pünkösd
világossága
" Amikor eljött pünkösd napja, és mindnyájan együtt voltak ugyanazon a
helyen, hirtelen hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az égből, amely
bétöltötte az egész házat, ahol ültek.Majd valami lángnyelvek jelentek meg
előttük, amelyek szétoszlottak, és leszálltak mindegyikükre. Mindnyájan
megteltek szentlélekkel, és különféle nyelveken kezdtek beszélni, úgy
ahogyan a Lélek adta nekik, hogy szóljanak." Ap Csel 2,1-4
prédikációra készülve
Pünkösd - az öntudatra ébredt tanítványok cselekvésének az ünnepe. A Lélek
diadalának az ünnepe. Az értelem és lelkiismeret ünnepe - a kitejesedés
ünnepe, amikor megszületett az Istenben bízó közösség első
gyülekezete.Pünkösd ünnepe éppen 50 napra van Húsvét után, és 10 napra
áldozócsütörtök után. Az az ünnep, amikor a tanítványok együtt voltak
ugyanazon a helyen. A tanítványok már nem külön hírdették a jézusi
evangéliumot, már nem "emberhalászokként" jártak keltek és nem kellett
leporolniuk lábukról a port ott ahol nem fogadták be őket és már nem a
galambok szelídségével és kígyók okosságával jártak-keltek, hanem
találkoztak és ugyanazon a helyen beszélgettek. Talán épp élményeiket
osztották meg egymással, az evangélium hírdetéséről, talán épp örömeiket és
fájdalmaikat osztották meg egymással. A tanítványok szeretet-közösségében
találkoztak és egymásra figyeltek. Pünkösd eképpen a taníłtványok
egymásra-figyelésének az ünnepe is. A tanítványok már nem csak saját
mondandóikat mondják, hanem egymásra figyelnek, egymást támogatják,
meghallgatják egymást és talán tapasztalatból adódó jó tanácsokkal látják el
egymást. Csodálatos lelki közösség ez, ahol minden részvevő érzi, hogy
szeretik, természetes szeretettel viszonyul mindenki egymáshoz! Arról
ismeri meg a világ jézusi tanítványokat, hogy egymást szeretik! Csodálatos
dolog ennek a tanítványi közösségnek tagjává lenni! Ennek a csodálatos
lelki közösségnek a bemutatásával induil pünkösdi történet : "..mindnyájan
együtt voltak ugyanazon a helyen..." Ez az együttlét nem egy közönséges
együttlét. Ugyanzaon a helyen még sok ember lehet együtt, hasonló céllal,
vagy okkal, anélkül, hogy lelki közösséget alkotnának. Például, a
várótermekben is ugyanazon a helyen vannak együtt az emberek , akik lehet
hogy nem is ismerik egymást. Ugyanazon a helyen együtt vannak az emberek a
tömegközelkedési járatokon, vagy a munkahelyen, esetleg nagyvárosokban a
templomban ahol nem valószínű hogy ismerik mind egymást. Eljött pünkösd
ünnepe és mi is ugyanezen a helyen együtt vagyunk, akik ismerjük egymást.
Nem vagyunk egymás számára sem idegenem sem közömbösek. Pünkösd igazán
ünneppé pedig akkor lehet számunkra is ha igazán jézusi tanítványokként
tudunk viszonyulni egymáshoz. Ezt a szép együttlétet már az első pünkösd
alkalmával megzavarta valami hirtelenség, valami váratlan esemény. A
tanítványi közösség nem lehet öncélú. Ezt a Szentírás a vihar képéhez
hasonlítja. Nagy szélzúgás kerekedett felül. Csak ennyit jegyez meg, zúgás
volt. De aztán nem részletezi. Nem szól a leírás arról hogy ez a szélzúgás
csapkodta-e az ablakokat, nem beszél arról, hogy kitörte-e az ablakszemeket,
még cak azt sem szemlélteti,hogy a szobában a vihar valamit döntött-e fel,
borított-e e fel... pedig etz hatalmas szélzúgáshoiz hasonló zúgás volt.
Bizony lehetett részünk ilyen hatalmas szélzúgásban, amikor nagy viharok
csapkodják a kaput, tépdesik a fák koronáját, cibálják a ház fedelét. Egy
ilyen szél ha betörne a szobába is ahol védettséget remélünk, akkor bizony
jaj nekünk. A leírás későbbeikben nemcsak erről a viharról, de még felhívja
a figyelmünket a vihar mellett egy másik fontos jelenségre: a lángnyelvekre,
lángnyelvek jelentek meg a viharban. Ezek pedig érdekes lángnyelvek
lehettek, mert le is szállotak és széoszlottak mindenkire akik a házban
voltak. Értetlenül olvassuk ezeke a sorokat mai szemmel több ok miat tis.
Hiszen ha szószerint értlmeznénk a leírt sorokat alig tudnánk elképzeni
ilyen lángnyelvek melyek megjelenjenek a viharban és amelyek anélkül hogy
égetnének, felgyújtanák a helyek "letelepednek" az emberekre és
szétoszlanak. Pillantanyi értetlenségünk további kíváncsiságra sarkall és
tovább olvasva a történetet egyszerre minden érthetővé, világossá,
élményszerűvé lesz. Megteltek a jelenlevők szentlélekkel. Itt már nem tudunk
és nem is akarunk elkézelni semmi földi képszerűt. Már nem gondolkodunk azon
hogy a vihar kitépte-e az ajtót a sarkából, vagy lecsavarta-e az ablakot,
már nem gondolkodunk azon hogy a lángnyelveknek volt-e füstje és hogy
felemésztette, elpuszította-e a helyet. Mert a vihar és a lángnyelvek is nem
a hely színesebbé rajzolásáért kerülnek e leírásba, hanem az emberek, a
jézusi tanítványok alkalmasságnak a hangsúlyozásához, a szentlélek
befogadására. A házat betöltő vihar, a szélzúgás, a lángnyelvek képszerű
megjelenítése leírása mintegy előkészíti emberi értelmünket,
hangulatunkat, érzésvilágunkat arra hogy valamit megértsünk,
megtapasztaljunk abból amit eztuén oilvasunk : a szentlélek szétoszlását
mindenkire, akik a házban voltak. Vannak emberi érzések amikről nem tudunk
szavakba, fogalmakban beszélni, csak ha képszerűen írjuk le. A közösségi
érzés megfogalmázása a legnagyobb kihívás elé állít bennünket, ha el kellene
beszélnünk úgy hogy azok számára is érthető legyen akik nem részese az
élménynek. Igen az ÉLMÉNY, a pünkösdi élmény lejegyzésének gyönyörú
evangéliumi szavai ezek: szélvihar, zúgás, lángnyelvek! Ha egy kis
megérzése vagy megértésre való hajlam van a mai emebrben hogy mit jelent
jézusi tanítványnak lenni, akkor beszédessé lesz az első pünkösdnek a
leírása. Máskülönben nem lenne mit kezdenünk ezzel a képszerű ,
elképzelhetetlen , megfoghatatlan és emberi logikánt szerint hiányos
leírással. Tehát akkor válik érthetővé a leírás, akkor jelent valamit a
leírás számunkra ha az ember-, és Istenszeretet lelkületével olvassuk a
történetet. A szeretet leírásához pedig hozzá tartoik a szenvedélyes
szélvihar képe, hozzá tartozik a hangos zúgás, ami minden emberi gondolaton,
beszéden áthatol, átformál, átalakít, meghatároz. Igaz testvérem, így már
értehtőbb számodra is a lánygnyelv, a szeretet égető tüze, világossága ?
Igaz volt hasonló élményben részed, amikor szeretteiddel közösségben voltál
életed során ugyanazon a helyen valami nagyszerű ünnepen és szavak nélkül is
megértették egymást, egymás tekintetéből már értettek a kölcsönös
szeretetet, a közös éneklés, zsoltáros hangulatának az élménye ez. Pünkösd -
így válik a gyülekezet születésnapjának , a lelki közösségnek a
születésnapjának az ünnepévé. Születésnapot ülünk tehát! A közösség
születésnapjának az ünnepe, amikor a szentlélek, Istennek ereje, mint az Ő
országának a teremtő akarata kiárad. A közösségnek ez a születésnapja a
jézusi tanítványok között ünnepelhető csupán. A lánygnyelvek ajándékának
csak az lehet részese aki maga is jézusi tanítvány. Minél igazabb
tanítványok tudunk lenni annál gazdagabb a mi ajándékunk, a szentlélkek
ajándéka. Mint minden születésnap alkalmával lám itt is van ajándék: a
szentlélek ajándéka! Ez az ajándék pedig már cselekvésre ösztönöz- ez az
ajkándék felsimerhető a cselekedeteken. Ennek az első jele, ami felismerhető
volt a tanítványok esetében az hogy különböző nyelveken kezdek beszélni.
Ennek a közérhető nyelvnek pedig a megértése során lettek követőkké az első
pünkösd alkalmával azok akik bűnök bocsánatára megkeresztelkedtek és
beállottak a jézusi tanítványok közösségébe.
Tehát, az első pünkösd alkalmával a lelki közösségnek a csodálatos élménye
ragadta magával a jézusi tanítványokat. Igy a szenltélek ajándának
köszönhetően olyan nyelven közérthető beszélhettek ami növelte ezt a
közösséget és így megalakult az első gyülekezet. Ennek a születésnapját
ünnepeljük pünkösdkor. Ünneplésünk akkor lesz teljes ha megerösödünk a
jézusi tanítványságban és így a lángnyelvek bennünk is megsokasítják az
erőt, amivel békében és tiszta szívvel Isten országának kincseivel
gazdagíthatjuk mi is életünket .
Ámen
Sándor Szilárd
2008. Pünkösdje