Karácsonyi beszéd
Bibliai mottó: "Amikor meglátták a csillagot,
igen nagy volt az örömük." (Mt 2,10)
Legyen áldott a jó Isten, aki egy újabb
karácsonyt megérnünk engedett. Adjon ez alkalomból boldog ünnepet, olyant,
amely nem reked meg az ünneplés külsőségeiben, hanem lélekben is megtisztít és
erőt ad a "továbbiakhoz".
Többi egyházi ünnepünkhöz viszonyítva a
karácsonynak van egy különleges varázsa. Sokak számára a legszebb, a
legérzelmibb, legalábbis a gyermeki lelket a legmélyebben megható ünnep.
Felnőttekként is, amennyiben földi korlátainkon túl, meglátjuk a betlehemi
csillag színfeletti ragyogását, akkor meglehet, hogy karácsony idejére
elfeledjük világi kötelékeink kínzó szorítását és a szegényes jézusi
jászolbölcső fényében mindennapi szükségeink, nélkülözéseink megszépülnek – és
talán még erősebbé tesznek.
A tegnap esti angyaljárás következtében, a
mai napra ünneplőbe öltöztetett lelkünk számára ez a hangulat adott; árnyalását
egy olyan Ady-versszak felidézésével próbálom meg, ami gyermekkorom
karácsonyesti ünnepélyein énekelve, állandó és egyik legkedvesebb műsorszámunk
volt. "Harang csendül,/ Ének zendül,/ Messze zsong a hálaének,/ Az én
kedves kis falumban/ Karácsonykor/ Magába száll minden lélek." (Karácsony,
I. versszak)
Feleslegesnek tartom
folytatni a verset, mert biztosan sokan ismerik, gyermekkorukban sokan
szavalták/énekelték, s ismétlem: a karácsonyi hangulat az én igyekezetemtől
függetlenül is adott. Továbbfokozása csepegős érzelgősséget eredményezhet,
amitől én szerfelett ódzkodom. Ehelyett, hadd emlékezzünk az életünket egyéni
és közösségi vonatkozásaiban egyaránt alapvetően meghatározó, nevezetes
történelmi karácsonyainkra. Nézzük meg, mit hoztak nekünk, majd azután
próbáljunk levonni egy pár tanulságot és tennivalót mindenkori karácsonyunkkal
kapcsolatban.
Félretéve
"messzeringó gyermekkorunk világa" havas-fenyőfás karácsonyainak
meghitt, családközpontú, szép emlékeit, bizony elég sok keserves karácsonyt
engedett nekünk megérnünk a történelem Ura. (Meglehet, szerfelett szeret
minket, s emiatt lepett meg néhányszor oly fájdalmas karácsonyi ajándékkal.)
Vonatkozó példáért
visszamehetnénk az első világháborúnak véget vető 1918-ig, amikor a "béke
évének" karácsonyában román megszállást hozott nekünk az erdélyi angyal.
Felidézhetném a mindenkori háborús évek karácsonyát, amelyek hangulata nem
szorul az én ecsetelésemre. Emlékeztethetnék a háborúk utáni utálatos
nacionál-kommunista elnyomás sötét éveinek tiltott karácsonyaira, amikor az Isten
háta mögött érezve magunkat, a korszak egyik hitelesen fogalmazó költőjével
együtt keseregtük karácsonykor sorsunkat:
"Üres az istálló
s a jászol / idén se lesz nálunk karácsony / hiába vártuk / nem jönnek a három
királyok //
sok dolga van a
teremtőnek / mindenkivel ő sem törődhet / messzi a csillag / mindenüvé nem
világíthat //
megértjük persze mit
tehetnénk / de olyan sötétek az esték / s a szeretetnek / hiánya nagyon
dideregtet //
előrelátó vagy de
mégis / nézz uram a hátad mögé is / ott is lakoznak / s örülnének a
mosolyodnak"
(Az elhangzott, Isten
háta mögött című verset Kányádi Sándor 1985-ben írta, a vörös korszak egyre
sötétedő alkonyában).
Időrendileg egy kicsit visszaugorva, feleleveníteném
1956 karácsonyát is, amikor a dicsőséges októberi forradalom leverése után, a
szörnyű megtorlások közepette, a szabadság újbóli elvesztéséért sírtak a
magyarul érző vagy ügyünkkel rokonszenvező emberek. Az alkalmi gyászhangulatot
hűen fejezi ki a kommunizmus elől Nyugatra menekült Márai Sándornak Mennyből
az angyal című verse, amely megrendítő tartalmával történelmünk megannyi
sorscsapásakor mondható halotti beszédnek is beillik, ezért nem hagyhatom ki
egy pár kiemelt szakaszának idézését. Tehát 1956 karácsonyában vagyunk, amikor
a költő a tengerentúlról, keserves karácsonyi üdvözletében azt kívánja – a
világ által újból cserben hagyott – anyaországának, hogy:
"Mennyből
az angyal menj sietve Az üszkös, fagyos Budapestre. Oda, ahol az orosz tankok
Között hallgatnak a harangok. Ahol nem csillog a karácsony, Nincsen aranydió a
fákon,
Nincs más, csak fagy, didergés, éhség.
Mondd el nekik, úgy, hogy megértsék. Szólj hangosan az éjszakából:
Angyal, vigyél hírt a csodáról.
Csattogtasd szaporán a
szárnyad, Repülj, suhogj, mert nagyon várnak. Ne beszélj nekik a világról,
Ahol
most gyertyafény világol, Meleg házakban terül asztal, A pap ékes szóval
vigasztal, Selyempapír zizeg, ajándék,
Bölcs
szó fontolgat, okos szándék. Csillagszóró villog a fákról: Angyal, te beszélj a
csodáról.
Mondd el, mert ez
világ csodája: Egy szegény nép karácsonyfája A Csendes Éjben égni kezdett És
sokan vetnek most keresztet. Földrészek népe nézi, nézi, Egyik érti, másik nem
értig Fejük csóválják, sok ez, soknak. Imádkoznak vagy iszonyodnak, Mert más
lóg a fán, nem cukorkák: Népek Krisztusa, Magyarország. [...]
És
a világ beszél csodáról, Papok papolnak bátorságról. Az államférfi parentálja,
Megáldja a szentséges pápa.
És
minden rendű népek, rendek Kérdik, hogy ez mi végre kellett. Mért nem pusztult
ki, ahogy kérték? Mért nem várta csendben a végét? Miért, hogy meghasadt az
égbolt, Mert egy nép azt mondta: 'Elég volt.'
Nem
érti ezt az a sok ember, Mi áradt itt meg, mint a tenger? Miért remegtek
világrendek?
Egy
nép kiáltott. Aztán csend lett. De most sokan kérdik: mi történt? Ki tett itt
csontból, húsból törvényt? És kérdik, egyre többen kérdik, Hebegve, mert
végképp nem értik Ők, akik örökségbe kapták
Ilyen
nagy dolog a Szabadság?...
Angyal,
vidd meg a hírt az égből, Mindig új élet lesz a vérből. Találkoztak ők már
néhányszor
– a gyermek, a szamár, a pásztor
Az alomban, a jászol mellett,
Ha az Élet elevent ellett,
A Csodát most is ők vigyázzák, Leheletükkel állnak
strázsát, Mert Csillag ég, hasad a hajnal, Mondd meg nekik mennyből az
angyal"
A mennyből az angyal akkor megmondta az elcsüggedt, és
cukorkák helyett karácsonyfán lógó magyar népnek, és azután is minden
karácsonykor biztatott minket, hogy nincs olyan gátlástalanul elnyomó világi
hatalom, olyan kegyetlen tökéletességgel működő parancsuralmi rendszer, amely
az embertelen szolgaságot természetszerűsíthetné és a szívek mélyéről
maradéktalanul kiölhetné a szabadságvágyat. Jézusnak, a nagy lelki
felszabadítónak születése mellett, a mindenkori karácsonyi csillag az
előbbiekre is figyelmeztette a diktatúrákban sínylődőket. És az égi jelre, a
ragyogó csillagra való figyelés nem bizonyult hiábavalónak: '56 áldozati
véréből bő három évtizeddel később Magyarországon vérontás nélkül lett új élet,
a határon erről pedig '89 megváltó karácsonyában hasadt meg a hajnal, hogy a
hősök, elsősorban Tőkés László kiállása következtében, a bátrak és ártatlanok
véréből itt is megszülessen a várva-várt szabadság.
Ezek
után elnézést kérek hallgatóimtól, ha túl hosszúra sikerült a történelmi
példálózás, de kötelességemnek tartottam feleleveníteni sorsdöntő
karácsonyainkat, mert mostanában igencsak megcsökött az emlékezőképességünk
(vagy -akaratunk) úgy általában.
Másfelől pedig, az
eszményi, örömteli karácsonyaink mellett, kétségtelenül mindannyiunknak volt
külön-külön is személyesen, de volt nekünk nemzetként is, közösen, nem egy
fekete karácsonyunk. És ezeket sem hagyhatjuk említetlen, hiszen nem a
csillagokon élünk, nem a csillagösvényen koptatjuk nap mint nap lépteinket (ott
esetleg képzeletünket), hanem itt a földön állunk, próbálunk megállni két
lábbal, hogy görcsös igyekezettel vagy léha felelőtlenséggel taszigáljuk
mindennapjainkat az úgynevezett szebb jövő felé. Azonban hála a föld és az ég,
az emberi szív és a csillagok Urának: veszendőségünkben megtartó reményekbe
kapaszkodhatunk, s így nemcsak a földre és a gondokra, hanem örökösen biztató
csillagokra is tekinthetünk, hogy emberi képességeinkkel azok fénye mellett
igyekezzünk üdvösségünket munkálni. Nyilván a Gondviselő segítségével,
többnyire az Ő akarata szerint, a karácsonykor megszületett tökéletes ember
követendő életpéldája és tanítása nyomán.
Csendüljön hát a
harang, zendüljön énekünk, és szálljunk magunkba legalább ilyenkor, hogy
közömbösségbe vagy érzelgősségbe fulladó felszínes ünnepléseinket tegyük erőt
adó és lelkünket megtisztító karácsonyokká.
Így próbáljuk átélni
karácsony lényegét, ami nem abban áll, hogy Jézus ezen a napon született meg,
hanem abban, hogy egyáltalán megszületett, az emberiség nagy barátjának és igaz
tanítómesterének, továbbá, hogy jellemünk és cselekvő akaratunk nyomán bennünk
is bármikor megszülethet. Ő, aki elsősorban a szegények királya volt, de
ugyanakkor a gazdagoké is; aki nem nézte a bőr színét, a ruha márkáját, a derék
vékonyságát, vagy az értelem csiszoltságát, hanem a belsőt szerette: a lelket,
és az igazán szükséges elérésére igyekezett rávezetni embertársait. Ennek
rendjén ő a legmélyebb alázattal, ugyanakkor a leghatékonyabb erőteljességgel
munkálkodott Isten országa földi viszonyainak megvalósításáért. Jelleme alázatosságára
rávilágít az, hogy nem kereste az akkori vezetők kegyét, hanem egész egyszerűen
megfogta a leprások kezét és felemelte őket; működése erőteljességét pedig
jellemzi a templomot céltalanul használó kufárok ostorral történt kikergetése
(is). Erre a Jézusra tekintsük hát példaképként karácsonykor, és ne keressük őt
a csillagok között vagy a mindenkori ünnepek cifraságában, mert sokkal közelebb
áll hozzánk. Szellemisége bennünk is tetten érhető, hatása általunk is
megteremthető, hiszen az ott van, ahol a tiszta szív, a feltétlen jószándék és
a másokért élés akarata munkálkodik. Hozzá hasonlóan éljünk hát másokért,
munkálkodjunk a közjóért; a karácsonyi csillagok örökös újragyújtásához, a
hajnalok reményteljesebb hasadásához mi így járuljunk hozzá, hogy amikor majd
egyszer életünk elveszti ezt a földi színét, lelkünk szégyenkezés nélkül
kerüljön vissza a csillagok közé, gondviselő jó Atyánkhoz. Ezt üzeni ezen a
karácsonyon nekünk – mennyből az angyal. Ámen.
Homoródalmás / Kolozsvár, 1997 karácsonya Szabó László