Karácsonyi beszéd 2004.
Mt. 2, 14.”Dícsőség a magasságos mennyekben Istennek, a
földön békesség az emberek közt jó akarat”!
Nincs még egy olyan születésnap, amelyre két évezred múltán is
olyan sokan és olyan örömteli ünnepélyességgel emlékeznének évről évre, mint
Jézus születésére. Az egész földkerekségen, ahová eljutott az evangélium, és
ahol kétmilliárd keresztény él, megtelnek a templomok, s zeng a Jézus születésén
örvendező ének. Nem csak a templomokban, de a rádiók és tévék is ezerszámra
sugározzák a világba: „Meg született Jézus, örvendezzünk, neki öröméneket
zengedezzünk".
Karácsonykor még azok közül is sokan eljutnak a templomba legalább
valamelyik templom éjféli szentmiséjére, akiket meg sem kereszteltek, csak tanácsi
névadón vettek részt, akik különösen hitük gyengesége miatt, vagy a hatalomtól
való félelemből nem vállalták a rendszeres templomlátogatást. Akikben
még Jézus születésének ünnepén sem ébred fel a vágy, hogy együtt ünnepeljenek
és énekeljenek a keresztények közösségében, azok remélhetőleg a karácsonyfa fényénél,
az ajándékozás örömszerző szeretetével családi körben teszik ünnepélyessé az
estét. Jézus születésének ünnepléséből sokaknál csak a családi ünneplés maradt
meg.
De marad-e valami ebből az ünnepek utáni hétköznapokra? Jó pár évvel ezelőtt megkérdeztem a vallásórára járó gyermekeket,
hogy melyik unitárius szertartást szeretik jobban? Volt, aki a keresztséget,
volt, aki a konfirmációt, és volt, aki az úrvacsorát választotta. Egy kislány kissé szégyenkezve az esküvőt
említette. Miért – kérdeztem kissé meglepődve? Azért, mert akkor olyan szép
minden: a fehér fátyolos menyasszony, a vőlegény, a koszorúslányok, a
kivilágított és feldíszített templom. És meddig tart mindez, kérdeztem? A
kislány szomorúan lehajtotta a fejét s így felelt: Csak egy napig, mint a tiszavirágok,
amikor kirepülnek, és fehér felhőkbe borítják a Tiszát.
A karácsony is sajnos sokak számára csak egy napig tart, pedig
Jézus nem csupán egy napra jön. Ha elfogadjuk tanításait, akkor azok képessé
teszik a gyarló embert, hogy mindig a karácsonyi öröm közösségében éljen, de
nem csak az egyén, hanem a család, a szomszéd, a munkaközösség, sőt a népek, és
nemzetek is. Miért van
ez így? A természetben, a bolygók és csillagrendszerek világában ugyanazok a
törvények érvényesülnek és maradnak érvényesek nemcsak egy napra, hanem évezredekre,
évmilliókra. Az ember számára is vannak hasonló érvényű törvények. E
törvényeken át, adott Jézus biztos alapot, egyének és közösségnek egyaránt.
Igaz, szabad döntés kell ahhoz, hogy el is fogadja mindenki. De ahol
elfogadják, ott egy egész életre szóló karácsony, vagyis egység, összetartozás
lesz a lelkekben. Ahol Jézus isteni törvényeit, tanítását
nem fogadják el, mindig a megosztottság, és a széthúzás veszélye fenyegeti a
lelkeket, aminek elengedhetetlen következménye a családi
szentség szétverése. A kereszténységet 2000 éven át, a családi szentség és a
válások ritkasága jellemezte. Mára mindez egy hiú ábránd, köszönhetően a
liberális szabadosságnak, mely nem csupán a család szentségét alázza meg, és
teszi azt tönkre, hanem ugyanígy tesz a másik
családdal, a nemzettel is. A görög mitológia szerint,
amikor Isten megteremtette az emberpárt, csak egy szívet teremtett. Kettévágta,
és felét a férfi, felét a nő keblébe helyezte. Azok lesznek a boldog házasok,
akik megtalálják szívük másik felét, amely szív hűséges teremtőjéhez, hűséges
élettársához is. A Teremtőhöz Jézus, és törvényei, által tartozik minden ember.
Ha ettől elszakadnak az emberek, akkor a korok szerint változó világnézetek, vallási
és erkölcsi ideológiák, megosztják a családot, melyben a résztvevők
képtelenekké vállnak egymást boldogítani. Ezt a következő képen írta le a Notre
Dame párizsi templom, jelenlegi híres szónoka, Lacordaire: „Csak egy napig
szeretni, állati. Csak egy évig szeretni, emberi. Egész életen át csak egyet
szeretni, isteni." Jézus isteni törvényekkel kapcsolja
össze a lelkeket a házasságban is, mert ez ott hozza meg gyümölcsét, ahol egész
lélekkel fogadják be Jézust Karácsonykor. Az ilyen családban a hétköznapokra is
jut a karácsonyi örömből és hangulatból. Az ilyen emberek készséggel tudják
vállalni egymás természetét, amelyet nem is fognak igazán tehernek érezni, mert
megtapasztalják, hogy igaz Jézus ígérete: „Az én igám édes, és az én terhem
könnyű" (Máté XI. 30). Az ilyen családban teljesebb
lesz a karácsonyesti öröm is, ahol az Istentől elfogadott gyermekek veszik
körül a karácsonyfát, s unokák teszik édessé az öregedő szülők, nagyszülők
életét. Nemcsak a családok bensőségében, hanem a nagyobb
közösségekben is, mint szomszédságok, települések, nemzet tagjai, sőt országok,
más nyelvet beszélő népek között is békés kapcsolat forrása lehetne a karácsony,
és nemcsak egy napra. Karácsonykor még az államfők is köszöntik egymást. De ha
a politika teljes egészében elfogadná a Jézusi tanításokat, azok erkölcsi
rendjét, a szeretet és igazságosság törvényét, akkor nem lennének háborúk, és nemcsak
karácsonykor jutnának szóhoz a béke és a jókívánságok jelei. Az I. Világháború
egyik karácsonyán az ellenség repülői ajándékcsomagokat szórtak a
lövészárkokba. Ilyen csak karácsonykor fordulhat elő, mert ez a karácsony szelleme,
és titka, és ez kellene legyen az örök értékű törvény,
de nem csupán egy napra. Ez kellene érvényes, legyen mindenkor, hogy elhallgassanak
a fegyverek, hogy a népek, és országok kapcsolatában is érvényesüljön az igazság,
a jogok tisztelete. Hogy kötelező törvényként tisztelje mindenki az isteni, és
erkölcsi rendet – a kisnépek, a kisebbségek jogait is. A Jézus által megszületett
kereszténység legfőbb tanítása: „Szeresd
az Urat a te Istenedet, teljes szívedből, teljes
elmédből és minden erődből, él
szeresd felebarátodat mint magadat”.
Ilyen értelmezésben mindenki testvér, függetlenül attól, hogy milyen
nyelven beszél, hogy milyen a bőrszíne, vallása, vagy milyen kultúrában nőtt
fel és milyen civilizációhoz tartozik.
Egy Isten van mindenki felett, a Gondviselő édes Atya, és u-gyanez
az egyetlen Isten atyja, minden népnek, nevezzék Izrael Jáhvéjának vagy Adonájának,
a mohamedánok Allahjának vagy India Buddhájának, vagy egy szekta szerint
tévesen olvasott Jehovának. Nincs külön Isten egyik vagy másik nép fölött, és
minden nép számára ugyanaz a törvény érvényes.
Ha idegenben vagyunk, más nyelvűek között és meghalljuk, hogy
valaki a mi anyanyelvünkön beszél, bizonyos vonzalom melegével fordulunk
feléje. Az Atyához kapcsoló testvériség tudata ennél mélyebb kapcsolatot hoz
létre a népek és lelkek között, valahogy úgy, mint az első pünkösdkor, amikor
az apostolok beszédét mindenki a saját nyelvén hallotta.
A
Jézusi evangélium vállalása olyan egységet, megértést, rendet, fegyelmet jelent
a keresztények között, mint amelyet megcsodálhatunk a csillagrendszerekben
éppúgy, mint a flóra, és fauna életvilágában, ahol a természeti, vagyis isteni
törvények érvényesülnek.
Ennek tudható be az örökérvényű angyali szózat: „DICSÔSÉG A
MGASSÁGOS MENNYEKBEN ISTENNEK, A FÖLDÖN BÉKESSÉG, AZ EMBEREKHEZ JÓ AKARAT”.
Ezt a dicsőséget hirdeti
a természet. Ez a dicsőség lenne valóság az ember részéről is, népek részéről
is, olyan mértékben, amilyen mértékben érvényesül a jóakarat az isteni erkölcsi
rend elfogadására.
Nemrégiben kezembe került Babits Mihály Karácsonyi ének c.
verse. Az első négy szakasz gyermekeknek szól (barika, boci, rídogálás szerepel
benne), de a Jézushoz intézett, megrendítő záró fohász, pogányok szívét is
megdobogtatja: „Szeress hát minket is, koldusokat! Lelkünkben gyújts pici
gyertyát sokat. / Csengess éjünkön át, s csillantsd elénk / törékeny játékunkat,
a reményt."
Talán nem árt,
ha mai gyermekek tudják, hogy a szülők számá-ra mennyire „törékeny játék"
volt a remény. Bizonyságul idézek egy kordokumentumot. A Magyar Nemzet 1995.
december 29-én hibaigazításban követte meg olvasóit, amiért a karácsonyi számában
Móra Ferenc, Zengő ÁBC című versben egy sort így jelentetett meg: „jó az anyja,
jót akar”. A hibás szöveget sajnálatos módon egy olyan, kommunista időben
megjelent kiadványból vették át, amikor az Isten szót nem volt szabad
leírni" – mentegetőzik a szerkesztőség, és jóvátétel végett közli az
eredeti változatot: „jó az Isten, jót akar."
A mi nemzedékünknek minden évben külön felemelő, adventi élmény,
hogy nagy költőink eladdig szigorú tilalommal száműzött karácsonyi verseit
olvashatjuk. A ma embere nem érti, és jó, hogy számára természetes, ami nekünk
1989 előtt képtelenségnek tűnt: hogy nagy íróinkat, költőinket, zeneszerzőinket,
megismerhetik vallásos mivoltukban, a betlehemi üzenet tolmácsolóiként is.
Ezért volt öröm számomra megismerni Szécsi Margit Szép jelen, szép csillag cím
alatt megjelent versét, mely mintha a mának szólna, melyben indulatosan lázad
amiatt, hogy a politika profanizálja, a vallást, az egyházat és nagyon sokszor meghitt
ünnepeinket is:
„Ki e megterült
dzsungelben kószál – / megdöbbent ennyi Cézár, / ennyi ön-igazoló nagyság, /
ennyi falánk ravaszság, // ennyi sikeres alku a mennyel, / ennyi páncélba
burkolt Gólem. / Bár verne kívül a szívem. // fogok-e hinni
annak, / ki jóságos kezében altat, / ki életre ily szókkal ringat: / – Szép
jelen, szép csillag!" - József Attila Karácsony című
verse sem volt megtalálható iskolás könyveinkben, most újra közkincs, mintha
befejező soraival ezt a szerencsés fordulatot jósolná: „Fölöttünk csengő,
tisztán énekel az ég / S az újszülött rügyező ágakkal / Lángot rak a fázó homlokok mögé."
Ám, ahogy kutatok emlékeim
között, váratlanul prózai sorok bukkannak elő. Tolnay Klári színművésznő panaszkodik
egy nyilatkozatában (Adventi kalendárium. Bp., 1990):
„… Azon
töprengek, hogy az a sok család Európában és a keresztény világban valóban
ünnepli-e, amiről ez az este szól. Sajnos, már régóta karácsony szent ünnepéből
»perzsavásárt« csináltak, ajándékozási versenyt. Abban
reménykedem, hogy lassacskán visszatér karácsony eredeti tartalma: egymás szeretete
a jézusi szeretet jegyében"
Karácsony
napja van – döntse el ki-ki magának, hogy „törékeny játékunkat, a reményt"
mikor képzeli oda, a család karácsonyfája alá, hogy egy legyen a család a
magyar nép és nemzet!
És végül mondjuk mindannyian boldogan az evangélistával: „DICSÔSÉG A MAGASSÁGOS
MENNYEKBEN ISTENNEK, A FÖLDÖN BÉKESSÉG, AZ EMBEREKHEZ JÓ AKARAT”. Ámen!