező a „kár” lehet. Itt is először a lelki téren kell
maradnom, főként annak tudatában, melyről az Újszövetség tanít, hogy az szenvedi
el a nagyobb veszteséget, aki lelkében vall kárt. Azért emlegetem komoly
szenvedésként ezt a fajta veszteséget, mert kimondottan nehéznek tartom
gyökereiből kitépázni egy születésétől felépített életfelfogást, s helyébe
ültetni egy hazugságra, félrevezetésre épülő ideológiai bődületet, mint
amilyennek bizonyult a szocialista rendszer.
Úgy találom, tehát, hogy a fentiek figyelembe vétele mellett kerültek sokan abba
a helyzetbe, amikor a szenvedés bizonyos formáinak megjelenésével őrületbe, vagy
menekülésbe kergették önmagukat. Vagyis, választaniuk kellett. „Ízleljétek és
lássátok” – olvastam a Zsoltárban. (34,9).
2). Ennek a választásnak köszönhetően látok néhány lehetőséget, melyekről szólok
is a következőkben. Ezt megelőzően, hadd említsem meg azt a Jeremiás prófétától
választott idézetet, melyben gyönyörűen szemlélteti további gondolkodásomat.
„Aki a rettegés elől menekül, verembe esik; aki kimászik a veremből, az tőrbe
esik /…/” (48,44). Eszerint, akár azt is mondhatjuk, hogy nincs menekvés.
Amennyiben sikerül valahogy kikászálódnunk a mások által készített veremből,
hamarosan számíthatunk arra, hogy „tőrbe csalnak”.
Ezek után két megoldási lehetőség van. Az egyik, hogy messzire elkerüljük a
vermet ásó, tőrbe csaló embertársainkat, s akkor igen csak fontolóra kell
vennünk, hogy hová mehetünk az ilyenek elől, hogy biztonságban érezzük magunkat.
A másik megoldás, ha időben észrevesszük Istennek mindenre kiterjedő figyelmét
és gondoskodó szeretetét. „Nem látjátok? Isten szinte nyomon követ bennünket,
hogy megmentsen. Mi pedig menekülünk előle, hogy a vesztünkbe rohanjunk.” /Szalézi
Szt. Ferenc/ Ebben az esetben egyértelműen elmondható, hogy Isten gondviselése
jelen van a Duna deltai börtönbe zárt politikai foglyokkal, vagy az Amerikába
menekült ’56-osokkal, de az itthon maradt, s a rendszer minden önkényét
vállalókkal is. Olvasom a Bibliában, hogy a „hűségeseknek az Úr megmenti lelkét,
aki hozzá menekül, azt nem érheti kár.” (Zsolt 34,23). Ebben a formában, tehát
hűség az eszméhez, hűség a meneküléshez, hűség a maradáshoz. Én pedig akkor
mutatok hűséget felfogásomhoz, ha mindhármat említem egy helyen, mert ezt látom
a történelmi valóság összefüggéseiben.
3). „Valóban szánalmasan áll még az az ember az igazsággal, aki a többieket
szüntelenül összehasonlítja magával, s ha rosszabbnak találja őket, nem akar
velük közösséget vállalni, hanem menekülésre és magányra gondol, holott éppen
velük kellene maradnia, hogy mint szószólójuk és példaadójuk, szolgálatukra
legyen: mert ez azt jelenti, hogy elássa az Úrtól kapott garast és megvonja
felebarátaitól azt, amivel tartozik nekik. Ha tehát Krisztus rózsája vagy
lilioma akarnál lenni, úgy tudnod kell, hogy tövisek között vezet az utad. De
nagyon vigyázz, nehogy tövissé válj magad is türelmetlenség által, elhamarkodott
ítélet által, vagy rejtett gőgödben” – írta Luther.
Máris elérkeztem az általunk alkotott véleményformáláshoz. Arra kérlek, hogy mi
is alkossunk egyfajta, közös véleményt, de azért, hogy sikerrel járhassunk,
feltétlenül figyeljünk az adott időszak embereinek két jellemvonására. Az egyik,
hogy igaz, a másik pedig, hogy bűnös. A kommunista rendszer akkori vezetői és
kiszolgáló pribékjei egyértelműen kimondták, hogy bűnös mindenki, aki bármilyen
szinten szembeszegül a szocializmus építésével. Az igaz eszme és az igazság
képviselője mindenki, aki arra törekszik, hogy sokoldalúvá fejlődjön a mindenki
számára békét és jólétet hozó szocializmus. Igaz ember, aki arra törekszik, hogy
építő munkájával a kommunizmus megvalósításán munkálkodjon.
Ma nemcsak azért hangsúlyozzuk a rendszer kiszolgálóiról, hogy ők voltak a
bűnösök, mert összeomlott tévhitük, hanem, mert túl az embereknek okozott
szenvedéseken, a meneküléssel járó fájdalmakon, a börtönbüntetéseken,
könnyedséggel ítéltek halálra embereket. Nemcsak azzal, hogy meghaltak a
börtönévek kínzásai alatt, hanem egyszerűen sortűz elé, vagy kötél alá
állították őket. Már több alkalommal is említettem, hogy különös utat járok, ami
a végső igazságszolgáltatással kapcsolatos hitemet jelenti, de megértem az
apostol aggodalmát is, aki kijelenti, hogy „Ha az igaz is alig menekül meg, hol
lesz maradása az istentelennek és a bűnösnek?”(1Pét 4,18). Vagyis nem a mi
dolgunk, hogy ítélkezzünk a szocializmus vívmányait hirdető, bűnös emberek
fölött, hiszen ezt elvégzi Isten a maga idejében, de igenis kötelességünk, hogy
hűségesek maradjunk magunkhoz, saját múltunkhoz.
4). Végül pedig, mint egy igazságszolgáltatás, jól esik arról hallanunk, hogy
előbb-utóbb utoléri a büntetés az emberiség ellenségeit. Jól esik a lelkünknek,
amikor a Szentírás szavaival hangsúlyozzuk, hogy „megrémülnek a száraz levél
zörrenésére, s futni fognak, mint ahogy a kard elől menekül az ember, s
elhullanak, bár senki sem kergeti őket.” (Lev 26,36). Beszélni továbbra is
tudnék, de nem akarlak untatni vele, mert lassan lejár a prédikálásra szánt
időm. Hadd adjak nyomatékot Fulginói Boldog Angela szavaival mindannak, amit
elmondtam a szentlecke állandó figyelmeztetése mellett: „Törekedjetek a
szeretetre és senkit se ítéljetek el. És ha valakit súlyosan vétkezni láttok,
nem azt mondom, hogy tetszéseteket leljétek benne, sem azt, hogy ne riadjatok
vissza tőle, hanem azt mondom: ne ítéljétek el, ne vessétek meg a bűnösöket,
mert semmit sem tudtok arról, hogyan ítél az Isten. Sőt, sokan, akiket az
emberek elkárhozottnak gondolnak, megmenekültek Isten előtt, és sokról gondolják
az emberek, hogy megmenekültek, akiket Isten már elvetett és elkárhoztatott. Nem
egy olyat tudnék nektek mondani, akit ti elvetettetek, de akiről biztosan
remélem, hogy Isten a maga kezével vezette rá a hazába vivő útra…” Én imádkozom
’56 áldozataiért, elégtételt kérek azok nevében, akik évtizedekre szóló
szenvedések átélői lettek a hírhedt rendszer kiszolgálói miatt, de bízom abban
is, hogy egyszer elérkezik az alkalom, amikor bűnbánattal és szégyenkezve
beismerő, megbánó vallomást tesz a ferdült gondolkodás. Ámen.
Debrecen, 2008-10-19
Pap Gy. László