Újév 2005.
Lekció: 90 Zsoltár1-12.
Textus: Rom, 4, 18. „Jézus a reménytelenség
ellenére is reménységgel hitte, és Isten ígéretét sem vonta kétségbe, sőt
megerősödött a hitben, hogy amit Isten ígér, azt meg is tudja adni”:
Minden év kezdetén reménykedve tekintünk a jövőre, és feltesszük
a kérdést, mit fog hozni számunkra? Mindenki magára gondol: hány
év van még hátra? Közel három évezreddel ezelőtt írta a Zsoltáros: - Éveinknek
száma hetven, s ha erősek vagyunk, nyolcvan esztendő. Ebből is a legtöbb betegség,
fáradozás, melyek gyorsan elszállnak, mint a köd. Még Goethe is, egy rendkívül
sikeres életút után öreg korában azt vallotta, hogy hosszú életéből csak néhány
nap volt, amikor igazán boldognak érezte magát.
Az emberi lét ennél sokkal
több: örökkévalóság. Ennek hitéről beszélnek a népek hagyományai, vallásai.
Ezt, és ennek igazságát ismerték fel és vallották az emberiség legnagyobb bölcsei.
Ezen a téren legdöntőbb a kereszténység alapítójának, Jézusnak
élete, és tanítása. Év elején az ember nemcsak maga jövőjére
gondol, hanem népe, közössége, jövőjére is. Benne gyermekeire, unokáira, sőt
dédunokáira is, hogy min fog múlni jövőjük, boldogságuk?
Az eddig ismert társadalmi rendszerek
mind csődöt mondtak. Átéltük a földi paradicsomot, ígérő kommunizmust. Ígéretekkel
és vallásellenes tartalommal jelentkezett a szociáldemokrácia. Most meg
tanuljuk a liberális nézetekre épülő kapitalizmust, amely állandó gazdasági
krízissel riogatja az embert, s a pénz uralmával a népeket.
Minden rendszerben
lehet valami jó, de valahol elveszett a társadalmi igazságosság. A francia forradalom
által meghirdetett szabadság, egyenlőség testvériséggel szemben, a százezreket
lefejező nyaktiló jutott hatalomra, mint az egymást „szabadsággal” - köszöntő
kommunizmusban az osztályharc. A feltűnő az, hogy ezeket a
rendszereket a vallás üldözése jellemezte. Pedig jöhet bármilyen rendszer, mely
lehet, hogy önmagában jónak is ígérkezik, de a valláserkölcsi rend vállalása
nélkül mindenképen megbukik. Az unitárius
vallású Balogh Edgár, a nagy szociáldemokrata ezzel kapcsolatban így vallott:
„Az elárult szocializmus lehetőségeit az ökumenikus kereszténység szeretettanával
párosítottam, vigaszt találva Márton Áron püspök biztatásában. A különféle
politikai irányzatok plurális egységét csakis a keresztény erkölcs elve alapján
tudom elképzelni, egy új világetika kibontakozásában”. Az ember és az
emberiség nem lehet kísérleti nyúlként bizonytalan rendszerek áldozata. E veszélytől
csak az önismeret, és az erkölcsi rend vállalása mentheti meg az emberiséget. Az ember alkatánál fogva
ismerni szeretné önmagát, és jövendőjét. Az újesztendőre vonatkozóan sajnos ez
nem lehetséges, annyi azonban igen, hogy lehetőségünk, és tehetségünk birtokában
megvalósítsuk az Isteni tervet, hogy ha tehetséget érzel magadban valamire,
akkor legyen bátorságod kiművelni és ismertté tenni azt.
De ki ez a nagyra hívatott
ember? - kezdtem el töprengeni a kérdésen, és megdöbbenten vettem észre, hogy
előttem mennyien próbálkoztak e nehéz kérdést megfejteni.
Látjátok feleim szümtükkel mik vagymuk is a por és homu vagymuk! - mondja több, mint 800 éves
első írásos emlékünk a Halotti beszéd.
Kosztolányi azonos című, és kezdetű költeménye
szerint: Ilyen az ember, egyedüli példány, csoda, megismételhetetlen, „ki
küzdve tőr a jobbra”. Már a thébai vének kara Szofoklesz: Ántigoné c. színművében megmondta, hogy „ az
embernél jelesebb csoda nincsen”! Egy évvel később a nagy bölcselő Arisztotelész
így vélekedik az emberről: „az ember sajátossága a többi lénnyel szemben, hogy
ő különbséget tud tenni a jó és a rossz, valamint az igazságos és az
igazságtalan között”.
Továbbmenve, ki ne ismerné Mózes első könyvét, melyben
Éva és Ádám, / a sorrend lényeges /, az Úr tilalma ellenére ettek a tiltott fa
gyümölcséből, a jó és gonosz tudás fájáról, amiért kiűzettek a paradicsomból a
földre, ahol ismét porrá lettek. Isa por és homu vagymuk!
Az ember nem Mefisztó, aki Goethe szerint: „örökké a rosszra tőr és örökké jót
művel”, hanem a jó és a rossz tudója és művelője. Az ember a bűnbeesés
következtében nem halt meg csupán halandó lett, állítja Franz Kaffka. Ezzel
szemben Nietzsche, azt mondja, hogy az ember: „fájdalmas szégyen”, önmagával
szemben a „legkegyetlenebb állat”. És érdekes, hogy Nietzschével szinte
egyszerre mondja Dosztojevszkij, Iván Karamazovja: „ a vadállat soha nem tud
olyan kegyetlen lenni mint az ember”! Vörösmarty szerint az ember
egyszerre: „örült sár” és „Istenarcú lény”. A Szózat költője, sárkányfogvetemé-nynek
nevezi a testvérgyilkosságra is képes embert és megkérdi? „Mi tilt jobbakká
lennetek”? „Minden dolog mértéke az ember”,
tanította a híres görög bölcs Protagorasz. ”Semmi, ami emberi nem idegen
tőlem”, - vallotta Terencius római író. Az ember: „sem nem angyal, sem nem
állat, hanem gondolkodó nádszál”, írta Pascal, aki egyformán elítélte azokat,
akik egyfolytában dicsérik, vagy egyfolytában korholják az embert. Mik vagyunk
hát Testvéreim Atyámfiai? -
hogy egyesek Isten csodájának, mások Isten szégyenének
aposztrofálnak?
Hiszem, hogy felcsigáztam
érdeklődéseteket az emberre vonatkozóan, és az újesztendőben szakítunk majd
néhány pillanatot arra, hogy megismerjük magunkat és ezen bizzar kérdésre,
megpróbáljuk önmagunkba nézve megadni, vagy megkeresni a választ. Mégis milyen
képet lehetne festeni a ma társadalmáról vagy a ma emberéről?
Világunk soha nem volt annyira
megosztott, mint ma. Sok az ember, és sok a gond. Életünkre jellemző az
aránytalanságok növekedése. Századunk fejlődésben többet adott, mint az egész
keresztény időszámítás. Megteremtettük az atomkorszakot és a számítógépek
világát, kiépítettünk egy modern, az emberi jólétet minden értelemben biztosító
civilizációt. De az elosztás kétségbeejtően aránytalan. A földi javakból csak a
kiváltságosaknak jut, a nagy tömeg még mindig naponta vívja csatáját az életben
maradásért. A sötét középkorban a jobbágy, ha szorgalmasan dolgozott, legalább
ennivalót és egy kunyhót biztosított családjának, ma a nagyvárosok ipari
munkanélkülije az utcára került és csak a csoda menti meg az éh, és fagy
haláltól. Pesszimista gondolatok ezek az év elején, de ha
szembenézünk a valósággal, és lapozgatjuk a statisztikákat, nem lehetünk derűlátók.
Persze sok a pozitív előjelzés is. A neoliberalizmus hirdetői egy csodálatos
jövőről beszélnek, ahol az ember tökéletesen „szabadnak", felemelkedettnek
érzi magát, kibonthatja saját egyéniségét. A liberális filozófia alapjában véve
igen egyszerű, ezért annyira népszerű, főleg a fiatalság körében. Szerintük az
igazság nagyon is relatív, talán nincs is, s az egyén, az ember keresheti azt,
és saját véleménye szerint meg is fogalmazhatja. A legfontosabb az egyén
véleményének a tisztelete és az egyéni szabadság biztosítása. (Szerintem így
lesz aztán a bölcsesség, és az ostobaság végeredményben egyenértékű.) Nagy
eszmék, ideológiák jöttek, hódítottak és aztán elbuktak. A keresztény hit, a
jézusi tanítás kétezer éve tartja magát, de már gyengül, hatása nem átütő. A
felnövő és éppen a terjeszkedő liberalizmusból táplálkozó új nemzedék lassan
eltávolodik a keresztény eszméktől, és tudományos magyarázatot keres (ha
egyáltalán keres) a világ kérdéseire. Van ebből a
zűrzavarból egyáltalán kiút? Ledönthetjük-e a pénz bálványát, ami nélkül
tulajdonképpen nem létezhetünk? E világszemlélettől
való szabaduláshoz bennünk van az esély. Egyszerűen tudatosítani kell azt a
tényt, hogy az ember egy isteni akarat, vagy mondjuk úgy, a természet biológiai
törvényszerűségének, az emberi szeretetnek, egymásiránti vonzódásnak teremtménye.
A Népszabadságban olvastam, amint a magyar származású
„pénzguru" Soros György bevallja: „a globalizáció igen kockázatos, bár
hozzáteszi: azért hasznos”. Ez ellentmondónak tűnik, minthogy ellentmondásos az
egész rendszer. Talán ezt vélte felfedezni Tamás Gáspár Miklós, hogy a
gondolkodásban nincs következetesség, az események bizonyítják, egy elmélet helyességét,
vagy hibáit. Amíg a „nagyrahívatottak” valami jobbat, valami emberibbet, mindenki számára elfogadhatót
ki nem találnak, az istenadta nép még sokat fog szenvedni.
És ezzel be is fejezhetném
mai mondanivalómat, rátok bízva a döntés lehetőségét, hogy érdemes e néha az
embernek önmagába tekinteni és saját magát megismerni? De mivel a prédikációnak
kell, legyen egy, un. gyakorlati alkalmazása, nem
hagyhatlak, különösen most újesztendő első vasárnapján kétségek között, ezért
hát azt mondom, hogy próbálja meg minden ember jobban szeretni embertársát,
próbáljon meg minden ember jobban bízni önmagában és a Gondviselő istenben, többet segíteni embertársain. Legyünk jobbak
az újesztendőben, mint amilyenek voltunk, és ne egymás kárára, hanem egymás
hasznára cselekedjünk, így építve egyházunkat, és Istenországát. Próbáljunk meg
a jövőben többet találkozni Istenünkkel szerető édes Atyánkkal, hogy vele és
általa tartsuk meg hitünket, drága vallásunkat, anyanyelvünket és nemzeti
értékeinket. Ez az esztendő legyen számunkra az-az újesztendő, melyben nem
csupán boldog újesztendőt kívánunk egymásnak, hanem megpróbálunk egymásnak
boldog újesztendőt szerezni, a hit a remény és a szeretet magasztos érzésein
keresztül.
Legyen jelszavunk és programunk Reményik Sándor szava:
Akarom: fontos ne legyek magamnak.
A végtelen falban legyek egy tégla,
Lépcső, min felhalad valaki más,
Ekevas, mely mélyen a földbe ás,
Ám a kalász nem az ő érdeme.
Legyek a szél, mely hordja a magot,
De szirmát ki nem bontja a virágnak,
S az emberek, mikor a mezőn járnak,
A virágban hadd gyönyörködjenek.
Legyek a kendő, mely könnyet töröl,
Legyek a csend, mely mindig enyhet ad.
A kéz legyek, mely váltig simogat,
Legyek, s ne tudjam soha, hogy vagyok.
Legyek a fáradt pillákon az álom.
Legyek a délibáb, mely megjelen
És nem kérdi, hogy nézik-e vagy sem,
Legyek a délibáb a rónaságon
Legyek a vén föld fekete szívéből
Egy mély sóhajtás fel a magas égig,
Legyek a drót, min üzenet megy végig
És cseréljenek ki, ha elszakadtam.
Sok lélek alatt legyek a tutaj,
Egyszerű, durván összerótt ladik,
Mit tengerbe visznek mély folyók.
Legyek a hegedű, mely végtelenbe sír,
Míg le nem teszi a művész a vonót. Ámen!